[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:59

Zelfs bij de dure pensionstal waar ik af en toe langs fiets staan de paarden bloot. Die van mij hebben 's ochtends het zweet opgedroogd zitten, ze zweten dus gelukkig niet dag en nacht. Natuurlijk zweten ze wel precies op een plek die nou niet echt logisch en handig te scheren is (binnenkant achterbenen). Een kennis van mij heeft gisteren een paard uit IJsland gehaald. Arm dier :(:)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:14

Fabster schreef:
Lijkt me ook hoor. Niet meteen in paniek schieten als iemand iets roept. Gewoon even zelf kijken naar je paard. Is ie blij, geen schuurplekken, niet schuiven? Niks aan de hand dus.

schuurplekken kwamen vorig jaar pas aan het einde van de winter, maar deze deken valt groter dus ik vrees ervoor. Schuurplekken vorig jaar zaten op de schouderbladen (bovenaan z'n voorbeen aan de buitenkant) heet dat zo daar bij een paard? :? haha :')

eldora1

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:48

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard, die bijna elke dag wel gereden mag worden. Het is een oldenburger met een nog redelijk dun vachtje, begint nu iets meer te worden, niet geschoren. Als ik heb gewerkt dan rijd ik haar s avonds.
Na het rijden is ze onder het zadel altijd goed nat en de borst en hals stap ik (bijna ) helemaal droog.
Ze staat nu ook pas onder een 0gr deken dus moet het paard helemaal droog zijn voor ze onder de deken gaat. Daarom deed ik haar na het rijden altijd onder een zweet deken /fleece deken.
Maar elke keer als ik de deken wilde wisselen was ze zeik nat. Op de borst, schouder, flanken, overal. Maar de plek die nat was, onder het zadel, is nu helemaal droog.
Nu heb ik een wollen deken geprobeerd . Echt zo’n oude zware oma deken, van echt wol. Ik las op internet dat wol veel beter is dan fleece. Maar helaas weer precies het zelfde verhaal.
Zeik zeik nat..
Terwijl ik haar bijna droog weg zet, alleen onder het zadel is het echt nat, de rest klam.
Is dit het na zweten? Of zijn de dekens gewoon niet goed?
Met en zonder hals geprobeerd, 30min laten zitten , een uur laten zitten, maar blijft het zelfde.

Ik vind het vooral raar dat het onder het zadel helemaal droog is maar de rest helemaal nat word.

Ik moet haar nu dus elke keer nat onder de deken zetten (wrijf het zo veel mogelijk droog) en dat wil je natuurlijk niet.

Nu las ik over de bucas power cooler, is dat echt een heel verschil? Of hebben jullie nog tips /aanraders? Heellppp

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:51

Dat is nazweten ja. Waarom haal je niet gewoon even een handdoek over de zadelplek zodat het ergste zweet weg is? Dan paard even een half uurtje ofzo op stal, zonder deken en met een net hooi. Dan kan het zweet wat er nog af komt verdampen. En dan, als je het nodig vindt, de 0 grams deken er op. Heeft ze die echt nodig? Het is helemaal niet koud 's nachts.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:07

Die dekens zijn pokke warm. Met dit weer zweet ze daaronder ondat ze r warm heeft.

Zweet dekens zijn nu nog helemaal niet nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:20

Met deze hoge temp moet je echt geen zweetdekens op doen als ze nog warm zijn, dan raken ze oververhit als je pech hebt...
Afspoelen of een spons er overheen en uit de wind op laten drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:15

Nouvel schreef:
Met deze hoge temp moet je echt geen zweetdekens op doen als ze nog warm zijn, dan raken ze oververhit als je pech hebt...
Afspoelen of een spons er overheen en uit de wind op laten drogen.

Dit. En al zeker geen dikke wollen deken!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:28

Geen deken doen dus.

Paarden moeten hun warmte wel kwijt kunnen. Ook op n koude winterdag (dan is het makkelijker); maar nu zeker.

