Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:33

Percella schreef:
Haj,

ik heb een vraagje, ik heb een arabiertje van 17 staat van 8-20 buiten, ze staat dik in haar vacht.
Maar ze is brood mager, ze krijgt onbeperkt ruwvoer en een handje muesli per dag.
Maar nu is mijn vraag of ik haar een dekentje op moet leggen?
Omdat ze zo ontzettend mager is..
En hoeveel gram?

Ze heeft geen wormen en ook geen last van haar tanden.
Dat is al uitgesloten!

Ik denk dat ze het alleen maar kouder krijgt omdat ze dan haar haren niet meer kan op zetten tegen de kou.

Ariebren

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:16

Als ze echt mager is, mogen we het hier er niet over hebben.
PB maar.
Ze heeft wel een dikke vacht ?
Voelt die vacht koud aan als ze buiten staat ?
Zo ja, koude vacht, dan is ze van der zelf goed warm.
Voelt de vacht warm aan als ze buiten staat, denk er wel om dat je eigen handen ook niet te koud mogen zijn, dan heb je een probleem.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:13

mark onder de 200 aan het wachten tot het weer richting de 0 gaat en dan weer 300 erop (ongeschoren nog altijd) mijn andere pony heeft een zon dikke vacht, dat ze korsten onder der buik heeft. ze heeft nu 2x een spuit gekregen van de dierenarts. maar ze blijven gewoon. word dat scheren? en dan alleen de buik? en hoe ga je die warm houden met bijv. een deken?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 18:46

Nee ze voelt niet koud aan. ze voelt eigenlijk vrij warm aan :O

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:52

De ene pony is geschoren en heeft een 50 gram onderdeken op + een 200 grams deken met halve hals. Staat van 9-15 buiten. De andere pony is niet geschoren en staat met een 200 grams deken op. Komt ook van 9 -15 buiten. Waarschijnlijk wordt ze ook geschoren maar eerst gaan we ff kiken hoe ze reageert op het scheerapparaat! waarschijnlik wel braaf....

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:49

Pony staat nu geschoren onder 300, van 8:00 tot 16:00 buiten. Ik had er eerst nog een hals aan maar daar had ze het veel te warm onder. Die bewaar ik nu dus voor als het écht koud word.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:49

Mijn paard heeft sinds vandaag een 0 grams regendekentje op gekregen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:11

Percella schreef:
Haj,

ik heb een vraagje, ik heb een arabiertje van 17 staat van 8-20 buiten, ze staat dik in haar vacht.
Maar ze is brood mager, ze krijgt onbeperkt ruwvoer en een handje muesli per dag.
Maar nu is mijn vraag of ik haar een dekentje op moet leggen?
Omdat ze zo ontzettend mager is..
En hoeveel gram?

Ze heeft geen wormen en ook geen last van haar tanden.
Dat is al uitgesloten!

Is ze verder al nagekeken?? Broodmager lijkt mij nooit goed... Staat ze in een groep, is ze de laagste in rang? Krijgt ze wel voldoende de tijd zich helemaal vol te eten? Wat voor voer krijgt ze?
Als ze zo mager zijn is de kans groot dat ze moeite heeft zich, naast eventueel dikker worden, ook warm kan houden bij bepaalde omstandigheden. Hoe is haar temperatuur, aangezien ze 'vrij warm' aanvoelt? Heeft ze geen verhogingen? Heb je het idee dat ze het koud heeft?? Ik zelf zou een flink mager paard idd helpen met een x aantal gram zodat ze daar iig haar energie niet aan op hoeft te maken. 0 gram niet doen, dat helpt geen zier en drukt alleen de haren plat. Ik zou voor meer grams gaan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:09

Hier staan er 2 onder 500 gram geschoren
Eentje onder een stuk meer maar die is door slokdarm verstoppinf heel veel afgevallen en moet zich dus wel warm houden was daar voor al geschoren

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:24

@trancreda4
Ze is verder al nagekeken, niemand kan iets vinden, bloedwaardes normaal. Ze heeft wat last van haar bekken maar daar is ze aan behandeld (osteopaat en shiatsu therapeut)
Ze staat nu inderdaad in een kudde, ze is wel het buitenbeentje, maar ze wordt 4x per dag apart gevoerd (flike porties voordroog) zodat ze toch genoeg binnen kan krijgen.
Maar eind december gaar ze daar weg, en gaat ze naar mijn tante die de paarden aan huis heeft staan.
daar komt ze ook apart te staan, met écht onbeperkt ruwvoer en 2x per dag een schep gerst en spelt) zodat ze iig lekker op haar gemak kan eten en niet weggepest word.

