[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:42

Als je gaat scheren moet je paard volledig droog zijn. Dus van te voren niet rijden, dan is ze nat van het zweet.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:47

Nordsvensk schreef:
Als je gaat scheren moet je paard volledig droog zijn. Dus van te voren niet rijden, dan is ze nat van het zweet.

Dachtk ook al, bedacht voor de bevestiging!

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:09

lvl schreef:
Hoi!

Excuses voor de abrupte inval maar ik heb 'n vraagje, de ene mss wat dommer dan de andere maar oki :#
Dit weekend laat ik m'n paard scheren aangezien ze veel zweet tijdens het rijden en ze er last van heeft. 6 jaar geleden hebben we dit al is laten doen en stond ze in 'n binnenstal. Nu staat ze echter in een buitenstal op de hoek met het beste zicht van de manege :):)
vroeger deed ik een fleecedeken en winterdeken op zonder hals, maar nu ze echter een beetje meer in de wind staat vraag ik me af of ik niet beter een fleecedeken met hals ga kopen ofzo, is dit aangeraden of niet nodig en zijn fleece en winterdeken zonder hals voldoende?
En mag je eigenlijk rijden vóór dat ze geschoren wordt of best niet? Aangezien ik deze week enkel de dag dat ze geschoren wordt kan rijden vond ik dit wel een interessante vraag :)

Alvast bedankt!

En wat met de dekens, iemand raad?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:22

Ik heb vannacht een heel verhaal voor je getypt maar ik denk dat ik vergeten ben om 'm te versturen :o
Fleecedekens zijn geen goed plan. Deze trekken 9 v/d 10 keer enorm naar achter en al helemaal onder een andere deken. Ook alleen een fleece-hals is alles behalve handig. Staat je paard een keer in de regen buiten, heb je niet alleen je fleece-hals nat, maar omdat het verschrikkelijk doortrekt ook je halve paard, wat resulteert in een enorm chagrijning en stijf paard, die met geluk dan geen kou heeft gevat.
Ik denk dat je beter kan kijken naar in ieder een goede waterdichte deken met afneembare waterdichte hals en onderdekens. Bijvoorbeeld het systeem van Horseware waar je erg dunne onderdekens kunt kopen in verschillende dikten die je erg gemakkelijk aan je outdoordeken kan klikken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:07

Toch voor de zekerheid een vraagje hier stellen

Mijn pony staat vandaag de hele dag buiten omdat ik dacht dat het droog zou blijven. Ze heeft een flinke voorraad hooi en een deken op, wel zonder hals.

Het heeft rond 12 uur hier een kwartiertje flink hard geregend. Zou dit kwaad kunnen voor haar omdat ze geen hals deken op heeft?

Ze is in november geschoren en heeft nu wel al wat wintervacht terug in de hals maar niet meer zo lang toen voor ze geschoren was.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:09

Ik heb Dublin al de hele winter een deken om zonder hals, hij is bijna helemaal kaal. Je moet wel in de gaten houden of ze het niet koud krijgen, maar bij Dublin gaat het tot nu toe prima. ;) Ik denk dus niet dat dit kwaad kan.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:53

Kan echt geen kwaad. Mijn haflinger is ook geschoren en staat de hele dag buiten met een deken zonder hals.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:09

De mijne ook :)

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:11

welke mensen scheren hun paard helemaal? :o?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:14

paardjesbokt schreef:
welke mensen scheren hun paard helemaal? :o?

ik, hoezo?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:15

Kan geen kwaad. Mijn Haflinger staat ook zonder hals deken. Kan alles prima aan!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:29

Ik scheer vandaag voor de 2 de keer mijn merrie! Aangezien ze toch wel een behoorlijke stresskip is, heb ik haar de eerste keer een dosis relaquine gegeven. Ze was rustig, maar niet echt verdoofd, ideaal dus. Nu wil ik dit vandaag dus ook doen, maar op de tube staat' na opening binnen de 28 dagen opgebruiken...
Nu is die tube wel al meer dan 28 dagen open, maar niet bij andere paarden gebruikt, en ook niet over datum.. Zou ik hem vandaag dan nog eens durven gebruiken of beter niet?

