Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ambre schreef:Mijn poown stond heel hard te rillen onder haar 0 grams deken vanmorgen dus die heb ik een dikke op gedaan.
Shanna schreef:ambre schreef:Mijn poown stond heel hard te rillen onder haar 0 grams deken vanmorgen dus die heb ik een dikke op gedaan.
Paarden rillen niet als ze het koud hebben. Je kan hun temperatuur opnemen, en aan de oren voelen. Ze rillen bijvoorbeeld wel als ze regendruppels op zich hebben of vliegen of wat dan ook, maar niet van de kou. Met deze temperaturen hebben paarden het ook nog niet koud. Voor een paard is tussen de 0 en 10 graden de aangenaamste temperatuur (als ik het goed onthouden heb) zonder deken.
wendyke schreef:Shanna schreef:[quote="ambre"
Mijn poown stond heel hard te rillen onder haar 0 grams deken vanmorgen dus die heb ik een dikke op gedaan.
[/quote
Paarden rillen niet als ze het koud hebben. Je kan hun temperatuur opnemen, en aan de oren voelen. Ze rillen bijvoorbeeld wel als ze regendruppels op zich hebben of vliegen of wat dan ook, maar niet van de kou. Met deze temperaturen hebben paarden het ook nog niet koud. Voor een paard is tussen de 0 en 10 graden de aangenaamste temperatuur (als ik het goed onthouden heb) zonder deken.
Nou daar ben ik het dus niet mee eens mijn paard stond van de week echt wel te rillen van de kou en ze had een regendeken op alleen het waaide en regende heel hard.
Shanna schreef:Een paard krijgt vanzelf een wintervacht en heeft natuurlijke vetten in zijn vacht om te beschermen tegen regen. Daar komt nog bij dat een paard zich het beste voelt bij een buitentemperatuur die tussen de 20 en -5 graden ligt. Een deken is dus veel te warm voor ze. Wat wij 'koud' vinden als we ons hand op ons paard leggen, is voor hen een prima temperatuur.
Dat ze rillen wil trouwens niet zeggen dat ze het koud hebben. Het wil zeggen dat ze het potentieël koud gaan krijgen. Een paard wat het koud heeft gaat meer bewegen. Juist als je ze binnen zet (waar het niet regent, maar vaak ook niet warm is en ze stil moeten staan door een gebrek aan loopruimte) krijgen ze het kouder...
Shanna schreef:Misschien heb je iets aan deze link;
http://stalmeer.web-log.nl/mijn_weblog/ ... _rilt.html
Elk paard krijgt wintervacht, de 1 dikker dan de ander. Maar als je het paard met deze temperaturen al een (gevoerde) deken opdoet, dan houd je de vacht natuurlijk ook wel wat tegen..
Shanna schreef:Een paard krijgt vanzelf een wintervacht en heeft natuurlijke vetten in zijn vacht om te beschermen tegen regen. Daar komt nog bij dat een paard zich het beste voelt bij een buitentemperatuur die tussen de 20 en -5 graden ligt. Een deken is dus veel te warm voor ze. Wat wij 'koud' vinden als we ons hand op ons paard leggen, is voor hen een prima temperatuur.
Dat ze rillen wil trouwens niet zeggen dat ze het koud hebben. Het wil zeggen dat ze het potentieël koud gaan krijgen. Een paard wat het koud heeft gaat meer bewegen. Juist als je ze binnen zet (waar het niet regent, maar vaak ook niet warm is en ze stil moeten staan door een gebrek aan loopruimte) krijgen ze het kouder...
Shanna schreef:Correctie, jij denkt dat je paard het snel koud heeft. Maar met deze temperaturen (15-20 graden), heeft je paard het echt niet koud hoor!
(Het leest trouwens een stuk gemakkelijker als je gewoon je woorden aftypt..)
Shanna schreef:Klopt helemaal, maar van wat ik in je profiel zie heb je een sterk gezond paard, dus ik kan wel aannemen dat dit dier niet wegens gezondheids-problemen moeite zou hebben om op temperatuur te blijven. En met deze temperaturen lopen wij ook nog niet in een ski-jas, dus waarom je paard wel al dik aankleden terwijl het voor je paard een prettige temperatuur is zonder extra jas?
Shanna schreef:Ik heb ook een KWPNer gehad hoor, en ook gewerkt op een stal met sportpaarden, en geloof het of niet, die paarden hadden miniscule haartjes en toch konden ze het warm hebben onder de deken! Ras is echt maar zo'n klein verschil..
Shanna schreef:Misschien heb je iets aan deze link;
http://stalmeer.web-log.nl/mijn_weblog/ ... _rilt.html
Elk paard krijgt wintervacht, de 1 dikker dan de ander. Maar als je het paard met deze temperaturen al een (gevoerde) deken opdoet, dan houd je de vacht natuurlijk ook wel wat tegen..