[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:13

Ik had vorig jaar mijn 4-jaarse ook overdag buiten en 's nachts binnen. Geen halsdeken gebruikt en is perfect gegaan :)

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:33

JoycexEnya schreef:
Even weer een vraagje.
Ik wil woensdag mijn tinker helemaal scheren. Ze zweet heel erg en is snel zeiknat. Nu wil ik eigenlijk geen halsdeken gebruiken, omdat de manen dan kunnen afbreken en dat vind ik zonde.
Ze staat overdag in de paddock met hooi en 's nachts in een binnenstal. Zou alleen een 0 gr deken met hals voor buiten kunnen? Of is een halsdeken niet echt nodig?

Hoe lang ben je je messen kwijt als je bij Jorna laat slijpen? En kan het ook ergens anders?

Zonder hals kan wel, zal misschien daar wel wat sneller terug komen.

In verleden liet ik mijn messen slijpen bij EJ. Ging dan altijd naar Drachten en kreeg ze dan gelijk weer mee. Belde wel altijd even vantevoren. Heb nu iemand in omgeving van Dwingeloo die ze slijpt voor €5,- en die doet het super. Heb met Divoza al meerdere malen geen goede ervaring.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:34

JoycexEnya schreef:
Even weer een vraagje.
Ik wil woensdag mijn tinker helemaal scheren. Ze zweet heel erg en is snel zeiknat. Nu wil ik eigenlijk geen halsdeken gebruiken, omdat de manen dan kunnen afbreken en dat vind ik zonde.
Ze staat overdag in de paddock met hooi en 's nachts in een binnenstal. Zou alleen een 0 gr deken met hals voor buiten kunnen? Of is een halsdeken niet echt nodig?

Hoe lang ben je je messen kwijt als je bij Jorna laat slijpen? En kan het ook ergens anders?

Ik scheer mijn haflinger elk jaar helemaal kaal maar ze heeft nog nooit een halsdeken om gehad
Wel staat zij overdag buiten en aan het eind van de middag op stal waarbij ze wel met haar hals&hoofd naar buiten kan kijken

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:40

Wie heb jij ik woon redelijk in de buurt van Dwingeloo. Dan ga ik eerst zonder hals proberen. En evt alleen hals op al er regen voorspeld hebben. Ook omdat ze niet echt kunnen schuilen in de paddock. Volgens mij zijn mijn messen nog wel scherp. Heb er 1x een heel paard mee geschoren. 1x een paard het hoofd en de benen niet en 1x een racestreep.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:14

Ik heb mijn messen uit nood weer voor een x bij de plaatselijke slijper laten doen...... :x
Gaat niks boven Jorna :')

Met Jorna kan ik wel 15 paarden. Plaatselijke slijper nog geen 4 :oo

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:30

Zijn er hier toevallig mensen die een jachtmodel hebben geschoren met een figuurtje op de billen?
En het figuur wat dan overloop van geschoren gedeelte naar niet geschoren gedeelte?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:18

kaatje77 schreef:
Ik heb mijn messen uit nood weer voor een x bij de plaatselijke slijper laten doen...... :x
Gaat niks boven Jorna :')

Met Jorna kan ik wel 15 paarden. Plaatselijke slijper nog geen 4 :oo

Ik normaal ook maar heb nu messensetten die nog geen half paard scheren van jorna teruggekregen.. hopelijk lossen ze het netjes op

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:40

:oo oh jee..... Dat hoop ik ook.

Heb net gisteren weer 7 setjes opgestuurd. Heb er wel een brief bij in gedaan dat als de messen op waren ze niet geslepen hoeven te worden :+
Zij weten het beter dan mij of ze nog een ronde meekunnen :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:51

Jaa ik had er ook altijd wel vertrouwen in! Dus vind dit zo gek van hun :+ zijn ook echt alle 5 de setten die ik opgestuurd had

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:06

Ik heb dat ook een keer aan de hand gehad Jester :j Is toen wel netjes opgelost overigens.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:56

