[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:59

Is de hals 0 gram? En geen mogelijkheid om overdag dekens te wisselen?
Zo nee, dan zou ik wrs een deken kopen met een grotere range, zoals Bucas heeft.

RianneH

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:27

Hals af laten, zeker met voldoende hooi en jachtpatroon moet ie zich wel kunnen redden. Desnoods de volgende ochtend even gaan voelen of ie niet te veel is afgekoeld.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:46

Jokonootje schreef:
Ik wilde heel graag mijn merrie (bijna 17jaar) nog zonder deken laten staan ze heeft een prachtige wintervacht ontwikkeld maar ondanks 24/7 echt onbeperkt hooi en elke dag stevig bij voeren valt ze toch af.
Ze levert vooral in op spieren.
Ze heeft 4 weken stil gestaan ivm vakantie en ik zie dat ze fors ingeleverd heeft.
Denk dat een deken haar wel kan helpen om minder spierverlies te krijgen.
Maar ze heeft best een nette wintervacht dus waar begin ik nu?
Een 100 gram waterdichte?
Ik heb wel een regendeken liggen maar als ik die op zou leggen werkt haar vacht niet optimaal meer natuurlijk.

Ik heb hier echt geen kaas van gegeten dus wie helpt me even.

Misschien ppid? Goed om te laten testen. Anders kan je ook eiwitten bijvoeren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:31

Heeft er iemand ervaring of er verschil zit in de Bucas Cooler (of power cooler, de “stay dry” zweet/transport varianten) van Bucas?

Werkt dat echt beter/sneller dan een ordinaire fleecedeken qua zweet opnemen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:33

Wiwabalia schreef:
Heeft er iemand ervaring of er verschil zit in de Bucas Cooler (of power cooler, de “stay dry” zweet/transport varianten) van Bucas?

Werkt dat echt beter/sneller dan een ordinaire fleecedeken qua zweet opnemen?

Ja.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:47

Dankje, ga ik die toch aanschaffen. :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:04

Sinds ik dat spul gebruikte besefte ik me pas dat fleece dekens vreselijke dingen zijn. :+

Het is dat Bucas hem niet past en ik nu een soort nep versie van Horseware heb die wat minder goed werkt. Nouja, gewoon net anders werkt dan echte stay dry stof. Maar ik pak eigenlijk altijd die en nooit meer de fleecedeken. Die ligt al jaren onderin een kist.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:18

Ik heb nog altijd het liefste wol :') Alleen zijn die erg zwaar en dik. Voor het stuk van stal naar de bak of van en naar trailer heb ik gewoon fleece, maar gebruik ik idd niet om op te laten drogen.

Nu ben ik verwend met paard dat amper nat wordt, maar ook met de stal dry in bijna elke deken. Alleen de 0 grams niet en als ze die op heeft is het weer goed genoeg om te drogen zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:42

MyWishMax schreef:
Ik heb nog altijd het liefste wol :') Alleen zijn die erg zwaar en dik. Voor het stuk van stal naar de bak of van en naar trailer heb ik gewoon fleece, maar gebruik ik idd niet om op te laten drogen.

Nu ben ik verwend met paard dat amper nat wordt, maar ook met de stal dry in bijna elke deken. Alleen de 0 grams niet en als ze die op heeft is het weer goed genoeg om te drogen zonder deken.

Maar jouw 0 grams is een 50 grams toch? Tenminste ik lees je de irish hebt. Die is nooit gemaakt in 0 grams :n de lichtste is 50 grams. Dus dat droogt door het mini beetje vulling ook al beter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:44

Oh 50 dan, maar die gooi ik juist niet op als ze nat is. Dan is het warm genoeg om zonder te drogen. Vanaf het moment dat die op gaat zijn de zweetdekens opgeborgen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:48

Pumpkins schreef:
Jokonootje schreef:
Ik wilde heel graag mijn merrie (bijna 17jaar) nog zonder deken laten staan ze heeft een prachtige wintervacht ontwikkeld maar ondanks 24/7 echt onbeperkt hooi en elke dag stevig bij voeren valt ze toch af.
Ze levert vooral in op spieren.
Ze heeft 4 weken stil gestaan ivm vakantie en ik zie dat ze fors ingeleverd heeft.
Denk dat een deken haar wel kan helpen om minder spierverlies te krijgen.
Maar ze heeft best een nette wintervacht dus waar begin ik nu?
Een 100 gram waterdichte?
Ik heb wel een regendeken liggen maar als ik die op zou leggen werkt haar vacht niet optimaal meer natuurlijk.

