[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:47

Skyefate schreef:
Faitherr, als ze een goede schuilstal heeft zou ik me inderdaad verder geen zorgen maken :) Ga je haar volledig scheren dan?

Hier ook even een vraagje - mijn merrie heeft nogal een allergie aan hooi/stof en ze heeft het nu met haar vacht wel erg warm. Ze ademt snel zwaar als er veel stof is en ik vroeg me af of het zou kunnen helpen een stuk uit haar hals te scheren?

Nou daar twijfel ik dus over, of ik haar volledig zou scheren of maar voor een deel, de benen laat ik sowieso gewoon want het pad naar de wei word vaak een enorme blubber bende. Maar ik zou het liefst wel haar hele hals en lijf eruit willen scheren omdat ze echt enorm zweet. Er ligt overigens geen strooisel in de schuilstal, maar rubberen matten.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:02

Ik kom even binnenvallen (lees al langer mee := )
Faitherr, hier scheer ik mn pony helemaal, zelfs benen en hoofd en zij staat ook 24/7 buiten met schuilstal. Nooit problemen gehad, ik maak wel gebruik van een halsdeken. Ik kan op het moment tot 500 grams opleggen maar dit komt misschien 3 dagen voor op heel de winter :')

Wat ik zou doen, omdat je met haar halsspier zit, of wat haar op de hals laten staan en rest van t lijf bijv wel scheren en alleen een uitrijddeken laten staan, of helemaal scheren maar wel zorgen dat er een hals aan kan mocht het nodig zijn. Zolang het droog weer is en het koud is kan het prima zonder hals maar op hele regenachtige en koude dagen is het dan wel fijn dat er een hals aankan. Mocht je nog vragen hebben voor ervaringen mag je ze altijd stellen :)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:13

Robin_Rikkie schreef:
Ik kom even binnenvallen (lees al langer mee := )
Faitherr, hier scheer ik mn pony helemaal, zelfs benen en hoofd en zij staat ook 24/7 buiten met schuilstal. Nooit problemen gehad, ik maak wel gebruik van een halsdeken. Ik kan op het moment tot 500 grams opleggen maar dit komt misschien 3 dagen voor op heel de winter :')

Wat ik zou doen, omdat je met haar halsspier zit, of wat haar op de hals laten staan en rest van t lijf bijv wel scheren en alleen een uitrijddeken laten staan, of helemaal scheren maar wel zorgen dat er een hals aan kan mocht het nodig zijn. Zolang het droog weer is en het koud is kan het prima zonder hals maar op hele regenachtige en koude dagen is het dan wel fijn dat er een hals aankan. Mocht je nog vragen hebben voor ervaringen mag je ze altijd stellen :)

super bedankt voor je reactie, ik denk dat ik dan inderdaad helemaal scheer (of misschien idd een uitrijdeken, omdat we wel alleen een buitenbak hebben en ik in wind en weer rijdt, bovendien is het 15 minuten stappen naar de bak, maar ze krijgt dan uiteraard gewoon een zweetdeken op onderweg naar de bak.
En dat ik dan nog even zoek naar een fijne halsdeken, ik heb onderhand wel een deken waar een hals aan kan, ik heb ook een hals maar die is maat s dus net te krap. Bedankt in iedergeval.
Oh en trouwens, hoe zit dat met jullie weide? Staan ze bij jullie niet in de blub? En hoe gaat dan met kale benen?

Bij ons hebben we een grote schuilstal met rubberen matten, als ze daar uit lopen komen ze op een soort van klein pleintje belegd met rubberen matten waar ook de hooiruif op staat, en vanaf daar kunnen ze het pad inlopen en ergens op dat pad is dan een opening naar een weitje, maar dat pad word enorm modderig.

Afbeelding
ik denk dat ik dan voor 5 of 4 ga.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:17

Hier word ze geschoren als het slecht weer word, zodat zr gewoon deken op kan houden, omdat erop en eraf lastig is.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:21

Weinig blub hier gelukkig, vind het ook wel fijner zo als zijn benen kaal zijn. Als er toch wat opzit, is het zo weg. Scheer de onderbenen het hele jaar op, blijven ze juist droger van.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:37

maya12333 schreef:
Weinig blub hier gelukkig, vind het ook wel fijner zo als zijn benen kaal zijn. Als er toch wat opzit, is het zo weg. Scheer de onderbenen het hele jaar op, blijven ze juist droger van.

