[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djulita

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:01

Ik heb mijn paard vandaag ook een 0 gram regendeken opgedaan. Ze begint al te verharen..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:20

Djulita schreef:
Ik heb mijn paard vandaag ook een 0 gram regendeken opgedaan. Ze begint al te verharen..

Wat heeft dit met elkaar te maken. Door die regendeken ga je geen vacht tegen houden. Vacht wordt aangemaakt door invloed van licht.
Laat je die deken vanaf nu op ? Wat doen je op dagen dat heel warm weer is ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:23

ik heb de regendekens voor de zekerheid voor morgenochtend klaar gelegd, ze voorspellen regen en niet echt hoge temp, valt het toch mee kunnen ze af blijven...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:26

Ik heb ook regen deken op s nachts en overdag ligt het aan het weer. Elke dag even aankijken.

Hier staan 3 paarden s winters onder 200 gram dat gaat ook prima. Is denk wel genoeg voor een oudje maar verschilt per paard. Gewoon voelen en kijken hoe het gaat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:35

Marjo89 schreef:
Djulita schreef:

Wat heeft dit met elkaar te maken. Door die regendeken ga je geen vacht tegen houden. Vacht wordt aangemaakt door invloed van licht.

Licht is absoluut niet de enige invloed, met dekens (optijd!!) Kun je een heel eind remmen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:40

smurffie schreef:

Laat je die deken vanaf nu op ? Wat doen je op dagen dat heel warm weer is ?[/quote]
Licht is absoluut niet de enige invloed, met dekens (optijd!!) Kun je een heel eind remmen.[/quote]

Toch vind ik dit niet eerlijk naar paard toe !
0 gram deken is al gauw erg benauwd. Deze periode van jaar is vaak vochtig. Wisselend.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:47

0 gram benauwd? Goedkope zooi ja, maar een goede deken niet hoor :n.
Mijn pony heeft vandaag uitgebreid liggen tukken in de weide, niet opstaan om de deken af te doen. Zonder deken ligt ze niet tot nauwelijks, alleen als ze er echt niet nat of vies van gaat worden.
Even snel rollen voor ze op stal komt in de paddock, meer niet.

Ik vind het juist gemeen dat paarden iedere dag gereden/getraind en geborsteld worden maar geen waterdichte deken krijgen bij dat rot weer als vanmorgen. Vacht is daar echt niet tegen bestand.
Lekker kijken naar het paard ipv je heel erg aan dingen vast willen houden.
Zoals gezegd, shetlief staat zonder pluisje te worden, pony en paard staan onder 50 gram en als het overdag lekker is gaan ze af.
Regendekens hebben ze niet, daar staan ze met 17 graden en regen nog koud onder. Stelletje mutsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:59

Hier onder de eczeemdeken. Onze stallen zijn geïsoleerd liep er zelf ook in t shirtje dus geen 0 grams nodig nog.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:36

smurffie schreef:
Mijn pony heeft vandaag uitgebreid liggen tukken in de weide, niet opstaan om de deken af te doen. Zonder deken ligt ze niet tot nauwelijks, alleen als ze er echt niet nat of vies van gaat worden.

Ik vind het juist gemeen dat paarden iedere dag gereden/getraind en geborsteld worden maar geen waterdichte deken krijgen bij dat rot weer als vanmorgen. Vacht is daar echt niet tegen bestand.
Zoals gezegd, shetlief staat zonder pluisje te worden, pony en paard staan onder 50 gram en als het overdag lekker is gaan ze af.
Regendekens hebben ze niet, daar staan ze met 17 graden en regen nog koud onder. Stelletje mutsen.

Amen...

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 05:25

Marjo89 schreef:
Djulita schreef:

Nee, dat waren eigenlijk 2 op zich staande dingen, die ik toevallig achter elkaar aangeplakt heb. Ik houd altijd de weersvoorspellingen in het vizier voor de keuze wat ik mijn paard op doe. Dus als antwoord op je vraag, bij heel warm weer krijgt ze van mij de regendeken niet op. Ze heeft nu trouwens ook geen regendeken op, maar de bucas sunshower. Laat ik de deken vanaf nu op? Dat ligt helemaal aan het weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:58

smurffie schreef:

Daar heb ik met dit weer de regenliner voor ;) blijft die net zo waterdicht maar zweet er niet onder wat onder de regendeken wel gebeurt en nee dat is geen goedkope zooi maar ene horseware deken.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:17

Zoals ik nu begrijp moet ik kijken naar een omderdeken, 100gr, en winterdekens 200/300gr. Mijn regendeken is geen goedkoop dingetje! Ben het merk even kwijt, maar mn paard loopt er met pleziee onder.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:59

Ik heb mijn paard nog zonder staan, maar zoals eerder aangegeven bij 15 graden en regen krijgt hij zijn regendeken op.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:53

Mag ik jullie vragen hoe de pasvorm is van de Rhino Original Turnout Lite?
Ben me een beetje aan het orienteren op een nieuwe set dekens voor mijn paard, waarbij ik ook gebruik kan maken van liners.

Probleem is alleen dat paardlief flink wat schouders en een behoorlijke schoft heeft waardoor heel veel dekens zowel op de schoft en borst gaan trekken en schuren.

