[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:40

Mijn gore-tex jassen zijn van buiten geïmpregneerd zodat het water eraf rolt. Aan de binnenkant zit dan het waterdichte membraan verlijmd aan de buitenstof. Als je drie laags gore-tex hebt zit er aan binnenkant nog extra beschermlaag tegen aan verlijmd.

Zoiets is het ook met de dekens. Alleen zit bij Rhino dat waterdichte membraam dus niet verlijmd met de buiten stof.

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:47

Die impregneer (?) zie je bij nieuwe dekens ook altijd nog wel, dan stoten ze nog echt water af, maar na een tijdje is dat er vaak wel afgerold of trekt dat de buien van tegenwoordig niet meer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:52

Ik vraag me dan af wat de keuze maakt om die waterdichte laag wel (Rhino) of niet (Rambo) te verlijmen. En waarom is die laag bij Rambo dan alsnog zo snel lek bij sommigen? Toch een ander membraam?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:57

Denk dat ze dat niet aan de grote klok gaan hangen maar vermoed dat er best wat productiefouten rond kunnen gaan. Wellicht komt dat vaker voor maar met goedkope dekens denk je al snel dat het aan de kwaliteit ligt terwijl je bij dekens van >300,- wel verwacht dat ze een beetje normaal gebruik moeten kunnen handelen. Dus die klachten komen luider door, mensen volgen het langer op en of raden dat type deken juist af gezien hun ervaringen. Maar ook zij komen er pas echt achter dat dekens niet goed zijn, wanneer ze in gebruik gaan lijkt mij.

Maar goed, dit is puur speculatie natuurlijk :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:00

Ik heb al jaren Rambo en ben ook echt fan. Net weer een nieuwe 0 gram aangeschaft voor mijn jonkie. Ook de duo 100 gram in gebruik en het andere paard de supreme 0 gram. Echt fijne dekens en het geld waard voor ons.

Maar ik heb ook een supreme 50 gram gehad wat dus een productie fout bleek te zijn, na 3 maanden in gebruik kwam ik hierachter en heb dit netjes gemeld. Met het nummer aan het label kunnen ze dit terugzien bij Horseware en kreeg zonder gedoe een nieuwe deken opgestuurd. Het kan altijd gebeuren maar netjes opgelost dus mij hoor je verder niet.

De pasvorm en sterke stof zijn toch doorslaggevend dat ik ze blijf kopen :=

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:14

RianneH schreef:
Rambo geeft zelf 3 jaar garantie op de waterdichtheid dus ze zullen er wel redelijk van overtuigd zijn dat ze bij normaal gebruik én goede productie dit kunnen leveren. Maar er zal ook een reden zijn dat ze de barrier techniek toepassen op één van hun lijnen.

Ik heb 5 Amigo's (had er toen nog 3) gehad die binnen 2 weken lek waren en waar Horseware niets mee deed. Dit was niet op de kriebelplekken, maar op de rug ter hoogte van zadel en kruis. Jaren geleden overgestapt naar WB en Nika en die blijven wel waterdicht bij mijn paarden.

Ik verwacht echt geen wonderen van een deken, maar langer dan 2 maanden mogen ze toch wel waterdicht blijven, zeker voor een gerenomeerd merk als Horseware. Mijn goedkope vliegendeken met waterdichte rug van Nika heeft echt heel veel water gehad en daar kwam ie op de rug altijd droog onder vandaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:18

Ben ik het mee eens hoor, ik vind het ook schandalig dat de Irish line van Bucas de neiging heeft/had op de staartflap door te lekken. Gebeurde bij de mijne pas vrij laat en heb het zelf weer ingespoten, dus nooit achteraan geweest maar daar las ik vaker over.

Ik weet niet wat de garantie van HW amigo’s is, maar er zijn altijd wel kleine letters te vinden waarom iets niet valt onder garantie. Al dan niet bij de winkel of de producent.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:38

Het blijft dus nog onduidelijk :+ mijn Rambo’s dingen thv onderrug/lendenen doorlekken. Dus ook niet een plek waar nou op gelegen wordt ofzo.

