[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:06

Hebben jullie met deze warme temperaturen nog altijd vliegendekens op liggen?
En hebben jullie deze ter verkoeling wel eens natgemaakt voor het opleggen?
Dit las ik ergens als tip.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:07

Josien_ schreef:

Ik heb het idee dat ze onder de Amigo vliegendeken juist koeler blijven met dit weer. Bij de borstsluiting zweette ze gisteravond wel wat, maar op de hals enzo voelde ze lekker koel aan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:09

De Bucas is inderdaad ook helemaal niet zo warm. De Rambo sweet itch wel. Mijn paarden gaan zelf het grootste deel van de middag op stal staan, daar is het nog best koel. :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:29

Fabster schreef:
Dott schreef:
Iemand hier nog ideeen voor merken vliegendekens die evt passen?

Heb een tinkerkruising, redelijk brede borstpartij.

Heeft regen en winterdekens van Pagony, maat 185. Passen perfect. Niet schuren of wat ook.
Vliegendeken van pagony, trekt naar achteren en schuurt zn schouders
Heb laatst een rambo gepast van een vriendin (wel maat 183) die lag in principe heel erg mooi. Maar trok strak op zn schouders.
Zou rambo een maat groter (das dan 190 dacht ik?) Een optie zijn?
Iemand nog ideeen?
Heb geloof ik ook een HH geprobeerd en een sectolin. Zaten ook niet goed. Wil eigk geen fortuin uitgeven aan dekens die niet passen.

Ik heb die van Epple Jack op mij fjord. Die is ook breed. Wel degene nemen met loopsplitten en ik heb voor mijn fjord een 195. En volgens mij heeft zij normaal ook 185. Dus zou wel een maatje groter nemen.

Is dat dan met of zonder hals?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:59

Die is met hals, Dott.

Hierook met vliegendekens. Valt mee hoe warm dat is. Alhoewel nat maken klinkt als een goed plan. Ze kunnen hier in de schaduw staan. Zonder deken is het hier niet te doen met het vliegend ongedierte. Dan hebben ze het én warm én worden ze gek van de beesten. Dus dan maar alleen warm.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:01

Josien_ schreef:

Ja, die van mij heeft een Amigo op. Zal vast wel wat warm zijn maar hij komt er niet zwetend onder vandaan en zonder kunnen ze bij ons echt niet staan i.v.m de vele dazen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:08

Fabster schreef:
Dott schreef:
Iemand hier nog ideeen voor merken vliegendekens die evt passen?

Heb een tinkerkruising, redelijk brede borstpartij.

Heeft regen en winterdekens van Pagony, maat 185. Passen perfect. Niet schuren of wat ook.
Vliegendeken van pagony, trekt naar achteren en schuurt zn schouders
Heb laatst een rambo gepast van een vriendin (wel maat 183) die lag in principe heel erg mooi. Maar trok strak op zn schouders.
Zou rambo een maat groter (das dan 190 dacht ik?) Een optie zijn?
Iemand nog ideeen?
Heb geloof ik ook een HH geprobeerd en een sectolin. Zaten ook niet goed. Wil eigk geen fortuin uitgeven aan dekens die niet passen.

Ik heb die van Epple Jack op mij fjord. Die is ook breed. Wel degene nemen met loopsplitten en ik heb voor mijn fjord een 195. En volgens mij heeft zij normaal ook 185. Dus zou wel een maatje groter nemen.

Ik heb het zelfde probleem maar ook EJ trekt bij mijn cob op de schouders. Heb nu maar een big neck van Bucas besteld :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:32

Ja ben zo bang dak dat dan aanschaf, en ook weer niet past. Dan kan het wel terug, maar is zo'n gedoe :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:01

Dat is het lastige: er is maar 1 manier om er achter te komen.... :+

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:08

I know :')

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:19

Ik vind het een gedoe hoor die vliegendekens. Heb op advies vorig jaar een Amigo Aussie gekocht een maat kleiner dan ik gebruikelijk heb van Rambo. Alleen die rechte borstsluiting past mijn paard niet fijn de deken sluit ook veel te hoog. Dus hij trekt behoorlijk op de boeg. Nu twijfel ik over een Protector maar welke maat. Paard heeft normaal 6,6 maar met die vliegendekens weet ik het nu niet meer :(

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:24

Ik heb de aussie ook maar die valt weer kleiner dan de Rambo.Die vind ik heel groot vallen en daar moet ik vaak een maat kleiner van nemen..Vind het ook al een gedoe hoor met die vliegendekens..Ik heb nu wel fijne,maar heb er echt ontzettend veel gepast en weer verkocht |o

