[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:48

Heeft iemand ervaring met deze deken Deken Epplejeck Tolga 100gr is deze deken goed waterdicht ? Valt die groot of klein ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:51

Pandameisje schreef:
Heeft iemand ervaring met deze deken Deken Epplejeck Tolga 100gr is deze deken goed waterdicht ? Valt die groot of klein ?

Ja die heb ik een hele poos gehad.
Hij valt vrij breed op de borst.
En kon hier voor een paar jaar de hele dag regen aan.
Heb geen slopers of deken trekkers. Dat scheelt uiteraard wel.

Vond het dus prima prijs kwaliteit verhouding

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:57

DuoPenotti schreef:
Pandameisje schreef:

Ja die heb ik een hele poos gehad.
Hij valt vrij breed op de borst.
En kon hier voor een paar jaar de hele dag regen aan.
Heb geen slopers of deken trekkers. Dat scheelt uiteraard wel.

Vond het dus prima prijs kwaliteit verhouding

Ah super zie wel op de foto’s van epplejeck dat je ze smaller kan maken aan de voorkant

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:47

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:52

Ik heb de amigo hero revive gepast maar die is het niet. Bij de hals aanzet teveel open en op de schoft trekt hij erg als ze laat met d'r hoofd is. Jammer, verder wel een mooie deken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:59

Ja, je hebt er niks aan, maar ik vind 'm prachtig! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 09:24

Hele mooie deken inderdaad, ik heb er ook naar zitten kijken.
Jammer dat ‘ie niet goed past.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 07:58

Ik vind het echt zo lastig met de dekens. Hoe kan je het beste zien en voelen of een paard warm heeft of niet. Zonder elke keer te tempraturen. Hennessey begint overal te schuren en voelde warm onder maar ook op zijn hals en hoofd. De deken af gedaan en nu voelt hij nog steeds lekker warm overal. Het is natuurlijk ook niet echt heel koud meer. Hij had een 0 grams op en een paar dagen toen het heel koud was 100 gram.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:53

Is je paard geschoren of niet?

Bij geschoren paarden zit je bijna direct op de huid en voel je duidelijk warmte als je je hand onder de deken steekt.

Bij ongeschoren paarden is de vacht vaak zo dik dat het goed isoleert en als je dan je hand onder de deken steekt hoef je daar eigenlijk geen warmte te voelen. De vacht mag gewoon neutraal tot koel aanvoelen. Als je je vingers dan onder de vacht duwt moet je wel warmte voelen. Voelt het daar ook koel? Dan een warmere deken. Voelt het tussen de vacht en de deken warm dan betekend dat voor mij eigenlijk al dat mijn teddybeer te warm staat.

Verkijk je er niet op dat de temperaturen inderdaad omhoog zijn geschoten. Hier gaat nu op regenachtige dagen nog mijn dunste 0 grams deken op maar de dikkere 0 grams is al bijna te warm. Nu het vandaag droog zou blijven staat hij ook gelijk weer zonder deken. Het is wat dat betreft soms echt even puzzelen wat jouw paard precies nodig heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:57

Zoals Celebi omschrijft vind ik ook een fijne manier om te checken.
Hier is verkijken andersom, ook al zegt de thermometer dat het 10 graden is, de gevoelstemp is hier 1 :+ morgen ook weer veel regen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:13

Temperaturen van paard vind ik sowieso geen goede methode. Tegen de tijd dat de temperatuur echt daalt heeft het paard het al langer te koud gehad.

Hier ongeschoren, maar niet zo'n dikke vacht hoor. Ik voel en onder de deken gewoon op de vacht, maar ook in oksels en liezen waar minder haar zit. En kijken of haar overeind staat of niet. Ze moeten aangenaam voelen, niet echt heet oid, maar als jij koude handen hebt kan je al niet goed meer voelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:25

Nee dat is ook zoiets, als het echt koud is moet ik vanuit mijn warme handschoen meteen de deken in om te voelen anders voelt alles heet aan. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:27

Ja, precies :') niet handig juist in het dekenseizoen haha

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:37

Bedankt voor de tips. Het is inderdaad een gepuzzel. Mijn paarden hebben nooit een deken op gehad. Hennessey is hier nu een maandje of 4 en had het in het begin koud en zijn weerstand was laag toen maar een deken er op gedaan omdat hij ook koud voelde. Hij is niet geschoren. Hij voelde gewoon warm aan en zijn hoofd voelde een beetje klammig aan en dacht hij heeft het te warm. Hij heeft nu sinds zaterdag niets op en voelt nog steeds lekker warm aan. Zal vanavond eens onder zijn vacht voelen. Morgen gaat het volgens mij weer veel regenen en doe ik hem misschien wel weer op. S nachts word het dan ook weer kouder zag ik

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:57

Een klammig hoofd vind ik heel apart. Dat zou ik niet linken aan de delen, juist als die onder de deken ook klam zou zijn. Maar niet bij alleen het hoofd.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:05

Soms trekt de eerste klammigheid in de deken zonder dat je het doorhebt. Klam is in ieder geval nooit comfortabel, waar het ook aan ligt.