Ik ben in elk geval blij dat ik in de PE’s een meer dan betere vervanger heb gevonden *\o/*

Ben heel benieuwd naar hoe hun vliegendeken het gaat houden in de kudde. Ook qua schuurplekken. Gezien dat met de Rambo Protector zo slecht ging, blijf het jammer vinden

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:57

Mijn 0 grams Rambo zelfde verhaal. Midden op de rug en eigenlijk zowat overal wel gewoon doorlekken in de eerste of tweede week van gebruik al. Die is dus volgens mij nooit waterdicht geweest. De 100 gram moet ik nog altijd eens testen maar heb hem deze winter niet gebruikt. De hals die ik bij die 100 gram kocht leek in ieder geval ook water door te laten. Ik had regelmatig vochtige plaatsen aan de binnenkant die niet in verbinding stonden met naden.

Na deze ellende overgestapt op Rhino. De Rhino wug die ze nu al een 5tal jaar heeft is nog altijd bizar netjes waterdicht. Zelfs op de naden lekt die amper tot niet door. De Rhino plus die ik gebruik om de liners onder te doen is midden op het deken op zich mooi waterdicht maar trekt meer water op via de naden. Wel wat vervelend maar met een liner eronder heb je er weinig last van, en ze blijft wel fijn droog onder de hals die erbij zit. Bij de Amigoreeks die ze jaren gehad heeft flapte die hals altijd om in de wind waardoor ze alsnog helemaal nat was eronder :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:37

Hier inderdaad ook midden op de rug en dan richting de billen doorgelekt tot twee keer toe. Maar bij de lendenen is wel altijd zo'n duidelijke kriebelplek bij de mijne dus ik heb het altijd maar daaraan verbonden. Niet dat dat zou morgen met zo'n dure deken hoor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:50

Bijzonder die wisselende ervaringen. Mijn Rambo was na 7 jaar nog steeds waterdicht. Helaas verkloot door de wasserij, anders was dit de 8e winter geweest.
Mijn amigo's (de bravo 12 plus, dat is wel relevant want amigo heeft nogal veel soorten en kwaliteiten) bevallen super ook. In alle regen van afgelopen tijd nog nooit lekkage gehad. Een deken is nu 3e jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:36

Ik heb een paar Rambo supreme medium dekens gehad die zijn echt jaren mee gegaan, elke jaar gewassen en altijd waterdicht gebleven.
Na het inslapen van onze paarden overgedaan naar een kennisje die er nog steeds plezier van heeft.

Maar ik had een paar groene originals, ongevoerde, die waren na een paar jaar zo lek als een mandje, en maar 1x gewassen…

Al mijn Bucas dekens lekken bij flinke regen door op de zijnaad, ook zo irritant…

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:50

MarjanB schreef:
Ja de free, jij had dynamic gepast toch? Had wel andere pasvorm dacht ik?
Welke is dit precies? De Premier free of staat er iets voor of achter? Ik zie meerdere opties.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:57

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:06

Pff, ik twijfel enorm.
De borst ziet er ondertussen niet meer uit, zoveel plekken, maar ik heb ondertussen al voor minimaal 2000 euro aan dekens liggen die niet passen.
Afbeelding

Ik twijfel om dan de Weatherbeeta Premier te bestellen of toch 1 van de 2 dekens die ik eerder heb gepast en naar mijn idee te krap waren aan de voorkant.
Dat waren de Amigo Bravo 12:

Afbeelding
Afbeelding

En de Lemieux Arika:

Afbeelding
Afbeelding

Of toch de huidige deken zonder v-sluiting.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:10

Och, wat sneu die plekken.. Heb je niet een big neck nodig?
En een simpele borstbeschermer erbij, of heb je dat al geprobeerd?
Die dekens die je hier laat zien lijken mij sowieso te krap, de schouders passen er niet in. .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:15

Ter vergelijking zo lag de bravo met disk hier
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zonder deken
Afbeelding
Afbeelding

Met de wb
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wie weet heb je er wat aan :) wel super zuur!! En sneu voor je paard -O-

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:26

Jouw paard lijkt echt breder gebouwd dan de mijne. En ook evenredig aan de voor en achterkant.
Door jouw foto's twijfel ik nu echt over die disc sluiting.

