[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:25

Ik vind het sneu om ze met het mooie weer al onder een deken te zetten en heb geen tijd om hem elke avond op te doen en elke ochtend weer af. Dit is een prima tussenoplossing.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:31

Hier ook weer aan het twijfelen.

Ik heb mijn tinker in augustus geschoren omdat hij toen al veel vacht had. Inmiddels heeft hij alweer zo een dikke vacht dat hij terug zonder deken staat :+

Nu ben ik aan het twijfelen om half te scheren of toch nog 1x helemaal en erna half in de winter. Ik haat wisselen met dekens als het zo koud dus vandaar in hartje winter maar half scheren. Ben aan het overwegen de Bucas smartex aan te schaffen die een brede temperatuur regeling heeft. Dus als ik hem helemaal scheer kan hij die op de hele winter, ook als ik hem erna nog eens half scheer. ( als het extreem is krijgt hij uiteraard een extra op)

Wat denken jullie?
Misschien extra info: ik ben van plan terug te starten met lessen deze maand dus meneer gaat zwaarder getraind worden = meer zweten. Dus als ik hem nu nog 1x helemaal scheer blijft zijn vacht misschien wat dunner. En dan als ik hem in de winter nog een half scheer, is de bovenste vacht ook nog dunner dus dan is hij minder nat daar.
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 11-10-18 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:32

Als je nu nog scheert groeit het nog wel behoorlijk aan.

Hier ook een paard dat ik voor de 2e keer kan gaan scheren.

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:29

Ik zou nu ook nog scheren nieky1993, dan groeit het nog wel redelijk aan voor het echt koud wordt.

Zit zelf ook met een dilemma. Een van mijn paarden begint al een dikke vacht te krijgen, maar is een 3-jarige. Normaliter ben ik anti scheren in het eerste jaar. Maar nu is hij na een lichte training om 23.00 uur nog niet opgedroogd. Aangezien ik de volgende dag moet werken, vind ik het toch wel prettig om een beetje op tijd te slapen... Patroon is geen optie, omdat ik denk dat dat niet gewaardeerd wordt bij jonge paarden competities.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:53

JJanss schreef:
Ik zou nu ook nog scheren nieky1993, dan groeit het nog wel redelijk aan voor het echt koud wordt.

Zit zelf ook met een dilemma. Een van mijn paarden begint al een dikke vacht te krijgen, maar is een 3-jarige. Normaliter ben ik anti scheren in het eerste jaar. Maar nu is hij na een lichte training om 23.00 uur nog niet opgedroogd. Aangezien ik de volgende dag moet werken, vind ik het toch wel prettig om een beetje op tijd te slapen... Patroon is geen optie, omdat ik denk dat dat niet gewaardeerd wordt bij jonge paarden competities.

Wat moet dat moet. Ik zou scheren

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:50

Als jullie scheren, hoe lang rijden jullie dan niet? Of gewoon zelfde dag nog?

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:50

Ik spuit ze meestal af, zodat de losse haartjes wegspoelen. Laten opdrogen en dan eventueel later nog rijden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:00

wendy1987 schreef:
Als jullie scheren, hoe lang rijden jullie dan niet? Of gewoon zelfde dag nog?

Hier ook wassen, drogen en rijden haha

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:38

Oke, ik zat namelijk te twijfelen nav een FB post waarin stond dat je dan meer reactie en plekjes kan krijgen.. Ik scheer altijd alles weg, laat geen dekje staan. Maar dan kan ik misschien dit weekend al scheren.. Heb nog wel eens een ingeving dat ik dan ineens klaar er mee ben namelijk hahaha

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:43

Ik laat ook nooit een dekje staan, ik vind juist dat dat lange haar daar dan weer gaat zweten en je daardoor schilfers en irritatie krijgt. Maar nog nooit last gehad van het rijden meteen na het scheren!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:52

Ik ga denk ik dan idd mijn tinker nog 1x volledig scheren. Overigens laat ik nooit een dekje staan en ik kan ook meteen na het scheren ( wel ff afspoelen) rijden. Nooit geen problemen mee gehad

Jjans:ik zou ook scheren als hij echt zolang nat blijft. Dadelijk in de winter is dat helemaal geen doen als ze zolang nat blijven

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:18

Meestal rijd ik na t scheren niet. Maar dat is meer omdat ik het talent heb die haren echt overal te krijgen. En dat jeukt

