Evelienepien schreef:Even een vraagje over de dekens: Houden jullie die ook 's nachts op of doen jullie ze iedere ochtend / avond op en af? En blijven de paarden die eronder staan echt rustig daaronder ookal vliegen er zwermen rondom hen?
Mijn paardjes staan soms 's nachts binnen. Dan gaan de dekens af, want de dazen komen niet binnen.
Blijven ze 's nachts buiten, dan staan ze in de bak. Daar zijn iets minder dazen (maar nog veel te veel) dan in de wei. De dekens gaan dan af zodra het donker is. 's Ochtends doe ik ze zo vroeg mogelijk weer op. Maar om nu elke ochtend al om 5 uur op te staan is me eigenlijk ook te gek. Dus meestal is dat tegen een uur of 7.
Reden dat ik ze 's nachts af doe is dat het me voor de paarden wel fijn lijkt om even in hun blootje te lopen en lekker te kunnen rollen, krabbelen, etc.
Als ze in de bak lopen met dekens op, gaat er trouwens een lintje tussen. De bucas deken is namelijk niet bestand tegen paardentanden.
En ja, ze blijven echt rustig onder de dekens en vliegenmaskers, ook al zwermen de dazen er met honderden omheen. Ze hebben heel snel door dat ze dan veilig zijn. De benen en tussen de achterbenen smeer ik trouwens nog wel eens in met gel omdat ze daar nog wel gaan zitten.
Helaas blijft Branco niet rustig als er horzels zijn. Als hij die hoort/ziet, wordt hij echt bang, ondanks dekens, vliegenspray, etc. Maar gelukkig is dat maar een heel korte periode in augustus.