vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:56

Vandaag weer lekker gereden met mn beestje. Gisteravond nog even gelongeerd. Ik hoop morgen ook nog even van het 'boven nul' weer te genieten voordat de rijbaan weer opvriest.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:23

Dat was echt lekker vandaag! Meneer weer eens flink laten weren om die spieren los te gooien! Na 20 minuten draven en galopjes aan de longe was hij kletsnat, dus heeft- ie lekker onder een dekentje uit staan zweten met wat hooi. :z

Maandag maken we de longeercirkel in orde. Dat is gemakelijker schoon te houden en er hoeft niet zo veel zout op, dat is hier bijna niet meer te krijgen. We gaan ook een zeil gebruiken, maar maandagochtend na het rijden eerst de bak mooi gelijk maken.

De komende weken wordt het dus rijden op de longeercirkel en als het niet glad is, op straat. Als het te oud is ben ik zelf ook niet zo fanatie, dan is longeren wel lekker effectief voor de souplesse- van het paard, welteverstaan! :D

xStaceeey__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:17

Wij laten ze lekker op wei met dekentje aan, die vermaken zich wel met schuilstalletje erbij

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:05

Vandaag anderhalf uur in het bos gereden, gestapt en gedraafd, dat was heerlijk, na ruim 2 weken weinig kunnen doen

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:09

gisteren heerlijk een uurtje naar het bos geweest, hij moest wel even flink zn benen losgooien, maar was daarna een lekker relaxed ritje.
hopelijk kan ik morgen ook nog wat doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:23

Heb vandaag weer heerlijk met de paarden kunnen werken, merkte wel dat ze daar echt aan toe waren. Nu was het de laatste paar dagen ook gewoon te glad om lekker te kunnen rollen en rennen. Hopelijk blijft het zo (zit er niet in denk ik) of komt er alleen sneeuw zonder te dooien en weer op de vriezen, kunnen ze wel nog lekker hun ei kwijt.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:53

vandaag lekker in de bak kunnen rijden!
merkte wel dat ze 3 weken bijna niks gedaan had maar dat komt vanzelf wel weer

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:21

Ik heb vandaag ook heerlijk even een rondje gemaakt.
Yoeri was er ook echt aan toe!
Hopen dat het nog even blijft dooien maar ik heb nu al strooiwagens zien rijden :(
Volgende dooi aanval rijden we weer :P

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:18

eefie1 schreef:
Supergaaf! Dat lees ik graag, lekker doorgaan met je paard in de winter ! Helemaal goed, sleeën, snowboard, leuk bezig waaghals !
Ook hier kan van alles: ijzers zijn eraf, paard staat 24/7 buiten, we wandelen, rijden, spelen, koetsen; gaat prima en we genieten enorm! Paard en ik! blijven zo best in vorm.

" Zielige paardjes op die harde grond" lees ik hier....wat nou zielig ? In vroeger tijden en nog steeds leefden ze o.a. in lekker ruig gebied, in zúlk weer en wind, waar de meesten zich nu niet eens in willen wagen. Die hardheid die ze van nature hebben, hebben we er echt niet uit weten te fokken hoor, het zijn geen baby´s geworden!
Zodra het een graadje of wat vriest "sneeuwt" het hier Puhh´s en Pffff´s . Dra-ma-tisch hoor: verwent en kleinzielig !`bah, wat koud, alles is bevroren`: daar kun je wat aan doen, beetje inventief zijn. ´moet je buitenlangs naar de bak`.... Tsjeetje wat hebben jullie een onplezierig leven in de winter...

Verbazend blijft het toch te lezen hoe seniel men er nog steeds mee omgaat: ´lekker op stal´, z´n dekentje op, warme stal, meter stro in de box....on-zin!
Ga fijn wat doen samen, maak plezier en blijf lekker in vorm én warm !

