[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:04

roxiie schreef:
Ik heb een Bucas Irish Turnout voor mijn paard gekocht.
Heb er een 135/183 op liggen, conform het advies van de Bucas website een M hals er bij besteld. Maar die hals is énorm…
Kan een S hals ook op deze deken, weet iemand dat?

Ja alle maten kunnen erop, voor mijn paard was de M te strak , ik heb er een L aan zitten

Jokonootje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:32

Ik heb vandaag een thermografie laten doen wegens andere vage klachten van mijn merrie.
Daaruit is wel wat verklaringen gekomen en dus ook waarom ze terug loopt in bespiering.
En het advies vanwege een slechtere doorbloeding in het achterlijf een dikke deken op te gooien.
mocht niet langer twijfelen en kon er veel beter een 300 grams erop leggen dan de regendeken die ik er nu op heb liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:09

Jokonootje schreef:
Ik heb vandaag een thermografie laten doen wegens andere vage klachten van mijn merrie.
Daaruit is wel wat verklaringen gekomen en dus ook waarom ze terug loopt in bespiering.
En het advies vanwege een slechtere doorbloeding in het achterlijf een dikke deken op te gooien.
mocht niet langer twijfelen en kon er veel beter een 300 grams erop leggen dan de regendeken die ik er nu op heb liggen.

Weet je ook hoe die slechte doorbloeding komt en wat je er aan moet doen?
Hopen dat een dikkere deken werkt!

Ik heb bij mijn paard vorig jaar kort na elkaar door 2 verschillende mensen een thermografie laten maken en daar kwam 2x compleet iets anders uit… :+

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:27

Nouvel schreef:
Jokonootje schreef:

Weet je ook hoe die slechte doorbloeding komt en wat je er aan moet doen?
Hopen dat een dikkere deken werkt!

Ik heb bij mijn paard vorig jaar kort na elkaar door 2 verschillende mensen een thermografie laten maken en daar kwam 2x compleet iets anders uit… :+

Ja het verklaard exact de vage klachten die ze heeft. En het sluit ook naadloos aan op wat de fysiotherapeut aangegeven heeft.
Het is een paard met een geschiedenis die ik ken vanaf geboorte tot heden. En ook weet wat daar gebeurt is wat het kan verklaren. Het valt wel als een puzzeltje in elkaar gelukkig.

Dus met een behandelplan hebben we besloten om het aan te pakken. Ik heb een tweedehands horsewear deken 300gr op de kop kunnen tikken die gaat er nu eerst op als die past. Ik vermoed dat hij maandag binnenkomt.
Voelt wel wat ingewikkeld om van niks naar 300gr te gaan maar ze voelde op de huid vandaag nog niet warm aan. Ook al stond ze binnen vannacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:47

Oke dat is fijn dat het plaatje klopt zo, hopen dat de deken helpt!
Succes!

Ik had een zelfde soort conclusie van iemand die een thermografie kwam doen maar het kwam toen zo negatief en onwerkelijk over dat ik mijn dierenarts de uitslag na heb laten kijken en het iemand anders opnieuw heb laten doen, en daar kwam heel wat anders uit, wat ook veel beter kloppend was…
Maar jouw bericht was zo herkenbaar omdat mijn paard ook te koud zou zijn en ik hem dikker in moest pakken van die eerste persoon.

Hoop dat het bij jou gewoon gaat werken!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:19

Wat doen jullie op als je van dikkere deken af gaat bouwen? Ik ben zelf niet van de ongevoerde dekens omdat die de haren platdrukken.

Ik dacht aan 100 grams. En nog adviezen? Waterdicht natuurlijk.
Ik had vroeger met veel plezier Rhinodekens. Amigo en Rambo leken net wat ruimer te vallen toen. Maar weet niet of dat veranderd is.
En de Bucas gaf schuurplekken, maar die zijn misschien wel verbeterd dus sta ik ook voor open.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:49

Is je huidige dikkere deken er niet in een dunnere variant? Don't change a winning team zeg ik altijd en als je dikke deken wel past zou ik daar zoveel mogelijk bij blijven.

