Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:28

volgens mij heeft het echt geen nu om voor de warmte een fleece deken op te doen deze dekens zijn puur bedoelt om zweet op te nemen en moetten daarna weer af.
Wollen dekens kun je wel gebruiken als onderdeken maar fleece volgens mij niet hoor.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:44

Waarom niet lijkt mij ook wel warm hoor fleece als er een ander dek overheen gaat zodat het niet inwaait?

monsera

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:02

Je kan een fleece deken wel gebruiken als onder deken.Je moet hem natuurlijk wel alleen als onderdeken gebruiken en niet ook nog als zweet deken maar dat lijkt me logisch.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:14

Ik vindt een fleecedeken altijd zo gaan trekken op de schouders. Gaat namelijk erg naar achter schuiven. Krijgen ze dan weer gauw schuurplekker van.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:16

Moet je dr een losse dekensingel om doen schuift hij niet meer.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:24

Maakt niets uit. Schuift evengoed. Heb elastische gebruikt. Die schuift gewoon naar zijn kont. Zit niet echt prettig. Een gewone singel (bijv. een longeersingel) vindt ik niet echt prettig zitten onder een winterdeken.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:31

Bij die van mij werkte het wel zo'n elastische. Maar wat ik wel een nadeel vind lijkt wel of die fleedekens altijd een stuk langer zijn aan de achterkant, piept altijd zo'n stuk onderuit die dan lekker flef en vies word.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:41

Ook dat is een nadeel ja. Ik gebruik gewoon een Rambo onderdeken en is echt precies tot zijn kont. Wel zo handig.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:40

ik heb ook altijd een fleec deken onder zijn regen deken hoor
werkt pria singeltje om klaar

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:43

mijn pony (geschoren) heeft rond de 200 grams op nu (dacht eerst dat ie dunner was maar heb nagekeken) en daarover een regendeken, ze staat overdag buiten, moet wel aan de kou wennen merkte ik, ze wil graag naar binnen als het regent nu... wie van jullie heeft ook zoveel (of weinig voor sommigen) grams op als mij? en wanneer gaan jullie meerderen met dekens of grams, ik heb beetje advies nodig, zal ik straks mijn 200 grams omwisselen voor een iets dikker onderdeken(220 grams) of een fleece/wollendeken ertussen doen, mijn 300 grams waterdichte deken wil ik bewaren tot het ongeveer vriest en daar dan eventueel mijn 220 grams onderdeken onder doen, dan vind ik het wel warm genoeg!

ps=dacht eerst vandaag dat ze verkouden was, ze hoestte 1 keer maar gelukkig bleef het bij 1 keer.. is je paardje nu vatbaarder voor de kou? of moeten ze ook gewoon even wennen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:47

Mijn paard is ineen streepmodel geschoren en staat nu overdag buiten met een 250 waterdichte deken.

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:48

Lady staat nu nog met een (dunne) 200 grams (al 2 keer gewassen). Morgen wissel ik die voor een 330 grams deken, ik vind het nu flink koud worden en Lady voelt ook niet erg warm meer. Terwijl ze toch wel een beetje wintervacht heeft.
Voor van de winter komt er nog een dikkere deken en als het vriest krijgt ze er dan gewoon 2 op.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:50

DaphneL schreef:
Lady staat nu nog met een (dunne) 200 grams (al 2 keer gewassen). Morgen wissel ik die voor een 330 grams deken, ik vind het nu flink koud worden en Lady voelt ook niet erg warm meer. Terwijl ze toch wel een beetje wintervacht heeft.
Voor van de winter komt er nog een dikkere deken en als het vriest krijgt ze er dan gewoon 2 op.

ja wanneer is het tijd voor wisselen? als ze niet warm onder de dekens voelen? hoe kan je dat weten? die van mij is er nu gewoon warm onder...

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:57

Bonny4life als je paardje het koud heeft onder de deken dat is het een teken dat er een deken bij moet maar dat merk je wel hoor gewoon af en toe is onder de deken voelen voelt ze lekker warm is goed voelt ze koud moet je er een deken bij op doen

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:57

Ik kijk idd hoe ze aanvoelt, als ze warm is dan heeft ze het niet koud (klinkt ook wel logisch ) en zal ze onder een dikkere deken waarschijnlijk gaan zweten. Als ze koud aan gaan voelen onder een deken dan is het tijd voor een dikkere als je wilt voorkomen dat ze een nog dikkere vacht aanmaken.

