[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:22

Ik zat te denken om hoofd, half hals/lichaam/kont en dan benen ook helemaal kaal te doen. Ik wil wel met dekens werken maar dan moet ik eerst zeker weten dan mijn 2 jarige niets kapot trekt (of de 3 jarige zelf natuurlijk)

Ik zal kijken of ik een plaatje vind van wat ik voor ogen had..

En werk scheerapparaat raden jullie aan? Ik wil er nu zelf een aanschaffen ipv lenen... is een kleine A pony. Zijn er ook kleine-fijne apparaten? Bij mijn andere A had ik voorheen een apparaat die haar hele onderbeen was, zeg maar :+

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:28

KittyDylan schreef:
Ik zat te denken om hoofd, half hals/lichaam/kont en dan benen ook helemaal kaal te doen. Ik wil wel met dekens werken maar dan moet ik eerst zeker weten dan mijn 2 jarige niets kapot trekt (of de 3 jarige zelf natuurlijk)

Ik zal kijken of ik een plaatje vind van wat ik voor ogen had..

En werk scheerapparaat raden jullie aan? Ik wil er nu zelf een aanschaffen ipv lenen... is een kleine A pony. Zijn er ook kleine-fijne apparaten? Bij mijn andere A had ik voorheen een apparaat die haar hele onderbeen was, zeg maar :+

Hoofd heb ik niet gedaan, omdat ze dus 24/7 buiten staat. Benen heb ik ook gelaten voor wat het is ivm modder.

Iemand ervaring met de heiniger progress? Is dat een goede?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:31

Wijslander schreef:
Ik heb Jorna toen gemaild en kreeg als reactie dat ik misschien een andere messenset moest proberen. Aangezien ze goed bekend staan (stonden?) en mijn IJslanders wel een enorm wollige vacht hebben, vond ik hun uitleg wel logisch klinken.

Morgen scheer ik waarschijnlijk 1 van de 2, dus dan kan ik vertellen of mijn messen dit keer wel scherp terug zijn gekomen...

Ik ben benieuwd!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:33

https://www.google.nl/search?q=scheren+ ... zsiRC0M8oM

Ik krijg hem niet als afbeelding, maar zoals 6 maar wel met hoofd en benen geheel kaal.

Ik wil het hoofd wel graag omdat ze sowieso altijd héél dik in de vacht komt, vind het gewoon niet fijn met het zweet bij het hoofd en het hoofdstel. Als ze zich niet laat scheren daar is het wel gewoon pech. (Verwacht dat ze namelijk niet makkelijk gaat zijn om te scheren, is een pittig ding)

In principe word ze ook alleen gelongeerd. Ze is nu veel te vet dus er moet flink aan gewerkt worden. Is alleen zo onpraktisch met een dikke vacht..

Afbeelding

Pony vandaag met 10 minuutjes rondjes rennen al goed nat..

EmptyWords

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:08

Mijn messen van de moser max zijn goed terug gekomen van jorna. Glijd super soepel door zn vacht heen tot nog toe. Heb nu zijn lijf, deel hals en deel benen gedaan, morgenochtend weer verder.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:16

Bij ons ook twee met een race streep.
Eentje zelfs alleen maar hals en tussen voorbenen kaal. Deze staan ook gewoon zonder deken. Al krijgen die van de winter vaak wel een (regen)deken op.

Maar dit beetje scheren helpt wel heel goed om de ergste warmte kwijt te kunnen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:15

EmptyWords schreef:
Mijn messen van de moser max zijn goed terug gekomen van jorna. Glijd super soepel door zn vacht heen tot nog toe. Heb nu zijn lijf, deel hals en deel benen gedaan, morgenochtend weer verder.

Ah top, dat geeft hoop. :D

e06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:13

mijn mini shetlander heeft een hele dikke vacht en heeft het ook heel snel heet welk patroon zou ik kunnen scheren zonder deken dat ik een deken nodig hebt

Afbeelding

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:20

Patroon 7 t/m 12 zou ik zonder deken durven zetten. Al vind ik 9 een twijfelgeval.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:15

Ik heb mn pony een 9 gegeven en die staat zonder deken. Wat bloot ligt bij een deken, op de borst na, ligt ook bloot zonder deken. Buik en hals zijn bloot.

