[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:18

Hier paard met grote schaafwond op zijn schoft door een liner die niet lekker lag. Paard heeft 24/7 de deken op en dat blijft nu natuurlijk open schuren. Iemand ideeen wat hierbij zou helpen? Schoftbeschermer bijvoorbeeld?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:19

Ik koop opzich nog weleens 2de hands, ben zelf ook tegen “verspilling” maar dan zorg ik dat ik het kan ophalen.

Maar dekens of dat soort zaken, nee voor mij niet meer ivm de slechte ervaring.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:22

Schoftverhoger, zoals in de weatherbeetha dekens zou ik naar kijken.
Maar nog beter is geen wrijving op de plek dus een tijdje zonder, al is dat met dit weer niet echt fijn.

Wat betreft de knappe schimmel hierboven, heb je al gekeken naar XL versies? Stadgenoot van mij had een PRE met vergelijkbare boeg en daar ligt de wug ook fijn op, al draagt die niet standaard de deken.

Hier wisselende ervaringen met marktplaats, maar goed uitvragen en foto’s opvragen en ben zelf eerlijk over de staat van de dekens. Ik verkoop ze zelf alleen niet meer onder de prijs die ik in gedachten had, dan blijven ze maar in de kast liggen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:24

Schoftverhoger van weatherbeeta gaf heel veel wrijving juist op de schoft, niet echt een optie dus.

Tijdje geen deken is ook geen optie voor een mager ouder paard wat 24/7 buiten staat en geen wintervacht heeft. In de zomer heeft hij uiteraard geen deken, maar wil niet tot dan wachten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:30

StonedRomy schreef:
Hier paard met grote schaafwond op zijn schoft door een liner die niet lekker lag. Paard heeft 24/7 de deken op en dat blijft nu natuurlijk open schuren. Iemand ideeen wat hierbij zou helpen? Schoftbeschermer bijvoorbeeld?

Wat naar! Welke liner had je erop liggen?

Wellicht is deze liner te gebruiken als tussenoptie? Is officieel voor onder de eczeemdeken, maar ik gebruik hem jaar rond. Gewoon glad en horseware zit vaak goed bij veel paarden. Deze wel in een maat groter kopen.

https://www.agradi.nl/horseware-fly-rug ... 5oQAvD_BwE

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:35

Slmt9 schreef:
StonedRomy schreef:

Wat naar! Welke liner had je erop liggen?

Wellicht is deze liner te gebruiken als tussenoptie? Is officieel voor onder de eczeemdeken, maar ik gebruik hem jaar rond. Gewoon glad en horseware zit vaak goed bij veel paarden. Deze wel in een maat groter kopen.

https://www.agradi.nl/horseware-fly-rug ... 5oQAvD_BwE

Verzorgster had twee liners op gedaan maar verkeerd vast gemaakt waardoor ze zijn gaan schuren, hierna blijft het nu open schuren want gevoelige plek. Heb horseware normaal voor alles.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:36

Schoof de weatherbeeta of hebben de liners van WB ook de kussens?

Ik zou hier nu niet meer werken met een liner onder dekens, dat lijkt me te veel kans op druk en wrijving geven.
Gewoon een licht gevoerde deken die goed past en niet trekt op de schoft, maar het hangt denk ik ook wat van de locatie van de schaafplek af wat voor deken je kan gebruiken. Een andere optie is een schapenwolletje erin naaien, maar die paardenbh’s, ik heb daar alleen maar meer ellende van gezien.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:38

Ik zou kijken voor tijdelijk een deken met halve hals zodat er daar nu echt geen naad in de buurt komt en dan elke dag smeren met groene leem over de wond heen. Als dat indroogt krijg je een soort stevige beschermingslaag die de wrijving van de deken wat tegenhoudt. Dat heeft hier onwijs geholpen met het herstel van een nare schoft wond van mijn Bucas deken toentertijd.

Ja en de deken af zodra dat kan. Op stal/wanneer het even niet regent. En het herstel proberen te bevorderen met honingzalf.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:40

Wiwabalia schreef:
Ik koop opzich nog weleens 2de hands, ben zelf ook tegen “verspilling” maar dan zorg ik dat ik het kan ophalen.

Maar dekens of dat soort zaken, nee voor mij niet meer ivm de slechte ervaring.

Ik ben ook niet tegen tweedehands kopen en doe het zelf wel geregeld, maar outdoordekens durf ik toch niet aan. Je weet nooit zeker hoe oud de deken is, of ie nog waterdicht is, en in hoeverre de deken al gebruikt is/heeft afgezien. Een fleecedeken of vliegendeken of liner ofzo, dat vind ik dan weer niet zo'n probleem en dat heb ik ook wel al tweedehands gekocht.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:42

Afbeelding

Ik vrees dus dat ook dekens hier druk op geven en hij heeft komende week echt wel 300 gram nodig dus ook niet bepaald ‘ weinig ‘ gewicht.

