Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:31

Mijn geschoren paard staat nog steeds onder 370gram (220grams outdoordken met hals en 150grams onderdeken) Ik hoop eigenlijk dat het wat gaat vriezen en ik het onderdeken kan ruilen voor een 300grams. Al is het maar voor 1 of 2 dagen dat ik m'n 150grams deken nog eens kan wassen. Als ik daar naar kijk betwijfel ik of mijn paard het koud heeft :o

die hoge grams zoals 800 of meer, arm paard dat is toch al een serieus gewicht. En ok 't is op een groot oppervlak en niet te vergelijken met een ruiter etc. Maar ik merk toch aan m'n paard als de deken "nat" is (van de modder waar ze in gerold heeft, binnenkant uiteraard kurkdroog), dat ze er niet zo happy mee is

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:33

wendyke schreef:
Tat_jana schreef:
joyce met dit weer moet dat genoeg zijn hoor :) volgende week als de vorst weer komt kun je misschien de extra deken opleggen maar de ongevoerde deken heeft verder niet veel zin :) maar ik denk zelfs dat hij met de 300 kan blijven staan,, je moet je hand onder de deken leggen en in principe "niets" voelen dan is het goed ( 37 graden ) voelt het warm staat ze te dik.

poeh poeh je denkt er verstand van te hebben waahahahaha, nou ja ieder z`n ding _/-\o_

inderdaad ieder zn ding,, en mag toch wel praten over verstand met dekens ja,, :j en dat is niet denken dat :) je mag best het nummer van de arts die mij dat verteld heeft hoor :) ik was zelf ook altijd zo een muts die zn paard veelte dik aanklede :) maar gelukkig nu een brok wijzer :)

voor mij NOOIT geen dekens meer :) zelfs niet met het trainen op niveau :)

wendyke

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:35

nou de mijne heeft het er prima onder en doe er nie minder op. als ze veel haar hebben en zweten krijgen ze een klets en zijn ze eerder ziek dan dat ze dun in de haren zitten

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:38

t leuke is alleen dat mijn paarden nog nooit ziek zijn geweest zonder deken :) daar heeft moeder natuur goed voor gezorgt :) en even wat langer laten bewegen om op te drogen blijkt voor veel te veel te zijn, men moet enkelt presteren presteren presteren,, maar er wat moeite voor doen is dan teveel gevraagd nee hoor ik stoot hier veel mensen mee voor het hoofd en diegene die zich verweren hierop moeten maar bij zich zelf ten rade gaan :)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:41

Tat_jana schreef:
t leuke is alleen dat mijn paarden nog nooit ziek zijn geweest zonder deken :) daar heeft moeder natuur goed voor gezorgt :) en even wat langer laten bewegen om op te drogen blijkt voor veel te veel te zijn, men moet enkelt presteren presteren presteren,, maar er wat moeite voor doen is dan teveel gevraagd nee hoor ik stoot hier veel mensen mee voor het hoofd en diegene die zich verweren hierop moeten maar bij zich zelf ten rade gaan :)

haha grappig dat jij kan bepalen of ik wel lang op niet lang doe uitstappen, maar mijn paard is ook nooit ziek gelukkig dus ook ik doe het goed met 900 grams waahahahaha en ik heof helemaal niet te presteren. _/-\o_ _/-\o_

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:42

Tat_jana schreef:

ja arme paard moet maar presteren preseteren. :j Hij staat gewoon normaal in het werk maar als hij met een dikke vacht
met 10 minuten zeiknat is zal je wat moeten. Of zal ik dan de training aan moeten passen. :)* ga ik gewoon voortaan 5 minuten
rijden per keer. :j En als hij dan nog nat is gooi hem gewoon naar buiten, waait hij vanzelf droog. :))

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:27

Ik ben nooit van de dekens geweest omdat ik altijd koudbloeden had :-), al die warmbloeden die ik erbij verzorgde jaren geleden werd ik kriegel van met die dikke dekens slepen en wisselen naar staldekens etc.. Nu sinds meer dan een jaar een BWP-er erbij, hij stond onder 350 grams deken vorig jaar winter en was hoekig en enorm zenuwachtig toen ik hem kocht... Nu mooi op gewicht, veeeel rustiger en ik heb hem niet meer onder een deken gehad, lekker puur natuur en de temperaturen waren er ook echt niet naar afgelopen herfst.
Nu wordt het toch wel erg koud van de week ( - 9) en ook al kunnen paarden enorm goed tegen de kou, ik maak mij toch beetje zorgen over mijn warmbloed of hij het 'gaat trekken'. Ze staan in buitenstallen die niet hermetisch dicht gaan en ook de BWP-er krijgt onbeperkt hooi ( hij eet samen met de tinker dan in 24 uur een baal hooi zo'n 25 kilo weg maar daar laten ze nog ietsjes van over).
Ik heb een lichte 150 grams die ik toch overweeg erop te leggen met de kou, dus ik zie tegen die plotselinge kou ( als je temperaturen van 10 graden overdag hebt nu...) toch ook beetje op voor de warmbloed :-) das toch echt een heel dun velletje vergeleken met de 'beer' van een tinker :-). Ik houd hem beetje meer in de gaten straks. Verder een heeeeeeele dikke stro 'matras' die lekker warm ligt :-)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:12