Borstbeschermer ligt er inderdaad al onder, eerst zo'n standaard elastische en daarna heb ik eentje gekocht die hier ook werd gelinkt, die lijkt op een geruit dekje.

De big neck lijkt me heel erg sterk, het lijkt me dat de dekens dan helemaal naar achteren schuiven zoals de meeste dekens deden die ik al heb gepast.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, er moet iets geschikts zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:26

Fika schreef:
Pff, ik twijfel enorm.
De borst ziet er ondertussen niet meer uit, zoveel plekken, maar ik heb ondertussen al voor minimaal 2000 euro aan dekens liggen die niet passen.
[ [url=m/sG3qIN.png]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel om dan de Weatherbeeta Premier te bestellen of toch 1 van de 2 dekens die ik eerder heb gepast en naar mijn idee te krap waren aan de voorkant.
Dat waren de Amigo Bravo 12:

[ [url=m/TGxCR5.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVcxo0.png]Afbeelding[/url] ]

En de Lemieux Arika:

[ [url=m/EbvLEv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5fpAlm.png]Afbeelding[/url] ]

Of toch de huidige deken zonder v-sluiting.

Heb je de amigo bravo 12 met V ook geprobeerd? De disc en Lemieux waren hier ook te smal. De V-sluiting is wel goed.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:28

Is het niet zo dat de disc sluiting een fractie smaller is dan de v-sluiting? Of zat de v-sluiting ook al niet lekker?

Ik kon met v-sluiting zelfs een maat kleiner nemen dan disc en rechte sluiting. :=

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:29

De v-sluiting van de Rhino zat de eerste 2 maanden perfect, maar nu dus sinds een paar weken flink gaan schuren.
Dus dat durf ik eigenlijk niet meer aan.

Bovendien is het toch vaak zo dat schuurwondjes op de borst komen door teveel ruimte en niet door een te krappe deken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:51

Fika schreef:
De v-sluiting van de Rhino zat de eerste 2 maanden perfect, maar nu dus sinds een paar weken flink gaan schuren.
Dus dat durf ik eigenlijk niet meer aan.

Bovendien is het toch vaak zo dat schuurwondjes op de borst komen door teveel ruimte en niet door een te krappe deken?

De rhino is krapper dan de amigo.
Te groot kan schuurplekken geven, maar te krap natuurlijk ook. Mijn paard heeft dit van bucas omdat hij net te strak zit.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:58

Ik heb zelf in het echt niet het idee dat de deken te krap zit.
Er staat op geen enkel moment teveel druk op de deken bij de borst of op de schoft.
De Rhino's (ik had gelijk een set besteld) schuiven wel sinds enkele weken naar 1 kant, net als de Bucas deed.
Ik ben dus constant bezig met het recht trekken van de deken.

Op dit moment is het voor mij het makkelijkste om aan een Lemieux Arika te komen, dus ik denk dat ik dat nog wil proberen.
Anders maar 24 uur op stal en niet bewegen. :+

Toevoeging: ik heb als laatste hoop nu de Lemieux en de Weatherbeeta Comfitec weer besteld.
Eén van de twee kan ik terug sturen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:05

Ben benieuwd, frustrerend.. plaats even foto’s als je ze hebt :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:25

Misschien eens bij Kramer kijken? Die heeft verschillende dekens met ook drukverlagende kussens op de schoft en ook V sluiting constructies voor.