Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fabster schreef:Lijkt me ook hoor. Niet meteen in paniek schieten als iemand iets roept. Gewoon even zelf kijken naar je paard. Is ie blij, geen schuurplekken, niet schuiven? Niks aan de hand dus.
eldora1 schreef:Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard, die bijna elke dag wel gereden mag worden. Het is een oldenburger met een nog redelijk dun vachtje, begint nu iets meer te worden, niet geschoren. Als ik heb gewerkt dan rijd ik haar s avonds.
Na het rijden is ze onder het zadel altijd goed nat en de borst en hals stap ik (bijna ) helemaal droog.
Ze staat nu ook pas onder een 0gr deken dus moet het paard helemaal droog zijn voor ze onder de deken gaat. Daarom deed ik haar na het rijden altijd onder een zweet deken /fleece deken.
Maar elke keer als ik de deken wilde wisselen was ze zeik nat. Op de borst, schouder, flanken, overal. Maar de plek die nat was, onder het zadel, is nu helemaal droog.
Nu heb ik een wollen deken geprobeerd . Echt zo’n oude zware oma deken, van echt wol. Ik las op internet dat wol veel beter is dan fleece. Maar helaas weer precies het zelfde verhaal.
Zeik zeik nat..
Terwijl ik haar bijna droog weg zet, alleen onder het zadel is het echt nat, de rest klam.
Is dit het na zweten? Of zijn de dekens gewoon niet goed?
Met en zonder hals geprobeerd, 30min laten zitten , een uur laten zitten, maar blijft het zelfde.
Ik vind het vooral raar dat het onder het zadel helemaal droog is maar de rest helemaal nat word.
Ik moet haar nu dus elke keer nat onder de deken zetten (wrijf het zo veel mogelijk droog) en dat wil je natuurlijk niet.
Nu las ik over de bucas power cooler, is dat echt een heel verschil? Of hebben jullie nog tips /aanraders? Heellppp
felicity schreef:Jullie raden dus een jachtmodel aan voor paarden die 25/7 buiten lopen? Jachtmodel is toch benen, hoofd en zadel vorm niet?
Werkt een simpele streep onder de hals naar de achterhand ook voldoende om de warmte kwijt te kunnen?
Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten. Lopen met dekens maar ben veelste bang dat ze kou pakken.
Izanami schreef:Mijn paard is zaterdag geschoren. Ik ben alleen heel erg aan het dubben of en welke deken ik op moet doen. Wat raden jullie aan de komende dagen?
Nouvel schreef:Bij ons op stal staat er eentje die gisteren is geschoren en die staat overdag gewoon bloot en ‘s nachts met een heel dun zomerdekentje op
Happy_Hippie schreef:ik zit te denken omdat hij het meeste buitenband staat zijn benen niet te scheren de rest wel,
weten jullie een goede 200/250 gram deken wat geschikt is voor een ponsvan 1.54 met smalle hals, met mogelijkheid is om losse hals aan te bevestigen?
(niet meer als 150,-)