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:21

mijn pony wordt zaterdag geschoren
kan ze dan zonder hals deken staan ze staat 24/7 buiten en welk patroon zal ik gebruiken?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:49

Wanneer gaan jullie de wintervacht eraf scheren? Ik wil mijn shettie dit jaar voor het eerst doen! En hoe doen jullie het hoofd?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:56

antje_vip schreef:
Wanneer gaan jullie de wintervacht eraf scheren? Ik wil mijn shettie dit jaar voor het eerst doen! En hoe doen jullie het hoofd?

z.s.m. bij mijn paard, als het een dagje droog is volgende week al (hij heeft toch een deken op) en bij mijn pony en ezel zodra het een poosje goed weer is (geen dekens op). De pony is tegen de 30, hartstikke dampig en verhaart slecht uit zichzelf en de ezel gaat pas in juli een keertje beginnen met verharen.....
Vorig jaar leken ze erg blij toen ik ze ergens in mei geschoren had!

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:38

mijn pony staat 24/7 buiten kan ik haar ook helemaal scheren? heb je daar een halsdeken voor nodig? en kan ik ook gewoon de benen mee scheren?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:36

relaquine kun je volgens mij nog prima gebruiken, kan alleen zijn dat het ietsjes minder werkzaam is,maar niet schadelijk.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:27

Miekemuis_ schreef:
Ik scheer vandaag voor de 2 de keer mijn merrie! Aangezien ze toch wel een behoorlijke stresskip is, heb ik haar de eerste keer een dosis relaquine gegeven. Ze was rustig, maar niet echt verdoofd, ideaal dus. Nu wil ik dit vandaag dus ook doen, maar op de tube staat' na opening binnen de 28 dagen opgebruiken...
Nu is die tube wel al meer dan 28 dagen open, maar niet bij andere paarden gebruikt, en ook niet over datum.. Zou ik hem vandaag dan nog eens durven gebruiken of beter niet?

Niet gebruiken. Dat is net als de houdbaarheidsdatum van medicijnen. Na de houdbaarheidsdatum veranderd de werking ervan.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:15

Evelien11: er staat duidelijk dat de tube niet over datum is. Nog lang niet zelfs.
Nuja, ik heb die relaquine dus nog gegeven, en de werking was nul komma nul..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:08

ilovejetje schreef:
mijn pony staat 24/7 buiten kan ik haar ook helemaal scheren? heb je daar een halsdeken voor nodig? en kan ik ook gewoon de benen mee scheren?

Als je netjes scheert hoef je niet het hele been te scheren.
Ik doe bij mijn paard altijd goed de hals , de buik en de bovenbenen ik scheer de benen dan zo egaal dat het netjes overloopt.
Heb de messen niet om goed de benen te scheren en is toch wel een lastige nauwe klus.

Het is nu echt veel te warm voor de tijd van het jaar je paard kan dus prima met een gewone deken, znder hals, naar buiten.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:22

Miekemuis_ schreef:
Evelien11: er staat duidelijk dat de tube niet over datum is. Nog lang niet zelfs.
Nuja, ik heb die relaquine dus nog gegeven, en de werking was nul komma nul..

Er staat niet voor niets op dat je hem binnen 28 dagen moet gebruiken. Dat is ook een 'houdbaarheidsdatum'.

ilovejetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:03

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:16

Mijn pony's hebben alletwee luis en ik denk dat ik ze wil laten scheren, maar moet ik ze nu helemaal scheren? En wat voor en hoeveel deken(s) moeten ze op? Ze hebben een stal & bak waar ze altijd in en uit kunnen lopen. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:44

antje_vip schreef:

sannetjes schreef:
Mijn pony's hebben alletwee luis en ik denk dat ik ze wil laten scheren, maar moet ik ze nu helemaal scheren? En wat voor en hoeveel deken(s) moeten ze op? Ze hebben een stal & bak waar ze altijd in en uit kunnen lopen. :)

Ik heb eigenlijk een zelfde soort vraag. Mijn shet ruin van 5 heeft voor de derde keer luis (al 3 jaar in februari :?) Ik snap het echt niet hoe hij hier aan komt en vooral telkens hij!? Mijn shetmerrie heeft steeds helemaal niets.

Ik ga ze deze week nog helemaal scheren en behandelen. Ik scheer ze wel helemaal, want hij heeft er ook wat zitten op zijn benen. Daarna was ik ze met teatree shampoo en behandel ik ze met een spray tegen luis als ze droog zijn.

Ze staan hier 24/7 buiten en kunnen altijd naar binnen in hun inloopstal (waar ze in de praktijk weinig staan).
Hier gaan ze dus ook in de dekens. Maar zou ik ze hun 200 grams regendeken opleggen of al een ongevoerde regendeken?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:40

Bij luis zou ik adviseren alles eraf en dan via de DA eventueel een middeltje kopen om hem te wassen?(weet niet of er überhaupt iets in de handel is tegen luis hoor :o )