Faitherr schreef:
Rachel_x schreef:
[ [url=m/U7p3Si.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook de hals geschoren! Binnenkort naar een nieuwe kudde, dus ga haar nog niet onder de dekens zetten. Scheerapparaatje aangeschaft via Ali express, volgende keer opzetstukje gebruiken want dit is wel erg kaal haha. Maargoed, binnen een week zal het haar al wel gegroeid zijn.

wauw!! Netjes gedaan! Ik wil mijn haf ook alvast dit scheren. Alleen tot waar ga je nu? Ga je nog voorbij de oksels? En je hebt nu dus met een tondeuse zonder opzetstuk geschoren? En heb je toevallig een linkje naar die tondeuse?

Ik heb zelf de tondeuse van de Lidl. Ik verwacht dat deze makkelijk door de vacht komt, maar stel ik wil op 3 mm scheren, moet ik dan gewoon het opzetstukje van 3 mm erop zetten of moet ik ook nog iets op de scheermachine zelf aanpassen?

Heeft iemand hier antwoord op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:59

Zijn er hier al mensen die hun paard al helemaal geschoren hebben? Mijne is echt een teddybeer, maar met die wisselende temperaturen weet ik echt niet wanneer ik er nou goed aan doe...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:08

Ja hoor al genoeg gedaan. Warm is warm

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:25

Anoniem schreef:
Zijn er hier al mensen die hun paard al helemaal geschoren hebben? Mijne is echt een teddybeer, maar met die wisselende temperaturen weet ik echt niet wanneer ik er nou goed aan doe...

een maand geleden al. En ik ben er blij om, met dit weer met zijn berevacht... dan hoef ik niet meer te rijden

Tochin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:34

Hallo Allemaal, ik heb een paardje (1m53) van bijna 18 jaar. Ik ga met hem de selecties springen voor jumping Mechelen 1m. Nu staat hij al goed in zijn wintervacht waar hij wel serieus last van heeft als ik hem train en zeker ook op jumping. Ook op de weide staat hij vaak te zweten met zo'n warme dagen. Nu wil ik hem al gaan scheren, maar zit met een dilemma.

Ik zou hem helemaal willen scheren, maar dan moet ik een deken aan voor 's nachts maar dit moet hij dan ook aanhouden overdag op de weide. Wat met 22 graden op de middag best wel warm is denk ik.

Ofwel scheer ik hem deels (buik, schouders en nek, maar kan ik hem dan zo laten staan s nachts zonder deken?

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Alvast bedankt voor de reacties!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:47

ik zit al een hele tijd tegen een dingetje aan te hikken, ik wil mijn haf dit jaar namelijk (op advies van de dierenarts) scheren. Maar ik weet niet zo goed wat ik precies wil scheren, want omdat ik zelf geen scheermachine heb is het lastig om evt. bij te scheren.
Probleem is dat ze 24/7 buiten staat, ik kan qua dekens die ik nu heb opbouwen tot 600 grams, heb alleen geen halsdeken maar dit zou ik eventueel aan kunnen schaffen.
Maar wat doen de meeste mensen hier qua patroon bij paarden die 24/7 buiten staan? Zijn er ook mensen die ze helemaal scheren? (ik laat sowieso de benen en het hoofd voor wat het is, maar ik twijfel over de hele hals.) En wat leggen jullie dan op qua dekens?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:48

Anoniem schreef:

Ik heb als tussenoplossing toch een flinke racestreep geschoren, dan kunnen we trainen zonder al met dekens in de weer te moeten.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:03

Faitherr schreef:
ik zit al een hele tijd tegen een dingetje aan te hikken, ik wil mijn haf dit jaar namelijk (op advies van de dierenarts) scheren. Maar ik weet niet zo goed wat ik precies wil scheren, want omdat ik zelf geen scheermachine heb is het lastig om evt. bij te scheren.
Probleem is dat ze 24/7 buiten staat, ik kan qua dekens die ik nu heb opbouwen tot 600 grams, heb alleen geen halsdeken maar dit zou ik eventueel aan kunnen schaffen.
Maar wat doen de meeste mensen hier qua patroon bij paarden die 24/7 buiten staan? Zijn er ook mensen die ze helemaal scheren? (ik laat sowieso de benen en het hoofd voor wat het is, maar ik twijfel over de hele hals.) En wat leggen jullie dan op qua dekens?