aaah mn kale paard is ook wel zielig, ze staat nu onder 600 grams :(

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:18

hihi mijn niet kale paard staat ook te genieten onder zijn 400 grams en zondag van zijn 600 grams! Arme schat!! Je zou toch veel liever staan te trillen. Dat houd je tenminste in beweging!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:18

liekensancho; Je hoeft je om die -9°C, geen zorgen te maken hoor. Mijn paard is ook een dekenloze warmbloed die in een buitenstal met paddock staat 's nachts en die gaat het met zijn vacht echt niet koud krijgen. Vorig jaar met al die sneeuw en vorst heeft hij het ook niet koud gehad, dus nu ook niet. Als je hem al de hele winter geen deken op hebt gehad hoeft dat straks met de vorst ook echt niet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:45

Net de Bucas uitgepakt. Zag er in verpakking toch een stuk dikker uit dan de WB 360. Denk dus dat die toch dikker is. :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:48

Sappos schreef:
Ik heb 2 smartex rains en ben er supermover te spreken. Ze worden niet snel zweterig en geven bij mijn ponys genoeg warmte af. Heb maar 1 all in one maar die is ook echt warm maar omdat ie beter ademt dan de gewone "dekbed" dekens kan ie best vroeg op en laat af. Maarja ik heb moeilijke ponys dus blijf wisselen.
Enter 640 gr
Mietje 500 gr
Twee normale ponys 560 gr

Wissel nu niet omdat t gaat vriezen. Pas als t s nachts echt warmer dan 5 graden wordt ga ik weer terug naar enkele dekens

een 1 jarige onder 640 gram, is ie van suiker of zo, mijn jonkies kregen tot ze met 3 aan het werk gingen echt niets aan, is helemaal niet nodig, je uk bouwt zo geen weerstand op

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:08

Mijne was vandaag te koud toen ik haar onder de 100 met fleece voering een uurtje buiten had gezet.... we hadden gereden, en ze was op temperatuur, maar nog wat nat op plek van het zadel> Vandaar dat ik de fleecevoering even op had gelegd - Stay Dry Fleece van Bucas. Maar ze is er toch te koud onder geworden *schuldgevoel* Stom, want normaal staat ze onder 50+100 onderdeken, dus niet zo gek veel meer (Bucas met fleece komt overeen met 100 gram naar het schijnt).

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:11

@ Tammie, ja, denk dat het ook alleen maar in mijn hoofd speelt omdat hij vorig jaar nog zo'n dikke dekens op had. Ze zeggen dat als ze eenmaal dikke dekens op hebben gehad, je ze niet meer zonder deken kunt laten staan, dat weerleg ik ook die theorie ( buiten de geschoren paarden uiteraard).
Ik weet zeker dat de psyche van de mens meer doet ( wij jas aan, paard ook) dan dat in feite een normaal gezond paard kan doorstaan. Wel goed voeren, d.w.z. genoeg benzine voor de motor, met koudere perioden ging er altijd al het dubbele aan hooi door dus dat verwacht ik nu ook wel ( 1 pak hooi per dag per groot paard).
Bedankt voor je reactie. Mijn reactie was even hardop denken toen ik dit topic tegen kwam ;-), zo'n warmbloed heeft zo'n zacht dun fluwelen velletje, dat haalt het bij lange na niet bij de -bijna niet te borstelen- idioot dikke vacht van de tinker hahahah ( die voelt zich helemaal te gek met -20 :+ )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:21

Miepie77 schreef:
Sappos schreef:
Ik heb 2 smartex rains en ben er supermover te spreken. Ze worden niet snel zweterig en geven bij mijn ponys genoeg warmte af. Heb maar 1 all in one maar die is ook echt warm maar omdat ie beter ademt dan de gewone "dekbed" dekens kan ie best vroeg op en laat af. Maarja ik heb moeilijke ponys dus blijf wisselen.
Enter 640 gr
Mietje 500 gr
Twee normale ponys 560 gr

Wissel nu niet omdat t gaat vriezen. Pas als t s nachts echt warmer dan 5 graden wordt ga ik weer terug naar enkele dekens

een 1 jarige onder 640 gram, is ie van suiker of zo, mijn jonkies kregen tot ze met 3 aan het werk gingen echt niets aan, is helemaal niet nodig, je uk bouwt zo geen weerstand op

Idd van suiker *D

Afbeelding

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:25

Hier mijn geschoren shet nog onder 300 en mijn ongeschoren paard onder 220.