Die 0 grams werken hier geweldig. Onder meer moet ik hem nu ook echt niet zetten want dan kookt ie weg. Dat platdrukken van haren en wegvallen van de isolatie werkt gelukkig wat genuanceerder. :j

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:17

Dyonne schreef:
Wat doen jullie op als je van dikkere deken af gaat bouwen? Ik ben zelf niet van de ongevoerde dekens omdat die de haren platdrukken.

Ik had vroeger met veel plezier Rhinodekens. Amigo en Rambo leken net wat ruimer te vallen toen. Maar weet niet of dat veranderd is.
En de Bucas gaf schuurplekken, maar die zijn misschien wel verbeterd dus sta ik ook voor open.

Ik ben van 400 naar 250 gegaan. Dan kan ik nog verder afbouwen naar 100, 50 en 0gr.
Ik heb ook nog een 370, maar dat is de enige deken waar geen hals aan kan. Ik heb overigens alleen maar Horseware dekens

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:31

Ik ben van 250gr naar 150 gegaan (0 plus liner). Paard is in november geschoren, dus heeft al best wat haar terug. Overdag had ze de 0 plus 50 gram op.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 07:47

Ik bouw niet af. Ik voel gewoon elke dag of ze warm zijn (tussen de achterbenen) als ze te warm zijn, krijgen ze een dunnere op.. ik wissel ook veel af in hals of niet etc :)

Zo heeft 1 van mij Shets een 100 gram liner met 0 gram regendeken op.
De andere stond overdag met bucas Irish 50 gram en recuptex en was in de avond koud. Haar 250 was nog te nat dus heeft ze 150 bucas met de 50 gram er over heen op.

Het minipaard staat met 250 gram zonder hals.

Vaak zet ik ze overdag wat koeler, nu zullen ze allemaal wel 100 gram kunnen hebben. Maar ik ben een dag weg en avonden koelen toch af, dus laat ik t. Ze zweten er nooit onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 07:48

Ik bouw af afhankelijk van de temp en het weer, nu de temp ineens omhoog is geschoten ben ik van 300 naar 200 naar 150 gegaan.
Als het weer kouder wordt gaat er weer dikker op en als het weer warmer wordt weer dunner, tot alles er weer af kan blijven.
Met twijfelweer houd ik altijd nog wel even een ongevoerde regendeken op, ik heb een stevigere dikkere van Rambo en een hele dunne van Amigo en dan ook nog de summer, gaas met waterdichte rug, dus opties genoeg.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:21

Celebi schreef:
Is je huidige dikkere deken er niet in een dunnere variant? Don't change a winning team zeg ik altijd en als je dikke deken wel past zou ik daar zoveel mogelijk bij blijven.

Die 0 grams werken hier geweldig. Onder meer moet ik hem nu ook echt niet zetten want dan kookt ie weg. Dat platdrukken van haren en wegvallen van de isolatie werkt gelukkig wat genuanceerder. :j

Heb nu Dominick, gekocht toen vanwege sloopgedrag in de groep.
Maar ik vind Horseware toch fijnere dekens. Alleen weet ik dat door de tijd wel dingen veranderd zijn. Halzen zijn langer geworden en daarmee te lang. Maar gelukkig zoek ik dat nu niet perse.
Heb jaren geen dekens op gehad, alleen bij nood.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:34

Ik voel aan m'n paard. Heeft nu regendeken op. Was gisteravond laat op stal en stond te zweten onder haar deken dus heb vannacht hem afgelaten want ben er toch voordat ze buiten worden gezet.
Wij hebben nieuwe stallen sinds een paar weken en die zijn een stuk warmer dan de oude stallen en ze staat nu vaker te zweten onder de deken terwijl als ze buiten staat ze prima staat. Erg lastig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:12

Ja op stal kan ik voorstellen dat het snel te warm wordt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:19

Mel staat nu gewoon bloot :) . Maar het is wel lastig, donderdagavond stond ze een beetje op het randje dus toen heb ik er toch maar een 0gr opgelegd...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:35

Dyonne schreef:

Dit klopt niet. Mijn ongeschoren paard staat bijna het hele seizoen met alleen een cooler onder zn regendeken. Gister bloot gezet want hij heeft het nu echt te warm met deken.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:37

Nouvel schreef:
Oke dat is fijn dat het plaatje klopt zo, hopen dat de deken helpt!
Succes!