Die van mij heeft 24/7 buiten gestaan, tijdje op pension gehad. Nu weer naar 24/7 buiten met schuilstal.

Toen gewoon volledig geschoren inclusief hoofd en benen. Ga dat nu gewoon weer doen. Ik heb dekens die opgebouwd kunnen worden tot 500 gram. Zonder hals ivm behoud van de manen.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:15

Mijne staat ook 24/7 buiten, heb hem vorige week helemaal geschoren (hoofd en benen ook). Hij stond echt te genieten. Staat nu onder een 200 gram met ongevoerd hals. Nu met de zonnige warme dagen een licht gevoerde regendeken zonder hals overdag. Paardlief heeft het snel koud en last van zijn spieren en geen vetreserves, dus helaas al goed ingepakt. Stalgenoot heeft haar 24-jarige paard ook helemaal geschoren die staat nu zonder iets, als het slecht weer is een ongevoerd regendeken zonder hals. Maar die heeft het juist snel weer warm en staat bijna altijd in de schuilstal. Vorige winter niet meer dan een 400 grams nodig gehad. Zolang de deken maar goed waterdicht is, dat is het belangrijkste. Hals werkt wel fijn tegen inregenen en de mijne is snel stijf in zijn hals, dus gebruik wel een gevoerde hals als het echt winter is.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:32

Hmm oke, super bedankt voor de reacties! Mijn paard heeft een gevoelige spier in de hals dus daar moet ik sowieso mee uitkijken dan. De dierenarts had gezegd dat ik wel halsdekens op zou moeten doen omdat de regen anders direct op de huid komt, omdat ze het niet meer tegen kunnen houden met de vacht. Maar ik vind het inderdaad zonde van de manen en ik heb tot nog toe geen fijne deken kunnen vinden waar een hals aan kan. Maar als ik jullie reacties zo lees. Zou ik dus eventueel haar helemaal kunnen scheren en dan gewoon goed opletten qua hoe warm ze het heeft? Want naar mijn idee is ze best een beetje een koukleum.
En met 600 grams moet ik het dus zeker kunnen halen? Ze heeft overigens een hele mooie ruime schuilstal met flappen aan een kant van de ingang waar ze dus helemaal uit de wind en uit de regen kan staan. En onbeperkt ruwvoer.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:52

Faitherr, als ze een goede schuilstal heeft zou ik me inderdaad verder geen zorgen maken :) Ga je haar volledig scheren dan?

Hier ook even een vraagje - mijn merrie heeft nogal een allergie aan hooi/stof en ze heeft het nu met haar vacht wel erg warm. Ze ademt snel zwaar als er veel stof is en ik vroeg me af of het zou kunnen helpen een stuk uit haar hals te scheren?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:54

Mijn paard wordt vanmiddag geschoren. Omdat het mooi weer wordt is het lastig kiezen welke deken.
Ik denk zelf voor de nacht een 200 gram? Of zou dat te koud zijn. Voor overdag is dat waarschijnlijk te warm in de wei (ze staan de hele dag in de zon). Wat denken jullie? Ze staat 's nachts op stal.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:59

Mijn warmtekikker heeft 's nachts in een binnenstal een zomerdeken + gevoerd regendeken op. Ik heb helaas (nog niet) de mogelijkheid om 's ochtends en 's nachts te wisselen van dekens, maar ik heb niet de indruk dat ze het koud heeft :)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:10

Ik heb haar thuis staan dus dat is voor mij geen probleem :)
Het enige nadeel is dat ik om 7:30 naar mijn werk moet, en ze dan dus naar buiten gaan.
Het is dan nog best fris maar later op de dag weer warm...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:26

Ja meest ideaal is wanneer je rond 10 uur kunt wisselen.
Hier is scheren vooralsnog niet nodig, zweet nog niet veel meer dan normaal.
Of ik rijd niet fanatiek genoeg :Y) .