Algemeen graasmasker topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 06:48

Ik denk als hij er dadelijk zijn weg mee heeft gevonden dat ik me er beter bij neer kan leggen. Kijk ook even hoe dit gaat en anders investeren in zo'n thinline

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 14:14

Ik vond het ook heel sneu hoor, maar inmiddels staat de mijne dus alweer maanden 24/7 met de thinline en dat bevalt uitstekend.
Vanmorgen gaf de bekapper ook aan dat hij aan de hoeven kon zien dat paardlief een half jaar geleden flink wat suikers had binnengekregen, maar nu ziet het er allemaal weer prima uit. Paard is uiteindelijk dus nooit bevangen geweest en dat wil ik graag zo houden :j
Hier staan de paarden 24/7 op de wei, mijn andere paard is oud en aan de dunne kant, die heeft het gras juist hard nodig. En ze genieten er beide van, bovendien hoef ik ze zo niet uit elkaar te halen.
Dat vind ik pas echt sneu...

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 18:05

Hier ook voor het eerst de hele zomer doorgezet met FS das Pferd 24/7 op, wel met de rubber zachte plaat erbij, dat is naar mijn idee een must voor behoud van de tanden.
Het resultaat is een paardje met een prachtig figuur, beweegt weer lekker los, hoeven niet meer gevoelig op stenen. Gaat ook heel goed in de kudde.
Twee jaar geleden bijna bevangen, toen vaak binnen gezet om graastijd te beperken, maar hij lijkt me nu veel gelukkiger. Beweegt in elk geval veel beter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:18

Afbeelding

Hier word ik dan wel een beetje zenuwachtig van...
Een stalgenootje stuurt net deze foto. Het masker van mijn obeesje ligt in het gangpad. Breek riempje van het halster is gebroken.
Ze laat zich niet vangen voor het reserve masker.
Ik ben er zelf morgen ochtend vroeg. Ik hoop dat ze zich dan geen nieuwe hoefbevangenheid aangevreten heeft...

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:20

Nickeltje, oh, zo frustrerend is dat. :\ Staat ze 's nachts op stal? Kan ze zonder masker onbeperkt eten of?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:21

Ze staat in een kudde in de wei met inloop stal, waarbij er in stal altijd hooi is...

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:29

Ik zou me om één nacht niet zo heel druk maken.

Onze pony (met een verleden van hoefbevangenheid) is het de afgelopen tijd vaker dan eens het gelukt om haar masker af te krijgen, waardoor ze dus ook een nacht zonder masker op de weide heeft gestaan. En - afkloppen! - het heeft nooit een aanval getriggerd, gelukkig.

Ik geloof niet dat sporadisch één nacht zonder masker voor een hoefbevangenheidsaanval gaat zorgen. Gewoon morgenochtend weer haar masker opdoen met een nieuw breekriempje eraan, eventueel met een extra riempje eraan vast.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 07:42

We gaan het meemaken... gister nacht was hier net nachtvorst. Afgelopen nacht was het 3 graden... dat geeft ook meer suikers aan het gras toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 07:49

Ik zou dat ook spannend vinden hoor.
Hopelijk valt het mee.
Is hij ondertussen wel al mooi op gewicht?

Hier mogen ze soms even zonder staan een uurtje.
Had die clown net die dag onder de draad door geraasd en flink gegeten.

Hoeveel is dan ook niet te zeggen.
Maar vond dat ook geen fijn idee

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 07:51

Ze was begin dit jaar 570 kilo ( bij stokmaat 161).
Bij haar 2 dagen kreupel van de hoefbevangenheid ( nadat ze op een nieuw land gezet zijn) 530 ongeveer.
Ze zit nu nog net boven de 500. Ze blijft dus wel afvallen maar er mag nog een kilo of 20 af dacht ik

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:28

Ja ze doen toch echt alles om die krengen af te krijgen. Hopelijk valt de schade mee.
Het blijven afvallen is ook iets waar ik mij wat zorgen om maak. Mijn pony is 29 en ik denk als hij nu ineens veel af gaat vallen het nog wel eens moeilijk kon zijn boor de winter. Vandaag eens een halve dag om laten, kijken hoe hij ermee omgaat. Steeds die korte momenten dan eet hij gewoon niet en als ik m dan uiteindelijk af doe steekt ie nog net geen middelvinger op, loopt weg en gaat eten. Dus ga m zo om doen en ga straks pas terug om m af te doen. De schijt is dat ik 22 km enkele reis naar hem heb en ik het zelf wil beoordelen. Gelukkig heb ik vakantie.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:34

Nickeltje, hoe stond ze er vanmorgen bij? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:54

Lekker gras te vreten...
Maar verder fit. Ze heeft vanmorgen lang moeten wandelen met me, anderhalf uur, om suikers en wat ver te verbranden en daarna het reserve masker op. De ander heb ik vandaag gerepareerd...

