vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:23

@Mika11: voorkomen is beter dan straks moeten genezen. O:) Ze noemden het vroeger niet voor niks maandagziekte. Beter iets korter rijden dan risico lopen lijkt mij persoonlijk.

Als je de bodem bedekt moet het toch warm houden, anders heb je nog een bevroren bodem.... Als je slechts alleen sneeuwvrij wilt hebben, bedenk dan dat als er zo'n 3-5 cm sneeuw en meer valt, sneeuw ook zwaar is, dus een zeil trek je er niet zomaar weg. En er worden weer heel wat sneeuwdagen voorspeld. Misschien is mest de beste optie, een flinke laag, wat toch niet snel bevriest door de amoniak dat er in zit. Daar dan even een zeil over als het vriest, en de sneeuw er af vegen (wel zwaar werk hoor) :? Misschien werkt het. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:33

Ik ga er vanuit dat je op mij reageert aangezien ik het vorige stukje heb geschreven? Zoals je kunt lezen ben ik niet Mika 11.

Verder heeft maandagziekte heeft vooral met teveel voeren te maken. Ik ben het er nog steeds niet mee eens dat we zo kunnen oordelen dat Mika11 onverantwoordelijk handelt zonder dat we de rest van haar training en huisvesteging kennen. In mijn ogen kan je prima anderhalf uur stappen en draven als een paard twee weken niet gewerkt heeft. Een paard wat goed getraind en gehouden wordt kan prima anderhalf uur buitenrit aan. Conditie en spieren verminderen nog niet met twee weken niet werken.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:12

Hebben jullie al buiten gekeken...... ;( ;(

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:22

claudiaM33 schreef:

Wat dan??

Ra_chel

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:24

hier buiten ook nog niks te zien............

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:26

regen en sneeuw...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:28

Hier een open hemel en een stralend zonnetje :) Bevroren bak, dus met longe en halster maar wat laten stappen zodat er wat beweging in zat.

Paard heeft 2 maanden niet gewerkt hier, ben gisteren ook anderhalf uur flinke stapwandeling gaan doen hoor. Paard staat in ruime stal (4x5) en krijgt handje korrel 2x/dag, voor de rest à volonté hooi. En gaat ook aantal keer per dag de weide op, beweging genoeg dus. Heb er vandaag ook niks van gemerkt dat ze stijver zou zijn of last heeft van die wandeling, integendeel, ze is frisser en alerter dus het heeft wel deugd gedaan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:42

Wintersky, het is niet zo moeilijk. Een heel groot landbouwzeil over het stuk leggen dat je niet bevroren wil hebben. Vast leggen met autobanden. Voor het rijden sleep je het zeil weg, of je klapt het naar het midden. Na het rijden even egaliseren, dat kun je ook gewoon met het zeil doen, als je sleept.
Wij hebben er ook nog zout over, maar vanmorgen vond ik de grond toch wel zo hard dat ik mijn paardje niet te veel heb laten draven. Het zeil is ook gelegd, dat ligt altijd wel ergens op de boerderij. Maar hoe je anders aan zo'n groot zeil moet komen???????

Het helpt ongeveer tot -4 graden vorst, dus daarna wordt het toch wel een probleem. Verwacht er dus niet te veel van. Sneeuw erop isoleert wel weer een beetje. Dat kan je er gewoon met de schuiver afhalen, voordat je gaat rijden.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:45

Hier valt de sneeuw met bakken naar beneden..... ;(

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:49

claudiaM33 schreef:

jep, niks te zien.
Ziet wel grauw.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:52

Het ziet er hier meer uit alsof het gaat regenen.... Volgens mij blijft het hier gewoon lekker droog, heb ik even mazzel!!! :D

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:56

jamiroquai schreef:
Wintersky, het is niet zo moeilijk. Een heel groot landbouwzeil over het stuk leggen dat je niet bevroren wil hebben. Vast leggen met autobanden. Voor het rijden sleep je het zeil weg, of je klapt het naar het midden. Na het rijden even egaliseren, dat kun je ook gewoon met het zeil doen, als je sleept.
Wij hebben er ook nog zout over, maar vanmorgen vond ik de grond toch wel zo hard dat ik mijn paardje niet te veel heb laten draven. Het zeil is ook gelegd, dat ligt altijd wel ergens op de boerderij. Maar hoe je anders aan zo'n groot zeil moet komen???????

Het helpt ongeveer tot -4 graden vorst, dus daarna wordt het toch wel een probleem. Verwacht er dus niet te veel van. Sneeuw erop isoleert wel weer een beetje. Dat kan je er gewoon met de schuiver afhalen, voordat je gaat rijden.

Zoiets zat ik ook te denken, maar ik wist niet of het werkte. Je kunt landbouwzeil wel krijgen hoor, heb al op internet gekeken. Misschien moet ik het met 2 stukken of meer doen of zo.
Bedankt voor je reactie!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:04

hier gelukkig nog niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:10

Hey! Mijn winterzonnetje is weg :(

Geef terug!

Intussen meer wolken aan het bijkomen, maar ik hoop dat het nu echt wel droog blijft, anders kan ik gaan glijden morgen op de baan.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:11

Zeiltje leggen!!!!!!!!

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:14

Chips, het sneeuwt hier nu ook!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:15

jamiroquai schreef:
Zeiltje leggen!!!!!!!!

1 windvlaag en dat ding is weg.
Hoe zet jij dat vast?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:33

Autobanden is het makkelijkste, die kun je wegrollen. Het moet inderdaad behoorlijk zwaar zijn, dat zeil is altijd groot!

Even naar de sloop? Door de sneeuw?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:46

wintersky schreef:
Je kunt landbouwzeil wel krijgen hoor, heb al op internet gekeken.

welkoop/boerenbond mechanisatiebedrijf

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:58

En dan winterbanden op je auto zetten, kun je de zomerbanden gebruiken om het zeiltje vast te leggen!

CouCou

jamiroquai schreef:
Even naar de sloop? Door de sneeuw?

:D :D :D met skilatjes onder.

Pfff dat is idd een hoop werk.
We moeten gewoon iets ontwikkelen. Net zoiets als een zwembad-zeil die je via een systeem kan oprollen moet dat ook gewoon
met een bak-zeil te doen zijn.

Hmmm ga iets uitvinden en patent op aanvragen.... :7

CouCou

jamiroquai schreef:
En dan winterbanden op je auto zetten, kun je de zomerbanden gebruiken om het zeiltje vast te leggen!

haha 4 autobanden van twingo op een 20x60 zeil.
mmmmm zal dat blijven liggen :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:05

Zie je op een keertje bij een felle windvlaag je zeil vertrekken naar de tuin van je buurman. Handig toch :o

niemand ie iets zwaardere staanders heeft van een hindernisje ofzo? Springbalken op de randen leggen? Da's maar gewoon even opzij rollen tegen de bakrand aan om je zeil op te plooien als je wil rijden.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:38

Balken is nog niet eens zo gek! Maar het blijft een hoop gesjor en gesjouw. Je kunt je afvragen of het allemaal wel de moeite waard is. Als het echt een paar dagen gaat doorvriezen gaat de bodem toch bevriezen.

Is dit niks voor Het Leukste Idee Van Nederland?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:40

eeennnn........... het sneeuwt alweer -O-