Niet ieder paard is ervoor geschikt om een snowboard/slee achter te binden. Laten we dat even voorop stellen. Het ene paard stapt niet zo zeker als de ander over besneeuwde paden, dus de ruiters die in dit topic de weloverwogen beslissing maken om het paard qua beweging te laten, die zullen dat niet voor niks doen. Gevaarlijke situaties doen zich gewoon sneller voor op gladde ondergrond. Zij die zich eraan wagen: ga je gang hoor. Zij die het niet aandurven met gegronde redenen: prima, doe vooral niet omdat je half afgeschilderd wordt voor een seniel verwend en kleinzielig persoon. Ik vind dat het niet aan jou is om voor anderen te bepalen wat wel/niet kan in de sneeuw. :n

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:58

Gisteren al aan de slag geweest, flink gelongeerd en de rest van de dag moest hij binnen blijven van het nazweten. Wat een ellende!!!!!!!

Daarom vandaag wat rustiger aan gedaan, 20 minuutjes in de bak en toen lekker buiten uitstappen. Vanavond wordt de longeerbak in orde gemaakt, alleen met ziel in eerste instantie, en evt. morgen met zout.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:28

Ben net binnen nog effe gauw het zout erin gedaan en gesleept }:0 ben echt benieuwd :o er waren al wat korrelige stuken :( en het is pas -1 |( er ligt zo'n 50 kg in dus dat moet toch wel voldoende zijn hoop ik :7 nu eens kijken hoe die er morgen ochtend bij ligt

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:49

50 kilo op hoeveel? 50 vierante meter? Of 200?
Zó moeilijk o in t schatten, dat hoef ik gelukkig niet zelf te doen...

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:01

in een bak van 20x40

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:04

@dejavu: Juist! hier nog een die niets kan met een heethoofd merrie, ik ben de enige hier die zo'n druk paard heeft en de andere 4 zijn echt van zulke doorgewinterde paarden die echt nooooooit wat hebben (ook geen conditie dus dat verklaard misschien wat) de eigenaren verklaren mij voor gek, ik ben een mietje , mijn paard is niet van suiker, ik zou zelf bang zijn, blabla, bla...... irritant he _-:(

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:07

Ik ben benieuwd hoe onze bak er vandaag bij ligt. De bak was nog nat, en vannacht is het weer onwijs koud geweest.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:11

AnnemiekvM schreef:
Daarna een lange tijd vorst.... Hopelijk zonder sneeuw.

Meiden, (er zijn toch geen jongens hier? anders excuus :P )
Dit staat er op het KNMI

Vooruitzichten lange termijn
maandag 20 december tot en met maandag 27 december
Grote kans op overgang naar een zachter weertype met temperaturen rond normaal. Kleine kans op aanhouden van het vrij koude weer met winterse neerslag.

Dus het is 1 weekje weer bikkelen geblazen (fingers crossed) en daarna zachter!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:58

Pff, als we steeds zo sessies hebben van een aantal weken vorst en dan weer een week `op adem komen' met dooi hou ik wel uit tot 1 maart........maar goed het is bijna 21 dec. dan worden de dagen weer langer en dan jassen we er januari en februari ff doorheen, in maart kan ik nog wel een sneeuwbuitje handelen.....

Ik heb 100 kilo zout gestrooid op de helft van mijn bak (60-20) dus 30/20 heb het nog niet gezien vanmorgen zal zo mijn vader bellen, die heeft de maandagochtend paarden shift omdat ik aan het werk ben zoals jullie wel merken nu :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:08

Wat ik wel vreemd vind is dat er Bokkers zijn die hun paarden zo gauw het kan even flink aan het werk zetten. Dat lijkt mij heel niet verstandig. Eerst een tijd helemaal niets en dan flink gaan longeren. Ik zou wel wat doen, maar op een rustige manier. Zodat je het paard niet overvraagd.

Ik heb wel een binnenbak. Helaas is Tommie nu kreupel. Maar ik ben blij als het weer lente is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:32

mika11 schreef:
Vandaag anderhalf uur in het bos gereden, gestapt en gedraafd, dat was heerlijk, na ruim 2 weken weinig kunnen doen

Ben je dan niet bang voor spierverzuring, als een paard 2 weken bijna niets doet en dan ineens 1.5 uur het bos op gaat?

