[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:43

Ik hang ze ook op. Als ze echt zeik en zeik nat zijn leg ik een andere op, maar dat is meer omdat ik het smerig vind om zo'n ding vast te pakken dan voor het paard :') De binnenkant is dan namelijk nog kurkdroog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:47

hier hetzelfde, ik hang ze uit en als ik ze echt te nat en koud vind gaat er een droge op...
ook omdat ik het vies aan vind voelen, binnenkanten zijn eigenlijk altijd droog, hooguit klam en wat ingeregend aan de randen en dan vind ik een droge opleggen toch fijner...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:48

Nouvel schreef:
hier hetzelfde, ik hang ze uit en als ik ze echt te nat en koud vind gaat er een droge op...
ook omdat ik het vies aan vind voelen, binnenkanten zijn eigenlijk altijd droog, hooguit klam en wat ingeregend aan de randen en dan vind ik een droge opleggen toch fijner...

Ik doe het idd ook zo.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:18

Ook ik doe het zoals Nouvel en Moniek.
Daarom heb ik altijd een deken of 3 liggen met verschillende liners los erbij.
Zo kan ik van mijn regendeken een 100 of 200 grams maken als mijn vaste 200 grams te nat geworden is. en ik heb een tweetal wug dekens omdat ik die fijner vindt ivm het niet inregenen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:53

Heb maar 1 0gr (en 1 200gr) deken dus hang m altijd even uit tijdens het rijden. Daarna gaat t natte dek gewoon weer op, binnen issie altijd kurkdroog.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 07:42

Heeft iemand ervaring met de pasvorm van de Freedom lijn van Bucas, hoe vallen deze? Ik heb ervaring met de smartex (oude versies) en de irish (zowel oude als nieuwe versie).

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:18

Ik heb zelf de freedoms gehad en ben echt hard rennend weer terug naar de irish gegaan... Je mist toch die schouder darts die in de irish wel zitten... En bij mij liet de waterdichtheid ook te wensen over helaas... :\

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:39

Ik zou er ook niet voor kiezen :n Kijk dan naar de Irish of Select, die zijn misschien iets duurder, maar wel een fijnere pasvorm en bevestiging voor onderdekens en hals. Je kunt er veel meer kanten mee op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:17

Vraag was voor een vriendin zonder Bokt. Zal het doorgeven! Haar pony heeft mijn smartex en irish gepast maar valt net tussen twee maten, daarom vroeg ze zich af of de freedom wellicht wat ruimer zou vallen. Maargoed als het spul niet goed waterdicht is houdt het al op.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 15:54

Heeft hier ook iemand ervaring met de pony uitvoering dekens van Amigo?

Mijn pony heeft 175 en nu is die er in zowel Pony als gewone uitvoering. Daarentegen is de pony uitvoering toch zo'n 30 euro goedkoper! Maar nu zit er op de pony uitvoering 2 weken levertijd bij de paardendrogist. Ik twijfel dus wat ik moet doen..
Iemand toevallig ervaring?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:07

ik heb nu de amigo bravo besteld, ben benieuwd hoe deze gaat vallen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:45

Ik heb een regendeken 0 grams.
Wilde ook 150 en 240 grams halen.
Heb een tinker. Dus hoeft niet heel dik. Kan altijd nog een dikkere bijkopen. Maar zit te twijfelen om alleen de 240 bij te kopen.
Of juist beter die 100 gram verschil?

Wil wel lijntje gaan scheren. Dus niet helemaal. Borst en hals denk ik.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 17:56

Nessa schreef:
Heb een tinker. Dus hoeft niet heel dik. Kan altijd nog een dikkere bijkopen. Maar zit te twijfelen om alleen de 240 bij te kopen.

Mijn tinker heeft afgelopen winter onder 450 grams gestaan dus dat hoeft niet perse zo te zijn :P

Ervaring hier met de wug modellen? Fijn in gebruik en vallen ze een beetje het zelfde?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:01

Nessa schreef:

Ik zou zelf de overgang van 0 naar 240gr te groot vinden. 100 gram maakt best veel verschil qua warmte. Heb zelf een 0 en 200 grams outdoor en een 100grams liner dan kan ik van 0-300gram opleggen met stapjes van 100.

Ik vind de Wug werelds liggen, tot nu toe 2 paarden gehad die schuurplekken kregen van andere modellen en waarbij de wugs als een huis lagen zonder te schuren of te drukken.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:42

snorremans schreef:
Nessa schreef:

Mijn tinker heeft afgelopen winter onder 450 grams gestaan dus dat hoeft niet perse zo te zijn :P

Ervaring hier met de wug modellen? Fijn in gebruik en vallen ze een beetje het zelfde?

