Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:58

Wat een gedoe is het toch, zeg Huilen . Kreeg gisteren al de melding dat onze Gelder als een dolle aan het rennen was Ach gut en de mijne doet dan voor de fun gezellie mee en dan komen ze vervolgens ook op hem af (zweet natuurlijk Blond ) . Dus vermoed dat ze eerdaags halve dagen de wei op kunnen.
Ga morgen weer even kijken bij echte burkabal om alles te meten Haha! .

Even een vraagje over de dekens: Houden jullie die ook 's nachts op of doen jullie ze iedere ochtend / avond op en af? En blijven de paarden die eronder staan echt rustig daaronder ookal vliegen er zwermen rondom hen?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:33

Ik heb geen ervaring met dekens, ik weet wel dat de exceempony evengoed niet rustig stond met deken op en dat het daarna nog erger is geworden. Ook vanwege de vliegen stond hij niet rustig....

Ben door nog een teek gebeten gisteren maar tja 1 of twee besmette teken maakt ook niets meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:10

Vandaag Zanda voor het eerst een deken op gedaan.
Hij heeft er nog nooit een opgehad.
Eergister was hij 'savonds aan het hollen voor de muggen, hij was helemaal nat. Ach gut
Dus nu maar een dekentje op gedaan.
Wat ben ik toch trots op mijn kleintje. Ik herriner me nog Kawa taferelen van blijven slaan en bokken naar de bilkoorden.
Maar Zanda deed er niets naar.

Zet ik ze buiten, valt Narcos hem aan Verdrietig
Niet 1 keer, nee verschillende keren, piepen als een hengst en vol in de aanval....
Soms word ik gek en moedeloos van hem...
Door hem kan Zanda niet in de schuilstal voor de dazen, dus moeten ze overdag naar binnen...nu valt hij Zanda ook aan omdat hij er anders uitziet?

Iemand nog een leuk veulen/jaarling in de aanbieding me een lief karakter?
Zet ik die bij Zanda neer....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:14

@RK: schijnt vaker voor te komen. Ik hoor het iig van meer Bokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:21

Maar als kawa van schimmel naar groen gaat in de winter is het wel oke.... Lachen
En hij valt zichzelf in de winter ook niet aan Tong uitsteken Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:30

Doe Kawa de deken eens aan, kijken of hij het verschil ziet Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:31

Het is kawa's deken en die heeft hij nog nooit aangevallen...
Maar dat durft hij bij Kawa niet...bij Zanda wel..die is te lief Lachen
Dus hij wist heel goed dat de 2e schimmel vandaag geen kawa was Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:34

Ik heb de belg ook de hele tijd aan de pony met deken zien rommelen. Een halster mag de pony al niet om van hem, die trekt hij er ook af en loopt er een half uur mee in zn mond rond. De pony probeert dan zn hoofd er weer in te steken, zo'n stom gezicht is dat. Maar hier gaat het vriendelijk gelukkig.

Helaas ik heb er geen verstand van maar doet Narcos dat altijd al tegen Zanda ? Narcos is een ruin denk ik en Zanda een merrie ? En Kawa is een ?

Bij mij is het opgelost met vechten maar ik weet niet wat er gebeurd als er een merrie bijkomt. En als er een ruin bijkomt die zelf super dominant is en niet opgeeft had het een gevecht geworden op leven en dood. Toen dan, nu is het een al heel anders geworden. Lijntje ertussen misschien ? Als de deken werkt zal Zanda ook niet zo snel de stal in willen rennen en ze staan toch bij elkaar feitelijk...
Ik ga nu even dazen tellen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:42

