[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:16

Bij alle horseware dekens kun je de liners gebruiken toch?
Wil graag de Amigo bravo lite halen om er dan met liners mee te werken in de winter

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:26

AaronYve schreef:
Bij alle horseware dekens kun je de liners gebruiken toch?
Wil graag de Amigo bravo lite halen om er dan met liners mee te werken in de winter

De Amigo Bravo weet ik niet heel zeker, hier zou je natuurlijk naar kunnen vragen in de ruitershop.
Onder de Amigo Hero kunnen geen liners, dat weet ik zeker.

perdjes

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:27

Heb gister de Amigo bravo lite binnen gekregen. Hier kunnen gewoon liners aan bevestigd worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:49

Aan de bravo kunnen liners en een hals inderdaad.

Hier staan ze nog bloot, maar als het rond de 15 graden met regen en wind is krijgen ze buiten de ongevoerde dekens wel op.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:33

hier zit ik toch te denken om vannacht al de 0 grams op te doen.. word ca 6 graden met gevoel van 2 .. brrr zit nu nog mooi dun in het vachtje

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:26

Mijne gaat vanavond ook onder dr vliegendeken uit & 0 grams op! We gaan weer opbouwen denk ik zo maar...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:38

Ik lees veel verschillende verhalen over de Amigo van Horseware. Wat is jullie ervaring? Ik heb een shet en daar is geen Rambo voor dus ik bedacht me het beste af te zijn met de Rhino. Maar hoe bevalt jullie de Amigo nu echt, qua pasvorm en waterdichthheid?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:05

Hier gaan vanavond de regendeken weer op, staat nog dag en nacht buiten. Als het weer mooi/warmer overdag wordt, gaat ie alleen snachts op.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:12

Ik heb nog een supermooie amigo bravo lite (100gr) 6,9 te koop. Ben toch voor de rambo gegaan nl. Iemand hier interesse?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:13

Vanmorgen bij allebei 100 gram opgedaan. Hoop dat ik er bij 1 zijn vacht een beetje tegen kan houden omdat ik hem niet wil scheren ivm medische redenen. Als het weer warmer gaat worden gaat de RSIH weer op.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:13

DromenLies schreef:
Ik heb nog een supermooie amigo bravo lite (100gr) 6,9 te koop. Ben toch voor de rambo gegaan nl. Iemand hier interesse?

Het is hier geen verkooptopic ;)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:00

Ik heb ze gisteren de regendeken over de RSIH opgedaan.
Als het zo blijft dan kan de rsih eraf.
Ik plan om ze volgende week snachts weer op stal te zetten.
Ze zijn behoorlijk rond alledrie, straks moet ik nog een grotere maat dekens kopen :D

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:03

byjou1983 schreef:
Ze zijn behoorlijk rond alledrie, straks moet ik nog een grotere maat dekens kopen :D

Ik moest vanmorgen juist de buiksingels kleiner maken :D

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:06

MoniekV schreef:
byjou1983 schreef:

Ik moest vanmorgen juist de buiksingels kleiner maken :D

Afgevallen dus? Zou voor die van mij ook goed zijn :D

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:07

Ik hoop het :'), de dikzakken

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:10

hahaha...dikzakken _/-\o_

Mijne lijken nu ook wel zwanger , jeetje zo dik waren ze nog nooit.

Ik geef ze maar op voor Obesitas,trainen met Radmiro.

:D

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:45

Hoi, mijn verzorgpaard van 29 jaar krijgt elk jaar een dikke wintervacht en takelt elke winter steeds verder af. Nu dacht ik; is het niet lekker voor hem om hem te verwennen met een warme deken? Aan de ene kant denk ik, nee doe niet! Zo breng je zijn weerstand in de war, maar aan de andere kant denk ik van, jaa dan heeft ie het lekker warm in de winter.

En ik weet dat een wintervacht opzich helemaal niet zo erg is, hij is dan een lekkere dikke teddybeer.

Maar verder, ik heb een zweetdeken en een regendeken 0 (of 100) grams. Redt hij het de winter hiermee of moet ik nog een onderdeken of winterdeken kopen? Of moet ik hier überhaupt niet eens aan beginnen?

Ik hoor graag de meningen en ervaringen van de andere Bokkers :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:52

Hier ook net 0 grams regendeken op gedaan, ga vanaf hier weer opbouwen! :)

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:16

Ik ben een beetje aan het twijfelen wat ik zal doen. Heb gister de 0 grams regendeken amigo bravo binnen gekregen.
Kan ik 's nachts deze deken al op doen? Ze staat in een stal waarvan de schuifdeur altijd open blijft staan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:22

Zeker voor de nacht kan dat prima! Mijne staan ook onder de 50, met goed weer gaan de dekens overdag af.
Alleen de shet mag pluisje worden :)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:40

laura1204 schreef:
Hoi, mijn verzorgpaard van 29 jaar krijgt elk jaar een dikke wintervacht en takelt elke winter steeds verder af. Nu dacht ik; is het niet lekker voor hem om hem te verwennen met een warme deken? Aan de ene kant denk ik, nee doe niet! Zo breng je zijn weerstand in de war, maar aan de andere kant denk ik van, jaa dan heeft ie het lekker warm in de winter.

