Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:17

mijne heeft er 3 op maar zo zwaar zijn die nie in gewicht

Jolindaa

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:18

Ik vind het toch wel behoorlijk zwaar. Ze slepen het maar met zich mee, haha!
Kan natuurlijk zijn dat ik, als leek in het dekenbestaan, me ontzettend aanstel hoor!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:27

die vantaggio onderdekens van Ooteman wegen niks. vorige week nog in mijn handen gehad op de manege. Had een fries die naast me stond om.

snap het wel als je van die ouderwetse canvas dekens hebt of o. die zijn niet te tillen. :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:28

Haha nee die heb ik niet! Dan stel ik me blijkbaar aan, haha!

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:33

Dat vind ik ook niet zo schokkend hoor Jolindaa! :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:35

Hahahahaha! Dannnnn gaat hij er gewoon nog eentje bij krijgen als de temperaturen zo gaan droppen :D

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:55

Mijn paard is helemaal geschoren en staat met een 300 grams anky staldeken op.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:00

Ja mijn Arabische koukleum heeft het heel snel koud. Ongeschoren en dan al zoveel dekens. Hij staat overdag de hele dag buiten, maar in de nachten staat hij achterin de stallen, in een volle stal met 18 paarden. Je zou toch denken dat het heel warm zou zijn!

Mijn kleine dikzak staat met een uitgezakte, oude 100grams op. Dus dat is ook niet meer volwaardig 100 :) En die heeft het nu nog niet koud, hahahaha.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:04

Mijn welsh pony staat nu in een binnenstal met een fleechedeken met hals en Bucas deken (340 gok ik) als het nog harder gaat vriezen 's nachts zou ik haar dan nog iets erbij op doen? Hoeveel grams?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:08

Fleecedeken? Gaat dat niet schuren?
Als ze binnen staat zou ik er niet veel meer bij doen, tenzij het binnen ook erg afkoelt natuurlijk.
Dan zou ik denk ik mondjesmaat gaan verdikken. Met 100 grams per keer en dan kijken hoe warm ze het heeft?

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:13

Ze heeft een borstbeschermer om, zo'n BH :)
Bedankt voor de tip!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:12

Ik heb ook nog een vraagje.... Vrijdag gaat, als het niet glad is, mijn paard mee op transport. Hij moet ruim 2 uur op de trailer staan en het achterzeiltje blijft open. Nu is mijn vraag, met welke deken(s) moet ik mijn paard op transport zetten. Hij staat nu onder 500grams vanaf zodadelijk. Hij is niet geschoren maar wel heel dun in zijn haar.
Was zelf van plan om hem met 200grams onderdeken en nog een bucas cooler erover heen op de trailer te zetten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:58

Ik heb altijd de ervaring dat t op de trailer snel warmer is dan je denkt.
Mijn paard staat altijd met een dikke wollen zweetdeken op de trailer in de winter, die staat nu ook onder 500 grams. Maar ze komt er altijd lekker warm weer onder vandaan.
Misschien heeft het ook te maken met hoe druk je paard zich maakt? Dan zweten ze natuurlijk sowieso.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:00

Vrijdag voorspellen ze min 10 en het gaat begin vd week sneeuwen. Glad dus en zeer koud. Zeker met wat wind. Zou maar voorzichtig zijn en hem goed aankleden. :j Ik zou onder zijn gebruikelijke deken nog een dikke wollen deken met hals doen plus extra halsdeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:13

In de trailer doe ik ze een dunnere deken op dan ze buiten of op stal aan heeft. Ze is toch constant in bewgeing met het balans houden, daar krijgen ze een hoop warmte van. Ik doe mijne altijd een zweedeken (Fleece) op op de wagen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:18

Normaal, tenminste in de kerstvakantie had ik fleece met hals met een gewone fleece erover. Daar stond hij gewoon goed onder. Maar toen was het wel 12 graden. Dus vandaar dat ik hem nu dikker wil, maar niet zo goed weet wat. Hij gaat iig wel dunner dan die op stal staat. Nu staat hij met 500 grams op stal. Hij is iig heel rustig op de trailer zelf. Je hebt totaal niet het idee dat hij erin staat. Alleen kwa gewicht :P
Sowieso als het glad is ga ik niet. Dan blijft hij lekker tot dinsdag staan en gaat hij dan pas mee naar school. Dus we gaan het zien..... Doe gewoon 200 grams onderdeken met die bucas erover. Is ademend en toch lekker warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:49

