[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:54

Capriootje schreef:
Hier ook de halzen op. Geschoren gevoerde hals en die van mij ongeschoren maar wel dunne vacht ongevoerde hals. De wind stond precies vervelend inderdaad.

Is iemand bekend met de Lemieux dekens (Arika en Kudos) in combinatie met de Horseware liners? Passen deze eraan vast met de bevestiging?

ja hoor passen er perfect aan heb wel kwa liner een maat kleiner als de buitendeken anders komen ze bij mijn paard er aan de achterkant onderuit en regen ze nat dit is vast van paard tot paard afhankelijk

Slmt9

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:26

Hier de deken vandaag afgedaan *\o/*
Ondanks de wind best een fijne temperatuur!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:36

Hier onder 200, buiten met hals, hele harde wind die het koud maakt en geen zon hier helaas…

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:33

De lemieux arika passen voor niet vast aan mijn horseware liner, achter wel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:08

Hier ongeschoren onder 100 gram met 0gram hals. Niks te warm.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 01:38

Hier ook horseware liners onder de Lemieux Arika/kudos, maar inderdaad alleen aan de achterkant bevestigd. Blijft wel prima liggen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:41

Hier geschoren en 50 gr bucas deken
Ik kijk maar naar de tabel van bucas
Hij voelt lekker op temperatuur niet koud maar ook niet warm

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:04

De ene is geschoren en staat met 150 gram en is warm genoeg en de andere heeft een 250 gram op, ook geschoren. Beide zonder hals.

Zijn Shetlanders overigens :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:06

Hier niet geschoren en nog steeds de bucas smartex medium, dus 150? Met recuptex eronder en hals als het waait of regent. Niks te warm, met de vorst zat er nog extra liner onder van 100 of 150.

Wat dat betreft kijk ik niet naar geschoren of niet geschoren. Wel naar hoe dik de vacht is en hoe ze aanvoelen. Mijne wordt niet geschoren, omdat ze geen hele dikke vacht krijgt en amper tot niet zweet. En als ze eens nat is na een zware les is ze na 5 minuten droog.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:09

Mijne is in november voor het laatst geschoren en staat overdag nu onder een 0 gram (inclusief hals) met 100 gram liner (de rhyolite van back on track heb ik onlangs gekocht, benieuwd of het iets doet) en de nachten onder een 250 gram deken met eventueel de 150 gram hals als het regenachtig of kouder is.
Het is echt een beetje zoeken momenteel, he? Rare temperaturen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:12

Ja vooral verschil tussen dag en nacht soms of de ene nacht 11 graden en daarna 2...

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:30

Heeft iemand hier de lemieux kudos regendeken al gepast op een breed/groot (fries) paard?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:16

Ik heb de dry liner, nu er ook op liggen want paard was op stal aan het zweten met 100 grams op, maar heb soms het idee dat die warmer is dan 100 grams. 50 grams kan ik nergens vinden en de normale dekens van horseware die 50 grams zijn hebben rechte sluitingen aan de voorkant en moet een v sluiting hebben want recht past ze niet. Maar is dan de Rambo Liner Airmax misschien wat meer voor mij? Iemand een idee? Of kan ik beter een regendeken die fleece gevoerd is kopen?
Het is een haflinger die het snel warm heeft. Paar uur buiten staat en op stal het warm heeft, is een binnenstal met 56 paarden in de schuur. Is nu 2 keer geschoren maar zit best dik in het haar. Of toch nog een keer scheren?
Heb trouwens de regendeken van amigo bravo 12 geloof ik. En dan liners eronder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:18

De dry liner is voor mijn paard ook meer een 100grams. De airmax is helemaal van mesh en op zich wel koeler, ik weet niet of je paard een gevoelige huid heeft? Dat mash gaf hier kale schouders.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:23

Die Airmax had ik vorige week op. Die is echt een stuk koeler dan de Dry liner en de 100 grams liner. Veel luchtiger. Je maakt een soort extra lucht laagje onder de buitendeken dus wat extra isolatie, maar wel eentje die goed ademt. Mijn harige pony deed het er erg goed op, ook nog met de wat koudere temperaturen. Daarna al snel weer over op 0 grams en nu het droog blijft staat hij weer zonder deken.

