hofmanthuis schreef:Endure is ilegaal en kent dus geen toelating en heeft zover ik weet ook nooit geen toelating gehad.
Sputop is legaal te gebruiken op rundvee vanwege een ontheffing en omdat het middel al jaren in Europa toegepast is en er zeer veel info over Sputop beschikbaar is onder Europese omstandigheden betreffende bijwerkingen, gevaar, etc. mag Sputop gebruikt worden bij rundvee!!
Beide middelen zijn trouwens bestrijdingsmiddelen welke zeer giftig zijn voor vissen en andere koudbloedigen.
Ik zal het nog één keer uitleggen. Endure zou illegaal zijn ALS het middel via de detailhandel zou worden verkocht in Nederland. Want het heeft geen toelating tot deze markt gevraagd. Zo zijn Troxelcaps (heel erg goede caps) ook niet toegelaten, omdat ze het niet aangevraagd hebben.
Het is echter WEL LEGAAL het zelf te kopen in het buitenland. Daarom houdt de douane privé-bestellingen van dit middel ook niet tegen. Het werkzame middel in endure is namelijk wel toegelaten (zie publicatie staatscourant, citaat hierboven). Dus je haalt hier wat dingen door elkaar. Geeft niet hoor, als ik het maar snap.
Ja het houdt teken daadwerkelijk tegen, Ik spuit het op de onderbenen en sindsdien geen teek meer gezien.
Terwijl er veel teken bij ons zitten met een hoog borrelia-besmettingspercentage. Dus je wilt niet dat ze hun maaginhoud in de bloedbaan van je paard 'kotsen'.