Ik had een zelfde soort conclusie van iemand die een thermografie kwam doen maar het kwam toen zo negatief en onwerkelijk over dat ik mijn dierenarts de uitslag na heb laten kijken en het iemand anders opnieuw heb laten doen, en daar kwam heel wat anders uit, wat ook veel beter kloppend was…
Maar jouw bericht was zo herkenbaar omdat mijn paard ook te koud zou zijn en ik hem dikker in moest pakken van die eerste persoon.

Hoop dat het bij jou gewoon gaat werken!

Ik stond in eerste instantie ook wat sceptisch er tegen over hoor.
Dus heb bewust helemaal niks verteld over haar verleden en verwaarlozing bij de vorige eigenaar.
En niks over de behandelingen die ze al grhad heeft bij de fysio etc.
Maar ze gaf me wel verklaringen die naadloos aansluiten.
Dus ik ga die deken passen en als die goed ligt ga ik daar ook wat andere van aanschaffen...
Ik vind het wel een zoektocht hoor naar een passende.
Eergisteren een lemieux opgehad bij dr van een kennisje maar die lag helemaal waardeloos.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:04

Hou in de gaten dat je paard het niet té warm krijgt. Het is 8 graden, dan is 300 best veel op een ongeschoren. En ik heb ze ook graag wat warmer staan dan koud, dus ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou het wel even extra controleren.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:19

prugelpiet schreef:
Hou in de gaten dat je paard het niet té warm krijgt. Het is 8 graden, dan is 300 best veel op een ongeschoren. En ik heb ze ook graag wat warmer staan dan koud, dus ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou het wel even extra controleren.

Dank je voor de tip. Ga ik zeker doen!

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:22

Zijn er hier mensen die een Wug op hun paard hebben?
Iemand die weet of de V-sluiting lager zit dan bij de Rhino plus?
Ik heb deze gisteren besteld samen met de borstbeschermer die eerder werd aangeraden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:26

Fika schreef:
Zijn er hier mensen die een Wug op hun paard hebben?
Iemand die weet of de V-sluiting lager zit dan bij de Rhino plus?
Ik heb deze gisteren besteld samen met de borstbeschermer die eerder werd aangeraden.

Jouw paard heeft een beetje dezelfde bouw als die van mij lijkt het. Hier zit de weatherbeeta comfitec premier free echt heel mooi. Ze hebben verschillende pasvormen dus wellicht was de andere die je hebt gepast net een andere pasvorm. Dit is de enige die ik gepast heb waar de sluiting laag genoeg zit.

Afbeelding

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:31

Ik had de Weatherbeeta ComFiTec Plus Dynamic II.
Het probleem is dat mijn paard ontzettend smal is van voren en bodemnauw.
Daarnaast ook erg lang en staat veel buiten, waardoor er meer wrijving ontstaat.
Weet je toevallig of de ComFiTec Plus Dynamic II echt anders valt dan de ComFiTec Premiere free?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:33

Fika schreef:
Ik had de Weatherbeeta ComFiTec Plus Dynamic II.
Het probleem is dat mijn paard ontzettend smal is van voren en bodemnauw.
Daarnaast ook erg lang en staat veel buiten, waardoor er meer wrijving ontstaat.
Weet je toevallig of de ComFiTec Plus Dynamic II echt anders valt dan de ComFiTec Premiere free?

Ja ze zeiden bij WB van wel. Maar je kan ze via facebook om hulp vragen :D

Wel heel lastig! En de Dominic dekens?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:36

Ga ik doen, ik heb hem in ieder geval opgeslagen, als de Wug niet past, is dat denk ik mijn eerstvolgende optie.
De Dominic dekens vind ik dan weer erg breed lijken aan de voorkant en een erg hoge sluiting.

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 12:22

Toen ik de Dominick deken kocht hebben ze hem nog wat aangepast. Qua pasvorm vind ik ze fijn.

Slmt9 schreef:
Dyonne schreef:

Dit klopt niet. Mijn ongeschoren paard staat bijna het hele seizoen met alleen een cooler onder zn regendeken. Gister bloot gezet want hij heeft het nu echt te warm met deken.

Maar dan heb je toch een laagje toegevoegd door de cooler. Dat scheelt wel.