[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:09

PE is nu ook bij Nederlandse webshop te krijgen. Dat scheelt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:14

IwanLuver schreef:
IwanLuver schreef:
Net als MarjanB had ik ook weer een nieuwe deken besteld, de Dominicks zijn retour. Nu een Premier Equine Titan 50g maat 6'0 135/183
Edit: ik zie dat ik een foto van de hele deken ben vergeten :')
[ [url=m/1a1lrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XkGqIL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IwW9ef.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X4hAF3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JUNSOs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21A6lx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1L9SZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu een hele foto van de PE, ik vind de deken wel mooi liggen, alleen aan de bovenkant staat de deken wat uit als ze de hals naar beneden heeft. Dat moet nog vormen denk ik.
[ [url=m/Nqy3Kz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kC5u4o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/butLaw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vwLCEl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind de foto’s nog wat onduidelijk. Hij lijkt te lang, maar ik kan het niet goed zien

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:44

Ik lees van iedereen dat de deken te lang is, maar als een maat kleiner (van 5 verschillende merken) echt te klein is, dan kan je toch beter te lang hebben.

Ik had van mijn vorige pony 10 dekens in maat 175, alles is echt te klein en strak, nu heb ik 185 en die ligt aan de achterkant iets over zijn staartwortel, maar de voorkant sluit mooi aan en hij heeft nooit last van inregenen of naar achter zakken. Voor mij is het belangrijker dat een deken aan de voorkant goed zit en geen kale plekken geeft, ook niet aan de onderkant van de deken op het bovenbeen. Daar hecht ik meer waarde aan dan 5 cm te lang.

Mijn vraag is eigenlijk, hoe heilig is bij jullie de lengte aan de achterkant t.o.v. de pasvorm aan de voorkant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:48

Beide moet goed zijn. Een te lange deken geeft altijd een trekkend gevoel ook al denk jij van niet.

Er zijn ook plenty verschillende dekens op de markt dus altijd wel wat te vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:52

@gr Roos: Eigenlijk passen dus alle dekens niet goed, want je wil niet hoeven kiezen tussen het een of het ander.
Een te lange deken kan scheef gaan zitten en schuurplekken geven. Het verschilt per merk of en welke ‘schade’ er aan kan worden gericht. Als voorbeeld: mijn te lange amigo’s van vroeger bleven prima liggen, mijn te lange rambo protector veroorzaakt kale schouders en trekt op de borst. Een te kleine deken (voor) veroorzaakt bijv wonden of drukplekken op de schoft.

Voor een deken die 24/7 gedragen wordt, wil je beide dus niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:04

Als het enkel en alleen zou blijven met iets te lang achter is het niet erg. Maar het beïnvloed de pasvorm aan de voorkant juist ook en geven meer druk dan.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:25

Even een vraagje. Na heel veel merken geprobeerd te hebben, heb ik nu een duurdere gekocht van Horseware Rambo. Deze is de enige die het beste zat. Hij krijgt van de meeste dekens schuurplekken op zijn borst behalve van deze deken. Nu is hij in de groei en sinds een half jaar onder het zadel.
Nu zie ik dat er langzaam ook schuurplekken op de borst komen van deze deken -O-
Met een regenbui regent deze ook in. Een hals is geen optie, we hebben een halsen sloper in de kudde.
Is deze deken misschien ivm de spieren dan nu te klein?
Want qua lengte tot de staartwortel etc zit deze perfect

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:59

Je paard is waarschijnlijk breder geworden en nu te strak op de borst. Heb je foto’s?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:14

Geen recente foto van met deken.
Wel een foto waar de schuurplek nu begint

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:15

Voor mijn pony heb ik een recuptex deken. Maar de huidige is te groot.
Ik zie dat back on track nu ook kleine maatjes heeft, weet iemand of deze net goed of misschien (hopelijk) beter werkt?
En weet iemand de pasvorm?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:19

Tijdens de verharing zijn schuurplekken ook extremer, omdat het haar kwetsbaarder is. Kan nog steeds hetzelfde liggen als altijd, waardoor er normaal niks te zien is en nu wel. Je wilt het alsnog niet, hoor, maar het is wel extremer als wanneer ze niet in de rui zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:43

Zijn we weer :+

Weatherbeetha 6.3 premier free
Ik ben eigenlijk wel blij, heeft schoftkussens en op de borst niet veel druk bij eten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rhino een maat groter, nog steeds druk op de slokdarm maat 6.3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:57

Ik vind de weatherbeeta erg mooi zo :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:01

