[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:36

Fika schreef:
Het is inderdaad wel een optie om daar naar te kijken, maar ik denk dat ik dit seizoen eerst even uit ga zitten.
Weet je zeker dat er een verschil is in pasvorm?

Bij ej is die in de aanbieding geloof ik. Ik kreeg een reclame dat hij nu maar ergens onderin de 100 euro is geloof ik ipv in de 200.

Fika

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:08

Dat is netjes.
Ik twijfel nog een beetje, aangezien ik heb gehoord dat Hööks in het volgende dekenseizoen een soortgelijke dekenlijn krijgt.
Heb een beetje hoop dat ik dan een dikkere deken kan kopen dan ik nu heb gekocht en dan geen onderdeken hoef te gebruiken.
Ik ga er even over nadenken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:44

Fika schreef:
Het is inderdaad wel een optie om daar naar te kijken, maar ik denk dat ik dit seizoen eerst even uit ga zitten.
Weet je zeker dat er een verschil is in pasvorm?

Ik heb de Dynamic en de Ultra en ook die pasvorm is wel degelijk verschillend. Zitten beide goed, maar ik vind de Dynamic aan de voorkant net iets mooier zitten bij die van mij.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:44

Bedankt voor de informatie. :) Dan moet ik het toch een keer proberen.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:54

zasread schreef:
Hoi allemaal, ik hoop dat hier iemand de gouden tip voor mij heeft. Ik heb een paard met een hoge schoft en een brede boeg. Het is mij nog niet gelukt om een passende deken voor hem te vinden. Hebben jullie een idee wat voor zo'n model paard passend kan zijn?

Wat in elk geval niet past zijn: Bucas, Amigo en Rambo. Ik heb ook een Weatherbeeta met schofbescherming. Maar ook die zit niet optimaal.

[ [url=m/Zj6OV2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/O8Bzo5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand nog een tip voor mij?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:26

Misschien dezelfde deken als die ik momenteel heb?
Mijn paard heeft ook een hoge, lang doorlopende schoft, geen brede boeg, maar de deken zit voor op z'n strakst en kan nog flink losser.
Het is geloof ik de Trinity Ultimate van Hööks. Is nu uit het assortiment, maar ik heb begrepen dat er komend seizoen een nieuwe lijn komt.
Heeft ook padding bij de schoft.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:06

Hier ook positieve ervaring met Hööks Trinity bij een paard met een giga hoge en lange schoft. Paardlief is een draver met bijbehorende brede schouders en ik heb 'm altijd op z'n strakst zitten aan de voorkant :j

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:12

Heeft iemand een idee hoeveel ruimer de big neck van bucas valt tegenover de normale dekens van bucas?

Ik heb de Irish voor mijn smalle paard met hoge schoft, dit is de enige deken waar ze totaal geen schuurplekken van krijgt.
Maar, ze heeft een zeer hoge schoft en ze eet enkel vanaf de grond, waardoor de deken vrij strak ligt icm de borstsluiting van de bucas.
Nu dacht ik om een big neck te proberen, met eventueel zo'n schoftbeschermer van bucas.

Mocht niemand het antwoord weten,bestel ik gewoon een big neck om te passen maar niet geschoten is altijd mis hè, en scheelt me op z'n minst de verzendkosten mocht iemand me kunnen vertellen hoeveel het scheelt :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:59

Big neck ligt iets ruimer, maar niet heel veel. En helaas vooral niet lager. Een borstverbreder helpt daar ook niet bij. Een big neck variant of een verbreder maken de deken breder, maar niet lager. De lage halsaanzet van mijn pony was echt geen doen met Bucas, big neck of normaal of met borstverbreder. Erg jammer want het zijn mooie dekens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:02

Bucas sluit hoog. En de big neck helaas niet lager. Wat gewoon raar is.
Lijken me fijne dekens. Maar hier past het ook niet door de te hoge sluiting.
Daarom heb ik horseware xl. Die sluiten wel echt lager. En zijn ook breder. Kan me voorstellen dat het brede dan ook weer niet past voor jou paard.
Misschien een v-sluiting zonder de xl.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:06

Ik vrees dat de v-sluiting schuurplekken op de schouderpunten gaan geven, maar is het enige wat ik nog niet geprobeerd heb...
De bucas ligt echt super, en ze krijgt ook geen schuurplek onder de hals van de borstsluiting, alleen ik vind de deken wat strak op de schoft (ook daar geen schuurplekken oid, en ze geeft ook geen gevoeligheid aan gelukkig)
Gelukkig komt het voorjaar eraan, ga ik gewoon wat bestellen en op het gemakje kijken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:58

Goedemorgen,

Ik heb al een beetje in dit topic teruggelezen, maar heb toch nog een vraag.
Voor mijn haflinger van bijna 1.50M ben ik op zoek naar een goede, sterke, waterdichte deken. Het liefst een deken waar je een hals aan vast kan maken als dat nodig is.
Ik kom bij een duur merk uit. Namelijk Rambo. Daar lees ik goede ervaringen over.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb nu een Bucas, maar dat schuurt een beetje bij de schouders. Niet heel erg, maar ook niet echt fijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:02

Horseware ligt hier super goed. Heb nu amigo dekens maar als ik het opnieuw zou moeten kopen zou ik voor rhino dekens gaan. Rhino heeft de waterdichte laag onder de buitenlaag liggen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:38

Yenni schreef:
Horseware ligt hier super goed. Heb nu amigo dekens maar als ik het opnieuw zou moeten kopen zou ik voor rhino dekens gaan. Rhino heeft de waterdichte laag onder de buitenlaag liggen.