Sommige paarden zweten na en andere paarden tijdens het werk zelf. Goed om hier rekening mee te houden.

Zou m lekker koud/lauw afspoelen na het rijden !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:56

eldora1 schreef:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard, die bijna elke dag wel gereden mag worden. Het is een oldenburger met een nog redelijk dun vachtje, begint nu iets meer te worden, niet geschoren. Als ik heb gewerkt dan rijd ik haar s avonds.
Na het rijden is ze onder het zadel altijd goed nat en de borst en hals stap ik (bijna ) helemaal droog.
Ze staat nu ook pas onder een 0gr deken dus moet het paard helemaal droog zijn voor ze onder de deken gaat. Daarom deed ik haar na het rijden altijd onder een zweet deken /fleece deken.
Maar elke keer als ik de deken wilde wisselen was ze zeik nat. Op de borst, schouder, flanken, overal. Maar de plek die nat was, onder het zadel, is nu helemaal droog.
Nu heb ik een wollen deken geprobeerd . Echt zo’n oude zware oma deken, van echt wol. Ik las op internet dat wol veel beter is dan fleece. Maar helaas weer precies het zelfde verhaal.
Zeik zeik nat..
Terwijl ik haar bijna droog weg zet, alleen onder het zadel is het echt nat, de rest klam.
Is dit het na zweten? Of zijn de dekens gewoon niet goed?
Met en zonder hals geprobeerd, 30min laten zitten , een uur laten zitten, maar blijft het zelfde.

Ik vind het vooral raar dat het onder het zadel helemaal droog is maar de rest helemaal nat word.

Ik moet haar nu dus elke keer nat onder de deken zetten (wrijf het zo veel mogelijk droog) en dat wil je natuurlijk niet.

Nu las ik over de bucas power cooler, is dat echt een heel verschil? Of hebben jullie nog tips /aanraders? Heellppp

Stel dat jij een rondje hebt hardgelopen, of een andere intensieve sport, doe je dan als je stopt een winterjas aan?
Ik neem aan van niet met deze temperaturen.Je bent je paard nu aan het smoren met de dekens.
Gewoon even zonder deken op stal zetten terwijl jij je spullen opruimt enzo. Of afzadelen en aan de hand nog even stappen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:09

Een van onze paarden zweet met warmer weer met rijden echt extreem, gisteren na een half uurtje in de bak liep het zweet er in stralen vanaf...
Dan stap ik ‘m goed uit met zadel en beenbeschermers er vanaf en daarna gaat hij onder de spuit en op stal buiten uit de wind om op te drogen met een bak slobber met extra zout.
Ik moet hem dacht echt geen dekens op doen want dan gaat hij letterlijk over de kook...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:16

Momenteel is het gewoon zomerregime gezien de temperaturen :j

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 11:52

fransje23 schreef:
Momenteel is het gewoon zomerregime gezien de temperaturen :j

Precies. En voor de ongeschoren paarden ook nog met een flinke jas er bij.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:48

even een vraagje, ik zit erg te twijfelen om mijn paard te scheren...
-hij is 8jaar
-hij is altijd op de laatste 2 jaar na vanaf zijn 4e geschoren geweest in de winter, we reden toen ook wedstrijden en hij stond hele dagen gewoon op stal, en uurtje per dag buiten.
-kan 24/7 naar binnen en buiten
-zweet erg snel met rijden, heeft gewoon goede conditie (ben ong. half uur bezig met droog stappen
totdat bijna alles ook echt droog is).
-vorige winter is hij vanaf begin januari tot eind mei/ begin juni ziek geweest reden is nog altijd onbekend. had te maken met zijn longen/ hoesten etc (vermoeden alergische reactie op het hooi dat we hadden).

zo ja, hoe kan ik hem het beste laten scheren? ivm dat hij hele dagen buiten staat.
(heb gewoon dekens tot mijn beschikking)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:57

Ik zou dan gewoon het hele lijf scheren maar niet te laat, zodat hij als het echt koud wordt weer wat haar terug heeft.
En dan gewoon goeie en echt waterdichte dekens op doen, bij heel slecht weer evt met een hals.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:49

Ik zou m een jachtmodel scheren, niet populair qua looks maar als ie 24/7 buiten kan staan hoef je niet te stressen als je een keer z’n hals bent vergeten en het weer slaat om.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:42

Jullie raden dus een jachtmodel aan voor paarden die 25/7 buiten lopen? Jachtmodel is toch benen, hoofd en zadel vorm niet?