Ik had vroeger een hele oude Bucas freedom maar deze heb ik verkocht omdat hij rondom de borst niet de juist pasvorm had voor Justus. Momenteel heb iken Eppeljeck Tolga die eigenlijk heel netjes ligt, maar helaas kunnen hier geen liners of hals aan vast gemaakt worden..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:21

Bij mijn paard (volbloed type) ligt deze deken perfect A_nouk, breed paard met flinke schouderpartij en hoge schoft.Doordat er geen loopsplitten in zitten trekt deze deken nergens, tenminste bij die van mij niet ;)

De Rhino is ook wat wijder aan de voorkant dan bv de Rambo. Bucas, anders dan de zweetdekens, hoef ik er niet op te leggen, zit strak om zijn hals.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:57

Dingen als een regen liner vind ik vallen onder een regen deken, ik snap niet helemaal waarom je zo inspeelt terwijl ik hetzelfde zeg.
Regenliner, 0 gram, 50 gram.. is maar net wat bij je paard past. Zweten onder een goede 0 gram onder de 20 graden is mij niet gelukt, zelfs onder de 50 niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:07

Een regenliner is degelijk wat anders dan een regendeken.. Die kan ook op met 30 graden zonder dat het paard te warm wordt. Beschermt dan de rug en nieren.

Ik heb amigo en rambo regendekens dat zijn niet de minste :D maar die zijn met dit weer echt te warm en gaat paard eronder zweten. Zo zie je maar dat je dat per paard moet bekijken en dat een paard niet zielig is als hij geen regendeken draagt en wel buiten komt :n zijn ook genoeg op stal die nog helemaal niks op hebben , paarden mankeren niks hoor en kunnen uiteraard schuilen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:23

Netam89 schreef:
Ik heb mijn paard nog zonder staan, maar zoals eerder aangegeven bij 15 graden en regen krijgt hij zijn regendeken op.

Hier ook.

Hij staat er ook onder. Was 12 graden vannacht.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:44

Staan hier allemaal bloot het hele jaar door en ze leven nog steeds := ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:26

Gaat er toch niet om dat er paarden zijn die geen deken op hebben? Mijn paard heeft nu gewoon een 50 grams regendeken op. Permanent, want ik zie niet dat op dit moment het weer nog wijzigt.
Dat is niet wreed, het zou pas wreed zijn als ik het niet deed. Wel top prestaties vragen van me paard, maar d'r wel laten bevriezen en verkrampen van de kou daarna. Dat is ook niet netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:32

Maar waarom doen alsof paarden bevriezen van de kou op dit moment zonder een regendeken?

Niet in heel NL is het koud , regen en harde wind.
Het is hier notabene 18 graden en de zon schijnt vollop :=

Mijn paard komt ook helemaal in dekens zodra het weer echt minder wordt maar daar zie ik nu nog geen enkele noodzaak toe. Staat s'nachts in een warme binnenstal en overdag met eczeemdeken en schuilplek. Het heeft hier op wat losse buitjes na weinig geregend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:44

Vanochtend 3 graden hier!

Toch maar beginnen met een 0 gr?
Ik wil sowieso gaan scheren, gaat om een cushing pony dus het haar wil ik er met een paar maand toch gedeeltelijk af hebben.
Nog even wachten of nu al op doen?
Pony is 27, overdag in de wei en snachts op stal.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:48

Veulen84 schreef:
Gaat er toch niet om dat er paarden zijn die geen deken op hebben? Mijn paard heeft nu gewoon een 50 grams regendeken op. Permanent, want ik zie niet dat op dit moment het weer nog wijzigt.
Dat is niet wreed, het zou pas wreed zijn als ik het niet deed. Wel top prestaties vragen van me paard, maar d'r wel laten bevriezen en verkrampen van de kou daarna. Dat is ook niet netjes.

Blijkbaar wel want je geeft zelf aan dat je het wreed vind om een paard zonder deken te laten staan na een training. Die van mij doen misschien iets minder dan die van jou maar ik zet ze dus wel na een training in hun blootje buiten dus ik laat ze wel bevriezen en verkrampen...
Hier mogen ze een dikke vacht krijgen, ik stap wat langer uit en verzorg ze echt wel goed. Nog nooit zieke paarden gehad!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:52

Ik begin deze week met ongevoerde regendeken.
Later volgende week wordt het weer 20 graden en dan gaan de dekens gewoon weer af...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:00

A_nouk schreef:
Mag ik jullie vragen hoe de pasvorm is van de Rhino Original Turnout Lite?
Ben me een beetje aan het orienteren op een nieuwe set dekens voor mijn paard, waarbij ik ook gebruik kan maken van liners.

Probleem is alleen dat paardlief flink wat schouders en een behoorlijke schoft heeft waardoor heel veel dekens zowel op de schoft en borst gaan trekken en schuren.

Ik had vroeger een hele oude Bucas freedom maar deze heb ik verkocht omdat hij rondom de borst niet de juist pasvorm had voor Justus. Momenteel heb iken Eppeljeck Tolga die eigenlijk heel netjes ligt, maar helaas kunnen hier geen liners of hals aan vast gemaakt worden..

Mijn paard met smalle schouders past de rhino juist heel mooi.
Ik had een maat 6.3 van rhino van voor lag hij perfect alleen klein beetje blote kont.
Van bucas (smartex,power en freedom) hebben we 6.6 dat ligt goed.
Amigo hero valt weer ruim zowel de 0 grams als de gevoerde met hals waren beide te ruim om de hals.
Beide maat 6.6

Ik had ook een epplejeck deken 100grams type weet ik niet maat 195( kleur oranje met zwart) die lag ook heel netjes.

Naar mijn idee valt de rhino dus smaller als de amigon hero.
Van rhino had hij denk ik een 6.6 gemogen en van de hero een 6.3