Ik zou niet zoveel grams op de paard doen.op de trailer. Die bucas is al goed en dan eventueel.die fleece met hals eronder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:08

Net een 100 en 200 grams horseware liner besteld gezien de strenge vorst die ze voorspellen. Die kunnen toch aan de Bucas vastgemaakt worden? Heb deze in maat 190 besteld, de normale maat die mijn paard altijd heeft. De Bucas is maat 195 anders werd die te krap. Zal toch wel gaan? Iemand die ook Horseware liners onder de Bucas gebruikt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:12

Als je een bucas hebt war je met klitteband een halsstuk aan kan bevestigen, kan je hem ook prima aan je bucas bevestigen. Ik heb ook een liner onder een bucas liggen. Van voren vast gemaakt met klitteband. Achter met de klipjes aan de ringen van een staartkoort. Ik heb de liner onder de Bucas Smartex Rain gehad, en nu onder de Irisch Turnout. Ik heb overigens zowel liner als bucas maat 6.6.
Afbeelding

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:19

Dank je voor de tip. Ik hoop dan maar dat die 190 onder de 195 past. Aan de voorzijde zal dat dan geen probleem zijn. Achter verleng ik dan wel de klips (zal toch wel gaan)?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:48

De mijne net gewisselt van 100gr naar 300gr. Loopt 24/7 buiten dus is wel lekker voor hem als het daadwerkelijk zo koud wordt als voorspelt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:57

Mijn paard heeft nog steeds een 200 grams deken op met halve hals. Zit erover te denken om voor de nacht een fleece deken er onder te doen en als het nog kouder wordt heb ik een 100/150 grams onderdeken liggen, die eronder kan.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:00

Ik twijfel!
Mijn paardje (draver, staat altijd buiten) heeft nu nog geen deken op en een lekkere dikke vacht. Maar als het straks echt zo koud wordt, heb ik nog wel een dikke halsdeken liggen... Zal ik die er op doen of niet?.... Of nog even wachten of het nog kouder wordt en deze alleen voor noodgevallen gebruiken... Hmmm ik weet niet! Hij wordt bijna niet meer bereden, en is al op leeftijd.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:03

Die van mij staat 24/7 buiten, 200gr en ik heb net zijn hals er bij opgedaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:16

Talisa schreef:
Ik twijfel!
Mijn paardje (draver, staat altijd buiten) heeft nu nog geen deken op en een lekkere dikke vacht. Maar als het straks echt zo koud wordt, heb ik nog wel een dikke halsdeken liggen... Zal ik die er op doen of niet?.... Of nog even wachten of het nog kouder wordt en deze alleen voor noodgevallen gebruiken... Hmmm ik weet niet! Hij wordt bijna niet meer bereden, en is al op leeftijd.

Ik zou het maar even aan zien hoe hij zich houd buiten zonder dek. Heb hier hetzelfde met de shet. Die staat 's nachts altijd binnen dus heeft niet zo'n hele dikke vacht zoals de meeste shets. Hij staat nog lekker zonder dek. Als het vanaf donderdag -10 overdag blijft bekijk ik wel wat ik ga doen, een dekentje op of niet. En ook dan zal ik moeten bekijken; een dunne gevoerde regendeken of een dikke deken.....moeilijk hoor als ze altijd zonder lopen. Zeker een shet, die zonder deken behoort te staan. :j
Een pony van vroeger, dik in de wintervacht, kreeg altijd een dunne gevoerde regendeken op als het onder 0 kwam overdag. Dat ging goed, niet te koud of te warm er onder, gaf gewoon wat meer bescherming tegen de wind en de sneeuw. Dat is wat ik de shet ook gun.

Eenmaal deken op, kun je die niet meer zomaar af doen, mits het ineens weer een graad of 8 boven 0 komt en de deken te warm
blijkt te worden.
Als je paardje al op leeftijd is, zou ik wel een deken op doen met deze strenge vorst in het vooruitzicht. Blijven de spieren ook nog een beetje soepel. :j Het wordt vanaf woensdag overdag -6 en vanaf donderdag overdag -10 en gedurende het weekend! 's nachts dus nog kouder.