Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jokonootje schreef:Ik wilde heel graag mijn merrie (bijna 17jaar) nog zonder deken laten staan ze heeft een prachtige wintervacht ontwikkeld maar ondanks 24/7 echt onbeperkt hooi en elke dag stevig bij voeren valt ze toch af.
Ze levert vooral in op spieren.
Ze heeft 4 weken stil gestaan ivm vakantie en ik zie dat ze fors ingeleverd heeft.
Denk dat een deken haar wel kan helpen om minder spierverlies te krijgen.
Maar ze heeft best een nette wintervacht dus waar begin ik nu?
Een 100 gram waterdichte?
Ik heb wel een regendeken liggen maar als ik die op zou leggen werkt haar vacht niet optimaal meer natuurlijk.
Ik heb hier echt geen kaas van gegeten dus wie helpt me even.
MyWishMax schreef:Ik heb nog altijd het liefste wolAlleen zijn die erg zwaar en dik. Voor het stuk van stal naar de bak of van en naar trailer heb ik gewoon fleece, maar gebruik ik idd niet om op te laten drogen.
Nu ben ik verwend met paard dat amper nat wordt, maar ook met de stal dry in bijna elke deken. Alleen de 0 grams niet en als ze die op heeft is het weer goed genoeg om te drogen zonder deken.
Pumpkins schreef:Jokonootje schreef:Ik wilde heel graag mijn merrie (bijna 17jaar) nog zonder deken laten staan ze heeft een prachtige wintervacht ontwikkeld maar ondanks 24/7 echt onbeperkt hooi en elke dag stevig bij voeren valt ze toch af.
Ze levert vooral in op spieren.
Ze heeft 4 weken stil gestaan ivm vakantie en ik zie dat ze fors ingeleverd heeft.
Denk dat een deken haar wel kan helpen om minder spierverlies te krijgen.
Maar ze heeft best een nette wintervacht dus waar begin ik nu?
Een 100 gram waterdichte?
Ik heb wel een regendeken liggen maar als ik die op zou leggen werkt haar vacht niet optimaal meer natuurlijk.
Ik heb hier echt geen kaas van gegeten dus wie helpt me even.
Misschien ppid? Goed om te laten testen. Anders kan je ook eiwitten bijvoeren.
Celebi schreef:Sinds ik dat spul gebruikte besefte ik me pas dat fleece dekens vreselijke dingen zijn.![]()
Het is dat Bucas hem niet past en ik nu een soort nep versie van Horseware heb die wat minder goed werkt. Nouja, gewoon net anders werkt dan echte stay dry stof. Maar ik pak eigenlijk altijd die en nooit meer de fleecedeken. Die ligt al jaren onderin een kist.
Slmt9 schreef:@jokonootje: ik zou beginnen met een regendeken en vanuit daar kan je altijd uitbreiden met onderdekens. Als je paard Bucas (smartex) past zou ik daarvoor kiezen, met name omdat je dan veel minder zit met het wisselen van (onder)dekens en omdat je die ook op een nat paard kan leggen.
Verder kom je er eigenlijk maar op een manier achter hoeveel vulling je wel/niet nodig hebt en dat is proberen. Elk paard verschilt daarin.
Jokonootje schreef:Slmt9 schreef:@jokonootje: ik zou beginnen met een regendeken en vanuit daar kan je altijd uitbreiden met onderdekens. Als je paard Bucas (smartex) past zou ik daarvoor kiezen, met name omdat je dan veel minder zit met het wisselen van (onder)dekens en omdat je die ook op een nat paard kan leggen.
Verder kom je er eigenlijk maar op een manier achter hoeveel vulling je wel/niet nodig hebt en dat is proberen. Elk paard verschilt daarin.
Op welk model paard past een Bucas vaak?
Ik heb een merrie met een hoge schoft en smalle voorkant. En verder een smalle bouw.
Ik ga me eens verdiepen in de dekens..
Wiwabalia schreef:Celebi schreef:Sinds ik dat spul gebruikte besefte ik me pas dat fleece dekens vreselijke dingen zijn.![]()
Het is dat Bucas hem niet past en ik nu een soort nep versie van Horseware heb die wat minder goed werkt. Nouja, gewoon net anders werkt dan echte stay dry stof. Maar ik pak eigenlijk altijd die en nooit meer de fleecedeken. Die ligt al jaren onderin een kist.
Mijn oude merrie past Bucas ook minder maar om even “op te gooien” omdat ze nat is, vind ik dat niet zo erg, bij mijn jonkie ga ik wel Bucas proberen. Dat is ook zo’n lompe koe, die trekt alles kapot, blijft snel met sluitingen ergens achter hangen enz, dan is die “blinde” sluiting van Bucas wellicht wel een uitkomst.
IwanLuver schreef:Net als MarjanB had ik ook weer een nieuwe deken besteld, de Dominicks zijn retour. Nu een Premier Equine Titan 50g maat 6'0 135/183
Edit: ik zie dat ik een foto van de hele deken ben vergeten![]()
[ [url=m/1a1lrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XkGqIL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IwW9ef.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X4hAF3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JUNSOs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21A6lx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1L9SZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
IwanLuver schreef:IwanLuver schreef:Net als MarjanB had ik ook weer een nieuwe deken besteld, de Dominicks zijn retour. Nu een Premier Equine Titan 50g maat 6'0 135/183
Edit: ik zie dat ik een foto van de hele deken ben vergeten![]()
[ [url=m/1a1lrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XkGqIL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IwW9ef.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X4hAF3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JUNSOs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21A6lx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1L9SZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu een hele foto van de PE, ik vind de deken wel mooi liggen, alleen aan de bovenkant staat de deken wat uit als ze de hals naar beneden heeft. Dat moet nog vormen denk ik.
[ [url=m/Nqy3Kz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kC5u4o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/butLaw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vwLCEl.jpg]Afbeelding[/url] ]