[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:28

Die cooler is pas sinds een jaar (en voegt echt geen warmte toe, anders is het geen cooler) en alleen voor de hygiene. Daarvoor 14 jaar zonder cooler ;)
Maar dat het de hare platdrukt en ze niet warm blijven is echt achterhaald. Daar kan je ook in dit topic wel meer over vinden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:29

Slmt9 schreef:
Die cooler is pas sinds een jaar (en voegt echt geen warmte toe, anders is het geen cooler) en alleen voor de hygiene. Daarvoor 14 jaar zonder cooler ;)
Maar dat het de hare platdrukt en ze niet warm blijven is echt achterhaald. Daar kan je ook in dit topic wel meer over vinden.

Toch vind ik met veel regen op de deken ongevoerd niet helemaal fijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:36

Dyonne schreef:
Toen ik de Dominick deken kocht hebben ze hem nog wat aangepast. Qua pasvorm vind ik ze fijn.
Heb je een eigen foto van de deken?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:42

Dyonne schreef:
Slmt9 schreef:

Nee, dat snap ik! Dat heb ik met zowel gevoerde als ongevoerde dekens. Mijn paard heeft het juist vrij snel te warm en dan dan wordt de deken klam. Dat vind ik zelf vies voelen, maar een regendeken ga je niet 1x per week wassen (bij wijze van). Daarom doe ik er dus die cooler onder, dan blijft hij gewoon droog. En als hij toch te warm is geweest kan ik die cooler wassen.
Maar dat staat dus los van dat de haren niet omhoog kunnen om warm te houden ;)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:43

Kan me voorstellen dat een wat minder goede 0 grams deken soms klef kan aanvoelen. Die ademen dan misschien niet goed genoeg en dan gaat het broeien. Een goede 0 grams kun je tegenwoordig prima op gooien hoor. Die isoleren goed en ademen perfect. :j

Ik heb zelf de Rhino Plus lite van 0 grams en die gebruik ik bijna altijd zonder liners. Alleen bij koude gure dagen gaat er een 50g of 100g liner onder. De 200g gebruik ik nauwelijks. Pony is er altijd wel goed comfortabel onder, behalve als het te warm is. De Rhino is warmer dan mijn vorige Bucas Smartex Rain en gezien ik geen dekens kan wisselen met 's nachts op stal en overdag buiten heb ik ook een goedkoop 0 grams EJ dekentje met een fleece binnenzijde. Die is net weer wat kouder dan de Rhino en die kan hij dus langer ook op stal ophouden zonder warm te worden. Het is even puzzelen elke keer.

Fijne aan zo'n 0 grams is dat je er heel makkelijk liners in zet en je dus vrij makkelijk kan schakelen tussen 0g, 50g, 100g, 200g, 300g of hoeveel je maar wilt. Met die wisselvallige dagen is het ideaal.

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:02

Ik heb alleen maar Rambo’s gehad, worden net zo goed klef :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:33

Afbeelding
Dominick polo.

Zoveel meningen. Ik ben altijd van liefst geen dekens over elkaar. Dus daarom hele lichte voering.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:40

Een liner is ook ietsie anders, dan een 'deken'. Noem het meer een dekbed, haha :+ .

Ik ben ook van de lichte dekens (0 en 50 grams) en dan eventueel een laagje toevoegen (100 grams liner). Meer dan 150 gram is nooit nodig geweest tot nu toe. Maar goed, mijn paard trekt vorst prima, maar de extreme nattigheid met wind niet (guur weer). Hij heeft een wintervacht, maar door zijn IR/PPID hou ik zijn spieren zo wat comfortabeler.

Maar nu heeft paardlief het warm, dus weer onder een lichte 0 grams. Werkt prima en het is allesbehalve koud nu.... Dat van dat 'broeien' en 'klef', daar herken ik niets van.
Die 50 grams is hier veel te warm!!

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:19

MarjanB schreef:
Fika schreef:
Ik had de Weatherbeeta ComFiTec Plus Dynamic II.
Het probleem is dat mijn paard ontzettend smal is van voren en bodemnauw.
Daarnaast ook erg lang en staat veel buiten, waardoor er meer wrijving ontstaat.
Weet je toevallig of de ComFiTec Plus Dynamic II echt anders valt dan de ComFiTec Premiere free?

Ja ze zeiden bij WB van wel. Maar je kan ze via facebook om hulp vragen :D

Wel heel lastig! En de Dominic dekens?

Voor wie het antwoord wil weten.
Citaat:
The Plus Dynamic has a very adjustable front, catering to a wider range of horses. The Premier Free is suited to mid to wide chested horses.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:22

Hmmm wat adviseerden ze voor die van jou dan?

Heb je nog foto’s van de wb op jouw paard?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:38

Dat doet die bij mij ook ivm de schoft kussens. Maar dat lijkt nu ook soepeler te worden. Hij lijkt wel ruimer op de schouder dan de rhino uit je vorige Posts?

Afbeelding

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:42

Ik heb mijn bericht verwijderd, van het was niet de Weatherbeeta, maar een Horseware deken.
Heb gekeken en heb daar geen foto's van.
Wat ik terug kan vinden is dat de WB te breed was bij de borst.