Ik heb hier echt geen kaas van gegeten dus wie helpt me even.

Misschien ppid? Goed om te laten testen. Anders kan je ook eiwitten bijvoeren.

qua voer zit ik echt wel op een goede samenstelling en meer eet ze ook niet.
Ze krijgt al extra eiwit, krijgt al "dikmakers" maar het is een enorme pietlut met eten en eet bijna niks anders. En ik heb nu een samenstelling gevonden die ze wel eet dus daar ga ik even niet aan sleutelen. De zomer is voor mij de periode om nieuw voer te introduceren aangezien dan wel met wat minder toe kan. Dan komt ze ook mooi aan.

ppid heb ik haar al eens op laten testen en is er niet uitgekomen.
Ze levert gewoon snel in.
Bij haar vorige eigenaar ging ze nu op stal en kwam ze er letterlijk niet eerder weer uit dan begin maart.
Maar dat vertik ik ze staat 24/7 buiten in een kudde en bij erg nat weer gaat ze `s nachts op stal. Ik probeer het dus met een deken op te lossen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:55

@jokonootje: ik zou beginnen met een regendeken en vanuit daar kan je altijd uitbreiden met onderdekens. Als je paard Bucas (smartex) past zou ik daarvoor kiezen, met name omdat je dan veel minder zit met het wisselen van (onder)dekens en omdat je die ook op een nat paard kan leggen.
Verder kom je er eigenlijk maar op een manier achter hoeveel vulling je wel/niet nodig hebt en dat is proberen. Elk paard verschilt daarin.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:00

Als je paard bij hele natte dagen 's nachts op stal gaat, betekent dat dan dat ze eigenlijk niet voldoende droge ligplekken hebben voor alle paarden om echt te kunnen slapen? Want dan snap ik wel dat je paard het niet helemaal lekker trekt, met de hoeveelheid regen die gevallen was de afgelopen maanden.

Dat zag ik al aan mijn oudje deze zomer. Weiland stond regelmatig onder water en hij had gewoon af en toe een paar dagen geen droge ligplek. Vond het zo erg maar kon er niks aan doen. Stal had de paddocks dicht gezet vanwege verbouwing ofzoiets en ze konden alleen op de weide. Hem hem ingepakt in zomerdekens maar ik merkte het altijd goed dat hij erg moe werd en na een dag droge grond was ie weer de oude.

Zou verder ook die smartex Rain aanraden (als het past, goed controleren bij de borst en schoft) en anders een ander 0 grams dekentje waar je eventueel liners in kunt zetten. Eentje die goed waterdicht is bij 24/7 buiten. Een Rhino misschien?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:40

Celebi schreef:
Sinds ik dat spul gebruikte besefte ik me pas dat fleece dekens vreselijke dingen zijn. :+

Het is dat Bucas hem niet past en ik nu een soort nep versie van Horseware heb die wat minder goed werkt. Nouja, gewoon net anders werkt dan echte stay dry stof. Maar ik pak eigenlijk altijd die en nooit meer de fleecedeken. Die ligt al jaren onderin een kist.

Mijn oude merrie past Bucas ook minder maar om even “op te gooien” omdat ze nat is, vind ik dat niet zo erg, bij mijn jonkie ga ik wel Bucas proberen. Dat is ook zo’n lompe koe, die trekt alles kapot, blijft snel met sluitingen ergens achter hangen enz, dan is die “blinde” sluiting van Bucas wellicht wel een uitkomst.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:19

Slmt9 schreef:
@jokonootje: ik zou beginnen met een regendeken en vanuit daar kan je altijd uitbreiden met onderdekens. Als je paard Bucas (smartex) past zou ik daarvoor kiezen, met name omdat je dan veel minder zit met het wisselen van (onder)dekens en omdat je die ook op een nat paard kan leggen.
Verder kom je er eigenlijk maar op een manier achter hoeveel vulling je wel/niet nodig hebt en dat is proberen. Elk paard verschilt daarin.

Op welk model paard past een Bucas vaak?
Ik heb een merrie met een hoge schoft en smalle voorkant. En verder een smalle bouw.

