Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:52

een schuilstal maken of schuilmogelijkheid gaat niet, geen toestemming van de land eigenaar. maar is zelfs een nul grams te zwaar om eventueel haren eronder op te zetten?

Het is meer de bedoeling dat hij nu eerst vacht aanmaakt en tegen de tijd dat het echt slecht word, veel wind, regen hagel enz enz dat ie een nul grams dek op krijgt, zou hij het dan nog koud hebben?

zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met een nul grams ophouden 24 uur per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:57

Ik vind een regendeken over wintervacht heen geen fijn idee. Volgens mij kunnen ze dan als nog niet goed hun haren overeind zetten. Tref ook nooit mijn paard aan met opstaande haren onder een deken, ook al was het te koud. Volgens mij lukt dat gewoon niet goed. Is een ligt gevoerde regendeken dan geen idee?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:18

ik heb wat internet winkels afgespeurd maar geloof dat de lichtste rond de honderd a twee honderd is. ik kan het wel als het echt frisser word een fleece dek eronder doen? of is dat ook geen optie

het probleem is dat ik niet elke mrgn naar stal kan om dekens te wisselen, dus hij zowel overdag als snachts dezelfde deken op zal hebben. aangezien hij wel gereden word en veel gepoetst enzo, vind ik het lastig hem zonder telaten staan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:40

de mijne heeft vanmiddag bloot gestaan in het zonnetje in de paddock, vanavond na het rijden katoenen zomerdekentje op gedaan op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:43

ambre schreef:
Mijn poown stond heel hard te rillen onder haar 0 grams deken vanmorgen dus die heb ik een dikke op gedaan.

Paarden rillen niet als ze het koud hebben. Je kan hun temperatuur opnemen, en aan de oren voelen. Ze rillen bijvoorbeeld wel als ze regendruppels op zich hebben of vliegen of wat dan ook, maar niet van de kou. Met deze temperaturen hebben paarden het ook nog niet koud. Voor een paard is tussen de 0 en 10 graden de aangenaamste temperatuur (als ik het goed onthouden heb) zonder deken.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:44

Pff mijn hafje heeft door het slechte weer de afgelopen tijd al zoveel vacht aangemaakt dat ik er nu een regendeken overheen heb gedaan. Ik merk nu al dat ze zelfs na stapritjes buiten al weer bezweet raakt. Over een paar weken zit er weer een 'aangepast' jachtmodelletje aan te komen...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:45

Shanna schreef:
ambre schreef:
Mijn poown stond heel hard te rillen onder haar 0 grams deken vanmorgen dus die heb ik een dikke op gedaan.

Paarden rillen niet als ze het koud hebben. Je kan hun temperatuur opnemen, en aan de oren voelen. Ze rillen bijvoorbeeld wel als ze regendruppels op zich hebben of vliegen of wat dan ook, maar niet van de kou. Met deze temperaturen hebben paarden het ook nog niet koud. Voor een paard is tussen de 0 en 10 graden de aangenaamste temperatuur (als ik het goed onthouden heb) zonder deken.

Nou daar ben ik het dus niet mee eens mijn paard stond van de week echt wel te rillen van de kou en ze had een regendeken op alleen het waaide en regende heel hard.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:47

Ik heb mijn paard nu onder een regendeken staan, mocht het overdag warm zijn dan staat ze zonder.
Ze staan nog 24/7 buiten dus in de nacht wil ik toch wel een deken op.
Mn shet staat dit weekend in de planning om geschoren te worden en gaat dan ook onder een ongevoerde regendeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:50

wendyke schreef:
Shanna schreef:
[quote="ambre"
[/quote

Nou daar ben ik het dus niet mee eens mijn paard stond van de week echt wel te rillen van de kou en ze had een regendeken op alleen het waaide en regende heel hard.

Dan zal ze gerilt hebben door de regen. Niet van de kou ;)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:52

Nee da was van de kou maar die heeft het best vlug koud ze heeft een heel dun vel en ik zie echt wel wanneer ze het koud heeft of nie :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:55

Een paard krijgt vanzelf een wintervacht en heeft natuurlijke vetten in zijn vacht om te beschermen tegen regen. Daar komt nog bij dat een paard zich het beste voelt bij een buitentemperatuur die tussen de 20 en -5 graden ligt. Een deken is dus veel te warm voor ze. Wat wij 'koud' vinden als we ons hand op ons paard leggen, is voor hen een prima temperatuur.

Dat ze rillen wil trouwens niet zeggen dat ze het koud hebben. Het wil zeggen dat ze het potentieël koud gaan krijgen. Een paard wat het koud heeft gaat meer bewegen. Juist als je ze binnen zet (waar het niet regent, maar vaak ook niet warm is en ze stil moeten staan door een gebrek aan loopruimte) krijgen ze het kouder...

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:55

Shanna schreef:
Een paard krijgt vanzelf een wintervacht en heeft natuurlijke vetten in zijn vacht om te beschermen tegen regen. Daar komt nog bij dat een paard zich het beste voelt bij een buitentemperatuur die tussen de 20 en -5 graden ligt. Een deken is dus veel te warm voor ze. Wat wij 'koud' vinden als we ons hand op ons paard leggen, is voor hen een prima temperatuur.

