[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:41

Dat vacht niet meer werkt is idd achterhaald. Dekens zijn ook echt wel beter geworden in al die jaren. Ze kunnen gewoon nog haar overeind zetten onder 0 grams, net als onder dikkere. Ik denk dat 100 grams veel is met vacht en dit weer, met die kou had het wel gekund. Dus 0 of 50 beginnen om te proberen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:51

Welke 50 grams dekens kennen jullie allemaal? Ik heb de Irish Turnout gehad, maar was niet super blij met de waterdichtheid. Ik heb nu nog een 50 grams Felix Buhler met halve hals en een fedimax. Maar ik zoek er nog eentje bij zonder hals. Paard met best brede schouders. Ik zou het liefst rhino willen maar die hebben geen 50 volgens mij? Liefst met sluiting onder klitteband. Weet iemand nog opties?

- 50 grams
- 100% waterdicht
- geen halve hals (eventueel losse hals)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:53

Premier Equine Titan, die is 40gr.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:54

Tancreda4 schreef:
Welke 50 grams dekens kennen jullie allemaal? Ik heb de Irish Turnout gehad, maar was niet super blij met de waterdichtheid. Ik heb nu nog een 50 grams Felix Buhler met halve hals en een fedimax. Maar ik zoek er nog eentje bij zonder hals. Paard met best brede schouders. Ik zou het liefst rhino willen maar die hebben geen 50 volgens mij? Liefst met sluiting onder klitteband. Weet iemand nog opties?

- 50 grams
- 100% waterdicht
- geen halve hals (eventueel losse hals)

Er word wel geadverteerd dat hij waterdicht is
Heb je het wel gemeld bij bucas

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:55

Lemieux heeft er diverse.
Amigo met disc
Rambo
Qhp
Dkr sports

Gut er zijn er super veel. Even in webshop op vulling selecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:57

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:58

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:59

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:09

Ik heb op aanraden van hier een maatje kleiner voor m’n pony gekocht. Nu dus maat 5.3
Wat vinden jullie?

Onderdeken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Regendeken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:10

Lijkt qua maat prima te passen!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:17

De onderdeken lijkt me wat kort, trekt ook behoorlijk op de schouder.
De regendeken lijkt me prima, zakt nog iets uit in gebruik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:58

Celebi schreef:
Zo te zien lijkt er een 50g liner aan te komen van Horseware. Dat is wel ideaal moet ik zeggen. Al wil ik niet nog meer liners in de kast. :')

https://www.loesdau.com/nl/horseware-on ... icQAvD_BwE

Oh wat goed !!!

Super bedankt voor alle reacties, zijn er nog een hoop ! :):)

Junior2019 schreef:

Hij lekte op de naden bij de buiksingels door. Bekend iets schijnt dat te zijn? Heb het nooit gemeld bij bucas verder.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:02

Celebi schreef:
Zo te zien lijkt er een 50g liner aan te komen van Horseware. Dat is wel ideaal moet ik zeggen. Al wil ik niet nog meer liners in de kast. :')

Woehoooo zo te zien vanaf februari. Die ga ik sws kopen haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:04

Tancreda4 schreef:
Celebi schreef:

Oh wat goed !!!

Super bedankt voor alle reacties, zijn er nog een hoop ! :):)

Junior2019 schreef:

Hij lekte op de naden bij de buiksingels door. Bekend iets schijnt dat te zijn? Heb het nooit gemeld bij bucas verder.

Nog nooit last van gehad, ook niet gehoord in mijn omgeving. Alles gewoon droog al jaren
Zulke dingen moet je juist wel melden, ze horen namelijk waterdicht te zijn en had een productiefout kunnen zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:08

Hier in het topic zijn er wel meer met dat probleem, mijn Irish bleef ook niet droog op die naden na verloop van tijd. Beetje regen zou ie prima aan kunnen nog, en iets meer ook wel na het inspuiten, maar echt buien lang trok ie niet.

Sowieso is de waterkolom van de Irish lager dan smarted of power turnout, maar goed, de prijs ook.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:14

Bij agradi staat het er bij op de site dat hij op naden niet volledig waterdicht is.

Zag ook deze langskomen maar die is met 900D wellicht wat minder waterdicht dan de 1200d Irish Turnout?
Qua sterkte maakt t niet uit, een merrie met een grote persoonlijke bubbel, dus er wordt niet door andere paarden aan getrokken ;)

https://hypostore.nl/amigo-hero-900-rev ... BwE#527=16

De kleur vind ik wel mooi ook

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:20

900/1200 zegt niks over waterdichtheid. Ga vooral ook kijken wat je paard past, want bucas en amigo zijn behoorlijk verschillend qua pasvorm

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:31

Tancreda4 schreef:
Bij agradi staat het er bij op de site dat hij op naden niet volledig waterdicht is.