Ik ga me eens verdiepen in de dekens..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:38

Jokonootje schreef:
Slmt9 schreef:

Op welk model paard past een Bucas vaak?
Ik heb een merrie met een hoge schoft en smalle voorkant. En verder een smalle bouw.

Ik ga me eens verdiepen in de dekens..

Ik kan je eigenlijk alleen vertellen waar het vaak niet op past. En dat zijn paarden met een lage halsaanzet. Dat trekt vaak te veel op de schoft in de graashouding en een maat groter is de lengte vaak te lang waardoor de deken scheef gaat liggen en/of schuurplekken geeft.
Dus als je gaat passen: voel even onder de deken bij de schoft als je paard van de grond eet of dat niet strak zit. En als je paard gewoon staat let er dan op dat het einde vd deken (de naad) niet voorbij de staartaanzet komt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:40

Mijn eigen ervaring is dat Bucas vaak beter past op iets smallere paarden/paarden met iets smallere schouders dan op bredere paarden of paarden met een lage halsaanzet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:08

Bij ons ligt ie inderdaad beter op de 100% arabier, dan op de quarab.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:20

Wiwabalia schreef:
Celebi schreef:

Mijn oude merrie past Bucas ook minder maar om even “op te gooien” omdat ze nat is, vind ik dat niet zo erg, bij mijn jonkie ga ik wel Bucas proberen. Dat is ook zo’n lompe koe, die trekt alles kapot, blijft snel met sluitingen ergens achter hangen enz, dan is die “blinde” sluiting van Bucas wellicht wel een uitkomst.

Dat heb ik geprobeerd met een dunnere cooler van stay dry stof maar die paste zo vreselijk dat ik die meteen terug gestuurd heb. Was me te duur daarvoor. Zat echt onwijs strak bij de halsaanzet/schoft vanwege zijn lage halsaanzet en de vaste hals die eraan zat kwam tot ver voorbij zijn oren. Was echt vreselijk, nog erger dan zijn Smartex.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:00

Hier juist een hoop brede paarden waar bucas wel goed op past := dus behalve de hals aanzet is het ook gewoon passen.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:15

IwanLuver schreef:
Net als MarjanB had ik ook weer een nieuwe deken besteld, de Dominicks zijn retour. Nu een Premier Equine Titan 50g maat 6'0 135/183
Edit: ik zie dat ik een foto van de hele deken ben vergeten :')
[ [url=m/1a1lrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XkGqIL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IwW9ef.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X4hAF3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JUNSOs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21A6lx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1L9SZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu een hele foto van de PE, ik vind de deken wel mooi liggen, alleen aan de bovenkant staat de deken wat uit als ze de hals naar beneden heeft. Dat moet nog vormen denk ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:39

Catago fit tech aangeschaft, lijkt een fijne deken. Normaal 191, maar die is er niet van catago. 185 ligt gelukkig goed en sluit mooi aan. Wil hem het liefst 24/7 op laten zolang het niet te warm is. Tot hoe warm gebruiken jullie deze deken? Lijkt wat warmer dan de recuptex light van bucas.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:51

Ligt nogal aan je paard hoe lang iets kan. De catago is een heel fijne deken. Bevalt me stuk beter dan de recuptex, dus overweeg om die ook voor de andere 2 paarden te kopen en de recuptex eruit te doen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:52

IwanLuver schreef:
IwanLuver schreef:
Net als MarjanB had ik ook weer een nieuwe deken besteld, de Dominicks zijn retour. Nu een Premier Equine Titan 50g maat 6'0 135/183
Edit: ik zie dat ik een foto van de hele deken ben vergeten :')
[ [url=m/1a1lrI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XkGqIL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IwW9ef.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X4hAF3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JUNSOs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/21A6lx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/z1L9SZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu een hele foto van de PE, ik vind de deken wel mooi liggen, alleen aan de bovenkant staat de deken wat uit als ze de hals naar beneden heeft. Dat moet nog vormen denk ik.
[ [url=m/Nqy3Kz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kC5u4o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/butLaw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vwLCEl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou als de dekens die ik nu besteld heb ook niet passen :')

Je woont niet toevallig in noord oost Brabant? :')

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:04

MarjanB schreef:
Nou als de dekens die ik nu besteld heb ook niet passen :')

Je woont niet toevallig in noord oost Brabant? :')

Nee helaas, Kop van Overijssel... niet om de hoek dus :+