[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:42

Dat is echt per merk verschillend. In principe zou je denken dat een fleece voering warmer is dan een gladde voering maar het zegt weinig. Ik heb een dunne 0 grams deken van de EJ met een fleece binnenzijde en die is een stuk koeler dan de 0 grams Rhino met gladde binnenzijde. En de 'fleece' (Stay Dry stof) in de Bucas dekens heeft ook weer zijn eigen kwaliteiten. Heb toch het idee dat het materiaal van de binnenzijde niet enorm veel zegt en dat echt de hele deken samen bepaald of het warm of koud is.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:57

Eens met Celebi :j
Je ontkomt er ook eigenlijk niet aan om het bij je eigen paard te testen. Wat voor de een warm is kan voor de ander weer koud zijn.

Ik vind dit ook altijd een wat lastige periode met veel gewissel.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:07

felicity schreef:
Weet iemand hoe de pasvorm is van Rhino?

Ik heb voor mijn paard de Amigo 12 plus met v sluiting en die ligt super netjes.
Alleen had hij heel snel de deken niet meer waterdicht. Heb toen de rambo original turnout gekocht met het idee dat deze steviger zou zijn.
Hij is nog steeds heel en waterdicht maar hij heeft hem ook niet meer op omdat hij echt schuurplekken kreeg. Deze is echt te ruim aan de voorkant.
Ik heb beide dekens geplaatst in dit topic.
Weet zo niet meer wat er 'mis' was met de Amigo, maar ik ben uiteindelijk voor de Rhino gegaan.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:08

Bij deze nog de foto's van de Wug.
Precies dezelfde maat als de Rhino maar te lang en van voor (daardoor?) te krap.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fika op 14-02-24 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:08

Afbeelding
Hier nieuwe Amigo 100 grams erop.

Ik had voorheen altijd Rhino. Die vallen wat ruimer om de hals. Vond ik mooi zitten. Maar de nieuwe versies waren minder passend.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:19

Dyonne schreef:
[ [url=m/kyrpBf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nieuwe Amigo 100 grams erop.

Ik had voorheen altijd Rhino. Die vallen wat ruimer om de hals. Vond ik mooi zitten. Maar de nieuwe versies waren minder passend.

Heb je deze al volledig in gebruik? Ik zou denk ik eens de XL amigo proberen, deze gaat denk ik in de hals drukken. Mijn friese dame moet eigenlijk ook over naar de xl versie, die heeft ook druk van de rand van de deken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:25

Ja heb in gebruik.
Toendertijd was er nog geen XL. Maar denk dat die weer snel achter de schoft gaan hangen.
En 20% dieper wordt wel heel jurkerig.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:48

Pallatin schreef:
Wat is jullie ervaring met de maten van Weatherbeeta dekens? Is wat je opmeet ook echt de maat? Ik heb van de zomer eens midden boeg naar achterste punt bil gemeten en kwam toen volgens mij op 198 uit. Ik heb nu deze op t oog:
https://www.ej.nl/deken-weatherbeeta-co ... goEALw_wcB

Heb alles van horseware, ook wug maar dan in 206, behalve z’n vliegendeken die is een maatje kleiner en denk achteraf gezien dat de wug misschien wel ook een maatje kleiner hadden gekund

Ik heb de Dynamic 1, de Dynamic 2 en de Ultra. De laatste is wat ruimer aan de voorkant, niet storend maar wel iets ruimer.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:26

Iemand tips tegen het doorslaan van dekens?
Als mijn deken nat is en ik doe hem af en leg/hang hem even weg dan is hij binnen no time nat/plakkerig aan de binnenkant

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:38

Niet nat weg hangen :+ Nee flauw, geen idee wat er tegen helpt.... maar dat is wel de reden dat ik de dekens soms langer op laat en wacht tot ze droger zijn. Maar goed, ik doe niets meer met de dames en als je een uurtje gaat rijden ontkom je er niet aan en vond ik dit ook altijd een heel irritant probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:02

Goed opletten hoe je hem weglegt of hangt. Ik gooi ze wel eens juist helemaal uitgevouwen in de stro. Maar met weg hangen zorg ik liever dat er wat ruimte tussen de 2 kanten blijft.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:56

Ik hang ze dan vaak binnenstebuiten op, zodat het vocht in ieder geval niet op de binnenkant slaat. Het liefst natuurlijk ophouden maar dat gaat inderdaad niet altijd :+ Daarom ben ik zo blij met verschillende liners en buitendekens dat ik zo kan mix & matchen dat ik eigenlijk voor elke dikte twee opties heb qua deken

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:12

Hieperdi schreef:
Iemand tips tegen het doorslaan van dekens?
Als mijn deken nat is en ik doe hem af en leg/hang hem even weg dan is hij binnen no time nat/plakkerig aan de binnenkant

Heb ik ook last van, ik heb dus alles dubbel. Maar t duurt ook super lang voor ze dan droog zijn.

