[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:02

Afbeelding

Het resultaat met de Moser Max 45. Ik ben tevreden :j buurmeisje/mijn verzorgstertje heeft op het laatst wel even moeten vasthouden, want toen ik haar buik aan het scheren was, wou ze mij opeten :') haar buik zou voor het mooie nog even een keer gedaan moeten worden,
Maar ik laat het maar zo. (ze is drachtig en sinds ze dat is, is haar buik verboden toegang _O- )

JJ4

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:09

Wat een ontzettend schattig paardje Djoena!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:22

Dank je wel :D ze is ook echt super lief :j

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:51

Ik twijfel om de benen te scheren of niet... ze is nu helemaal geschoren behalve hoofd en benen. De benen twijfel ik over want ik wil haar bescherming tegen de modder niet weghalen, want ze staat 24/7 en het word hier (helaas) een ontzettende modderzooi. Maar sommigen zeggen juist dat het makkelijker schoonhouden is, en ik moet zeggen dat ik me daar ook in kan vinden aangezien er ook veel blijft hangen in de lange haren. Alleen loopt/staat ze dus echt gewoon veel in de blubber. Ze kunnen droog staan op rubberen matten bij de hooiruif en de stal maar ze gaan toch regelmatig door het pad heen, en dat is dus een en al blubber.
Voorbeeld van de benen vorig jaar :roll:
Afbeelding
Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:54

Wat jij zelf makkelijker vindt. Als je ze scheert groeit het ook wel weer snel aan. Dus moddenbenen houdt je toch wel. ;)
Je zult er de eerste 2 maanden iets meer profijt van hebben dat je ze snel droog kunt maken, maar de haren geven ook bescherming.

Je ziet er zijn plus en minpunten

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:40

Ik scheer mijn paard de 1e keer (half okt) altijd helemaal kaal. De 2e keer (eind nov) laat ik meestal benen en dekje staan. Dan heeft ze toch wat extra bescherming tegen de kou, en de haren worden niet meer zo dik en lang.

Redford

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:31

Saar88 schreef:
Wie kan er iemand aanraden die paarden scheert in Zuid Holland (Noordwijkerhout)?

Ik heb al even gegoogeld en in dit topic gezocht, maar vind erg weinig. Dus benieuwd naar ervaringen/namen!

Mijn paard is gewend aan een tondeuse, maar vindt dit in het begin nog wel spannend. Ik vermoed dat hij het scheren erg eng gaat vinden, maar met enige rust wel goed te scheren is.

https://www.laatjepaardscheren.com/

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:55

kaatje77 schreef:
Wat jij zelf makkelijker vindt. Als je ze scheert groeit het ook wel weer snel aan. Dus moddenbenen houdt je toch wel. ;)
Je zult er de eerste 2 maanden iets meer profijt van hebben dat je ze snel droog kunt maken, maar de haren geven ook bescherming.

Je kan ze eventueel ook van boven naar beneden scheren.
Dan heb je half haar zeg maar.
Tis een idee om te proberen...als het je niet wat lijkt kan je het altijd nog op de goeie manier scheren.

Inmiddels heb ik er vijf opzitten met scheren. 3 van anderen en 2 van mijzelf. Morgen nog twee op het programma.

24/7 buiten met schuilstal.
Nu de ene 400 gram rambo duo 100+300gr liner.
De andere 300gr staldeken met 0 gr rambo suprême

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:59

Redford schreef:
Saar88 schreef:
Wie kan er iemand aanraden die paarden scheert in Zuid Holland (Noordwijkerhout)?

Ik heb al even gegoogeld en in dit topic gezocht, maar vind erg weinig. Dus benieuwd naar ervaringen/namen!

Mijn paard is gewend aan een tondeuse, maar vindt dit in het begin nog wel spannend. Ik vermoed dat hij het scheren erg eng gaat vinden, maar met enige rust wel goed te scheren is.

https://www.laatjepaardscheren.com/

Kimberly van Beelen scheert ook paarden voor anderen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:21

Horsie84 schreef:
kaatje77 schreef:

Je kan ze eventueel ook van boven naar beneden scheren.
Dan heb je half haar zeg maar.
Tis een idee om te proberen...als het je niet wat lijkt kan je het altijd nog op de goeie manier scheren.

Hmm dit zijn wel goede tips, inderdaad groeit het snel terug maar dan zou ik het gewoon opnieuw kunnen scheren i.p.c, het gaat mij vooral om, is geschoren beter dan ongeschoren in de modder, dus wanneer zijn ze gevoeliger voor mok. Maar ik denk dat dit niet zo zwart wit is en dat het verschild per paard.
Ik ga denk ik dat met de haren mee scheren proberen, ik heb ze 2 maandjes terug ook met de tondeuse (alleen onder de knie) ook met de tondeuse gedaan maar dan op 6 mm, puur voor de sokjes weg.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:55

Ik scheer hier wel de benen ondanks dag en nacht buiten. Scheelt zoveel viezigheid en anders moet ik elke dag de benen wassen om te checken op mok etc

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:15

horsii schreef:
Ik scheer hier wel de benen ondanks dag en nacht buiten. Scheelt zoveel viezigheid en anders moet ik elke dag de benen wassen om te checken op mok etc

Hmm oke, ik ga er nog even overna denken. Maar ik denk dat ik het gewoon een keer probeer, dan weet ik voor de volgende keer of ik het fijner vind of niet.