Zag ook deze langskomen maar die is met 900D wellicht wat minder waterdicht dan de 1200d Irish Turnout?
Qua sterkte maakt t niet uit, een merrie met een grote persoonlijke bubbel, dus er wordt niet door andere paarden aan getrokken ;)

https://hypostore.nl/amigo-hero-900-rev ... BwE#527=16

De kleur vind ik wel mooi ook

Dat had ik ook gezien maar ik had het bij bucas na gevraagd en die zeiden dat hij waterdicht is

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:46

Ja, ik gebruik hem al jaren naast de smartex en beide kunnen het vreselijke weer van vorig jaar aan. Staan heel aantal paarden hier continu onder de irish.

Dat er een keer wat mis is kan gebeuren, net als bij rambo enzovoorts. Maar je moet het wrl melden bij de leverancier of het merk. Want het hoort gewoon niet en zonder melden kan het merk niet controleren, maar je gooit ook eigen geld weg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:49

Ik had mijne bij een outlet ergens in een gehucht gekocht dus kon niet naar de winkel terug toen de tijd. Niet over nagedacht bij bucas zelf te melden, had immers ook geen aankoop bon enzo meer.

Een rhino die doorlekte is super geregeld met de webshop. Mijn nieuwe is wel 100% waterdicht, die is aardig op de proef gesteld afgelopen maanden :)) (24/7 buiten en gaat niet schuilen).

Met de smartex heb ik dat niet gehad. En m'n shet staat deze natte winter ook 24/7 onder een smartex en daar niet dat probleem.

Ps. Ik had 2 irish turnouts, en beide hadden het helaas. En hier op bokt werd toen ook gezegd dat het bekend was van die dekens.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:36

Jokonootje schreef:
Ik wilde heel graag mijn merrie (bijna 17jaar) nog zonder deken laten staan ze heeft een prachtige wintervacht ontwikkeld maar ondanks 24/7 echt onbeperkt hooi en elke dag stevig bij voeren valt ze toch af.
Ze levert vooral in op spieren.
Ze heeft 4 weken stil gestaan ivm vakantie en ik zie dat ze fors ingeleverd heeft.
Denk dat een deken haar wel kan helpen om minder spierverlies te krijgen.
Maar ze heeft best een nette wintervacht dus waar begin ik nu?
Een 100 gram waterdichte?
Ik heb wel een regendeken liggen maar als ik die op zou leggen werkt haar vacht niet optimaal meer natuurlijk.

Ik heb hier echt geen kaas van gegeten dus wie helpt me even.

Ik herken dit bij mijn Haf. Die heeft een dikke wintervacht maar heeft darm-en stofwisselingsproblemen waardoor hij zichzelf vanuit binnen niet goed warm kan houden. Levert ook in op spieren bij kou. Die staat zelfs onder 250 gram bij 0 graden. En hij voelt dan zelfs koel onder de deken. Dus staar je niet te blind op wat gangbaar is. Maar probeer vooral veel uit.
Begin licht en bouw op als je een koud of koel paard eronder hebt. Regendeken + liner van 100 en liner van 200 is een mooie start.
Shires heeft een fijne 50 grams deken voor een gunstige prijs voor erbij.
Succes!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:06

mcjv schreef:
Hier ook horseware liners onder de Lemieux Arika/kudos, maar inderdaad alleen aan de achterkant bevestigd. Blijft wel prima liggen.

Kunnen ze bij de hals niet ook bevestig worden? Zit voor een Kudos te kijken, en heb horseware liners. Wil ze wel kunnen bevestigen, liners willen nog weleens rond de schoft gaan trekken als ze niet vastzitten aan de bovendeken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:16

Bij de Arika kan hij er niet aan vast aan de voorkant. Lemieux heeft zelf liners met klittenband, dus ik denk dat de bevestigingspunten van de Arika en Kudos hetzelfde zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:25

Nou ik heb weer een ronde dekens besteld om te passen :+ een weatherbeeta en de rhino een maat groter. Ben benieuwd _O-

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:50

Wat zouden jullie doen?
Pony staat 24/7 buiten met 24/7 hooi tot beschikking en schuilmogelijkheid. Is in oktober jachtpatroon geschoren maar is al n deel haar aangegroeid.

Heeft momenteel 200 grams op met hals maar het wordt overdag 13 graden en snachts 3/4/5 graden. Is momenteel aan de magere kant.. hals op of af doen? Ik twijfel door het weer..
Over n paar dagen blijft het nachts 7 graden en dan wil ik wel naar de 100 grams gaan...