ik zou persoonlijk heel graag de benen willen scheren omdat ik het ten eerste heel veel mooier vind maar ook omdat ze vorig jaar echt heel vies waren soms en er allemaal klonten in de haren gingen zitten. Alleen vraag ik me af of het nou slechter of beter word in de blub. Ik zal zo thuis even kijken of ik een foto kan vinden van hoe de benen waren

Robin_Rikkie

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:17

Hier kan het ook wel modderig worden maar ze staat best veel in haar stal en nog niet meegemaakt dat ze er last van heeft gehad. Ik denk dat geschoren benen juist sneller drogen en er ook inderdaad geen modder oid in blijft hangen. Handdoek eroverheen en ze zijn weer schoon en droog! Mocht je geen halsdeken willen gebruiken kan je voor bijvoorbeeld 6 gaan maar dan iets meer op het lijf weghalen maar op de hals wel deels laten staan :)

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:32

Afbeelding

Afbeelding
Hier zondag geschoren... staan 24/7 buiten met twee schuilstallen voor twee ponys en een paard (zijn stallen ter grote van een ruime box, maar ze staan er vaak gewoon met zn drietjes lekker opeengepropt in een stal..) als een paard altijd ruwvoer en beweging heeft, hebben ze niet snel kou hoor (tenzij je ze zonder deken zet.. maar ga ervan uit dat ze dan een deken op hebben)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:50

Mijn pony, staat op pagina 252, laat ik ook de benen en hals eraan zitten. Ik twijfel nu wel met betrekking tot de hals, ik heb alleen geen halsdekens en ga deze ook niet aanschaffen. Hij heeft wel een ruime streep eraf. Maar hij zat afgelopen vrijdagavond desondanks het scheren van kop tot staart onder het zweet, nu weet ik wel dat al dat haar snel het zweet van de huid afbrengt, maar het leek zo sneu. Zijn uggs blijft hij wel houden, tis alleen wat lastig met hoefschoenen aandoen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:16

jumpyhorse schreef:
[ [url=m/3aY7PU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1bcKvb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier zondag geschoren... staan 24/7 buiten met twee schuilstallen voor twee ponys en een paard (zijn stallen ter grote van een ruime box, maar ze staan er vaak gewoon met zn drietjes lekker opeengepropt in een stal..) als een paard altijd ruwvoer en beweging heeft, hebben ze niet snel kou hoor (tenzij je ze zonder deken zet.. maar ga ervan uit dat ze dan een deken op hebben)

En heb jij dan halsdekens op?

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:34

Faitherr schreef:
jumpyhorse schreef:
[ [url=m/3aY7PU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1bcKvb.jpg]Afbeelding[/url] ]

En heb jij dan halsdekens op?

Nee, geloof niet zo dat dat helpt. De organen moeten warm zijn, en die zitten onder de deken :)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:50

jumpyhorse schreef:
Nee, geloof niet zo dat dat helpt. De organen moeten warm zijn, en die zitten onder de deken :)

Dat dacht ik ook, maar de dierenarts zei dat de huid anders bij regen nat word omdat de haren te kort zijn om dat tegen te houden. Maar aan de andere kant zijn ze ook weer sneller droog. Ik vind het een lastig iets haha

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:53

Oh ik zie het meteen als ik geen halsdeken op heb. Daar groeit het haar veel sneller aan

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:56

Faitherr schreef:
jumpyhorse schreef:

Dat dacht ik ook, maar de dierenarts zei dat de huid anders bij regen nat word omdat de haren te kort zijn om dat tegen te houden. Maar aan de andere kant zijn ze ook weer sneller droog. Ik vind het een lastig iets haha

De dierenarts heeft er wel gelijk in, de vacht zorgt ervoor dat het water niet op de huid terecht komt en het er als het ware afloopt. Als het paard natregent wordt hij dus eigenlijk niet echt nat :) Als ik je zo hoor is de beste optie om een deken met losse hals te gebruiken zodat je deze op hele regenachtige dagen op kan doen en de rest van de tijd zonder?
Je had een deken met losse hals maar een te kleine hals? Wat voor deken is dit? Ik heb hier nog een hals liggen die ik over heb en niet gebruik dus mocht deze passen kan je hem overnemen :) (is een amigo hals dus met 4 rechthoekige klittenbandjes)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 23:00

Robin_Rikkie schreef:
De dierenarts heeft er wel gelijk in, de vacht zorgt ervoor dat het water niet op de huid terecht komt en het er als het ware afloopt. Als het paard natregent wordt hij dus eigenlijk niet echt nat :) Als ik je zo hoor is de beste optie om een deken met losse hals te gebruiken zodat je deze op hele regenachtige dagen op kan doen en de rest van de tijd zonder?
Je had een deken met losse hals maar een te kleine hals? Wat voor deken is dit? Ik heb hier nog een hals liggen die ik over heb en niet gebruik dus mocht deze passen kan je hem overnemen :) (is een amigo hals dus met 4 rechthoekige klittenbandjes)

Jaa het klonk inderdaad ook heel logisch. Dat was inderdaad ook mijn plan, om op de echt vieze natte dagen een hals om te doen.
De deken is van hkm dacht ik, gewoon een simpele deken met 3 haakjes waar musketons aan kunnen. De hals die ik heb is maat s, alleen dus te klein. Ik weet niet of die klittebandjes te bevestigen zijn met deze deken? En welke maat is die?