Waar doe ik het best aan:
Het kopen van een:

-2e hands liscop lite, volgens de verkopen 1,5 jaar oud, slechts enkele paarden mee geschoren, 2 messensets erbij, compleet met schroevendraaier en originele olie in de doos.
Of
-nieuwe Kerbl farmclipper 4, ik kan nergens iets vinden over garantie, alleen maar goede reviews
Of
-nieuwe kneizer k-pro 400, kan geen reacties vinden, 3 jaar garantie en 2 messensets erbij

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:26

Goedenavond :)
Eigenlijk zit mijn paard best mooi in zijn vacht momenteel ook nog redelijk mooi glad. Maar hij heeft wel wat moeite om zijn warmte kwijt te kunnen. Omdat hij niet volledig in training staan en ik hem toch wel wat wil helpen wil ik een patroon gaan scheren. Het liefst wil ik hem zonder hals houden, staat de hele winter buiten van 9 tot 5.

Tussen deze twee patronen twijfel ik. De ene heeft nog wel wat haar op de hals, scheelt dit nu wel wat qau warmte op de hals of zou het niet zoveel schelen ?

Afbeelding
Afbeelding
Foto’s komen van Google overigens :+

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:32

Mijn ervaring is dat een deel van de hals scheren al enorm kan helpen om de warmte kwijt te raken.

Wij hebben ook een aantal paarden die alleen hals geschoren hebben en dus niet met dikke dekens hoeven te staan.
De ene is echt alleen een deel van de hals gedaan en stukje van borst. Maar niet voorbij schouder en benen.
De ander is tot net achter de singelplek geschoren, dus zoals op jouw tweede foto maar dan tot achter de singel.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:40

Scheer je zelf en maakt je paard er niet zo veel van? Want dan zou ik gewoon beginnen met de hals vrij maken en als dat niet genoeg is, steeds een beetje verder scheren :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:42

Afbeelding

Vandaag deze knappe dame geschoren

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:42

Nee hij is dood braaf, afgelopen jaren iedere keer op het zadel dek na kaal gegaan. Ook zelf eraan :)

Maar nu staat hij niet fanatiek in training maar hij heeft wel moeite om de warmte kwijt te raken vandaar de keuze op een patroon.

Vind zelf de eerste mooier maar wanneer ik hem zonder halsdeken kan houden met foto’s 2 dan ligt daar de voorkeur. Vandaar de vraag of het veel scheelt in warmte :j hij mag overdag lekker buiten in weer en wind dus wel iets om toch rekening mee te houden als het kan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:56

Als het goed is ga ik deze week mijn pluis scheren. Heb nu een 200 grams deken en scheerapparaat gekocht. Morgen nog even bij de dierenarts langs om een verdoving te kopen. Wil het eerst zonder proberen maar ben toch bang dat dat niet gaat lukken. Is een pittig ding, die al snel trapt. Ga niets riskeren.
Afbeelding

Ik denk dat ik haar nu wel helemaal scheer. Mits ze het toe laat. Ben ontzettend benieuwd.

Ik heb zo uit mijn hoofd een Liscop Lite. Iemand er ervaring mee?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:09

Stal_Fiore schreef:
[ [url=m/u9PYA4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag deze knappe dame geschoren

Netjes gedaan en leuk met die sterren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:30

KittyDylan schreef:
Als het goed is ga ik deze week mijn pluis scheren. Heb nu een 200 grams deken en scheerapparaat gekocht. Morgen nog even bij de dierenarts langs om een verdoving te kopen. Wil het eerst zonder proberen maar ben toch bang dat dat niet gaat lukken. Is een pittig ding, die al snel trapt. Ga niets riskeren.
[ [url=m/gXci5J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat ik haar nu wel helemaal scheer. Mits ze het toe laat. Ben ontzettend benieuwd.

Ik heb zo uit mijn hoofd een Liscop Lite. Iemand er ervaring mee?

Ga je hem verdoven. Houdt er dan rekening mee dat je eerst het hoofd en de benen scheert.
Probeer je het zonder verdoving en blijkt dat je toch verdoving nodig bent, kun je dat niet direct toedienen. Je paard is al gestrest en heeft zoveel adrenaline dat verdoving niet meer werkt. Dan moet je echt op een andere dag verder gaan scheren.
Succes! En zorg dat je hulp hebt vooral omdat je schrijft dat hij losse beentjes heeft ;)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:44

Hoofd en benen eerst weet ik, heb vaker een verdoofd paard geschoren :) Weet alleen niet of er een verschil is met spuit of pasta? Ik ga een pasta kopen.
Mijn moeder blijft er sowieso bij. Anders begin ik er niet aan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:09

Waarom zou je pasta gebruiken als je weet dat je paard snel trapt, kies gewoon voor in het bloed verdoven zodat je 100% zeker bent dat ie 'out' is. Zo'n pasta heeft naar mijn ervaring al te vaak niet goed gewerkt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:11

Maar mag je zelf zo in het bloed spuiten dan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:24

Heleennn schreef:
Waarom zou je pasta gebruiken als je weet dat je paard snel trapt, kies gewoon voor in het bloed verdoven zodat je 100% zeker bent dat ie 'out' is. Zo'n pasta heeft naar mijn ervaring al te vaak niet goed gewerkt.

Domesedan, onder de tong aanbrengen, nooit meegemaakt dat t niet werkt.

KittyDylan schreef:
Maar mag je zelf zo in het bloed spuiten dan?

Lijkt me niet toch

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:50

Horsie84 schreef:
24/7 buiten met schuilstal.
Nu de ene 400 gram rambo duo 100+300gr liner.
De andere 300gr staldeken met 0 gr rambo suprême

Echt? Die van mij stond gisteren geschoren en wel zonder deken buiten.....