Nee ze heeft geen verhoging, ze heeft een normale tempratuur, heb haar gister nog opgemeten omdat ik het inderdaad ook niet vertrouwde ;)
Ik heb ook niet het idee dat ze het koud heeft. Ze trilt niet of iets dergelijks. Maar wat me opvalt, ze staat nu echt al ongelofelijk dik in de haren terwijl het echt nog niet zó overdreven koud is. Vorige winters stond ze nog niet zo dik in het haar toen het -5 was.

En broodmager, als je over haar ribben voelt voel je deze echt flink uitsteken, en ook haar heup beenderen steken uit. Ze is erg ingevallen op haar rug. De dierenarts schrok ook van haar toestand, vandaar dat ik het idee had om miss een dekentje op te doen, zodat wanneer het nog kouder word, ze iig niet meer moeite hoeft te doen om zich warm te houden. Ik heb dit ook aangekaard bij de staleigenaar, maar die verklaarde me voor gek, want hij vind haar vol genoeg, bij een arabier moet je de ribben kunnen zien? En onder een deken vond hij absurt, want dadelijk valt ze om van de hitte....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:31

Percella, ik zou je paardje eens iets meer meusli en eventueel wat slobber bijgeven.
Een ouder paardje heeft vaak toch dat beetje extra nodig.
Tanden na laten kijken wil ook wel eens helpen.
En ook al is er onbeperkt ruwvoer, weet je zeker dat ze hier genoeg van eet en is het een ruwvoer van goede kwaliteit?
Een mager paard zou ik zeker een deken op doen, zodat ze hun energie niet ook nog nodig hebben om warm te blijven.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:42

jesito schreef:
Percella, ik zou je paardje eens iets meer meusli en eventueel wat slobber bijgeven.
Een ouder paardje heeft vaak toch dat beetje extra nodig.
Tanden na laten kijken wil ook wel eens helpen.
En ook al is er onbeperkt ruwvoer, weet je zeker dat ze hier genoeg van eet en is het een ruwvoer van goede kwaliteit?
Een mager paard zou ik zeker een deken op doen, zodat ze hun energie niet ook nog nodig hebben om warm te blijven.

OKay, jaa ze krijgt van mij altijd een schep meusli als ik weg ga en daar dan slobber doorheen en wortels.
ze krijgt ook 's avonds een emmer wortels.
ze word apart gevoerd en krijgt ook een hele lading, ze krijgt zeker 2 specikuipen vol per keer.
van goede kwaliteit dat betwijfel ik idd. Maar daarom gaat ze ook weg daar.
De staleigenaar doet zijn eigen ding en neemt mij niet serieus wanneer ik iets wil bespreken over het voer van mijn merrie.. Ik krijg dan te horen dat hij al zijn hele leven paarden heeft en wel weet wat goed voor ze is. Dus dat ik ook zeg, er wordt niks mee gedaan..

Is een fleecedeken met een regendekentje erover genoeg op het moment?
anders heb ik ook nog wel een dikkere 200 grams onderdeken.
(ze heeft nooit een dekentje op gehad sinds ze bij mij is, dus ik heb echt geen idéé wat ze nu nodig heeft)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:50

Percella, je schreef eerst dat ze maar een handje meusli kreeg maar dit veranderd de zaak natuurlijk.
Laat die wortels maar weg daar zit voor een mager paard niks in, haal desnoods een zak lucerne en voer hier smorgens en savonds wat van bij de meusli.
Ze eet zo haar meusli rustiger en kan zo de voedingsstoffen beter opnemen en dan krijgt ze toch nog wat kwaliteit ruwvoer binnen.
En verhuis haar snel, want dit is echt niks voor je paardje als ze rommel moet eten.
Een fleecedekentje met regendeken is prima, zo blijft de wind van haar af.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:15

jaa sorry, dat handje krijgt ze van de staleigenaar omdat hij haar vol genoeg vind.
Van mij krijgt ze altijd extra als ik daar ben, maar dat is niet iedere dag ivm school en werk etc.
OKay, ik ga meteen een zak lucerne halen, en ze wordt eind December overgezet.