Afbeelding
(April gaat incognito :') )

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 23:30

Faitherr schreef:
Robin_Rikkie schreef:

Jaa het klonk inderdaad ook heel logisch. Dat was inderdaad ook mijn plan, om op de echt vieze natte dagen een hals om te doen.
De deken is van hkm dacht ik, gewoon een simpele deken met 3 haakjes waar musketons aan kunnen. De hals die ik heb is maat s, alleen dus te klein. Ik weet niet of die klittebandjes te bevestigen zijn met deze deken? En welke maat is die?

[ [url=m/xMkbDn.jpg]Afbeelding[/url] ]
(April gaat incognito :') )

Hmm, dat gaat niet passen helaas.. Ik weet dat ze bij de epplejeck halsstukken verkopen met 3 musketon haakjes eraan, je zou die kunnen proberen?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:05

Weer even een vraagje.
Ik ga straks mijn paard scheren en het word vandaag boven de 20 graden. Wat voor deken zou ik opdoen? Of helemaal geen deken.

Ik ga een halsdeken alleen gebruiken als ze regen voorspeld hebben

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:11

JoycexEnya schreef:
Weer even een vraagje.
Ik ga straks mijn paard scheren en het word vandaag boven de 20 graden. Wat voor deken zou ik opdoen? Of helemaal geen deken.

Ik ga een halsdeken alleen gebruiken als ze regen voorspeld hebben

Ik heb mijn paard gistermiddag geschoren.
Mijn paard moet voor 7:30 's ochtends naar buiten dus ik heb een gevoerde regendeken opgedaan.
Straks zou het wel te warm zijn, maar liever iets te warm dan te koud staan.
Als ik haar wat later buiten zou kunnen zetten had ik een 0 gram deken opgedaan.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:22

Ik ben de hele dag vrij.
Dus zou evt als het te warm word onder de deken het 's middags af doen.
Vaak gaan de paarden tussen 9 en 10 naar buiten.
En rond 8 uur naar binnen.

Als ik de hele dag moet werken laat ik denk gewoon de 0 grams op ofzo.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:32

Die van mij is zaterdag geschoren en staat overdag 08.00 tot 20.00 met een ongevoerde regendeken. Vanaf 20.00 uur leg ik er 100gram op zonder hals. Doet ze het nu goed op. Is snel warm met deze temperaturen. Als je de hele dag vrij bent zou ik de deken af houden en rond 5 uur op doen als het een beetje af begint te koelen.

Edit: mijne staat nog 24/7 buiten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:43

En natuurlijk had ik botte messen. Gelukkig kon ik hier in de buurt ze meteen laten slijpen dus zo weer verder.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:13

Zoveel scheermachines die niet meer mee willen zeg := Hopen dat die van mij het nog doet.

Die van mij is echt super wollig en heeft wat last gehad van stofallergie/pollenallergie, en nu net een uurtje buiten gaan rijden op een supersloom tempo en ze stond na 2 km zich kapot te zweten met 15 graden :(

Hoe kiezen jullie welk patroon jullie scheren? Ik twijfel over jachtpatroon of gewoon een stuk uit de hals en schouder...

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:26

Ik scheer helemaal vind de rest niet mooi haha.

Hij liep ook wel vast door al het huidvet dat ze heeft

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:31

Onze tijdelijke racestreep, was alsnog zweten na 20 minuten longeren in het zonnetje. Zodra het weer minder wordt, scheer ik helemaal en gaat de deken erop.

Afbeelding

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:23

Wijslander schreef:
Onze tijdelijke racestreep, was alsnog zweten na 20 minuten longeren in het zonnetje. Zodra het weer minder wordt, scheer ik helemaal en gaat de deken erop.

[ [url=m/V1jR5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is de rede dat je niet nu al helemaal scheert?

Hier besloten om zondag april helemaal kaal te laten gaan behalve het hoofd, en de benen twijfel ik nog even, dus daar moet ik nog even goed over na denken.