Later wordt er gezegd ja de messen van Sectolin zijn van een zachtere soort staal waardoor ze moeilijk te slijpen zijn. Eh oke zeg dan ik kan ze niet slijpen in plaats van mij kapotte messen terug te geven. Maar degene aan de telefoon vond het geen probleem want er blijven toch maar 3 kleine streepjes staan?!

Sectolin apparaat is budget maar heb er altijd naar tevredenheid mee geschoren. Doe er alleen eentje weg omdat ik er 2 heb en een klein apparaat. Zo overdreven anders. Maar in principe is ie al verkocht. Ik heb een advertentie op fb gezet en kreeg binnen 5 min een berichtje van een vriendin dat ze m graag wilde O:) mocht dat niet doorgaan laat ik het weten.

Afbeelding

Met scherpe messen ziet de pony er gewoon strak uit. Doe ook oren en hoofd met de grote machine.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:18

Ik heb met de sectolin ook een hele hoop paarden geschoren. Ik vond het vervelend dat hij de haren in je gezicht blaast maar verder een heel prima apparaat

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:52

Ik vind dat er wel heel veel haar weg is om zonder deken te zetten. Zou mijn keuze niet zijn. In het najaar als het nog niet zo koud is wel om de warmte kwijt te kunnen maar hartje winter nee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:06

eefjelief schreef:
mijn mini shetlander heeft een hele dikke vacht en heeft het ook heel snel heet welk patroon zou ik kunnen scheren zonder deken dat ik een deken nodig hebt

[ [url=m/vmvh5R.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had het zo geschoren en zonder deken:

Afbeelding
Dus eigenlijk 9, maar dan alleen tussen de benen door. Niet aan de buitenkant.

Dit jaar werk ik wel met dekens en ben aan het kijken wanneer ik ga scheren en of ik haar helemaal ga scheren of toch een jachtpatroontje. Helemaal is mooier, maar jacht is wel functioneel.
Tot nu toe nog niet nodig, ze maakt minder vacht aan dan normaal.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:11

Afbeelding

Hij heeft het echt niet koud nu en er kan altijd nog een dekentje op. Omdat ik hem niet super veel rijd en het een koukleum is heb ik ervoor gekozen om hem niet helemaal te scheren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:23

Faitherr schreef:
Sappos schreef:
Hier ook setjes naar de Welkoop gebracht. Krijg ik een bovenmes terug met 3 tanden minder. Oke ik heb m echt heel ingeleverd. Welkoop geeft mij er de schuld van want kan niet dat het tijdens het slijpen gebeurd is. Ze gaan niks vervangen, niks terugbetalen. Dus laatste keer dat ik ze naar de Welkoop heb gebracht. Andere messen wel heel teruggekregen maar bot als wat.

[ [url=m/wDtD6a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeggen ze ja je hebt je messen te vaak laten slijpen. Ehm ik heb 6 sets messen omdat ik nooit zin had om ze te laten slijpen. Morgen alles ophalen. Ben benieuwd. Mocht iemand interesse hebben. Ik heb een Sectolin SE-600 te koop. Heb er namelijk 2 en een Double K :=

Ik heb opzich interesse, ik heb alleen wel wat slechte dingen gelezen over sectolin, zijn er ook mensen met andere ervaringen?
Hoeveel wil je ervoor hebben?

Ik scheer al jaren met de SE 600. Arabieren, Fjorden en Haflingers. Gaat prima!
Alleen nu een nieuw setje messen besteld omdat mijn andere 2 nog geslepen moeten worden en ik wilde hem nu al kunnen scheren :+
Mij bevalt deze scheermachine echt prima!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:24

Misschien interessant voor wie een goedkoper scheerapparaat zoekt. Ik heb de kneizer k-pro 400. Bij mij scheert hij fijn. Wordt niet warm enz. Wel tikje zwaarder als andere apparaten waarmee ik geschoren heb maar niet storend ofzo.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:25

KittyDylan schreef:
Zijn er mensen met ervaring met het (24/7) buitenhouden van een geschoren pony ook in hartje winter? En welk patroon scheren jullie dan?

:j Een arabier die 24/7 buiten staat. Soms haal ik alleen halve hals, borst en schouder eruit, soms incl racestreep (buik ongeschoren, maar een brede lijn naar achteren) en soms een uitrijdekenmodel. Hangt er vanaf hoeveel ik van plan ben om te gaan rijden.
Bij het eerste model kan het nog zonder deken, maar mijn paard kan niet zo goed tegen langdurig regen, dus een deken krijgt hij eigenlijk altijd op.