ik had haar liever eind deze maand nog overgezet, maar er moeten nog een aantal dingen gebeuren voordat ze over kan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:18

Jammer dat ze dan pas over kan, het is zo belangrijk dat ze nu goed ruwvoer krijgt.
Ik stuur even een pb, want dit is offtoppic.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:44

Vandaag zijn de voetjes van mijn pony geschoren, hier was ze heel braaf mee, volgens mij kent ze scheren al wel want ze reageerde totaal niet op het geluid!
Ze zit wel dik in het haar en heeft er last, ze krijgt ook wel echt een heel mooi kleurtje als ze geschoren wordt!
Zou ik haar van de week / volgend weekend laten scheren? We hebben zaterdagochtend wedstrijd (1proef bij ons aan het eind van de weg haha)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:08

Vervelende situatie Percella, maar mogelijk dat het straks na het verhuizen beter gaat? Dat ze dan iig alle tijd heeft om onbeperkt ruwvoer te krijgen. Vervelend dat je idee ook niet samen gaat met de mening van de staleigenaar, dat maakt het niet makkelijk. Succes met je paardje! Qua deken dikte is het denk ik een kwesite van proberen. De ene zweet momenteel peentjes onder een 200 terwijl een ander ongeschoren paard zich prima houdt onder 350 gram.

Over mijn eigen merrie; ik heb haar van 50 + 100 gram onderdeken naar een bucas smartex rain gezet; ong. 100 gram (met fleecevoering). Deze deken is ook wat zwaarder, en waait ze minder uit met deze storm wind :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:12

De mijne onder een heel dun dekentje, maar het is in belgie meestal nog tien-vijftien graden overdag dus..

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:32

heeft niemand antwoord op mijn vraag?:$

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:34

Cloudje is al anderhalf maandje geleden terug geschoren dus heeft al weer een vachtje.
Temperturen zijn idd nu weer wat hogen, hij heeft 370gr op liggen en is er lekker warm onder, niet te warm :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:37

Omdat ik er geen antwoord op weet :D
Ik verbaas mij ook over het "buik" gedeelte en zou niet weten wat ik daar mee zou moeten. En hoe mensen dat met gewone dekens doen. Mijn merrie staat onder deken, maar heeft DUIDELIJK veel meer vacht op haar buik dan naar boven waar de deken zit. En de deken zit niet als een naveltruitje. Nu ik dat zo zie, dat vacht verschil, vraag ik mij idd af hoe dat gaat met 'naakte' paarden, hebben die dan niet een heel koud buikje?? En dan vooral met slapen?? (en dan vooral paarden buiten slapen?)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:37

lisantjuuh schreef:
mark onder de 200 aan het wachten tot het weer richting de 0 gaat en dan weer 300 erop (ongeschoren nog altijd) mijn andere pony heeft een zon dikke vacht, dat ze korsten onder der buik heeft. ze heeft nu 2x een spuit gekregen van de dierenarts. maar ze blijven gewoon. word dat scheren? en dan alleen de buik? en hoe ga je die warm houden met bijv. een deken?

ik zou hem dan wel scheren ja :j
gewoon een deken op moet voldoende zijn :j
warmhouden van de buik word onmogelijk denk ik aangezien niet veel dekens een buikflap hebben .

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:38

Hier staan ze beide onder 150 gram.
Heb van de week een poging tot het scheren van mijn shet gedaan maar mn messen trokken het ineens niet meer _O- , ze is dus pas een klein stukje geschoren en heeft nog vacht op buik, hals, beentjes, billen :') .
Poow is pas 1,5 en staat gewoon los met scheren, ben daar zo blij mee.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:47

Ook een scheer appaaat heeft onderhoud nodig.
Messen losmaken en alles haarvrij maken.
drupje olie op de messen en alles weer in ekaar zetten.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:50

Machine is nieuw (1x gebruikt) en goed schoongemaakt, maar las nu als tip om de messen even echt in de olie te leggen. heb dat gedaan en nu kwamen er nog wat super fijne stoppeltjes uit.