[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:46

Bij luis inderdaad alles eraf. Een gevoerde regendeken is dan wel aan te raden. Ik vind het zelf te koud om nu de scheren en dat een ongevoerde regen deken. Die maakt het voor de pony alleen maar kouder omdat ze dan hun vast niet meer overeind kunnen zetten als het koud is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:48

horsiegek schreef:
Bij luis inderdaad alles eraf. Een gevoerde regendeken is dan wel aan te raden. Ik vind het zelf te koud om nu de scheren en dat een ongevoerde regen deken. Die maakt het voor de pony alleen maar kouder omdat ze dan hun vast niet meer overeind kunnen zetten als het koud is.

+:)+ dank je wel voor je antwoord. Het wordt de 200 grams, dan kan ik als het straks warmer wordt overgaan op de ongevoerde.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:50

kaatje77 schreef:
Bij luis zou ik adviseren alles eraf en dan via de DA eventueel een middeltje kopen om hem te wassen?(weet niet of er überhaupt iets in de handel is tegen luis hoor :o )

Ik heb dat het eerste jaar gedaan, maar hij reageerde best heftig op dat middel. Vorig jaar had ik goed resultaat met het wassen met teatree shampoo. Dat is juist verzorgend en jeukstillend en werkt ook wat tegen kriebelbeestjes. Nadat hij droog was heb ik hem gesprayd met antiluismiddel dat ik van de DA had gekregen. Hier was alles weg mee. Na twee weken nog een keer gesprayd voor de uitgekomen eitjes.
Nou, op naar de winkel om een scheerapparaat te huren...

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:59

Ik heb mijn pony's allebei al gewassen, maar mn shet heeft een onwijs dikke vacht en die beesten zitten helemaal bij de huid dus het is moeilijk om die shampoo overal te krijgen! Dus ik denk dat ik ze toch wil scheren.. maar kan ik ze nu helemaal scheren?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:36

ik zou gewoon helemaal scheren , om het beste effect te krijgen.

Huren van scheer apparaat ben ik niet zo mee, met luis. Heb regelmatig gehoord dat bedrijven hun scheermachine niet uitlenen aan mensen die paard willen scheren met luis

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:23

Een tip voor jullie: Schaf de Moser Max45 aan via zooplus.nl, extra messetje 3mm bijbestellen en je hebt jaren plezier.
Is mijn advies voor een particulier die zelf aan de slag wil.

Topmachientje die bij mij al jaren dienst doet, heeft me nog nooit in de steek gelaten en hier kun je gerust een heel paard mee scheren zonder dat de machine warm wordt oid. :Y)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:24

En na elke scheerbeurt wel alles ontsmetten, dat is een must! ;)
Anders kun je de volgende x weer van voor af aan beginnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:56

Heb uiteindelijk de scheermachine van de buurman geleend die hij voor de koeien gebruikt en ik heb er nieuwe mesjes van mezelf op gezet. Daarna goed ontsmet.

Het is zo'n dikke vacht en ze zaten echt op de huid, dus wassen zonder scheren was geen optie. Ook had hij al een paar kapotte plekjes van het schuren.
Nu is hij lekker helemaal geschoren op de benen na en het hoofd. Hoofd heb ik half gedaan zeg maar, de kaak. De benen doe ik morgen nog even, want ik was bang dat hij het te koud kreeg.
Na het scheren lekker even met warm water gewassen.
Nu staat hij lekker in de dekens.

Kaatje77: bedankt voor de tip! Ik ga er gelijk naar kijken. Maar is het wel een apparaatje met power, geschikt voor en dikke vacht?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:14

@Delphi, is echt een topapparaat, mijn eerste heb ik gekocht in 2005, die kostte mij toentertijd nog 350€ met een extra messetje en kun je alles mee scheren. EN, die doet het nog steeds. Heb er wel 1 reserve in de koffer liggen, scheer professioneel, dus kun je niet hebben dat er iets kapot gaat en een half afgeschoren paard laat staan ;)

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:08

Ik heb een hele dikke beer op stal staan.
Normaal laten we ze lekker verharen maar 4-4 moeten we een trouwerij rijden en zou het fijn vinden als hij dan toch toonbaar is :).
Als ik hem nu zou scheren zou hij dan over 4 weken weer een "mooie" vacht hebben ?
Ik heb wel gezien dat de haren erg hard groeien bij hem.
Zn benen zijn na 2 weken weer mooi bedekt maar ben zo bang dat het op zn lijf misschien langer duurt...
En KAN ik hem om deze reden wel scheren?
Normaal scheren we alleen de witte beentjes...
Hij is ook nog nooit helemaal geschoren maar is wel het scheren van de benen gewent...

Wat zouden jullie adviseren?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:53

Na vier weken is dat heus wel weer bijgetrokken, ik heb mijn pony in laat september geschoren en een week later zag hij er zo uit;
Afbeelding
Niet zo'n hele duidelijke foto, sorry :o

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:56

Dank voor je foto!
Ik denk dat ik van t weekend maar de knoop door moet hakken.
Weet ook niet of ik nu nog zin heb om met z'n dekens te gaan lopen slepen :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:08

Ik wil vandaag of morgen nummer 9 scheren bij mijn 'ik-heb-het-altijd-warm' haflinger. Hij staat nu bijna de hele winter klam te zijn omdat het geen dag heeft gevroren. Heb gewacht of het nog winter zou worden maar ik heb er een hard hoofd in.