Ondanks Zanda's ongelukkig naam zijn het allemaal ruinen Lachen

Narcos is een paard met een raar verleden.
Alles wat flink lager staat dan hem valt hij aan.
Springt hij boven op en hapt, jaagt het de wei door enz.
Hoe meer ze zich over geven, hoe meer hij het doet.... nogal het omgekeerde van een normaal paard dus.
Laat een paard weten er niet van gedient te zijn gaat het goed.
Gelukkig laat Zanda dat steeds meer zien, maar eigenlijk is hij zo niet. Het is een heel zacht paardje.
Kawa die waarschuwt een paar keer en haalt dan gewoon uit. Die 2 gaat dus ook heel goed samen Lachen

Halsters kunnen ze ook niet aan idd.
Dat pakt hij vast en laat gewoon niet meer los.
Niet zoals ruinen wel vaker doen er in happen, nee gewoon vasthouden en gaan hangen, zoals een paard dat vast staat eens kan hangen, bijna zittend.

Zanda heeft vandaag een halster aan omdat ik hem snel kan pakken mocht de deken scheef gaan en hij panieken, maar die heb ik vol met anti bijt gespoten... al helpt dat ook niet echt goed..maar je moet wat Lachen

Lijntje tussen hebben ik ook bedacht...maar dan is wel Narcos diegene die apart gaat.... maar dat wil mijn vriendin dan weer niet...
En daar heeft ze gelijk in, het is ook geen paard dat alleen kan zijn... dat is het rare....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:44

Assertiviteitscursus voor Zanda dan maar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:45

Haha, goed idee Lachen
Geef jij die lessen? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:47

Ik heb een CD voor onder zijn hoofdkussen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:49

Stuur maar op (incl kussen graag)

Zanda
Stalletje 2
6030 AA Weiland Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:52

Als ik nou een stukje over het ontlopen van dazen bijbrand zijn we weer mooi on-topic ook Knipoog

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:21

Evelienepien schreef:
Even een vraagje over de dekens: Houden jullie die ook 's nachts op of doen jullie ze iedere ochtend / avond op en af? En blijven de paarden die eronder staan echt rustig daaronder ookal vliegen er zwermen rondom hen?

Mijn paardjes staan soms 's nachts binnen. Dan gaan de dekens af, want de dazen komen niet binnen.
Blijven ze 's nachts buiten, dan staan ze in de bak. Daar zijn iets minder dazen (maar nog veel te veel) dan in de wei. De dekens gaan dan af zodra het donker is. 's Ochtends doe ik ze zo vroeg mogelijk weer op. Maar om nu elke ochtend al om 5 uur op te staan is me eigenlijk ook te gek. Dus meestal is dat tegen een uur of 7.
Reden dat ik ze 's nachts af doe is dat het me voor de paarden wel fijn lijkt om even in hun blootje te lopen en lekker te kunnen rollen, krabbelen, etc.
Als ze in de bak lopen met dekens op, gaat er trouwens een lintje tussen. De bucas deken is namelijk niet bestand tegen paardentanden.

En ja, ze blijven echt rustig onder de dekens en vliegenmaskers, ook al zwermen de dazen er met honderden omheen. Ze hebben heel snel door dat ze dan veilig zijn. De benen en tussen de achterbenen smeer ik trouwens nog wel eens in met gel omdat ze daar nog wel gaan zitten.

Helaas blijft Branco niet rustig als er horzels zijn. Als hij die hoort/ziet, wordt hij echt bang, ondanks dekens, vliegenspray, etc. Maar gelukkig is dat maar een heel korte periode in augustus.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:23

Akelig van Narco en Zanda Ach gut
Bij ons doet geen van allen raar als ik mijn dames in deken hijs, maar die staan allebei ook vrij hoog in rang en verder zijn het allemaal makkelijke merries Haha!

Ester had gisteren verschrikkelijke last van vliegen en dazen rond haar ogen.....de rest niet alleen zij Gestoord. De rest heeft wel last van de dazen daar niet van maar bij haar zaten er om elk oog wel 10 vliegen en daarbij wat dazen....heel apart. Maar gelukkig was mijn stalgenootje zo vriendelijk om d'r masker op te doen toen ik op mijn werk zat OK dan!

