Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:10

met de kans op een hoop reakties met commentaar toch hier de vraag.

simon heeft na de eerste keer schreren met minder gram gestaan omdat ik toch mijn twijfels had door het mooie weer en redelijke temperaturen.
Helaas schoot hij toch onwijs in het haar en kon ik weer scheren.

begin december weer geschoren en hij staat nu met 3 staldekens van ongeveer 300 a 350 grams. (zijn al wat ouder) Nu blijft hij netjes
in het haar en heeft niet te warm of zelfs klam aangevoeld dan had ik er wel wat afgehaald.

Zouden jullie nog wat veranderen als het nu dag en nacht gaat vriezen of niet?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:02

Wat zouden jullie doen.
Mijn pony is ongeschoren en heeft nu een 340 grams deken op, [naam] heeft enkele weken geleden besloten dat het tijd is voor haar zomervacht en nu heeft ze dus al een heel dunne vacht.

Vanaf maandag gaat het hier (Belgische kempen) goed beginnen vriezen, zou ik er nog een deken onder leggen of is dit voldoende?

En als ik er toch nog een deken onder wil doen is een fleece dan goed, ik heb ook nog een oud staldeke, van harry horse misschien is dat beter?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 28-01-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:05

chanel1985 schreef:
Wat zouden jullie doen.
Mijn pony is ongeschoren en heeft nu een 340 grams deken op, Jana heeft enkele weken geleden besloten dat het tijd is voor haar zomervacht en nu heeft ze dus al een heel dunne vacht.

Vanaf maandag gaat het hier (Belgische kempen) goed beginnen vriezen, zou ik er nog een deken onder leggen of is dit voldoende?

Ik heb er zelf vandaag een extra onderdeken 200grams bijgedaan, want die van mij was ookal aan t verharen. Als je maar zorgt dat ie niet vol op de wind staat.

dromertje2

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:06

Hoeveel heeft die dan nu in t totaal op?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:07

450+200 = 650, mocht het echt bizar worden kan er nog wel een zweetdeken bij volgende week, maar meer is echt niet nodig

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:10

Bedankt, [naam] staat totaal uit de wind, misschien dat ik dan morgen er nog een fleece onder leg, dan zal dat wel voldoende zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:25

Ik bekijk het per dag. Kijken hoe ze straks onder de deken voelt, op stal is het nog warm genoeg ook met het vriezen snachts.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:16

Ik heb bij mijn paard sinds gister een 200 grams onderdeken onder haar 300 grams deken met hals gedaan.
Vandaag gekeken en ze heeft niet gezweet en voelt er ook niet heet onder oid.
Valt wel op dat ze sinds gister weer met haar hoofd naar buiten staat ipv kont naar de deur. :)
Ze is erg aan het verharen en staat al kort in het haar, het lijkt wel of ze haar zomervacht al heeft.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:10

350 gram opgedaan. twenter blijft zonder. Als het heel koud wordt gaat de 150 gr hals erbij op. scheelt weer een beetje. 24/7 buiten. (ach gebruiken we de winterdeken ook nog even dit jaar)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:19

Tor staat nog steeds onder 400 gram. Morgen wrss onder 500 gram en dan eventueel de hals erbij. Alleen blijft de bucasdeken niet mooi liggen. Dus hopen in combi met de onderdeken wel. Paard is er uitgegroeid. Maar voor deze winter blijft hij er nog ff op, is een klein beetje aan de korte kant.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:37

Heb ze nu beiden onder 300 grams staan :j , shet geschoren en paard ongeschoren. 24/7 buiten.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:03

Ik heb er van de week een 100 grams onder gedaan. Staat nu onder 300+100 ongeveer (is een oude Rambo supreme heavy dus schat hem op 300 nu) en een ongevoerde hals. Nog geen zomervacht in de maak en voelt niet koud of te warm dus hoop dat dat zo blijft als straks die vorst aankomt..

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:07

simongek schreef:

simon heeft na de eerste keer schreren met minder gram gestaan omdat ik toch mijn twijfels had door het mooie weer en redelijke temperaturen.

begin december weer geschoren en hij staat nu met 3 staldekens van ongeveer 300 a 350 grams. (zijn al wat ouder) Nu blijft hij netjes
in het haar en heeft niet te warm of zelfs klam aangevoeld dan had ik er wel wat afgehaald.

Ik zou het voorlopig zo laten en in de gaten houden of ie het niet koud krijgt (kan het me bijna niet voorstellen met zoveel dekens :P).