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 22:59

Dat is toch fijn om te horen. En goed gedaan, dat wandelen en daarna haar reserve masker op. Is dat ook een Greenguard?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:26

Ja, ik heb op marktplaats een tweede masker gevonden. Die hangt aan een "gewoon " halster waar wel een klitteband los breek sluiting aan zit. Wat ik toch wel belangrijk vind, als ze ergens achter blijft haken...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 17:32

Nou die van mij heeft m ook om nu, maar merk dat ik er nog steeds wel moeite mee heb. Ik heb geen andere keus dus ik hoop dat hij het snel accepteerd

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:37

Hi.

Mocht iemand nog zoekende zijn naar een thinline met veiligheidshalster maat cob, diameter 3,5cm.
Die van ons is beschikbaar voor verkoop. Hij staat op marktplaats evt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:51

Heeft iemand ervaring met het inleg blad / dieet raster voor in de greenguard?
Mijn dikkertje stagneert in afvallen. Staat met masker hele dagen te vreten dus ik hoop dat dit nog net een beetje helpt. Maar dat ding komt steeds los.
Afbeelding
Afbeelding

Geen idee hoe dit lukt.
Ik heb het ding met een schroevendraaier in alle gleufjes gedrukt en dan zit het echt vast...
Maakt iemand dit nog extra vast met een tie-wrap ofzo?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:16

Even het filmpje kijken hoe je de inleg oude type greenquard vastzet.
Mijn pony at niet met de inleg(leren) dus tyrips weer losgeknipt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:34

Ja, dat filmpje heb ik bekeken. En vast geklikt zoals zij laten zien.
Ik heb nu deze:
Afbeelding
Die dus" alleen " met lipjes in de gleuven in de onderkant van de korf vast zit.

Ik zag dat er ook een nieuwer model van leer is die aan de zijkant met tyraps vast moet... ik heb die dus maar besteld nu...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:07

Hoi! :wave:

Mocht iemand op zoek zijn naar een thinline graasmasker, ik heb er twee te koop (allebei full, maar de een is wat groter (en ouder) dan de ander) incl. Waldhausen safety halster maat full.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:20

Dees schreef:
2 mm dik keukenzeil.
https://www.tafelzeilonline.com/doorzic ... 20cm-breed

Ik heb een stuk besteld van 1,20 bij 1,20. Die thinlines hebben een diameter van max 60cm (draft-maat).

[ [url=m/Pi4295.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xnLmsQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben heel benieuwd, Dees, hoe deze zelfgemaakte thinline heeft gehouden.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:45

Stal_Fiore schreef:
Dees schreef:
2 mm dik keukenzeil.
https://www.tafelzeilonline.com/doorzic ... 20cm-breed

Ik heb een stuk besteld van 1,20 bij 1,20. Die thinlines hebben een diameter van max 60cm (draft-maat).

[ [url=m/Pi4295.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xnLmsQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben heel benieuwd, Dees, hoe deze zelfgemaakte thinline heeft gehouden.

Ik heb hem ook al 2x zelf één gemaakt voor mijn shet. Eerste keer was hij iets te groot, toch omgedaan maar waren met een paar dagen de tiewraps gebroken en dus verlorenm 2e keer dikkere tiewraps gebruikt en die heeft hij nu al 1,5e maand om.

Ik kan er nog wel een stuk of 4 uit het zeil maken, gewoon even overtrekken van de ander, dus zeker een stuk voordeliger! :j

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:57

Mijn haflinger heeft er 3 versleten afgelopen zomer (kan er nog 2 maken gelukkig) maar hij staat dan ook wel met een andere speelse ruin die alles van zijn hoofd aftrekt.... ik ga komende zomer eens experimenteren want mijn haflinger eet snel via de zijkant, kijken of ik dat op een manier kan voorkomen/minder makkelijk kan maken. Ik vind het wel super fijn om het zelf te maken op deze manier. Zo kan je precies finetunen daar waar nodig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:48

Waarmee snijden jullie dat tafelzeil? Ik vind het interessant, maar ben bang dat ik dat echt niet netjes krijg