Ik sprak iemand die herkent het niet en die wast de dekens zeer regelmatig. Wellicht is dat het?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 13:46

Nee, want het gebeurt hier ook als deken pas net op ligt. Gewoon de zeikregen en waar en hoe je hem kan ophangen. Als ik hem thuis ophang, of zoals vroeger een geïsoleerde verwarmde zadelkamer, drogen ze veel sneller en sloegen ook minder door. Nu neem ik ze dus mee naar huis als het nodig is en dan zijn ze ook zo droog. Op stal kunnen ze veel langer nat blijven door de vochtigheid en op dekenrek hangen ze gewoon niet helemaal goed.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:00

Ik vind ze erg stinken om ze binnen te hangen. Mijn man heeft al alles van pony om zich heen.. oh oh.

Misschien iets van een dichtere kast en dan kacheltje of lucht er in.

Ik hang de dekens op een rek in mijn garage.. en wissel binnen en buiten van elkaar af.. zucht..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:20

Ik woon alleen met hond, dus lekker makkelijk. En mijn schuur is 1 gedeelte ook geïsoleerd. Daar komen straks de paardenspullen allemaal. Staat ook al een kachel, alleen moeten nog paar dingen aangepast.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:28

Ik heb dat echt totaal niet met mn dekens. Ik vouw ze altijd op (dus paar keer dubbel) en hang ‘m dan over het hek voor hij er weer op gaat. Ik gebruik wel altijd een liner/cooler.
Misschien is het een soort condens? Warmte van het paard en dan ineens de overgang naar koele lucht?

Vandaag de Dominick cooler gepast. Dat viel tegen. Net als op hun foto’s valt de deken echt breed op de borst. Te breed voor mijn paard. Verder zat hij wel mooi, maar door de brede voorkant durf ik het niet aan.
Kwaliteit was ik gematigd enthousiast over. Voor wat het kost had ik meer verwacht.

Had de PE nog de vliegendeken gekocht, ietsie te lang maar ik denk dat hij er geen last van gaat krijgen.
Wel bijzonder om van 1 merk drie verschillende maten nodig te hebben :+

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:31

Oh ja het valt bij mij op dat de horsewear dekens snel doorslaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:43

Ik heb nooit doorgeslagen dekens. Had ik vroeger alleen met de bucas smartex. Die werd vies klef van binnen (de staydry). Verder met Horseware, Lemieux, QHP en DKR sports geen last van.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:47

Eigenlijk hier met Horseware ook geen last van, en ik mik hem tijdens het rijden gewoon in een hoopje op de grond.

Mijn oude Bucas Smartex had het wel geregeld.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:27

Mmmm.. ik heb t ook met de bucas dekens en met de horseware maar ook met een MhS deken..

Nat terug op doen vind ik niet tof ivm gewerkt en altijd geschoren pony’s.

Ik hoop de truc eens te vinden..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:17

Dé truck zijn die mooie verwarmde dekenrekken, maar dat is geen goedkoop grapje… ik heb er zelf nooit last van gehad, maar vond een echt natte deken weer op doen altijd wat onprettig als er nog veel water aan kwam dus had wel een setje wisseldekens liggen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:44

Geloof dat het voordeliger is om dan voor iedereen reserve te hebben.

Mijn man dacht er wel aan een dicht hok te maken en iets met lucht te kunnen doen.. nou ja, ik ga de oudere dekens maar even laten wassen ook.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:09

RianneH schreef:
Dé truck zijn die mooie verwarmde dekenrekken, maar dat is geen goedkoop grapje… ik heb er zelf nooit last van gehad, maar vond een echt natte deken weer op doen altijd wat onprettig als er nog veel water aan kwam dus had wel een setje wisseldekens liggen.

Dit is wel dé oplossing idd en is het deken ook weer lekker warm als ie opgaat. Plus de dekens gaan veel minder gauw stinken naar mijn idee. Is duur maar ik vind het waard! Ik droog er vanalles op ook natte handschoenen, dekjes, fleecedekens na gebruik en wassen etc

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:09

Wij zijn eindelijk geslaagd... De Amigo bravo 12 zit als gegoten bij mijn merrie.
Die mooi voordelig kunnen kopen met 2 liners erbij