Vind het idd ook niet echt verstandig een paard ineens aan het werk te zetten als ze een poos niets gedaan hebben. Hier bouw ik het op als ik een paard weer oppak wat langere tijd niet heeft gewerkt. Eerst een paar keer 10 min longeren (alleen stap en draf) en van daaruit heel langzaam over de dagen/weken weer opbouwen. Als ik weet dat het slechts 2 dagen zijn dat ik iets kan doen, tussen flinke periodes in waar ze sowieso niet kunnen werken, laat ik ze fijn staan. Dat heeft in mijn ogen geen zin. Die 2 dagen maken dan ook niets uit.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:52

als ik nu rij rij ik ongeveer een half uurtje, ben aan het oefenen zonder beugels dus niet heel intensief. Ik ga haar niet hard aan het werk zetten met het risico dat ik de dag erna niet kan rijden ofzo.. Vanmorgen uur buiten gestapt, bak was weer keihard... Ondanks het zout wat er in zit, gesmolten sneeuw, regen alles is weer bevroren vanacht

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:55

Heeft iemand hier ervaring met afdekken van de grond (longeerbak). Zo ja, werkt het en wat gebruik je dan? Ik bedacht dat je misschien tijdens de vorst (vooral s'nachts) de bak kunt afdekken en dan even eraf halen om te kunnen longeren overdag. Zou dat werken?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:18

wintersky schreef:
Heeft iemand hier ervaring met afdekken van de grond (longeerbak). Zo ja, werkt het en wat gebruik je dan? Ik bedacht dat je misschien tijdens de vorst (vooral s'nachts) de bak kunt afdekken en dan even eraf halen om te kunnen longeren overdag. Zou dat werken?

Waarmee zou je het kunnen afdekken?\

Toevallig hadden we het er gisteren nog over dat er eigenlijk nog niemand iets op gevonden heeft om de bak niet te laten bevriezen in de winter.
Net zoals bij die bollenboeren, die hebben een soort van stromatten die over de bollen worden gerold, zodat ze niet bevriezen.
Maarja, die kan je hele dagen laten liggen.

hmmmmmmmmm :)* Gat in de markt! Ga iets uitvinden..... :D

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:12

hier ga ik het met plastic wat van de kuilen van het koeienvoer af komt proberen misschien kan je langs een boer vragen of hij wat over heeft?
@eowyn als jij ze dan effe op maat knipt en een paar cirkels knipt :D

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:19

bambi007 schreef:
hier ga ik het met plastic wat van de kuilen van het koeienvoer af komt proberen misschien kan je langs een boer vragen of hij wat over heeft?
@eowyn als jij ze dan effe op maat knipt en een paar cirkels knipt :D

Heb je dat al eens eerder gedaan? Helpt het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:23

Bravura schreef:
mika11 schreef:

Ben je dan niet bang voor spierverzuring, als een paard 2 weken bijna niets doet en dan ineens 1.5 uur het bos op gaat?

Vind het idd ook niet echt verstandig een paard ineens aan het werk te zetten als ze een poos niets gedaan hebben. Hier bouw ik het op als ik een paard weer oppak wat langere tijd niet heeft gewerkt. Eerst een paar keer 10 min longeren (alleen stap en draf) en van daaruit heel langzaam over de dagen/weken weer opbouwen. Als ik weet dat het slechts 2 dagen zijn dat ik iets kan doen, tussen flinke periodes in waar ze sowieso niet kunnen werken, laat ik ze fijn staan. Dat heeft in mijn ogen geen zin. Die 2 dagen maken dan ook niets uit.

Twee weken niet rijden vind ik niet heel erg lang en voor een paard wat het gewend is, is 1,5 uur wat stappen en draven helemaal geen probleem na twee weken rust. Er vanuit gaande dat het paard vrij heeft kunnen bewegen tijdens de rust, het paard ritten van anderhalf uur gewend is en daarna gewoon uit gestapt is en nu niet 24/7 in een drie x drie box staat is er niks onverstandigs aan. Verzuring heeft meer te maken met de vezorging er om heen dan ander half uur stappen en draven door het bos.