En ik weet dat een wintervacht opzich helemaal niet zo erg is, hij is dan een lekkere dikke teddybeer.

Maar verder, ik heb een zweetdeken en een regendeken 0 (of 100) grams. Redt hij het de winter hiermee of moet ik nog een onderdeken of winterdeken kopen? Of moet ik hier überhaupt niet eens aan beginnen?

Vaak hebben oude paarden moeite met het verharen, dus het aanmaken van de wintervacht en het loslaten in het voorjaar. Ik denk, met de info die ik van jou krijg, dat een deken wel een positieve bijdrage kan zijn aan de gezondheid van je verzorgpaard. Maar met een regendeken en een zweetdeken ga je het helaas niet redden (of het moet zo'n speciale bucas zijn). Er zijn wel handige schemaatjes te vinden waarin staat bij welke temperatuur je hoeveel gram op moet leggen die je als 'richtlijn' kan gebruiken.
Ga je het paard ook scheren? Dan heeft hij meer grams nodig, maar ook als je hem niet gaat scheren redt hij het niet onder alleen een regendeken. Paarden houden zichzelf warm door de haren rechtop te zetten waardoor er lucht tussen de haren blijft hangen. Deze lucht wordt warm en houdt het paard op temperatuur. Denk aan een wollen trui, beetje hetzelfde idee. Als je een regendeken op doet, kan het paard de haren niet meer overeind zetten en dus zichzelf minder goed warm houden. Dan moet je dus een liner eronder doen of een dikkere deken opleggen.
Het is het eerste jaar even puzzelen hoeveel grams/wanneer wisselen/welke dekens/etc, maar dat krijg je snel door hoor! :)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:04

Mette schreef:
laura1204 schreef:

Vaak hebben oude paarden moeite met het verharen, dus het aanmaken van de wintervacht en het loslaten in het voorjaar. Ik denk, met de info die ik van jou krijg, dat een deken wel een positieve bijdrage kan zijn aan de gezondheid van je verzorgpaard. Maar met een regendeken en een zweetdeken ga je het helaas niet redden (of het moet zo'n speciale bucas zijn). Er zijn wel handige schemaatjes te vinden waarin staat bij welke temperatuur je hoeveel gram op moet leggen die je als 'richtlijn' kan gebruiken.
Ga je het paard ook scheren? Dan heeft hij meer grams nodig, maar ook als je hem niet gaat scheren redt hij het niet onder alleen een regendeken. Paarden houden zichzelf warm door de haren rechtop te zetten waardoor er lucht tussen de haren blijft hangen. Deze lucht wordt warm en houdt het paard op temperatuur. Denk aan een wollen trui, beetje hetzelfde idee. Als je een regendeken op doet, kan het paard de haren niet meer overeind zetten en dus zichzelf minder goed warm houden. Dan moet je dus een liner eronder doen of een dikkere deken opleggen.
Het is het eerste jaar even puzzelen hoeveel grams/wanneer wisselen/welke dekens/etc, maar dat krijg je snel door hoor! :)

Het paard wordt niet geschoren, id dit voor zover ik weet, ook nog nooit geweest.
Welke deken zal ik er kog bij moeten kopen? Een onderdeken of echt een winterdeken?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:34

Nogmaals bedankt voor alle inbreng, uiteraard zijn er bij alle merken weer voors en tegens, toevallig heeft een stalgenootje nog een bucas liggen die ik mag proberen en passen, wanneer die bevalt kan ik 'm ook van haar overnemen, dus dat zou helemaal handig zijn.

Laura, bij het oudje van een stalgenootje was te zien dat hij wel baat had van zijn deken, die had in de winter ook erg de neiging om in te vallen, zo werd de energie die hij anders nodig had om zichzelf warm te houden hem bespaard. Als je een fijne regendeken hebt zou je best een onderdeken kunnen kopen, is voordeliger in prijs meestal. Ik heb zelf een horseware liner onderdeken voor mijn paard, die ik onder al mijn dekens leg (ook andere merken dan horseware, en dat blijft eigenlijk prima liggen, met wat creativiteit en strotouwtjes kan ik de haakjes aan de bilkoorden van mijn andere dekens vastmaken en schuift het minimaal.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:37

Thnx voor de tip! Ik zal rondkijken naar een onderdeken :) Als je een website weet waar ze die goedkoop verkopen geef je maar een gil ;)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:45

laura1204 schreef:
Thnx voor de tip! Ik zal rondkijken naar een onderdeken :) Als je een website weet waar ze die goedkoop verkopen geef je maar een gil ;)

Met alleen een onderdeken ga je het niet redden. Ik zou kijken voor een 200/300 grams winterdeken en een 100/150 grams onderdeken. Dan heb je 0 grams, 100/150 grams, 200/300 grams en 400 grams. Dan kun je goed opbouwen en een paard heeft in de winter zeker wel 300 gram nodig.