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:26

EmptyWords schreef:
Meestal rijd ik na t scheren niet. Maar dat is meer omdat ik het talent heb die haren echt overal te krijgen. En dat jeukt

Een verfoverall aan doen! Daar kunnen de haartjes niet doorheen komen :Y)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:40

Lootje1991 schreef:
EmptyWords schreef:

Een verfoverall aan doen! Daar kunnen de haartjes niet doorheen komen :Y)

had er zoeen gekocht, bij de bouwmarkt... maar die scheurde.
vriend heeft een overal die hij niet gebruikt, dus die neem ik volgende keer mee. al is het maar om mn kleren te beschermen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:37

Ik wil mn Haflinger dit weekrnd ook weer scheren. Nou liet ik wel altijd dekje staan maar werd nooit mooi en staat ook niet mooi omdat ze er totaal anders onderuit komt. Zat nu dus ook te denken om t nu dus niet te doen. Wie heeft er ervarinf met wondjes etc? Of gewoon probereb?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:38

Ik doe altijd een regenpak aan als ik ga scheren, super handig!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:56

Mijn tinker vandaag af geschoren en daarna gereden. Had ectra kleren mee. Toch een van divoza geleend want hij schoor gewoon niet. Alles was prima en daarna aan het draaien geweest met de knop bovenop en toen deed die het weer en toen weer niet. Heel apart!

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Ik had dekje eerst wel gestaan, maar waar ik sta ging hem proberen en toen schoor de het stukje weg haha

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 06:54

Wat doe ik?

Ik ben sowieso van plan om mijn paard te scheren. Mijn paard staat van nature in de zomer heel kort in zijn vacht, eind september heb ik hem zonder deken 2 weken op de weide gezet en heeft hij toch al een vachtje gekregen. Nu met het warme weer en terug intensief te trainen staat hij elke dag kleddernat. Ik laat hem dan ook gewoon zonder fleece opdrogen. Ik was van plan om eind oktober/begin november pas de eerste keer te scheren, maar nu twijfel ik of ik het niet al vroeger zou doen...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 06:58

Heb je zelf een machine en heb je een braaf paard? Dan gewoon nu al scheren. :) Ik wil liefst ook nog wachten, maar 2 van de 3 stonden al in zo'n dikke vacht dat ik er al 1 heb geschoren. Die staat nu ook gewoon zonder deken want is zo'n hete brok dat ze stond te zweten onder een zomerdeken :+

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:30

Bedankt voor jullie adviezen, dan moet ze er toch maar aan gaan geloven :)

Die is donker geworden JoycexEnya, netjes hoor!

Ik heb 1 scheervestje, die zit dus helemaal vol met haren en is echt vreselijk om aan te doen, alles kriebelt!! Maar wel fijn dat er maar een vestje helemaal vreselijk wordt. Daarnaast heb ik meestal een gewone rijbroek aan en dan zijn na het wassen de haren er wel uit. Ik zorg tegenwoordig wel altijd dat ik met hoofd/hals op een krukje ga staan. Als je hoger staat, krijg je niet al die haren in je ogen en mond :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:45

JJanss schreef:
Ik zorg tegenwoordig wel altijd dat ik met hoofd/hals op een krukje ga staan. Als je hoger staat, krijg je niet al die haren in je ogen en mond :')

En je neus...oren....

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:13

Ik heb ook altijd een regenpak aan met scheren. Alleen als in die tot boven toe rits krijg ik het benauwd dus ik laat em een klein stukje open. Krijg dus wel kleine haartjes rond mijn nek maar ach als het daarbij blijft :+ oohja en idd op het krukje bij hoofd/hals. Zelfs als ik de kont en rug bovenop doe ga ik ook op het krukje staan ( ben ook wel een klein persoon :+ :o )

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:55

Laurievc schreef:
Heb je zelf een machine en heb je een braaf paard? Dan gewoon nu al scheren. :) Ik wil liefst ook nog wachten, maar 2 van de 3 stonden al in zo'n dikke vacht dat ik er al 1 heb geschoren. Die staat nu ook gewoon zonder deken want is zo'n hete brok dat ze stond te zweten onder een zomerdeken :+

Ja, heb zelf een machine en redelijk braaf paard :-) en dan direct volledig of maar half?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:00

Wat jij wilt. Je kunt altijd met een deel beginnen en indien nodig nog meer eraf halen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:49

Je wilt niet weten waar de haren allemaal gaan zitten na 6 paarden :+

Ik heb standaard scheerkleding en daarover een overall :D