Ik zal een foto maken van de huidige Rhino, is de winterversie van de foto's die ik eerder geplaatst heb.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:55

Dit is de rhino in beweging.
Ik heb begrepen dat bij schuurwondjes aan de voorkant de deken juist te ruim is.

Afbeelding

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 15:24

Dyonne schreef:
Slmt9 schreef:

Je hebt ongevoerd, en ongevoerd. Daar zit gelukkig wel een heel verschil in. De goedkopere dekens vind ik niets, maar ik heb zelf een Rhino 0 grams, en die vind ik zelf heel fijn. Die ademen goed, en geven toch een beetje warmer door het laagje tussen de layers was het volgens mij. Maar ik merk daar wel echt verschil in.

In de winter hebben ze met 100 gestaan. Mijn pony wisselt van 100 en een Bucas Smartex met fleece (light). De grote wisselt van 100 naar 50 en straks weer naar de 0 grams Rhino. Dat vind ik wel fijn werken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:15

Wat is jullie ervaring met de maten van Weatherbeeta dekens? Is wat je opmeet ook echt de maat? Ik heb van de zomer eens midden boeg naar achterste punt bil gemeten en kwam toen volgens mij op 198 uit. Ik heb nu deze op t oog:
https://www.ej.nl/deken-weatherbeeta-co ... goEALw_wcB

Heb alles van horseware, ook wug maar dan in 206, behalve z’n vliegendeken die is een maatje kleiner en denk achteraf gezien dat de wug misschien wel ook een maatje kleiner hadden gekund

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:22

Ze vallen in elk geval op maat. De wb heb ik in dezelfde maat als de amigo.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:12

Naar mijn idee valt de Weatherbeeta ook op maat.

Hier weer een illusie armer. :+
De Wug heeft echt een hele aparte pasvorm.
Hij is langer dan de gewone Rhino en aan de voorkant veel te strak?
Paard kon amper de nek naar boven of onder bewegen.

Ik geef het denk ik op voor nu en probeer het met een borstbeschermer 'op te lossen'.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:29

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:20

Weet iemand hoe de pasvorm is van Rhino?

Ik heb voor mijn paard de Amigo 12 plus met v sluiting en die ligt super netjes.
Alleen had hij heel snel de deken niet meer waterdicht. Heb toen de rambo original turnout gekocht met het idee dat deze steviger zou zijn.
Hij is nog steeds heel en waterdicht maar hij heeft hem ook niet meer op omdat hij echt schuurplekken kreeg. Deze is echt te ruim aan de voorkant.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:25

Deken dilemma. Paard maandag geschoren vanwege dat ze het steeds te warm had vooral op stal. Staat nu te zweten onder 100 grams. Morgen wordt het 15 graden. Ik dacht dan maar regendeken maar heb ook de dry liner. Stal eigenaresse zegt beter die want met regendeken blijven de haren helemaal plat en met die liner niet maar ben toch bang dat ze het dan te warm krijgt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:42

Platte haren is een broodje aap, een deken valt niet om het lijf heen zoals een strakke trui, natuurlijk drukt het de haren plat op de plekken waar de meeste druk ligt, maar daartussen heb je stukken waar zowel de haren kunnen bewegen als dat er lucht blijft tussen haren en deken en dus ook isoleert. Maar een regen deken van een dunne stof laat logischerwijs wel meer warme af aan de omgeving dan eentje die steviger is. Denk aan een stevige regenjas van North face vs een regencape van de action, om even extreem te schetsen.

Rhino dekens vond ik ruimer vallen dan de Amigo en Rambo, de laatste twee vielen een beetje vergelijkbaar bij mijn paard, de Rhino eigenlijk wat te breed en daardoor ietsje te lang. Maar hier geen schuurplekken bij al deze dekens.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:43

xxxmh schreef:
Deken dilemma. Paard maandag geschoren vanwege dat ze het steeds te warm had vooral op stal. Staat nu te zweten onder 100 grams. Morgen wordt het 15 graden. Ik dacht dan maar regendeken maar heb ook de dry liner. Stal eigenaresse zegt beter die want met regendeken blijven de haren helemaal plat en met die liner niet maar ben toch bang dat ze het dan te warm krijgt.

De haren gaan niet plat met een regendeken.
De dry liner vind ik erg warm. Die krijgt mijn paard (ongeschoren) pas op als het hard vriest.
Ik zou in jouw geval gewoon testen hoe het gaat met alleen een regendeken. Hier blijft het droog dus de hele deken gaat af.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:00

felicity schreef:
Weet iemand hoe de pasvorm is van Rhino?

Ik heb voor mijn paard de Amigo 12 plus met v sluiting en die ligt super netjes.
Alleen had hij heel snel de deken niet meer waterdicht. Heb toen de rambo original turnout gekocht met het idee dat deze steviger zou zijn.
Hij is nog steeds heel en waterdicht maar hij heeft hem ook niet meer op omdat hij echt schuurplekken kreeg. Deze is echt te ruim aan de voorkant.

Kijk mijn berichten even terug, zowel de disk als rhino komen langs op zelfde paard :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:17

Jaa heb toch gekozen voor alleen regendeken. Wanneer worden het nou eindelijk normale temperaturen die een tijdje blijven ipv al dat geschommel

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:34

Wat is eigenlijk het verschil tussen een regendeken met en zonder fleecevoering qua warmte etc?