De pasvorm is niet hetzelfde, dus is de vraag of die dan ook goed ligt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:00

Yenni schreef:

Bij Horseware hebben Rhino en Rambo de speciale waterdichte Aquatrans laag aan de binnenkant. Bij Amigo zit de waterdichte laag ook aan de binnenkant, maar is een andere/goedkopere laag dan de Aquatrans.

Alleen bij Rhino is het een losse laag en bij Rambo aan de binnenkant verlijmd/gelamineerd met de buitenlaag.

https://www.horseware.com/en-eu/blog/br ... wn-the-rug

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:14

Is dat nieuw van Rambo?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:26

Slmt9 schreef:
Is dat nieuw van Rambo?

Dat is altijd al zo geweest. Alleen Rhino en Rambo maken gebruik van Aquatrans.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:28

Ik heb er nog nooit van gehoord :+ en dat na 3 lekkende rambo’s. Is dat dan een andere laag dan Rhino en PE? Of hoe kan het dat die laag wel slijt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:36

Hele goede vraag. Mss heeft Horseware daar zelf een antwoord op. :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:40

Ik twijfel of dat wel klopt hoor, volgens mij zit de laag van de Rhino echt op een andere plek dan die van de Rambo, althans dat meen ik toch op de HW site gelezen te hebben. Het type waterdichte laag is dan wel hetzelfde maar de exacte locatie op de deken misschien niet?

Sowieso is Rambo van ballistic nylon en Rhino niet, maar dat valt in de link hierboven wel te lezen.

Hier overigens met de HW dekens nooit waterdichtheids issues gehad, maar stond in een merrie groep en 24/7 buiten.

Eens kijken, Rhino techniek noemen ze de barrier technology. Oftewel, de buitenste laag is waterafstotend, maar ze hebben de auqatrans laag aangebracht op een tussenlaag waardoor bij beschadiging van de buitenlaag de deken beter waterdicht blijft:
https://www.performancehorseblankets.co ... technology

Dit heeft de Rambo (nog, vermoed ik) niet maar door de ballistic nylon is de buitenlaag sterker en zou dat in theorie dus ook minder makkelijk lekkage opleveren door schade aan de buitenkant.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:56

Zo zeg je het goed denk ik. Beide maken gebruik van Aquatrans waarbij de waterdichte laag bij Rambo aan de binnenkant tegen de buitenlaag zit verlijmd/gelamineerd en bij Rhino hangt deze er als een losse laag tussen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:02

Eens, dat is waar ik nu ook op uit komt. Kan je logisch gesproken dus ook begrijpen dat een ongevoerde Rhino voor een paard ook daardoor nog eens meer bescherming/dikke kan voelen dan een ongevoerde Amigo.

Overigens hebben sommige Amigo’s ook de aquatrans technologie zag ik, maar dan zoals bij de Rambo.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:40

Ben ik toch wel benieuwd hoe het dan komt dat die Rambo’s sneller gaan lekken. Tenminste van de ervaringen die ik verder in dit topic lees.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:11

Maar ik zie nergens staan dat die waterdichte laag aan de binnenzijde van de stof zit bij de Rambo's. Kan iemand daar iets over vinden? Want vooralsnog heb ik het idee dat de waterdichtheid bij hun in de coating van de stof zit en dus aan de buitenzijde. Bij Rhino is het echt een losse laag, eenzelfde soort waterdicht membraam die in mijn jas ook zit.

Voor mijn gevoel gingen beide Rambo's bij mij lekken op de plek waar andere paarden met hem kriebelen. Het leek alsof ze met hun tanden de coating stuk maakten en het daar dan ging lekken. Eentje was binnen enkele maanden lek, de ander al binnen een week. En verder 0 beschadigingen aan de buitenkant van de stof. Vond het zoiets raars. Met de Rhino nog 0 problemen gehad en die gaat inmiddels 2 seizoenen mee. Een paard heeft er zelfs een minuscuul gaatje in weten te bijten maar daar lekt het niet omdat ik de laag eronder gewoon intact zie zitten. Heb er voor de zekerheid een laagje Tear Aid opgeplakt maar voor de waterdichtheid was dat niet nodig geweest.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:34

Volgens mij worden dekens normaal gesproken niet simpel gezegd van boven waterdicht gemaakt, dan zit je immers nog sneller met slijten als ze eens rollen. De Kroo legt het uit dat de geweven stof waterdicht is, daar zie ik wel iets in. https://www.dekroo.nl/corporate/alles-o ... on%20droog.

Mijn north face regenjas voelt ook anders aan dan de action regenjas, de ene is een geweven stof en de andere een soort plastic.

Ho, aanvulling: De Kroo zegt dan ook nog dat er een laagje onderop de bovenste laag van de deken zit die de extra waterdichtheid garandeert.
Ik kan me daarmee wel voorstellen dat wrijving op hetzelfde punt ervoor kan zorgen dat de stof daar doorslijt, al dan niet zichtbaar, wat tot gevolg heeft dat ie wellicht aan de buitenkant heel lijkt, maar de overbrugging van waterkolom 3.000 naar 5.000-10.000 niet meer haalt. Iets wat misschien voorkomen wordt bij de dekens met een barrier systeem waar de bovenkant beschadigen niet automatisch ook de echte waterdichte laag beschadigen betekend.

Rambo geeft zelf 3 jaar garantie op de waterdichtheid dus ze zullen er wel redelijk van overtuigd zijn dat ze bij normaal gebruik én goede productie dit kunnen leveren. Maar er zal ook een reden zijn dat ze de barrier techniek toepassen op één van hun lijnen.