Ik had bijvoorbeeld voorheen een Smartex Rain die met 14 graden en 0 graden altijd prima was. Helaas paste het gewoon niet en kocht ik een Rambo en na twee lekke dekens een Rhino. Die laatste heb ik heb wel eens puffend over vandaan getrokken met 14 graden. Was echt zielig. Geen zweet te zien maar hij stond echt zwaar te ademen en veel te warm. Wat dat betreft blijft het lastig.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:26

Celebi schreef:
Is je paard geschoren of niet?

Bij geschoren paarden zit je bijna direct op de huid en voel je duidelijk warmte als je je hand onder de deken steekt.

Bij ongeschoren paarden is de vacht vaak zo dik dat het goed isoleert en als je dan je hand onder de deken steekt hoef je daar eigenlijk geen warmte te voelen. De vacht mag gewoon neutraal tot koel aanvoelen. Als je je vingers dan onder de vacht duwt moet je wel warmte voelen. Voelt het daar ook koel? Dan een warmere deken. Voelt het tussen de vacht en de deken warm dan betekend dat voor mij eigenlijk al dat mijn teddybeer te warm staat.

Verkijk je er niet op dat de temperaturen inderdaad omhoog zijn geschoten. Hier gaat nu op regenachtige dagen nog mijn dunste 0 grams deken op maar de dikkere 0 grams is al bijna te warm. Nu het vandaag droog zou blijven staat hij ook gelijk weer zonder deken. Het is wat dat betreft soms echt even puzzelen wat jouw paard precies nodig heeft.

Mijn haflinger ( enorme vacht ) staat gewoon te zweten onder een 0 grams op dit moment.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:31

Mijn in oktober geschoren merrie staat onder 0 grams nu en mijn in december voor de 2e keer geschoren onder 100 grams. Beide niet te warm/koud.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:58

Hier eind okt geschoren en alweer aardig haar, staat nu onder 150, binnen is dat aan de warme kant maar buiten weer fris met die keiharde wind hier.
Best lastig nu, de temp is hoog maar de harde wind ijskoud .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:00

Hier ongeschoren onder 150 gram. Box is ook buiten en nog niks te warm eronder. Maar blijft deken met zo'n temperatuur range die niet helemaal overeenkomt met haar, dus eerder op en sneller wat extra's erbij.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:27

Ik voel altijd tussen de achterbenen.
Mijne staan vol in de wind (heel open stuk waar we wonen) allemaal recent geschoren.
2 staan er met 250 met hals en de andere heeft een smartex met fleece op en een 0 gram er over heen.

Dekens zijn super ademend en ze hebben het nooit echt te warm. Als de wind minder word, dan moet de hals zeker af en bij die andere de 0 gram er vanaf.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:31

Ik had de dry liner 50 grams eronder en haalde haar gistermiddag binnen en toen had ze een klamme hals dus ze staat nu onder een regendeken. In november geschoren maar nu weer redelijk dikke vacht. Hopelijk staat ze nu niet te koud..

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:08

Mijn merrie heeft tot zaterdag een week bloot gestaan, qua temperatuur kon dat prima. Nu met de weersomslag wel weer haar 0 grams op.

Zijn er meer merken die vallen zoals de Amigo XL? Ze is echt héél breed en groot, en de Amigo XL past haar perfect. Alleen de liner eronder trekt naar achteren, ondanks dat deze verder wel goed past. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een merk dat geschikt is voor brééd, met een 100 grams deken :)) Bucas past haar niet goed. Amigo XL is er wel warmer maar dat is echt té warm voor haar, zelfs toen het zo koud was stond ze onder de 100 grams liner.

De Amigo zit echt heel prima, ook vanwege haar hals/boeg. Dus ik zoek wel iets met een vergelijkbare diepe hals.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:21

Berdien schreef:
Mijn merrie heeft tot zaterdag een week bloot gestaan, qua temperatuur kon dat prima. Nu met de weersomslag wel weer haar 0 grams op.

Zijn er meer merken die vallen zoals de Amigo XL? Ze is echt héél breed en groot, en de Amigo XL past haar perfect. Alleen de liner eronder trekt naar achteren, ondanks dat deze verder wel goed past. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een merk dat geschikt is voor brééd, met een 100 grams deken :)) Bucas past haar niet goed. Amigo XL is er wel warmer maar dat is echt té warm voor haar, zelfs toen het zo koud was stond ze onder de 100 grams liner.

De Amigo zit echt heel prima, ook vanwege haar hals/boeg. Dus ik zoek wel iets met een vergelijkbare diepe hals.
[ [url=m/fa7l2E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kGMrn1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NwMLF0.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb ze nog niet gevonden, maar lees graag mee :j
Want meer merken weten is nooit verkeerd.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:24

Berdien schreef:

[ [url=m/fa7l2E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kGMrn1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NwMLF0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je de gewone liner of ook XL liner?