De dazen worden langzaam aan wel erger hier No Cheer heb trouwens het idee dat Bremse Bremsen wel tijdelijk helpt zodat ik wat daasvrij kan werken met ze......misschien toch elke dag insprayen zodat ze er gewoon standaard naar stinken Clown

Dekens heb ik nog niet gebruikt......wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen en ze staan voorlopig nog rustig. Geen renpartijen of dat soort dingen.

@RK had ik in een ander topic niet gelezen dat jij Endure aan het uitproberen was? Helpt dat ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:25

De fles endure is bijna op...mijn eerste en laatste vermoed ik zo.

Nu is zanda ook wel een aansteller hoor, dat geef ik toe Lachen

Narcos heeft ondertussen zanda weer herkent Lachen
Zanda mag weer dichterbij staan Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:26

@RK: heb je een witte vlag op de deken gespeld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:27

Dacht dat jij de cd en hoofdkussen per express post had opgestuurd Haha!
Bedankt daarvoor nog Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:29

runningkawa schreef:
De fles endure is bijna op...mijn eerste en laatste vermoed ik zo.

Mijn droom van een dazen middel dat echt werkt is nu dus ook weer in duigen Verdrietig Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:31

Ik had ook echte hoop...
Maar misschien heb jij een minder aanstel paard?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:34

Ester is een echte bikkel, al staan er 20 dazen geeft zij nog geen krimp Wow!. Maar ik vind het zo naar dus hijs ik haar in deken Bloos en Timber krijgt bulten als eieren van een dazensteek en gaat vervolgens niet geheel zachtzinnig schuren bij Ester die dat niet zo heel prettig vind (maar er ook niks van "zegt", het is en blijft d'r kind he Gestoord ).

Ze gaan niet rennen ofzo dat nou ook weer niet.....Timber "vraagt" ook altijd heel beleefd of ik de dazen in haar hals oid wil doodslaan. Maar goed het is met rijden en grondwerken verschrikkelijk lastig als je om de 2 tellen weer dazen aan het killen bent..........

Meest onzinnige uitvinding van de natuur, dazen Nors opkijken

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:59

Timbers schreef:
Timber krijgt bulten als eieren van een dazensteek

Doe jij trouwens iets aan die bulten? Branco heeft er ook wel eens last van en soms zitten ze op wel een hele vervelende plek (onder het zadel, singelplek, etc.).
Hoe zou je die bulten zo snel mogelijk weer weg kunnen krijgen?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:04

Ik doe dan de deken op en dan krijgt ze ze niet......geen idee dus hoe je die bulten sneller weg krijgt Knipoog
Inderdaad lastig als ze ze op singelplekken krijgen, alleen ik rij niet zoveel (doe veel gym grondwerk Bloos ) dus daar heb ik op zich nog niet zoveel last van.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:07

Ik heb zo'n drie dazen per paard geteld na de regen vanavond. Dus vooralsnog gaat het nog. Volgens mij gaan ze echt naar buiten om te eten maar staan ze bij voorkeur liever de hele dag op stalals het kan. Halfuurtje eten en dan weer hard terug rennen.
Ik heb teatree olie op mn hond gesmeerd tegen de vlooien en de jeuk. Hij hoeft meer 1 vlo te hebben en dan krijgt hij van die hotspots. Hond ligt nu lekker rustig zonder krabben.
Het ruikt echt behoorlijk die olie als hij langsloopt al en ik heb het net als frontline gebruikt dus heel weinig.

Zou dat helpen tegen dazen of heeft iemand dat al geprobeerd ?

Narcos is niet jouw paard begrijp ik dan RK. Is er niet iets aan zijn dominantie of wat is het, ten doen ? Met een 1 of andere training misschien ? Om van Zanda nou een hufter te gaan maken terwijl hij zo lief is om Narcos de baas te kunnen is ook eeuwig zonde toch ?