Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:15

Geen positieve ervaring met Endure? Bij mijn paardjes werkt het tot nu toe geheel naar tevredenheid.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:47

Hebben ze dan ook geen last van de dazen Dinopino, blijven die weg of zijn er bij jullie niet zo veel misschien...
Hier ook vooralsnog nog niet maar ik verwacht een complete invasie vandaag of morgen.... en hoe vaak spuit je ze in ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:21

Bij ons stikt het elk jaar van de dazen. Ben dus ook weer druk bezig met bucas buzz of dekens te zoeken. Ze vernielen ze elk jaar. Wanneer ik die niet opdoe staan ze de hele dag op stal. Met rijden spuit ik ze in met endure. Eigenlijk al voordat ik ze uit de paddock haal, anders slaan ze mij in plaats van de vliegen weg Haha!

Stand in de loer tot nu toe: 2 dazen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:38

Dat valt nog mee dan twee dazen.....maar het is vast de stilte voor de storm ben ik bang. Het spul wat mn weidegenoot gebruikt werkt dus ook, vliegen hadden ze gewoon niet die vlogen hard door naar de manegepaarden en naar mij, de runderdazen waren verdwenen maar ik weet nog steeds niet wat het was want ik heb ze nog niet gesproken....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:56

Heb jij een originele Dinopino ? Kun je mij vertellen hoe hoog hangt de bal van de grond ?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:28

Ik heb hier nog een link naar weer een andere val de NZI Trap. Ik geloof dat er ook een uitleg bijzit hoe je hem moet maken....
Ze gebruiken hier oude koeien of paardenurine als lokaas en vangen daardoor nog veel meer.....moet ik er een emmertje onder houden als ze plassen en een tijdje oud laten worden haha...lukt dat ? Maar als je ziet wat ze vangen daar.....

http://www.nzitrap.com/index.htm

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:34

perrokai ik heb de echte, maar hoe ver die van de boden afmeet zal ik moeten nameten.
Wanneer je die vliegenvanger zelf bouwt ben ik inderdaad heel erg benieuwd of die werkt.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:52

Perrokai schreef:
Ik heb hier nog een link naar weer een andere val de NZI Trap. Ik geloof dat er ook een uitleg bijzit hoe je hem moet maken....
Ze gebruiken hier oude koeien of paardenurine als lokaas en vangen daardoor nog veel meer.....moet ik er een emmertje onder houden als ze plassen en een tijdje oud laten worden haha...lukt dat ? Maar als je ziet wat ze vangen daar.....

http://www.nzitrap.com/index.htm

Dat is dan wat voor mij om te maken. Ik laat mijn paardjes namelijk op een emmer plassen op stal Ja .
Dus die urine is geen probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:56

Dat is knap. Hoe heb je ze dat geleerd??

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:10

DubbelDun schreef:
Dat is knap. Hoe heb je ze dat geleerd??

Mijn oude paard Chico vroeger en nu ook Branco willen in de bak/paddock niet plassen als de bodem hard/nat is.
Dat spettert namelijk...... Als ze dan in de bak hadden gestaan en op stal kwamen, moest er natuurlijk meteen geplast worden, en niet zo'n beetje.
Mijn man zei toen eens voor de grap: je moet er een emmer onder houden.
Zo gezegd, zo gedaan. Chico schrok zich de eerste keer rot van het gekletter in die emmer.
Toen heb ik wat houtvezel er onderin gedaan en maakte het geen geluid.
Zodra hij op stal kwam, hield ik er een emmer onder en zei: "Chico plasje". Als hij het dan deed kreeg hij wat lekkers.
En dat had hij heel snel door. Kwam je een uur later weer op stal ging hij gewoon weer staan en perste er een paar druppels uit. Want dan krijg hij wat lekkers.
Op die manier heb ik het Branco ook geleerd.
Mijn andere paardje, Apie, gaat wat lastiger. Die plast namelijk wel buiten (desnoods middenin een plas water of op straat) en die hoeft dus niet altijd als hij binnen komt.
Maar ik moet zeggen dat het me heel wat strooisel bespaart. Soms plast Branco wel een halve emmer per keer. Als hij dan 's avonds vroeg op stal gaat en ik laat hem 2 of 3 keer plassen, dan heb je zo een emmer vol. Dat zou in de stal al een lekkere natte plek zijn geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:40

Mijn oude merrie moet altijd plassen als ik met voer aan kom. Dus dan hou ik de staldeur dicht tot ze geplast heeft Haha!
Maar het is dus niet zo dat je een emmer in de hoek hebt staan waar ze de plas in doen Haha! (dat dacht ik nl ) Lachen

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:07

DubbelDun schreef:
Maar het is dus niet zo dat je een emmer in de hoek hebt staan waar ze de plas in doen Haha! (dat dacht ik nl ) Lachen

Zou wel heel makkelijk zijn, maar hoe ik ze dat moet leren.....???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:14

Als je daar achter bent hoor ik het graag Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:54

Haha! ligt er ook nog een beetje aan of je een ruin of een merrie hebt met waar je de emmer neer zet, lijkt me Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:55

bijdehandje Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:53

Bij een ruin denk ik aan een konstruktie waarin je een grote trechter met slang die eindigd in een emmer aan de muur maakt met een beweegbare/draaibare beugel.
Als een merrie zo slim is om haar derriere zo te positioneren dat ze in een emmer te plassen, moet een ruin toch zo handig zijn om die draaibeugel van de muur te halen en zijn l*ter hierin te hangen Haha!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:13

Nou, ik zal dan voort vriendlief vragen of hij een emmertje onderweg meeneemt aangezien die 2 van ons altijd plassen onderweg Knipoog !