Mijn paard is vierkant qua model met flinke hals en borst. Op de borst trok de deken waardoor de hals iets open bleef staan. Ik was bang voor inregenen e.d. dus ik heb de deken weer verkocht. Ik heb nu de gewone Rambo original en doe de hals eraan bij regen en wind. Bevalt mij prima.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:21

Dank je wel kasmir.
Dan ga ik voor beide dekens!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:06

Het dekenseizoen is weer langzaamaan in aantocht. En ik vraag me af wanneer jullie weer beginnen met de dekens opleggen. De zomer is nu wel voorbij en hoewel de temperatuur overdag nog redelijk is (20 graden), zakt hij in de nacht toch al naar 9-11 graden.

Mijn paard staat op een nieuwe stal waar hij in principe 6 maanden 24/7 op de wei staat met een schuilstal en onbeperkt hooi en de andere 6 maanden staat hij 's nachts op stal. Maar het hangt van het weer af wanneer hij de nachten op stal gaat en 24/7 buiten staat.
Mijn PRE is vorig jaar in december vanuit Spanje hierheen gekomen en ik heb hem zelf sinds maart. Ik heb toen nog een 300 en 200 grams opgehad.
Maar nu vraag ik me dus echt af wanneer ik met een deken moet beginnen. Pas als het overdag onder de 15 graden komt? Of juist als het 's nachts onder de 10 graden komt? Zou een 0 of 100 grams te warm zijn met 20 graden overdag?
Ik ben ook eigenlijk niet in de gelegenheid om de deken steeds op en af te doen. Dus het fijnste zou zijn als ik gewoon een deken op kan doen en die dan ook op kan blijven.

Ik hoor heel graag hoe jullie het doen!

*edit: Ik heb al veel topics doorgespit over dit onderwerp, maar ik ben er nog geen tegengekomen waar het paard dan 's nachts nog buiten blijft. Als de temperaturen overdag blijven zakken, dan weet ik wel hoeveel grams ik op moet leggen (heb vaker paarden gehad). Maar dit is nu voor het eerst dat mijn paard niet 's nachts op stal staat en dat maakt het gewoon lastiger als de temperaturen overdag en 's nachts zo uit elkaar liggen. En als de beste/enige oplossing toch is om 's nachts een deken op te leggen en overdag nog even niet, ja, dan moet ik maar kijken of ik iets kan regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:07

Overdag is nu gewoon nog te warm.dus ja ik zou dan toch snachts alleen doen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:08

Hier helemaal nog niet.
Niet de mogelijkheid om in de ochtend denken af te doen. Overdag inderdaad echt nog te warm

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:10

Ik begin meestal eind aug/ begin sept maar het is nu echt nog te warm, dus hier ook nog bloot...

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:52

Hi allemaal, graag jullie advies gevraagd.
Omdat ik het een beetje zat ben om elke winter te rommelen met alle verschillende dekens wil ik nu misschien toch een bucas kopen. Mijn oog is gevallen op de power of de smartex. Zijn deze warm genoeg voor een geschoren paard? Mijn merrie heeft het (zelfs als ze geschoren is) niet snel koud.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:00

Het is nu nog te warm (en ik ben meestal 1 van de eerste hier).

Temperatuur onder de 15 graden en 's nachts onder de 9 a 10 is een deken. Maar als het waait, regent of gewoon prut weer is doe ik het al onder de 18 graden. Ik ontkom er soms gewoon niet aan om overdag een keer te moeten afhalen. Maar dan heb je het meestal over september, begin oktober. Daarna zijn de dagen toch te kort en doe ik het niet.

Overigens is het paard afhankelijk. Mijn jongste gaat meestal nog gewoon 24/7 zonder deken tot de temperatuur onder de 15 graden is overdag. Vetjes genoeg om d'r warm te houden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:23

Mijn 2 haflingers staan sinds gister snachts oder de deken, de een een 100 gram en de ander een fleece gevoerde. Staan wel buiten, als ij ze snachts op stal zou hebben dan laat ik de dekens nog af, maar zolang het weer goed blijft kunnen ze snachts ook nog buiten blijven.

Overdag de dekens nog af.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:31

Hier ook dag en nacht buiten, maar ze kunnen wel in de stallen. Nog zonder dekens. Ze voelen ook niet koud en zijn nog volop in de rui.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:44

Hier zijn ze ook lekker in de rui :7 . Staan nog dag en nacht met de RSIH, 's nachts staan ze in een buitenstal.