[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:57

Ik ben 2 dagen terug van 800 naar 600 gegaan.

En nee hij is niet eens echt warm.

carlijn83

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:46

Ik heb ook ff terug gewisseld, scheelt wel behoorlijk in temp!

En ik heb besloten om alleen in een vorstperiode een hals op te doen want er is een heel stuk uitgevallen :|
Snap er niks van, hij heeft er vorig jaar ook mee gelopen en toen geen last?

Jammer hoor want ik vind t wel fijn voor ze als ze kaal zijn plus dat de vacht op de hals langer mooi blijft.

Zou t nog kunnen schelen qua ademen dat t een outdoor halsstuk is? Heb net een staldeken met hals besteld namelijk

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:49

Hier nog steeds de halsloze 200 grams, en paard voelt er nog heel goed onder. Hij ziet er wel idioot uit met zijn gladde lijf en wollige hals :)
De 340 grams met hals ligt wel klaar voor wanneer het echt koud wordt en blijft...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:17

mijn pas geschoren merrie staat onder 300 grams, net gevoeld, ondanks dat ze flink nat geregend was voelde ze nog prima warm...

jonge paard staat onder 100 grams

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:29

Die van mij staat nog onder 600 gram, ben helaas nog niet op stal geweest om te wisselen. Ze is wel vorige week nog geschoren. Ze mag wel wat minder op denk ik. En mijn vader is geen held met dekens, dus misschien vanavond nog ff langs rijden om te wisselen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:31

Die van mij is van 200 terug gegaan naar 100 gram... :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:10

Hier ook weer terug naar 200 gram en ze zijn warm zat!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:29

Ohja, iemand trouwens tips wat te doen met een paard dat vorige week voor de 2e keer geschoren is en nu van de DA geen deken op mag ivm een huidaandoening? Hij staat dus nu hartstikke bloot in een buitenstal en overdag eigenlijk buiten, maar nu dus niet meer ivm de regen. Hij krijgt al zoveel mogelijk ruwvoer om z'n kacheltje aan te houden....

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:07

Geschoren, in zijn blootje en in een buitenstal? Wat voor huidaandoening heeft hij? Valt er geen alternatief te bedenken? Ik zou hem in ieder geval verplaatsen naar een binnenstal. Arm dier!

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:08

ben idd ook wel benieuwd naar de huidaandoening!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:51

Kim_Evendi schreef:
Ohja, iemand trouwens tips wat te doen met een paard dat vorige week voor de 2e keer geschoren is en nu van de DA geen deken op mag ivm een huidaandoening? Hij staat dus nu hartstikke bloot in een buitenstal en overdag eigenlijk buiten, maar nu dus niet meer ivm de regen. Hij krijgt al zoveel mogelijk ruwvoer om z'n kacheltje aan te houden....

ben benieuwd wat hij heeft dan. In een buitenbox en net helemaal weer kaal lijkt me niet bevorderlijk zonder deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:56

Mag hij ook geen deken van ander materiaal op?
Dan zou ik iets van een warmtelamp ofzo proberen op te hangen of 'm binnen zetten, buiten zonder haar lijkt me niet prettig...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 08:40

Ik heb gisteren de halsjes er weer afgehaald, staan nu beide onder 200 grams.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:19

simongek schreef:
Kim_Evendi schreef:

ben benieuwd wat hij heeft dan. In een buitenbox en net helemaal weer kaal lijkt me niet bevorderlijk zonder deken.

Ik weet niet precies wat hij heeft, een soort agressieve schimmelinfectie die erger zou worden als het gaat broeien onder een deken ofzo, ik weet er het fijne niet van, maar de eigenaar wordt helemaal wanhopig dus proberen wij als stalgenoten ook naar een goede oplossing te zoeken. Paard wordt nu waarschijnlijk naar een binnenstal verplaatst en een warmtelamp is inderdaad wel een goed idee. Het idee van een kacheltje was al voorbij gekomen, maar dat wilde de staleigenaar niet ivm brandgevaar....

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:31

Kim_Evendi schreef:

Met een afgeschoren vacht in een buitenstal zonder deken en zelfs op de wei, dat gaat echt nergens over.
Paard kan zich totaal niet beschermen en kan hierdoor toch echt behoorlijk ziek van worden.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:06

dreamer80 schreef:
Kim_Evendi schreef:

Met een afgeschoren vacht in een buitenstal zonder deken en zelfs op de wei, dat gaat echt nergens over.
Paard kan zich totaal niet beschermen en kan hierdoor toch echt behoorlijk ziek van worden.