Dat ze rillen wil trouwens niet zeggen dat ze het koud hebben. Het wil zeggen dat ze het potentieël koud gaan krijgen. Een paard wat het koud heeft gaat meer bewegen. Juist als je ze binnen zet (waar het niet regent, maar vaak ook niet warm is en ze stil moeten staan door een gebrek aan loopruimte) krijgen ze het kouder...

nou mijn paard heeft z`n dun vel dat die nie eens een wintervacht krijgt haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:58

Misschien heb je iets aan deze link;

http://stalmeer.web-log.nl/mijn_weblog/ ... _rilt.html

Elk paard krijgt wintervacht, de 1 dikker dan de ander. Maar als je het paard met deze temperaturen al een (gevoerde) deken opdoet, dan houd je de vacht natuurlijk ook wel wat tegen..

meliss1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:00

Die van mij staat nog lekker zonder deken,
en dat blijft hij voorlopig denk ik ook staan
het is echt een dekensloper samen met zijn vriendjes :P

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:01

Shanna schreef:

Elk paard krijgt wintervacht, de 1 dikker dan de ander. Maar als je het paard met deze temperaturen al een (gevoerde) deken opdoet, dan houd je de vacht natuurlijk ook wel wat tegen..

Ja ik lees nooit niks op internet ik ga m`n gevoel na en mijn paard staat lekker onder d`r fleecve gevoerde regendeken en da bepaal ik zelf wel wa voor deken erop gaat is voor ieder paard verschillend en de mijne heeft het gewoon vlug koud :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:04

Correctie, jij denkt dat je paard het snel koud heeft. Maar met deze temperaturen (15-20 graden), heeft je paard het echt niet koud hoor!

(Het leest trouwens een stuk gemakkelijker als je gewoon je woorden aftypt..)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:06

Shanna schreef:

Bla bla bla.. allemaal theorie.. :Z
Theorie is mooi, maar geld niet voor alle paarden..
Bovendien neem ik aan dat de eigenaar van het paard het dier goed kent.. en jij dus niet vanachter een pc kan beoordelen of het paard het wel of niet koud heeft :n

Wel heel typisch dat mijn paard niet kon/wilde bewegen omdat hij het zo koud had, ondanks zijn teddybeer-wintervacht.
En toen ik em dus een ongevoerde regendeken op legde, hij weer helemaal tot leven kwam..
Dit druist dus al op die theorie in :Y)

Kunnen we nu weer gewoon on-topic?????

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:07

Shanna schreef:
Correctie, jij denkt dat je paard het snel koud heeft. Maar met deze temperaturen (15-20 graden), heeft je paard het echt niet koud hoor!

(Het leest trouwens een stuk gemakkelijker als je gewoon je woorden aftypt..)

Ja en toch had ze het van de week wel koud hoor dat kan jij vanaf daar nie zien en je kent m`n paard nie eens

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:09

Lanita was al weer bezig een Teddyvacht te kweken, en die staat 's nachts binnen.
Ze heeft sinds gister de 0grams regendeken op, wanneer het s middags te warm word gaat ie wel af.
Kan ze lekker met dr kont in de zon :D

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:09

@ Shanna iedereen kent zijn eigen paard het beste lijkt mij ;) en de TS vraagt wie zijn paard al een deken op heeft en niet hoe je kunt zien als je paard het koud heeft of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:10

Klopt helemaal, maar van wat ik in je profiel zie heb je een sterk gezond paard, dus ik kan wel aannemen dat dit dier niet wegens gezondheids-problemen moeite zou hebben om op temperatuur te blijven. En met deze temperaturen lopen wij ook nog niet in een ski-jas, dus waarom je paard wel al dik aankleden terwijl het voor je paard een prettige temperatuur is zonder extra jas?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:13

Shanna schreef:
Klopt helemaal, maar van wat ik in je profiel zie heb je een sterk gezond paard, dus ik kan wel aannemen dat dit dier niet wegens gezondheids-problemen moeite zou hebben om op temperatuur te blijven. En met deze temperaturen lopen wij ook nog niet in een ski-jas, dus waarom je paard wel al dik aankleden terwijl het voor je paard een prettige temperatuur is zonder extra jas?

nee die heeft zeker geen gezondheids problemen dus jij kan aan een foto zien hoeveel haren die heeft en wat voor vel kijk het is natuurlijk geen haflinger of fries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:20

Ik heb ook een KWPNer gehad hoor, en ook gewerkt op een stal met sportpaarden, en geloof het of niet, die paarden hadden miniscule haartjes en toch konden ze het warm hebben onder de deken! Ras is echt maar zo'n klein verschil..

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:21

Shanna schreef:
Ik heb ook een KWPNer gehad hoor, en ook gewerkt op een stal met sportpaarden, en geloof het of niet, die paarden hadden miniscule haartjes en toch konden ze het warm hebben onder de deken! Ras is echt maar zo'n klein verschil..

Nou jah ik ga hier niet verder in discussie met jou ik doe het toch lekker op mijn manier en mijn paard komt niks te kort :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:21

Shanna schreef:

Maar wat als ze enkel een mietjes-wintervacht aanmaken? Ze staat in de meest luchtige stal, wordt niet bepaald warm binnen, maar een mietjes vacht heeft ze wel. Ik ben vorig jaar daarom maar met regendekentje begonnen, want haar eigen 'dekentje' lekte door en werd ze koud (en nee, niet alleen rillen, maar stijf, ingevallen, flanken opgetrokken en ongelukkig), en sneeuw smelt als een gek waardoor ze ook zeiknat wordt. Tja, dan moet je wat.

Mijn peerd is iig weer paard als ze met langdurige regen en koudere lucht of flinke wind een regendekentje op heeft om haar spieren warm te houden.

Maar met deze temperaturen gaan ze niet op hoor! Zijn maar buien en het is nog warm genoeg.

Laatst met langdurige regen en flinke wind (geen schuilmogelijkheden) heb ikhem wel een nachtje om gedaan.