Thanks, Branki, nog voor je antwoord op m'n dekenvraag. Mijn voorkeur zou ook gaan naar s'nachts af en 's morgens op. Alleen ik vind het zo'n gedoe dus wij willen daar (nog) niet aan.

Perrokai: goede vraag aan Dinopino Go jij! Go jij! ! Ik ben ook benieuwd naar het antwoord!

Mijne is bijna af maar ik heb het mezelf moeilijk gemaakt met m'n plastic en horgaas. Zeker voor dat laatste had ik gewoon een klamboe motten pakken maar ja, ik had het in huis. Het heeft me wel veel meer tijd gekost Frusty en of het resultaat beter is ???

Oh een vriendin heeft een nieuw spulletje; dat spuit je op en dan zou je paard 1 week daasvrij zijn ?!
Heb gezegd dat ze dat bestwel een keer op die zwarte van ons mag spuiten Haha! om te proberen. Zal even navragen hoe het heet.

Maar ze zijn helaas weer echt in opkomst, heb vanochtend weer bestveel gemept Whoosh!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:16

Bloos Haha! eh jullie verwachten nu dat ik met een centimeter naar de wei loop en de afstand naar de grond meet. Nou straks wanneer het wat koeler is en ik nog niet weg ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:18

ik schat zo'n halve meter Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:21

Haha! Ik ga helemaal met je mee. Scheelt weer lopen Clown

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:40

Dinopino schreef:
Haha! Ik ga helemaal met je mee. Scheelt weer lopen Clown

Haha! Nagelbijten / Gniffelen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:51

Een halve meter, dan heb ik hem ongeveer wel goed staan. Vanavond heb ik hem bij de paarden neer gezet want er zitten echt al veel meer dazen op de paarden. Vlak voor de stallen op een plek waar de hele dag tot savonds zon is. Ik heb de fuik met haringen vastegezet zodat de wind hem niet de hele tijd tegen de bal blaast aan 1 kant. Het kan zijn dat ik de bal ietsje te laag had hangen maar er zat gelijk al een vlieg in. Ben benieuwd of hij werkt. De paarden kunnen er niet bij en stonden gezellig te kijken wat ik nu weer aan het doen was.

Ik heb de skippy met goede verf zwart gemaakt dit keer en die is nu super gelukt. Er zit gewoon een rubber laagje op. Ik koop skippy nr twee ook als ik in de winkel ben en ga dan de vierkante versie maken. Oude troep zat hier in dit deels te verbouwen oude huis inclusief geweldige vitrage als horgaas.

Haha Branki, echt grappig paarden die in een emmer plassen ! Volgens mij gaan de mijne op de loop maar ik ga het een keer proberen. De jouwe zijn gewoon schone paarden, die van mij vooral de belg is juist een viezerik.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 23:47

Wat vangen jullie momenteel ? De mijne staat er nu zo bij, vlak voor de stallen in een andere wei en de hele dag in de volle zon.

Afbeelding

Ik heb hem nu twee dagen staan, en de eerste avond dat ik kwam was hij omgewaaid helaas maar evengoed zaten er tussen de 30 en 40 dazen in.
Vanavond toen ik kwam zat er dus dit in op de foto. Het is dus een augurkenpot die ik heb gebruikt dus best groot. Zijn dat er veel of vangen jullie er veel meer ?

Afbeelding

Ik heb de fuik vastgezet met touwtjes en haringen zodat het in de wind niet de hele tijd aan 1 kant tegen de bal hangt. Als ze er lang genoeg in zitten gaan ze ook dood zag ik wel. Als ik erbij sta vliegen er ook dazen op af en zitten er nog een aantal in de fuik. De paarden stonden er rustig bij bij de stal toen ik kwam en ik kon geen daas bij ze ontedekken. Dit was vanavond rond 8 uur terwijl er nog vol zon was op de wei.

Ben erg benieuwd wat jullie vangen met de originele en met de burka's.. Haha!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:46

Perrokai: hoe kom jij aan die 3 poot om hem aan te hangen?
Want de mijne is nu klaar maar poot van vorig jaar was te kort dus mot nu andere maken.

Heb vandaag ons proefkonijn met het nieuwe spul ingespoten! Is Adhoc Sprayable van Salvia (http://www.ani-salvia.com)
Hoef je maar 2 x per week op te spuiten en werkt tegen alles wat steekt en bloedzuigt OK dan! !!! (ahum, ik geloof er geen snars van)
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 22:16

Eh nee, ik geloof dat mijn weidegenootje iets van Rokale gebruikt omdat die fles er zo uitzag maar zeker weten doe ik het niet.

Deze driepoot die niet ideaal is overigens omdat hij om kan waaien omdat de poten niet wijd genoeg staan, is de standaard van een bouwlamp die we nog hadden staan.

Vanvond zat hij nog voller trouwens maar er kan veel in. Evengoed zijn er nog zat dazen in de lucht te vinden en op de paarden ook. Als het ze te gek wordt is het in galop achter elkaar de stal in. Savonds echter staan ze rustig buiten.....