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:29

simongek schreef:

ja ik heb de mijne ook dik in de dekens, maar heb nu een 350 staldeken, met een losse wolle deken en een 400 grams winterdeken eroverheen en als het overdag gaat vriezen komt er een hals aan.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:33

Onze pony's hebben nu al een mooi tijdje 250 gram op.
Ze zitten allebei nog kort in het vacht. *\o/*
Mijn pony is ook een arabier en die van mn zusje is een welsh-kruising.
:)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:48

wendyke schreef:
simongek schreef:

ja ik heb de mijne ook dik in de dekens, maar heb nu een 350 staldeken, met een losse wolle deken en een 400 grams winterdeken eroverheen en als het overdag gaat vriezen komt er een hals aan.

wollen deken blijft bij mij niet liggen. bij andere paarden vouwde ik ze in een punt en dan terug over de deken of helemaal los met dekensinge. bij deze blijft niets liggen.

En een hals zit er nu al aan.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:51

ja zo doe ik dat ook in een punt en dan terug en de mijne rolt ook heel veel in de stal en in de padock en blijft goed liggen :D Ben ik wel blij om want een wollen deken er tussen is wel lekker warm

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:27

wendyke schreef:
ja zo doe ik dat ook in een punt en dan terug en de mijne rolt ook heel veel in de stal en in de padock en blijft goed liggen :D Ben ik wel blij om want een wollen deken er tussen is wel lekker warm

ja inderdaad. helaas lukt me dat bij deze echt niet. heb zo'n golden stripe deken daarvoor maar die vind ik dan achterin de stal terug.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:33

Ik heb een vraagje.
wat zou jij doen?
Ik heb een pony van 30 jaar. Die het in de winter snel koud heeft. (ze staat 24/7 buiten en heeft de beschikking over een stal waar ze zelf in en uit kan lopen)
Dit merk je aan haar door dat ze dan wat dunner wordt. (ondanks dat ze onbeperkt hooi krijgt)
Daarom heeft ze nu al een 500 gr. deken op.
Nu komt de vorst er aan en zit ik er aan te denken om haar nog een deken extra op te doen.
Is dit nog wel zinvol? ze heeft zelf een dikke wintervacht en dus een 500 gr. denken op.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:39

flamejessy schreef:
Ik heb een vraagje.
wat zou jij doen?
Ik heb een pony van 30 jaar. Die het in de winter snel koud heeft. (ze staat 24/7 buiten en heeft de beschikking over een stal waar ze zelf in en uit kan lopen)
Dit merk je aan haar door dat ze dan wat dunner wordt. (ondanks dat ze onbeperkt hooi krijgt)
Daarom heeft ze nu al een 500 gr. deken op.
Nu komt de vorst er aan en zit ik er aan te denken om haar nog een deken extra op te doen.
Is dit nog wel zinvol? ze heeft zelf een dikke wintervacht en dus een 500 gr. denken op.

dan zou ik het even afwachten, mocht jouw pony toch echt koud gaan aanvoelen of trillen etc zou ik maatregelen trefffen.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:44

simongek bedankt voor je reactie.. Dit had ik zelf ook al een beetje in me gedachten. maar was benieuwd of iemand hier het zelfde overdacht. Het wordt min 14 heb ik gelezen dus ik hou me hart vast voor me oudje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:48

Maar er is een klein pluspuntje.
De wind is heel matig, dus de gevoelstemperatuur wordt niet veel lager.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:49

Ariebren schreef:
Maar er is een klein pluspuntje.
De wind is heel matig, dus de gevoelstemperatuur wordt niet veel lager.

Nou ik vond het vanmiddag anders steenkoud :brr: . Toen was het 6 graden en vanmorgen toen ik naar werk ging maar 2..maar dat voelde toch een stuk warmer hahah!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:49

flamejessy schreef:
simongek bedankt voor je reactie.. Dit had ik zelf ook al een beetje in me gedachten. maar was benieuwd of iemand hier het zelfde overdacht. Het wordt min 14 heb ik gelezen dus ik hou me hart vast voor me oudje.

bij ons staat op weeronline maximaal -7 in de nacht. ben benieuwd.

simon is echt nog super kaal en staat dus onder 3 dekens. Mocht hij echt koud gaan voelen dan moet er toch nog iets bij. ik hoop het niet maar heb er zelf voor gekozen
om hem te scheren dus. :j

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:51

Wel fijn dat die wind lijkt mee te vallen, dan valt de echte kou wel mee.
Paard staat nu onder 350 ipv 200.