Maar als je paard zo zweet onder de 100g, is dan 0 grams niet al voldoende?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:46

Celebi schreef:
Die Airmax had ik vorige week op. Die is echt een stuk koeler dan de Dry liner en de 100 grams liner. Veel luchtiger. Je maakt een soort extra lucht laagje onder de buitendeken dus wat extra isolatie, maar wel eentje die goed ademt. Mijn harige pony deed het er erg goed op, ook nog met de wat koudere temperaturen. Daarna al snel weer over op 0 grams en nu het droog blijft staat hij weer zonder deken.

Maar als je paard zo zweet onder de 100g, is dan 0 grams niet al voldoende?

Ik denk voor buiten niet, woon aan de kust en de wind staat hier altijd aan haha. Misschien toch voor die air max kijken als tussendeken voor de 100 grams en 0 grams.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:55

Slmt9 schreef:
De dry liner is voor mijn paard ook meer een 100grams. De airmax is helemaal van mesh en op zich wel koeler, ik weet niet of je paard een gevoelige huid heeft? Dat mash gaf hier kale schouders.

Hier trok de Airmax ontzettend naar achteren. := De Dry Liner bleef veel beter liggen. De Dry Liner heeft wel een aardig temperatuur bereik. Ze heeft er idd ook onder gestaan rond het vriespunt, maar ook wanneer het buiten gewoon al 10 graden was.

De Airmax is naar een weidegenootje gegaan en de Dry Liner hangt nog steeds in mijn berging. Die moet ik mss vandaag maar eens weg brengen om te laten wassen. ;( Haar andere dekentjes zijn ook al gewassen en liggen netjes opgevouwen in mijn berging.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:04

De dry liner trekt hier ook wel een beetje. Als het boven nul is gaat mijn paard eronder zweten, dus ik gebruik hem heel weinig :+

Wel mooi op tijd alle dekentjes alweer gewassen en opgeborgen Bagheera :D
Mijn paard heeft een rambo staldeken, bucas cooler of de dry liner standaard als onderdeken. Die was ik thuis zelf vrij regelmatig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:56

Slmt9 schreef:
De dry liner trekt hier ook wel een beetje. Als het boven nul is gaat mijn paard eronder zweten, dus ik gebruik hem heel weinig :+

Wel mooi op tijd alle dekentjes alweer gewassen en opgeborgen Bagheera :D
Mijn paard heeft een rambo staldeken, bucas cooler of de dry liner standaard als onderdeken. Die was ik thuis zelf vrij regelmatig.

Ik heb mijn oma in oktober laten gaan. ;( De Dry Liner is de laatste deken die nog steeds gewoon uithangt in mijn berging.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:57

Oh nee, wat naar! Heel veel sterkte :(:) Blijft ook rot, die spullen wassen en opruimen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:05

Ik wil voor straks een 0 gr regendagen
Nu zit ik terwijfelen tussen een bucas sunshower of een gewone 0 gr regendagen
Wat is nu eigenlijk het verschil en wijsheid
Als het een zomerseregendag is hoeft er toch geen deken op
Het is dus voor het voor en najaar

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:07

Bagheera_206 schreef:
Ik heb mijn oma in oktober laten gaan. ;( De Dry Liner is de laatste deken die nog steeds gewoon uithangt in mijn berging.

Oh noooo :( wat ontzettend verdrietig. Heel veel sterkte :(:)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:28

Dank jullie wel. Iedere keer als ik mijn fiets uit berging pak zie ik haar liner hangen. Ik denk dat ik wel van 1 van haar dekentjes zo een tas wil laten maken. Die zag ik een keer via de socials of dit topic voorbij komen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:11

Ik wilde heel graag mijn merrie (bijna 17jaar) nog zonder deken laten staan ze heeft een prachtige wintervacht ontwikkeld maar ondanks 24/7 echt onbeperkt hooi en elke dag stevig bij voeren valt ze toch af.
Ze levert vooral in op spieren.
Ze heeft 4 weken stil gestaan ivm vakantie en ik zie dat ze fors ingeleverd heeft.
Denk dat een deken haar wel kan helpen om minder spierverlies te krijgen.
Maar ze heeft best een nette wintervacht dus waar begin ik nu?
Een 100 gram waterdichte?
Ik heb wel een regendeken liggen maar als ik die op zou leggen werkt haar vacht niet optimaal meer natuurlijk.

Ik heb hier echt geen kaas van gegeten dus wie helpt me even.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:19

Vacht werkt prima met een regendeken. Ik zou daarmee beginnen.