Paardenbh gaat op andere plekken weer schuren ja. Ben in gesprek met een bedrijf wat speciale schoftbeschermers maakt die je vast maakt aan de halsringen van de deken en die verdelen de druk.

Weatherbeeta tja draver met hoge schoft. De kussens gaven drukplekken inclusief witte haren en vervolgens lag de deken nog altijd vol op de schoft.

Hij staat niet op stal dus deken in de nacht af is ook geen optie. Halve hals gaf eerder al schuur plekken op de schoft -O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:46

Precies zo'n zelfde plek als ik had inderdaad. Daar hielp een goede halve hals dus wel omdat die heel zacht was en totaal niet drukte en dus ook geen rand had daar.. Denk dat dat je beste optie gaat zijn, in combinatie met die klei..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:46

Ik heb aan mijn dekens de schoftbeschermer van Bucas, vind ik zelf heel fijn werken, ook toe nu toe geen afgeschuurde manen meer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:47

Maar een 300grams deken geeft ook al veel verdeling van de druk, zolang je zorgt dat de naad voorbij de plek valt lijkt me dit niet onoplosbaar hoor.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:53

Zou je niet zelf iets kunnen maken met een dikke onderlegger en dan een gat maken ter hoogte van de wond?
En dat met een paar steken met pektouw(vlechtdraad) vastzetten in de binnenvoering/langs de naad van de hals.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:55

De deken van kramer heeft een halve hals, waarbij een schoftbeschermer/kussen met uitsparing.
Dat is in deze situatie denk ik echt optimaal.

https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... -Fit-200-g

Mijn pony had de deken helaas gauw stuk. Denk het maandagochtend model.

Stalgenoot heeft er inmiddels 2, die is heel enthousiast.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:33

Voor de grote brede schimmel, shires al geprobeerd? Die lag hier op mijn tank goed :D

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:50

MarjanB schreef:
Voor de grote brede schimmel, shires al geprobeerd? Die lag hier op mijn tank goed :D

Nee, nog niet geprobeerd. Ga ik eens naar kijken. Bedankt voor de tip.

(En zo groot is hij niet, hij is maar 1.56m :D)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:43

Ik heb net mijn paarse Amigo Bravo Wug Lite (6.9) te koop gezet. Zo zonde dat ze daar al uit was gegroeid voor ze hem ooit gedragen had -O- Mocht iemand dus nog een nieuwe deken zoeken voor een hele geschikte prijs?

Zag de nieuwe kleur van de Amigo Bravo Wug, die is wel knap voor op een palomino. Die halve hals is ook wel heel erg fijn. Maar zou de Wug passen op maatje XXL? De Amigo XL die ze nu heeft valt op haar lijf mooi, maar valt toch wel ruim om haar hals heen waardoor ze soms tot wel 10-20 cm nat is onder haar deken.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:00

Mbt de schoftwond, kun je niet een oude deken iets verknippen/vermaken zodat de schoft vrij ligt en kan herstellen? Dan ben je gered tijdens het helen van de wond?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:13

Hier ook een keer een schoftwond gehad door een deken die achteraf te groot bleek te zijn.
Ik heb toen een andere deken gekocht en de wond elke keer ingesmeerd met zalf (vetramil of calendula, is een tijd terug).
Het kan wel echt een tijd duren voordat het heelt en het beste is natuurlijk zonder deken, zodra het kan.

De laatste deken met halve hals die ik tweedehands heb gekocht, van Hööks, schuift naar voren.
De eerste keer dat ik dit zie gebeuren in de jaren dat ik dekens gebruik.
Echt heel jammer want voor de rest zit hij heel erg netjes.
Het komt waarschijnlijk door de onderdeken die eronder zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:10

Jij hebt wel echt een lastig paard qua pasvorm.. je zou die ik heb nog kunnen proberen?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:14

Ja, ik heb dit nog niet eerder gehad. De Weatherbeeta bedoel je?
Ik heb die als het goed is ook al gepast.

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:16

Ja de free, jij had dynamic gepast toch? Had wel andere pasvorm dacht ik?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:21

Het is inderdaad wel een optie om daar naar te kijken, maar ik denk dat ik dit seizoen eerst even uit ga zitten.
Weet je zeker dat er een verschil is in pasvorm?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:28

Ze zeiden mij van wel.. maar goed :') je weet t ook nooit..