Werkt een simpele streep onder de hals naar de achterhand ook voldoende om de warmte kwijt te kunnen?
Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten. Lopen met dekens maar ben veelste bang dat ze kou pakken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 11:50

Ligt eraan hoe snel je paard het warm heeft. Mijn pony had vorig jaar onderkant buik, stukje borst en onderkant hals geschoren en stond zonder deken. Nooit het idee dat ze het koud had en was precies genoeg lucht om het rijden prettig te houden.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:06

Heeft iemand ervaring met een Rambo dry rug. Is je paard dan echt veel sneller droog?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:07

felicity schreef:
Jullie raden dus een jachtmodel aan voor paarden die 25/7 buiten lopen? Jachtmodel is toch benen, hoofd en zadel vorm niet?

Werkt een simpele streep onder de hals naar de achterhand ook voldoende om de warmte kwijt te kunnen?
Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten. Lopen met dekens maar ben veelste bang dat ze kou pakken.

Ik heb mijn paard die 24/7 buiten loopt, gister voor de eerste keer geschoren, ik heb ervoor gekozen om alles eraf te halen behalve de benen en het hoofd. Omdat bij mij een ander patroon niet genoeg gaat helpen ben ik bang. Met vieze natte of hele koude dagen krijgt ze een halsdeken op. Anders gewoon een normale deken

Izanami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:26

Mijn paard is zaterdag geschoren. Ik ben alleen heel erg aan het dubben of en welke deken ik op moet doen. Wat raden jullie aan de komende dagen?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:31

Izanami schreef:
Mijn paard is zaterdag geschoren. Ik ben alleen heel erg aan het dubben of en welke deken ik op moet doen. Wat raden jullie aan de komende dagen?

Ik heb mijne zondag geschoren, vanacht 0 grams op gehad en nu vandaag ook opgelaten, zometeen even voelen of ze warm voelt. Ik ben zelf ook nog zoekende.
Als ik jou was zou ik een 0 grams of een zomerdekentje op doen en dan even voelen hoe warm ze is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:41

Bij ons op stal staat er eentje die gisteren is geschoren en die staat overdag gewoon bloot en ‘s nachts met een heel dun zomerdekentje op

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:43

Nouvel schreef:
Bij ons op stal staat er eentje die gisteren is geschoren en die staat overdag gewoon bloot en ‘s nachts met een heel dun zomerdekentje op

Die van mij is ook al geschoren en staat overdag ook bloot inderdaad, kan prima :) 's nachts wel buiten dus 100 gram dekentje op maar is meer dan voldoende ook.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:52

ik zit te denken omdat hij het meeste buitenband staat zijn benen niet te scheren de rest wel,

weten jullie een goede 200/250 gram deken wat geschikt is voor een ponsvan 1.54 met smalle hals, met mogelijkheid is om losse hals aan te bevestigen?

(niet meer als 150,-)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:57

Happy_Hippie schreef:
ik zit te denken omdat hij het meeste buitenband staat zijn benen niet te scheren de rest wel,

weten jullie een goede 200/250 gram deken wat geschikt is voor een ponsvan 1.54 met smalle hals, met mogelijkheid is om losse hals aan te bevestigen?

(niet meer als 150,-)

Misschien de amigo medium plus? Geen idee hoe duur die precies is maar die nieuwe modellen zijn wel heel fijn met v sluiting