Talisa schreef:Ik twijfel!
Mijn paardje (draver, staat altijd buiten) heeft nu nog geen deken op en een lekkere dikke vacht. Maar als het straks echt zo koud wordt, heb ik nog wel een dikke halsdeken liggen... Zal ik die er op doen of niet?.... Of nog even wachten of het nog kouder wordt en deze alleen voor noodgevallen gebruiken... Hmmm ik weet niet! Hij wordt bijna niet meer bereden, en is al op leeftijd.
Ik zou het maar even aan zien hoe hij zich houd buiten zonder dek. Heb hier hetzelfde met de shet. Die staat 's nachts altijd binnen dus heeft niet zo'n hele dikke vacht zoals de meeste shets. Hij staat nog lekker zonder dek. Als het vanaf donderdag -10 overdag blijft bekijk ik wel wat ik ga doen, een dekentje op of niet. En ook dan zal ik moeten bekijken; een dunne gevoerde regendeken of een dikke deken.....moeilijk hoor als ze altijd zonder lopen. Zeker een shet, die zonder deken behoort te staan.
Een pony van vroeger, dik in de wintervacht, kreeg altijd een dunne gevoerde regendeken op als het onder 0 kwam overdag. Dat ging goed, niet te koud of te warm er onder, gaf gewoon wat meer bescherming tegen de wind en de sneeuw. Dat is wat ik de shet ook gun.
Eenmaal deken op, kun je die niet meer zomaar af doen, mits het ineens weer een graad of 8 boven 0 komt en de deken te warm
blijkt te worden.
Als je paardje al op leeftijd is, zou ik wel een deken op doen met deze strenge vorst in het vooruitzicht. Blijven de spieren ook nog een beetje soepel.
Het wordt vanaf woensdag overdag -6 en vanaf donderdag overdag -10 en gedurende het weekend! 's nachts dus nog kouder.