Edit: met mijn racestreep bedoel ik dus niet zoiets als wat Wijslander postte op de vorige pagina, maar een soort van strengenmodel (tuigpaarden). Dus met een geschoren streep t/m de billen.
Zeg een modelletje 6, maar dan niet met geschoren kaak en dus ook buik niet geschoren, alleen een streep tot achteraan.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:08

nieky1993 schreef:
Misschien interessant voor wie een goedkoper scheerapparaat zoekt. Ik heb de kneizer k-pro 400. Bij mij scheert hij fijn. Wordt niet warm enz. Wel tikje zwaarder als andere apparaten waarmee ik geschoren heb maar niet storend ofzo.

Dat klinkt heel interessant!
Jij gebruikt hem voor een heel paard?
Ik heb drie Shetlanders met echt een hele dikke wintervacht staan, die ik voor nu denk ik ook een soort racestreep wil geven,
Maar in het voorjaar wil ik ze eigenlijk helemaal scheren, want ze hebben wat moeite met verharen.

Denk je dat hij dat aankan?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:21

gerlindie schreef:
nieky1993 schreef:

Dat klinkt heel interessant!
Jij gebruikt hem voor een heel paard?
Ik heb drie Shetlanders met echt een hele dikke wintervacht staan, die ik voor nu denk ik ook een soort racestreep wil geven,
Maar in het voorjaar wil ik ze eigenlijk helemaal scheren, want ze hebben wat moeite met verharen.

Denk je dat hij dat aankan?

Ik heb er al 5-6 keer mee geschoren. Waarvan 1x een jaarling met vervilte en vieze vacht. Ging er prima doorheen. Telkens hele paarden ( excl sokken)

En ik moet nog 1 bejaarde shet scheren deze maand die ook een vervilte vacht heeft en daar ga ik ook dit apparaat voor gebruiken.

Je moet hem wel goed geolied houden als je dikke of vervilte vacht scheert, dan blijft hij heel vlot gaan

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:39

Ik heb de heiniger progress. Zeer tevreden over.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:17

nieky1993 schreef:
Ik heb er al 5-6 keer mee geschoren. Waarvan 1x een jaarling met vervilte en vieze vacht. Ging er prima doorheen. Telkens hele paarden ( excl sokken)

En ik moet nog 1 bejaarde shet scheren deze maand die ook een vervilte vacht heeft en daar ga ik ook dit apparaat voor gebruiken.

Je moet hem wel goed geolied houden als je dikke of vervilte vacht scheert, dan blijft hij heel vlot gaan

Top, dank je wel voor je antwoord!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:22

Hmm nu vraag ik mij af of mijn messen wel goed geslepen zijn bij jorna dan. Was even zoeken met de afstelling en messen gingen er wel soepel doorheen. Maar vond de vacht een heel klein beetje pluizig ogen na het scheren......

Ligt dat mogelijk aan de messen? Paard heeft een heel mooie vacht van zichzelf.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:48

pol013 schreef:
Hmm nu vraag ik mij af of mijn messen wel goed geslepen zijn bij jorna dan. Was even zoeken met de afstelling en messen gingen er wel soepel doorheen. Maar vond de vacht een heel klein beetje pluizig ogen na het scheren......

Zeker niet goed geslepen. Ik zou Jorna opbellen en zeggen dat je niet de eerste bent met dit geval.

Gelukkig dat mijn pakket met nieuwe messen aan was gekomen, anders had ik gister een klant af moeten bellen :x

Vandaag krijg ik weer een pakket binnen van Jorna. Zaterdag eens kijken of deze wel goed zijn geslepen, anders ben ik er wel klaar mee en kan ik op zoek naar een andere slijper

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:49

kaatje77 schreef:
pol013 schreef:

Zeker niet goed geslepen. Ik zou Jorna opbellen en zeggen dat je niet de eerste bent met dit geval.

Gelukkig dat mijn pakket met nieuwe messen aan was gekomen, anders had ik gister een klant af moeten bellen :x

Vandaag krijg ik weer een pakket binnen van Jorna. Zaterdag eens kijken of deze wel goed zijn geslepen, anders ben ik er wel klaar mee en kan ik op zoek naar een andere slijper

Ik heb op mijn mail dat ik deze ook nog erg scherp vond geen antwoord gekregen..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:24

Bellen werkt sneller