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:58

Ik heb voor mijn KWPN er ook van alles gepast maar geen geschikte deken gevonden.
De Rambo protector is te krap bij de schouders, de Bucas sweetich big Neck is aan de voorzijde bij de schouders te hoog en schuurde aan de onderzijde van de hals. een borstverbreder geprobeerd maar dat mocht niet baten. Vandaag de QHP gepast maar buiten dat het een akelige polyester stof is die knettert als je hem gepast hebt vond ik de stof veel te dun, de deken te warm en de dazen staken er gelijk al doorheen.
Dus ik ben ook nog steeds zoekenden naar een goed passende vliegendeken die niet knelt of schuurt.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:10

pleiada schreef:
Ik heb de aussie ook maar die valt weer kleiner dan de Rambo.Die vind ik heel groot vallen en daar moet ik vaak een maat kleiner van nemen..Vind het ook al een gedoe hoor met die vliegendekens..Ik heb nu wel fijne,maar heb er echt ontzettend veel gepast en weer verkocht |o

De aussie is van de amigo lijn en die valt smaller dan de rambo lijn. Ook bevalt de rechte sluiting me niet goed. Hij heeft geen v-sluiting en sluit daardoor te hoog voor mijn paard. Het is overigens een KWPNer met een flinke boeg. De rambo dekens zitten wel mooi bij hem. Dus vandaar dat ik naar de protector kijk alleen twijfel ik dan weer aan of zijn eigen maat 6,6 (hij is 165 cm) of een maat kleiner omdat ik veel berichten lees dat ze zo groot vallen. Ik begreep van de Paardendrogist dat dekens vooral naar achteren trekken als ze te groot zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:14

De rambo protector viel hier erg groot dus ik zou een maat kleiner proberen..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:17

Josien_ schreef:

Ik spoot mijn paard regelmatig nat met vliegendeken op. En dan de wei weer op.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:18

Veel vliegendekens zijn te warm.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:21

Ik heb zo'n zebra deken. Ik moet zeggen dat ik hem nu niet op heb. Mijn merrie krijgt heel snel schuurplekken. Ik heb wel een borstbeschermer, maar is nu veel te warm zo'n deken en beschermer eronder. Ik hoop dat ze niet te veel last heeft van vliegen/dazen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:35

Ik heb nu een Rambo protector maar vind 'm nog niet top liggen, is haast niet te vinden met vliegendekens. Haar winterdeken ligt echt heerlijk maar vliegendekens glijden niet zo makkelijk over de vacht heen. Heb haar echter nu wel onder haar vliegendeken staan, ze wordt anders helemaal gek van de dazen en kan dan echt geen rust vinden. Hier wordt het vliegendeken inderdaad regelmatig even nat gespoten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 00:02

Afbeelding
Hoe vinden jullie deze liggen?
Het is de best passende vliegendeken die ik tot nu toe heb gevonden.

Dott: ik zit dus met hetzelfde...
Epplejeck past ook niet lekker bij de mijne. Te strak bij de borst. Sluiting is niet verstelbaar.

Afbeelding

Ik heb de deken afgedaan.
Ze heeft staan zweten eronder vandaag. Arm paard. Dus af en een lading vliegenspray erop

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 07:43

Die met sterren en loopsplitten van EJ heeft wel verstelbare sluiting.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:18

Het lijken mij wel erg warme dekens Nessa.
Volgens mij kun je dan net zo goed een katoenen zomerdeken op doen want dat neemt nog zweet op.
De dekens die jij op je paard hebt liggen zijn van polyester gemaakt en ademen niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 09:21

Easy_Rider schreef:
Het lijken mij wel erg warme dekens Nessa.
Volgens mij kun je dan net zo goed een katoenen zomerdeken op doen want dat neemt nog zweet op.
De dekens die jij op je paard hebt liggen zijn van polyester gemaakt en ademen niet.

Waarom denk je dat? Sportkleding is ook gemaakt van polyester, ademen prima en juist omdat ze geen vocht opnemen, zijn ze zo lekker als je zweet. Dan blijf je nl droog. Dat is ook zo bij de paardendekens. Katoen neemt vocht op en wordt bij zweten dus een natte zware lap (om maar niet over regen te spreken). Die polyester dingen kin je ook best in de regen op lsten liggen, is mijn ervaring. Blijft echt niet nat.

Dott, ik heb nog even foto's gemaakt van die van EJ met loopsplit. Heb inderdaad ook die zonder loopsplit, maar dat is inderdaad waardeloos. Die trekken erg. En dus ook gewoon riempjes als voorsluiting. Nou ben ik niet echt fan van EJ dekens ofzo, maar dit model ben ik goed over te spreken.

Afbeelding

Afbeelding

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:47

Dank je wel voor de foto's. Blijf het lastig vinden. Zit geen EJ in de buurt, anders was 'even passen' ook wat makkelijker.

Edit: Nessa, ik vind die 1e zo op het oog wel mooi liggen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 11:20

Je woont hier ook niet in de buurt, zie ik. Anders had je even kunnen passen.