Alleen nu de hamvraag: wel of geen dek. Het gaat om een haflinger die het altijd (lees: echt ALTIJD) warm heeft. Staat 24.7 buiten met grote schuilstal. Kan altijd droog en uit de wind gaan staan. Krijgt 3x per dag goede portie ruwvoer.

Ik ben geneigd om te zeggen: nummer 9 en geen deken, of ben ik dan wellicht te enthousiast?

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:56

Mijn pony was vorig jaar nummer 9 geschoren en zonder deken buiten, hij was er heel blij mee en heeft het geen dag koud gehad.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:27

Ik heb vorig jaar tussen 8/9 geschoren. Eerst ook zonder deken buiten gezet maar dan had hij het wel koud met regen en harde wind. (Heb hem ook rond maart zo geschoren.) Dus wel een deken opgedaan.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:30

Ik heb bij mijn paard ook nr 9 geschoren, hij staat in een buitenbox zonder deken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:56

Nou, heb nr 9 geschoren alleen wel z'n buik in de vacht gelaten. Dus de helft van z'n hals, boeg, schouder en kaak. Voorhoofd wel in de vacht gelaten. Laat 'm lekker zonder deken, mocht het blijken dat 'ie het koud heeft of hij stijf gaat aanvoelen ga ik 'm wel een deken opleggen. :)

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:51

Moet je ook de binnenkant van de achterbenen scheren? Aangezien ik daar moeilijk bijkom met mn kleine shettie.. En het hoofd? Hoe doe je dat? Eerste keer dat we pony zelf gaan scheren... :o

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:04

DesixNorris schreef:
Moet je ook de binnenkant van de achterbenen scheren? Aangezien ik daar moeilijk bijkom met mn kleine shettie.. En het hoofd? Hoe doe je dat? Eerste keer dat we pony zelf gaan scheren... :o

Niets moet. Je kan het zo doen als je zelf het mooist of handigst vind.
Binnenzijde achterbenen scheer je vaak wel bij geheel scheren, als je de benen niet scheert benen binnenzijde ook niet.
Hoofd of de kaaklijn aanhouden of het hoofdstel/halsterrand halverwege de kaak.

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:35

Wat is nou het beste ?
Dat je je pony scheert of dat je de winterharen gewoon geleidelijk aan laat uitvallen ?

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:25

Maestro18 schreef:
Wat is nou het beste ?
Dat je je pony scheert of dat je de winterharen gewoon geleidelijk aan laat uitvallen ?

Gewoon de natuur z'n gang laten gaan. Gewoon het verharen afwachten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:39

Inderdaad.

Nu vooral poetsen.

Tip: Voor het grooste gedeelte van het lichaam kun je die ouderwetse ijzeren zweetmessen met aan 1 kant een zaagzijde gebruiken.

Trek je zo de oude losse haren eruit. (hetzelfde principe als de furminator)

Dan nog even goed roskammen en een groot gedeelte van de haren zijn al weg.

Na ongeveer 2- 3 weken heeft je paard de zomervacht :Y)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:31

M'n paard staat 24/7 buiten en heeft schimmel, ik wil haar nu helemaal scheren want er blijven nieuwe plekken opduiken die lastig te zien zijn door het lange haar,

Hoeveel gram zouden jullie opgooien? Het is nl niet echt koud, maar snachts koelt het wel aardig af, ze staat overigens niet naast de deur dus dekens wisselen is niet echt welkom

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:00

Splinter schreef:
M'n paard staat 24/7 buiten en heeft schimmel, ik wil haar nu helemaal scheren want er blijven nieuwe plekken opduiken die lastig te zien zijn door het lange haar,

Hoeveel gram zouden jullie opgooien? Het is nl niet echt koud, maar snachts koelt het wel aardig af, ze staat overigens niet naast de deur dus dekens wisselen is niet echt welkom

Mijn pony's zijn van een dikke winternacht naar 'niets' gegaan. Ze staan 24/7 buiten met inloopstal en staan onder een 200 grams deken. Ze hebben dit toch echt nog nodig bij mij. Eergisteren in de volle zon even gevoeld en ze zweette absoluut niet en waren niet erg warm, dus ik laat voorlopig deze deken nog even op.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:55

Ik heb in het weekend ook mijn Shetlander geschoren ivm het warme weer.
Hij is echt helemaal geschoren (behalve zijn hoofd), ik weet nou niet zo goed wat voor een deken ik op moet leggen...
Hij heeft 24/7 de beschikking over een grote geïsoleerde stal met vlas, maar hij heeft ook een stenen uitloopje.
Ik beschik over een fleece, regen en 200 grams outdoordeken.

Edit: hij is erg dik, dus wat vet verbranden zou voor hem geen probleem zijn.