Ik vind de wheatherbeeta denk ook mooier zitten.
Hoe vallen die qua maat en aan de voorkant qua ruimte?
Ik ben voor mijn Lipizzaner met wat smallere schouders ook nog steeds een beetje zoekend. Op Zich gaat het goed met wat ik heb maar ik ben toch ook nog niet 100% tevreden…

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:20

Mooi die WB Marjan! Zou die doen denk ik.
Misschien moet ik die ook eens testen. Een van de weinige merken die ik nog niet heb gehad.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:22

Nouvel schreef:
Ik ben voor mijn Lipizzaner met wat smallere schouders ook nog steeds een beetje zoekend. Op Zich gaat het goed met wat ik heb maar ik ben toch ook nog niet 100% tevreden…

Zal dr borst zo ff opmeten. Heb hem op de foto’s op het strakst, vind dr niet heel breed

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:40

Van bot tot bot zeg maar :+
Afbeelding
Halsomtrek vanaf de schoft
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:47

Ah thanx, ik zal ook eens meten!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:02

Ik heb alleen maar die serie Marjan en ik ben er erg tevreden over. Mijn 3 totaal verschillende en (inmiddels overleden) paarden hadden deze dekens en sindsdien was het klaar met de kale schouders, kale strepen op de bovenbenen. Als dikste versie had ik de ultra en die vond ik zo fijn dat mijn huidige Shagya deze in 100 gram heeft. Rib uit mijn lijf maar beter verwend dan verwaarloosd ;)
Ik heb ook een ongevoerde deken met een 100 grams liner maar volgens mij ben ik de enige paardeneigenaar die linets vreselijk vind. Ik heb het 1,5 jaar geprobeerd en ik word er kriegel van.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:31

Nouvel schreef:

Ik heb ze op 2 Arabieren. Mijn overleden pony was Russisch, mijn huidige een Shagya. Zijn wat meer paard met meer bot dan de meeste Arabieren maar wel smaller dan een KWPN-er

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:57

Ah dank je!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:27

Slmt9 schreef:
Jokonootje schreef:

Op welk model paard past een Bucas vaak?
Ik heb een merrie met een hoge schoft en smalle voorkant. En verder een smalle bouw.

Ik ga me eens verdiepen in de dekens..

Ik kan je eigenlijk alleen vertellen waar het vaak niet op past. En dat zijn paarden met een lage halsaanzet. Dat trekt vaak te veel op de schoft in de graashouding en een maat groter is de lengte vaak te lang waardoor de deken scheef gaat liggen en/of schuurplekken geeft.
Dus als je gaat passen: voel even onder de deken bij de schoft als je paard van de grond eet of dat niet strak zit. En als je paard gewoon staat let er dan op dat het einde vd deken (de naad) niet voorbij de staartaanzet komt.

ik heb er eentje besteld.
Hopelijk de goede maat. Ze heeft nu een 205 op (van een ander merk) maar die vind ik voor het mooie net even te lang dus maar een 198 besteld in de hoop dat die past.
en anders gaat ie gewoon weer retour.
Ze is vrij slank gebouwd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:47

Ik duim voor je dat hij past!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:28

Zijn er bokkers die de PE vliegendeken hebben? De superlite fly rug. De vorige maat viel te klein, maar ik durf niet zo goed een maat groter te bestellen. Ben bang dat hij er net tussen in valt en we dan dezelfde schuurplekken als bij de Rambo krijgen.
Van de Hardy heeft hij maat 5’7 en zijn horseware maat is 6’0. De 5’9 van de vliegendeken was te klein.

https://www.premierequine.co.uk/product ... surcingles

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 16:22

gr_roos schreef:
Ik heb alleen maar die serie Marjan en ik ben er erg tevreden over. Mijn 3 totaal verschillende en (inmiddels overleden) paarden hadden deze dekens en sindsdien was het klaar met de kale schouders, kale strepen op de bovenbenen. Als dikste versie had ik de ultra en die vond ik zo fijn dat mijn huidige Shagya deze in 100 gram heeft. Rib uit mijn lijf maar beter verwend dan verwaarloosd ;)
Ik heb ook een ongevoerde deken met een 100 grams liner maar volgens mij ben ik de enige paardeneigenaar die linets vreselijk vind. Ik heb het 1,5 jaar geprobeerd en ik word er kriegel van.

Nee, ben je zeker niet de enige in. Ik vind liners ook niet fijn werken. Heb er nu eentje onder bij mijn jonkie maar het bevalt me niet. Liever gooi ik 1 deken op en klaar. :)