Ze staan 24/7 buiten aan het water dus zit te denken om volgende week een 150 grams staldekentje onder de 300 grams bucas van mijn shet te doen en mijn paard een (eerder gewassen) 350 grams op te doen :j . Paard is wat gevoelig voor snotneusjes en aan die deken kan ik eventueel ook nog een 100 grams gevoerde hals doen :) .
Dus dan shet onder 450 en paard onder 350 bij -7.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:39

Tat_jana schreef:

Wat fijn dat het voor jou en je paarden goed werkt maar niet iedereen heeft tijd om zijn paard ruim een uur uit te stappen..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:46

Splendesco schreef:
Tat_jana schreef:

Wat fijn dat het voor jou en je paarden goed werkt maar niet iedereen heeft tijd om zijn paard ruim een uur uit te stappen..

en dan nog. simon is ongeschoren zo gauw volledig bezweet het duurt zelfs met een hele goede zweetdeken langer als een uur om hem
droog te krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:21

Toen ik die van mij nog niet onder dekens had, gebruikte ik ook geen zweetdekens. Uitstappen tot ze niet meer warm was, en dan op stal ook al was ze nog nat. Nooit problemen gehad qua kouwtjes of iets.

Nu moet ze wel droog zijn, anders kan ze niet terug onder haar deken. Ik heb niet geschoren, maar ben eigenlijk langer bezig met droog krijgen dan toen ze zonder stond, want dan kon ze iig nat weggezet worden :+ Omgekeerde wereld := (al zet ik haar nu dus dan wel eens onder de Bucas met Stay Dry als ze nog niet helemaal droog is).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:10

Tancreda4 schreef:
Mijne was vandaag te koud toen ik haar onder de 100 met fleece voering een uurtje buiten had gezet.... we hadden gereden, en ze was op temperatuur, maar nog wat nat op plek van het zadel> Vandaar dat ik de fleecevoering even op had gelegd - Stay Dry Fleece van Bucas. Maar ze is er toch te koud onder geworden *schuldgevoel* Stom, want normaal staat ze onder 50+100 onderdeken, dus niet zo gek veel meer (Bucas met fleece komt overeen met 100 gram naar het schijnt).

Geloof dat maar niet. Hier ligt de Weatherbeeta 100 gram vele malen warmer dan de rain met stay-dry. Die laatste is echt al te koud bij een temp van +10 graden. Paard was er toen gewoon koud onder.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-01-12 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:12

calice schreef:
Hier mijn geschoren shet nog onder 300 en mijn ongeschoren paard onder 220.

Ze staan 24/7 buiten aan het water dus zit te denken om volgende week een 150 grams staldekentje onder de 300 grams bucas van mijn shet te doen en mijn paard een (eerder gewassen) 350 grams op te doen :j . Paard is wat gevoelig voor snotneusjes en aan die deken kan ik eventueel ook nog een 100 grams gevoerde hals doen :) .
Dus dan shet onder 450 en paard onder 350 bij -7.

Ze voorspellen eind volgende week rond de -15 's nachts (en door gevoelstemperatuur dus nog kouder).

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:41

Weeronline geeft nu nog wat hogere temperaturen aan. Mocht het toch nog verder gaan zakken dan kan ik gaan stapelen met dekens :j , heb voor beide een berg dekens liggen dus kan er als ik wil michelin mannetjes van maken :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:53

Mijn ongeschoren Fjord staat al een tijd onder een 220 grams. Hij zit absoluut niet dik in zijn vacht, en op het moment verhaart hij enorm. Als het echt zo koud gaat worden als ze zeggen krijgt hij er nog een deken onder. Volgens mij was dat ooit een 300 grams maar hij is nu een stuk dunner geworden.

Bij welke temperatuur (vanaf -?) zou ik die er dan het beste op kunnen gooien? Of gewoon puur blijven kijken hoe het paard het onder zijn 220 grams doet?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:13

gewoon zelf aan voelen, al zou ik bij s'nachts onder de -5 en overdag rond het vriespunt hem er toch al zelf bij gooien maar wie weet vind je paardje dat wel te warm, moet je dus zelf kijken.

Als het echt -15 gaat worden dan mag die van mij wel naar 900 gram, staat nu al onder 500. Maarja eerst zien dan geloven.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:22

neem zo een onderdeken mee van 200 gram, die komt onder haar 450 grams deken, mocht het nog kouder worden zoals ze zeggen heb ik nogwel meer dekens thuis