Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AaronYve schreef:Bij alle horseware dekens kun je de liners gebruiken toch?
Wil graag de Amigo bravo lite halen om er dan met liners mee te werken in de winter
byjou1983 schreef:Ik heb ze gisteren de regendeken over de RSIH opgedaan.
Als het zo blijft dan kan de rsih eraf.
Ik plan om ze volgende week snachts weer op stal te zetten.
Ze zijn behoorlijk rond alledrie, straks moet ik nog een grotere maat dekens kopen
MoniekV schreef:byjou1983 schreef:Ik heb ze gisteren de regendeken over de RSIH opgedaan.
Als het zo blijft dan kan de rsih eraf.
Ik plan om ze volgende week snachts weer op stal te zetten.
Ze zijn behoorlijk rond alledrie, straks moet ik nog een grotere maat dekens kopen
Ik moest vanmorgen juist de buiksingels kleiner maken
laura1204 schreef:Hoi, mijn verzorgpaard van 29 jaar krijgt elk jaar een dikke wintervacht en takelt elke winter steeds verder af. Nu dacht ik; is het niet lekker voor hem om hem te verwennen met een warme deken? Aan de ene kant denk ik, nee doe niet! Zo breng je zijn weerstand in de war, maar aan de andere kant denk ik van, jaa dan heeft ie het lekker warm in de winter.
En ik weet dat een wintervacht opzich helemaal niet zo erg is, hij is dan een lekkere dikke teddybeer.
Maar verder, ik heb een zweetdeken en een regendeken 0 (of 100) grams. Redt hij het de winter hiermee of moet ik nog een onderdeken of winterdeken kopen? Of moet ik hier überhaupt niet eens aan beginnen?
Ik hoor graag de meningen en ervaringen van de andere Bokkers
Mette schreef:laura1204 schreef:Hoi, mijn verzorgpaard van 29 jaar krijgt elk jaar een dikke wintervacht en takelt elke winter steeds verder af. Nu dacht ik; is het niet lekker voor hem om hem te verwennen met een warme deken? Aan de ene kant denk ik, nee doe niet! Zo breng je zijn weerstand in de war, maar aan de andere kant denk ik van, jaa dan heeft ie het lekker warm in de winter.
En ik weet dat een wintervacht opzich helemaal niet zo erg is, hij is dan een lekkere dikke teddybeer.
Maar verder, ik heb een zweetdeken en een regendeken 0 (of 100) grams. Redt hij het de winter hiermee of moet ik nog een onderdeken of winterdeken kopen? Of moet ik hier überhaupt niet eens aan beginnen?
Ik hoor graag de meningen en ervaringen van de andere Bokkers
Vaak hebben oude paarden moeite met het verharen, dus het aanmaken van de wintervacht en het loslaten in het voorjaar. Ik denk, met de info die ik van jou krijg, dat een deken wel een positieve bijdrage kan zijn aan de gezondheid van je verzorgpaard. Maar met een regendeken en een zweetdeken ga je het helaas niet redden (of het moet zo'n speciale bucas zijn). Er zijn wel handige schemaatjes te vinden waarin staat bij welke temperatuur je hoeveel gram op moet leggen die je als 'richtlijn' kan gebruiken.
Ga je het paard ook scheren? Dan heeft hij meer grams nodig, maar ook als je hem niet gaat scheren redt hij het niet onder alleen een regendeken. Paarden houden zichzelf warm door de haren rechtop te zetten waardoor er lucht tussen de haren blijft hangen. Deze lucht wordt warm en houdt het paard op temperatuur. Denk aan een wollen trui, beetje hetzelfde idee. Als je een regendeken op doet, kan het paard de haren niet meer overeind zetten en dus zichzelf minder goed warm houden. Dan moet je dus een liner eronder doen of een dikkere deken opleggen.
Het is het eerste jaar even puzzelen hoeveel grams/wanneer wisselen/welke dekens/etc, maar dat krijg je snel door hoor!
laura1204 schreef:Thnx voor de tip! Ik zal rondkijken naar een onderdekenAls je een website weet waar ze die goedkoop verkopen geef je maar een gil