Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MoniekV schreef:Wug dekens passen sowieso vaak beter bij de smalle paarden. Heb je Dominick al geprobeerd?
Figo88 schreef:MoniekV schreef:Wug dekens passen sowieso vaak beter bij de smalle paarden. Heb je Dominick al geprobeerd?
Ja, ook al geprobeerd.. Klonken ook erg goed, maar pasten helaas echt niet goed. De Polo leek nog wel enigszins te gaan, maar ze zitten toch te krap bij de borst. En zeker voor die prijs wil ik wel echt een goed passende deken.
Ik heb de meeste dekens trouwens op mijn vorige 6-jarige PRE gepast. Maar omdat mijn nieuwe PRE redelijk dezelfde bouw heeft, probeer ik de dekens die niet pasten, dus niet nog eens.
Daarnaast heb ik ook geen vliegendeken kunnen vinden van Dominick. Hebben ze die wel?
MoniekV schreef:Ja die is er wel gewoon. Is een deken een maat groter kopen ook geen optie? Daar kun je soms ook nog iets mee smokkelen.
Figo88 schreef:pleiada schreef:Nee het oorstukje is elastisch en erg dun,deze schudt ze niet af in tegenstelling tot het oorstukje van de sweet itch van rambo..De deken is best zwaar maar wel erg soepel en dit is de enige deken waar ze lekker koel onder blijft..Hij voelt aan de buitenkant ook lekker koel aan..En hij blijft heel mooi liggen..
Okee, dat is heel positief om te horen
Heb jij de deken ook met hoge temperaturen (> 25 graden) opgehad? En blijft hij daar dan ook koel onder? Of doe je de deken vanaf een bepaalde temperatuur af?
En wat voor paard heb je?
Figo88 schreef:Hey allemaal,
Ik heb een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb een 4-jarige PRE (net 4 geworden). Hij ziet er nog best puppy uit en moet nog best wat body krijgen. Hij is nog niet echt breed bij zijn borst, maar kennelijk toch te breed voor de meeste standaard dekens.
Dekens zijn voor hem, en waren ook voor mijn vorige PRE, een behoorlijke uitdaging. Ik heb al veel topics doorgespit naar tips voor dekens voor PRE's of bredere paarden en heb ook al veel dekens uitgeprobeerd.
Ik heb inmiddels winterdekens van Horsegear. Die lijken als een van de weinige echt goed te passen.
Maar ik ben nu al weken op zoek naar een goede vliegendeken, maar kom er echt niet uit. Ik twijfel nu nog tussen een paar dekens en dacht ik eerst zeker te weten dat ik een vliegendeken zonder hals wilde, inmiddels neig ik toch meer naar een deken met hals.
Mijn PRE heeft een volle bos manen en is bruin. Ik wil zijn manen natuurlijk graag behouden en heb veel gelezen dat als je de manen vlecht en een goede deken hebt, de manen behouden blijven. Delen jullie deze mening?
En zeker voor een bruin (donker) paard schijnt een goed ademende lichte deken vaak koeler te zijn dan zonder deken.
Ik zie ook echt vaak paarden staan met een, naar mijn mening, te krappe (vliegen)deken. Ze knellen vooral vaak bij de borst. En ik begrijp gewoon niet waarom het zo lastig is om een goed passende deken te vinden.
Daarnaast is het me opgevallen dat er maar weinig vliegendekens zijn met loopsplitten. Hetgeen mijn paard toch wel echt nodig lijkt te hebben.
Ook begrijp ik niet goed waarom er ook zoveel vliegdekens zijn met een donkere kleur.. Dat is toch zo onlogisch voor in de zomer..
Beetje lang verhaal zo, sorry. Mijn vraag is dus of jullie met hals adviseren en welke deken nou echt goed zit, goed ademend zijn en dus niet te warm zijn tot ca. 25 graden.
Ik twijfel nu over de volgende dekens (zijn wel allemaal met hals):
- Horsegear sweet itch
- Weatherbeeta airflow mesh combo
- Amigo Bug Rug (heeft geen loopsplitten)
- Amigo Aussie Allrounder
Ik hoor heel graag jullie ervaringen!
salamaleque schreef:Ik heb geen PRE maar een kort rond paard met een flinke borst. De Amigo lijn is te krap voor hem daarvan heb ik de mio en de aussie geprobeerd. De mio vond ook erg warm de aussie viel mij erg mee ondanks dat hij een waterafstotend laagje had. Voor wat betreft met en zonder hals weet ik het niet mijn paard staat alleen met een vliegendeken als het echt niet anders kan (deze zomer nog maar 2x geweest). . Mijn paard staat de hele winter met een Rambo original met hals en dan verlies ik alleen het stukje manen waar de hals aansluit op de deken. Nu heb ik Rambo Protector maar alleen nog maar gepast.