Het lijkt mij ook geen goede oplossing.
Ik kan me wel voorstellen dat de deken misschien aan de wonden/irritatie kan blijven plakken.
Ik zou toch kijken of je misschien een deken op kan doen van glad binnenmateriaal of een andere stal? :brr:

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:29

De mijne staat ook weer een kleine week onder een 300 gram ipv 600 gram. paard voelt er aangenaam warm onder dus dat laten we lekker zo zitten. Paard is wel geschoren, van top tot teen. Van de week maar eens voor de tweede keer scheren.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:11

dreamer80 schreef:
Kim_Evendi schreef:

Hij staat dus niet meer op de wei, dat zei ik al eerder, omdat de eigenaar echt wel in de gaten heeft dat hij dan zeiknat regent en sowieso ziek wordt.
Er lijkt toch echt maar 1 oplossing en dat is naar een andere stal. Maar dat gaat haast niet, want je komt echt geen andere stal binnen met een paard met zo'n huidaandoening. Misschien is het gewoon een onschuldig schimmeltje, maar daar zit ook niemand op te wachten, dus bij andere stallen is hij waarschijnlijk ook niet welkom. Enige optie is een binnenbox bij ons op stal en die zijn allemaal al bezet, en niemand wil z'n box uitlenen ook weer vanwege het besmettingsgevaar.

Maar goed, wilde gewoon even weten of iemand hier toevallig nog een tip had :wave:

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:44

kun je geen warmtelamp in de stal hangen?

wat is de exacte reden dat hij geen deken op mag?
Denk aan broei, of het plakken aan evt wonden of?

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:02

Ook banketstaaf dat niemand zijn binnenbox wil lenen, daarna even goed ontsmetten en klaar.
Hopelijk komt er een goede oplossing voor het paardje.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:10

[/quote]

Paard kan zich totaal niet beschermen en kan hierdoor toch echt behoorlijk ziek van worden.[/quote]

Hij staat dus niet meer op de wei, dat zei ik al eerder, omdat de eigenaar echt wel in de gaten heeft dat hij dan zeiknat regent en sowieso ziek wordt.
Er lijkt toch echt maar 1 oplossing en dat is naar een andere stal. Maar dat gaat haast niet, want je komt echt geen andere stal binnen met een paard met zo'n huidaandoening. Misschien is het gewoon een onschuldig schimmeltje, maar daar zit ook niemand op te wachten, dus bij andere stallen is hij waarschijnlijk ook niet welkom. Enige optie is een binnenbox bij ons op stal en die zijn allemaal al bezet, en niemand wil z'n box uitlenen ook weer vanwege het besmettingsgevaar.

Maar goed, wilde gewoon even weten of iemand hier toevallig nog een tip had :wave:[/quote]

Wat een aardige mensen zeg. Flink ontsmetten erna en paard kan de box weer in. Liever een paard wat flink ziek is
omdat hij kaalgeschoren in een buitenbox staat. +:)+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:57

Vandaag m'n ruin weer onder de 200+100 gezet, hij was door alle regen en wind van de afgelopen dagen niet lekker meer onder de 200, en het wordt de komende tijd ook weer wat kouder. Mijn merrie met 'r berenvachtje houdt zich nog prima onder de 200.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:52

idd, na de tijd de binnenbox ontsmetten en niks aan de hand!

Hier hadden we ook eentje met schimmel, deze heeft wel een deken omgehad, omdat het anders ook te koud was voor beestje in buitenbox. Ik spoot de deken 1x in de 3 dagen in met Imaverol, en daar spoot ik paard ook mee in :) na een dikke maand was alles weg, deken goed ontsmet en niks meer aan de hand!
Misschien ook een idee om paard in te enten voor de schimmel? dan hoef je alleen je deken te ontsmetten.. en is het binnen kleine 2 weken verdwenen :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:17

simongek schreef:

Paard kan zich totaal niet beschermen en kan hierdoor toch echt behoorlijk ziek van worden.[/quote]

Maar goed, wilde gewoon even weten of iemand hier toevallig nog een tip had :wave:[/quote]

Wat een aardige mensen zeg. Flink ontsmetten erna en paard kan de box weer in. Liever een paard wat flink ziek is
omdat hij kaalgeschoren in een buitenbox staat. +:)+[/quote]

Tja, ik heb geen binnenbox anders had ik waarschijnlijk wel geruild... Paard in kwestie staat er verassend goed bij trouwens, verveelt zich nogal, maar voor nu lijkt het nog best goed te gaan. Eigenaar heeft nog contact gehad met de DA om wel een deken om te mogen doen als het kouder wordt, maar ik weet niet wat daar uit is gekomen.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:48

Oke even een korte update over het zielige ongeschoren paard met schimmel...
Heb gisteren de eigenaar weer even gesproken.
Paard heeft een agressieve vorm van rainrot, is waarschijnlijk aangestoken door een ander paard, want paard in kwestie draagt echt bijna altijd een deken...
Paard heeft een paar dagen aan de antibiotica gestaan en 2x per dag pijnstillers.
Het gaat nu veel beter, medicatie wordt teruggeschroeft en hij vertoont totaal geen symptomen van verkoudheid of wat dan ook.
:wave: