Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:38

Hoi, ik heb sinds kort mijn eigen paard. Momenteel staat ze onder een gewoon regendekentje. Maar wil er toch een winterdeken opgooien. Wat is nu wijsheid? Als het weer kouder wordt een 200 grams opgooien? Kan ze daar de hele winter onder blijven staan? Of is het handig als het nog kouder wordt een 300 of 400 grams op te gooien?

Ik hoop dat ik deze vraag hier kan/mag stellen

Edit: Ze heeft eigenlijk nooit echt een echte winterdeken op gehad, dus wellicht dat ze gewoon onder een 200 grams kan blijven staan?

taverno

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:34

Ja hoor,dat kan makkelijk,mijn paard krijgt ook nooit meer dan 200 gram op en staat overdag buiten en verder in een buitenbox.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:34

Mandy92 schreef:
Hoi, ik heb sinds kort mijn eigen paard. Momenteel staat ze onder een gewoon regendekentje. Maar wil er toch een winterdeken opgooien. Wat is nu wijsheid? Als het weer kouder wordt een 200 grams opgooien? Kan ze daar de hele winter onder blijven staan? Of is het handig als het nog kouder wordt een 300 of 400 grams op te gooien?

Edit: Ze heeft eigenlijk nooit echt een echte winterdeken op gehad, dus wellicht dat ze gewoon onder een 200 grams kan blijven staan?

als je nu alleennog regendekentje op hebt, kan je volgens mij ook zonder deken redden toch? :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:36

mijn 300 was kapot gegaan .. dus heb nu de 200 grstaldeken met 100 gr regendeken eropliggen

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:06

lisantjuuh schreef:
Mandy92 schreef:

als je nu alleennog regendekentje op hebt, kan je volgens mij ook zonder deken redden toch? :)

Ze heeft altijd zonder winterdeken gestaan, dus ze red het zeker! Ze is gewon lekker warm onder de deken!

Dit jaar denk ik toch dat ik te laat ben voor een 200 grams (heb haar dit weekend gekocht) dus deze winter moet ze maar even met regendekentje doen. Volgend jaar wil ik er een 200 grams opdoen.

iig bedankt voor het antwoorden ;)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:37

even een vraag:
zaterdag word wobbe nog een keertje geschoren.
Hij staat nu geschoren onder een 300grams deken, maar heeft al weer redelijk wat haar erop zitten.
als ik hem zaterdag geschoren heb, wat zou ik hem dan op doen?
Ik heb eventueel nog een 200 grams deken en een 300grams deken liggen.
Zit te twijfelen of ik aleen een 300grams deken op doe, of soms een 300grams deken met de 200grams deken er overheen..

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:54

Wat is jullie max eigenlijk? qua dekens erop leggen?
Licht natuurlijk ook een beetje aan je situatie.
Mijn arabier heeft nu 200 grams staldeken, met fleecegevoerde regen deken erop. Hij staat 24/7 buiten met inloopstal.
Hierna zou hij een winterdeken kunnen krijge van 300 grams.
En daarna zou altijd nog de staldeken van 200 grams eronder kunnen.
Maar meer krijgt hij echt niet.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:11

Uhm mijn max is 350 grams bucas winterdeken met onderdeken van 300 grams, dan heeft ze 650 grams, als ze dan nog staat te trillen heb ik altijd nog 3 fleechedekens, waaronder 1 met hals en een andere 300 grams winterdeken, maar is denk ik niet nodig haha!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:05

Mandy92 schreef:
Ze heeft altijd zonder winterdeken gestaan, dus ze red het zeker! Ze is gewon lekker warm onder de deken!

Dit jaar denk ik toch dat ik te laat ben voor een 200 grams (heb haar dit weekend gekocht) dus deze winter moet ze maar even met regendekentje doen. Volgend jaar wil ik er een 200 grams opdoen.

iig bedankt voor het antwoorden ;)

Ik denk dat het dan beter is om haar helemaal dekenloos te houden, en alleen als het bijvoorbeeld gaat regenen om te doen. want een deken van 0 gram drukt de haren plat zonder dat de deken zelf warmte geeft

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:07

mijn max is 100 grams deken + 200 + 400 + een fleecedeken. maar of ik dat nodig ga hebben :=

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:13

Mandy92 schreef:

ik heb nu een 200 op en als het kouder word gooi ik er een fleece deken onder.. en als het weer dan mooier word fleece er onder weg en lekker wennen tot dat ze weer zonder mag:)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:17

Mijne staat nu onder zijn 300 grams. Dan heb ik bij die deken nog een hals. Vervolgens een 200 grams, een regendeken en 2 fleecedekens waarvan 1 met hals en dan nog een wollen deken met hals. Dus hij kan lekker warm blijven. Hoop het natuurlijk niet nodig te hebben. Maar onder 500 met hals komt hij zeker.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:19

Vinden jullie fleecedekens fijn als onderdeken? Mijn ervaring is dat die dingen alleen maar gaan schuiven en schuren.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:33

Heb het liever niet. Maar als het echt koud is, dan gaat eerst de wollen deken erop en daaroverheen de fleece en dan blijft hij best netjes op liggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:18

Mijn max is wat mijn paard nodig heeft. Ik kan in princiepe tot 300 gram gaan. Heeft ze meer nodig, moet ik dat regelen.

Mevrouw staat momenteel met de 100 gram, maar hij trekt toch wat naar achteren helaas. Als het weer wat kouder (onder 10) gaat de 50+100 weer op.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:24

Ik kan tot 400 gram gaan. Wel met twee dekens, wil graag een luchtlaagje er tussen.

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:12

Mijne nu 100 + 300 onderdeke hij is geschoren, als het gaat vriezen komt er nog een 200 onder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:39

mijn zwaarste deken is de Rambo Heavy van 360/370gr met halve hals
maar die gaat alleen op bij flinke kou.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:06

DIe van mij hebben vandaag een extra dekentje opgekregen, vond het wat koud worden.

Hebben nu een onderdeken en een 200 gram erover heen, heb ik meestal in de winter.

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:09

Mijn merrie (s'nachts op stal, ongeschoren) staat met 200 grams deken
Mijn ruin, geschoren en 24/7 buiten staat met een 300 grams deken + hals

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:21

Ik heb mijn mini shet nu 2x geschoren denk dat het er binnenkort weer af gaat. Hij heeft nu alweer zo lang haar! Hij loopt nu met een 300 grams met 200 grams halsdeel eraan. Dan zal er als ik hem nog een keer scheer nog een 100 grams staldekentje bij onder gaan.
Dat is ongeveer mijn maximum van wat erop gaat bij hem.
Bij mn fjord is denk ik het maximum 100 grams, misschien nog een 100 grams er bij onder als het heel koud is. Mn fjord is niet helemaal geschoren, klein stukje bij de borst en hals en staat nu met een fleece gevoerde regendeken buiten en als het echt kouder is dan gaat de 100 grams erop.
Had laatst 's avonds vergeten deken af te doen op stal, de fleece gevoerde, ochtend erna kwam ik op stal was hij al helemaal bezweet. Doe dekens normaal in de stal altijd af bij mn fjord, bij de shet niet.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:36

okeeeeeeeeee, voel me nu ineens een enorme dierenbeul.....
Mijn (ongeschoren) paardje staat nog enkel met een ongevoerde regendeken op.
Hij heeft het gewoon warm (Ik voel aan de basis van de oren en evt onder de deken). Overdag staat hij in de wei en 's avonds in een binnenstal.
ALs het gaat vriezen krijgt hij eerst een 100 grams onderdekentje en als het echt koud wordt van de winter, dan kan ik de 100 grams nog wisselen voor een 200 grams. Ik was meer eigenlijk niet zo van plan.....
Ben ik nu heel erg....????????

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:37

Die van mij moet op dit moment met 3 dekens en is niet geschoren , voelt er goed onder :) ( 2 onderdekens en een 250 gram.)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:51

nog steeds 300 grams en geschoren, maar alweer aardig haar...

mijn 'verzorgpaardje' staat nog zonder deken met veulen erbij...
half dec gaat het veulen eraf en dan wordt ze waarschijnlijk geschoren...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:14

Coeffie schreef:
okeeeeeeeeee, voel me nu ineens een enorme dierenbeul.....
Mijn (ongeschoren) paardje staat nog enkel met een ongevoerde regendeken op.

Ik vind eigenlijk van wel. :o Met dit weer moet je OF een gevoerde deken op leggen, OF helemaal niks.

Een deken neemt de natuurlijke functie van de vacht weg. Dus ze kunnen hun eigen niet meer warm houden op de natuurlijke manier. Dat moet de deken dan overnemen. Maar omdat de deken geen voering heeft is het vrij waarschijnlijk dat je paard het koud heeft.

Dan kun je beter geen deken op leggen zodat je paard zijn wintervacht goed kan gebruiken.

Mijn geschoren biefstuk gaat binnenkort van 200gr naar 350gr. Moet alleen nog even bekijken wanneer... Morgen word t nog wel een aardige dag. Dus ik denk dat hij vanaf donderdag op gaat.