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:59

Bonny4life schreef:
mijn pony (geschoren) heeft rond de 200 grams op nu (dacht eerst dat ie dunner was maar heb nagekeken) en daarover een regendeken, ze staat overdag buiten, moet wel aan de kou wennen merkte ik, ze wil graag naar binnen als het regent nu... wie van jullie heeft ook zoveel (of weinig voor sommigen) grams op als mij? en wanneer gaan jullie meerderen met dekens of grams, ik heb beetje advies nodig, zal ik straks mijn 200 grams omwisselen voor een iets dikker onderdeken(220 grams) of een fleece/wollendeken ertussen doen, mijn 300 grams waterdichte deken wil ik bewaren tot het ongeveer vriest en daar dan eventueel mijn 220 grams onderdeken onder doen, dan vind ik het wel warm genoeg!

ps=dacht eerst vandaag dat ze verkouden was, ze hoestte 1 keer maar gelukkig bleef het bij 1 keer.. is je paardje nu vatbaarder voor de kou? of moeten ze ook gewoon even wennen?

Ik zou je paard een warmere deken opdoen, persoonlijk zou ik voor die 300 grams gaan, en als het vriezen gaat die onderdeken daaronder. Als het echt hard gaat vriezen kun je je 220 onder je 300 grams doen.
Mijne is ook net geschoren, en staat onder een dikke halsdeken van Rambo van 300 of 400 grams of zo, met een fleecedeken eronder. Hij staat in de box bij de deur, en dat is zo goed als een buitenbox, dus hij staat er warm bij. Hij moet idd ook erg wennen aan de regen etc. op zijn velletje, als het echt guur rotweer is, haal ik hem binnen.
Hij is 14 jaar, en dan moet je toch wat beter om de spieren denken, ivm kou op de spieren e.d. Hij wordt elke dag getraint, en staat verder de hele dag buiten.
Laatst bijgewerkt door Anneke op 10-11-05 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:01

Bonny4life schreef:
DaphneL schreef:

ja wanneer is het tijd voor wisselen? als ze niet warm onder de dekens voelen? hoe kan je dat weten? die van mij is er nu gewoon warm onder...

Dat zie je aan ze op de een of andere manier, die van mij gaat er een beetje triest bijstaan
Ze zullen nooit gauw koud onder een deken voelen hoor, je moet het zelf een beetje inschatten.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:08

ja ik denk dat ik gewoon elke dag goed voel! maar ik zat eigelijk meer te denken aan eerst die 220 gram onderdeken onder mijn regendeken te doen en mocht het dan nog kouder worden aan mijn 300 grams te beginnen, dat ik het zo een beetje opbouw en daarna de 220 onder de 300 grams..

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:09

Doen! Als jij dat zo aanvoelt moet je dat doen. Maar ik zou hem wel iets warmer zetten, die 220 grams dan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:11

Anneke schreef:
Doen! Als jij dat zo aanvoelt moet je dat doen. Maar ik zou hem wel iets warmer zetten, die 220 grams dan.

ja denk dat ik dat ook doe, die ze nu als onderdeken heeft was 240 gram maar is al 2 keer gewassen dus ik gok dat die 200 gram is, dan is 220 al wat warmer, en mocht ik het niet vertrouwen dan doe ik gewoon meer op! bedankt voor je reactie!

tjielp17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:14

welke maat deken voor mijn paardje van 1.63m ?
ben er sinds vandaag achter dat ze maar 1.63 is dacht dat ze groter was maar ze heeft nu soms een deken van 2.05 m op!
vandaar de schuurplekken natuurlijk afgelopen winter

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:03

Mijn paard word aanstaande dinsdag geschoren.
Hij heeft nu een winterdeken om.
Voor dinsdag heb ik een 300 grams deken klaar liggen + bijbehorende onderdeken.
Wat hebben jullie bij je geschoren paard op, of zijn jullie van plan om te doen als het nog kouder word.
Hij staat gewoon binnen overdekt in een stal.
Het is wel een kou-kleum en heeft gevoelige spieren,die snel stijf worden van kou.

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:19

jemig sommige hebben al meer dan 500 gram erop liggen
vraag me af wat jullie doen als het gaat vriezen???
de mijne is niet geschoren en staat onder een 200 grams deken

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:41

tjielp17 schreef:
welke maat deken voor mijn paardje van 1.63m ?
ben er sinds vandaag achter dat ze maar 1.63 is dacht dat ze groter was maar ze heeft nu soms een deken van 2.05 m op!
vandaar de schuurplekken natuurlijk afgelopen winter

Mijn paard is ook 1.63/1.64 en heeft maat 195.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:43

tessie1985 schreef:
jemig sommige hebben al meer dan 500 gram erop liggen
vraag me af wat jullie doen als het gaat vriezen???
de mijne is niet geschoren en staat onder een 200 grams deken

De mijne staat nog steeds onder een ongevoerd regendek Ze staat overdags buiten maar 's-avonds in een behagelijke schuur. Vind meerdere dekens niet zo fijn met op en af doen dus heb gewoon verschillende diktes tot 350 grams en daar doet ze t maar mee.