[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:52

Dan indd een dekje of gelpad en aftekenen met krijt oid.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:26

Veestift bij de welkoop. Ideaal. Kost een eurotje

Laurievc

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:32

Ik neem gewoon handlengte. Dan leg ik mijn hand en scheer er gewoon langs. Super handig

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:42

kaatje77 schreef:
Veestift bij de welkoop. Ideaal. Kost een eurotje

Goed idee, rij er even langs straks!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:29

Wijslander schreef:
Uit de losse pols ga ik het niet aan beide kanten gelijk krijgen, denk ik. :P Dus hoop dat er een handigheidje voor bestaat...

Met een nat krijtje op de vacht aftekenen :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:26

Eergisteren maar geschoren. Begonnen met hals en borst. Eens kijken of dat voldoende is. Anders gaat er meer af. 1e keer dat ik zelf scheer :+

Afbeelding

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:35

Nessa schreef:
Eergisteren maar geschoren. Begonnen met hals en borst. Eens kijken of dat voldoende is. Anders gaat er meer af. 1e keer dat ik zelf scheer :+

[ [url=m/dl5qFo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Staat die van jou s’nachts op stal?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:47

Nee. 24/7 buiten met inloopstal

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:51

Mooi modelleltje Nessa!

Ik denk dat ik vd week ook zoiets ga doen, ik heb nog geen zin om al met dekens in de weer te gaan maar ik ga wel 2 x per week mennen en afgelopen keren stond t schuim tussen ponylief haar billen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 13:07

Nessa schreef:
Nee. 24/7 buiten met inloopstal

en mag ik vragen wat je van plan bent erop te gooien qua dekens? Mijne staat namelijk ook zo, en die ga ik ook scheren maar ik probeer me wat te oriënteren.
Doe jij ook halsdekens?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 13:29

als ze zo blijft gaat er niks op aan dekens.
Halsdekens doe ik sowieso niet.

Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar had ik het uiteindelijk zo. Toen eerder ook hals en borst geschoren, ook buik.
Later die niet bijgeschoren en dit gedaan. Toen wel deken op.
Hoe dik ligt echt aan je paard. Vorige winter heb ik 100, 200, 300 en 400 grams gebruikt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:43

Mijn jonkie heeft vandaag toch een racestreep gekregen. Hij is de vakantie zat en ik wil nog niet met dekens in de weer, dus dan maar even zo.

Kon ik meteen mijn nieuwe 21/23 messen proberen, wel wat strepen maar ik was veel sneller klaar dan met de 31/15 messen en over een week zie je er niks meer van.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:57

Hier vandaag geschoren Afbeelding
Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:20

Ik twijfel of ik mijn pony ga scheren. Het is een haflinger kruising maar hij heeft al een redelijke vacht ontwikkeld. Heeft nu wel al een regendeken op met dr koudere dagen (onder 15 graden, anders gewoon bloot). Maar met het rijden zweet hij zo, zelfs als ik niet intensief bezig ben.

Heb zelf helaas geen scheerapparaat. Denk dat ik hem sowieso niet helemaal kaal wil. Hij is ook nog nooit geschoren. Zal eens op zoek of er iemand is in mijn buurt die dat kan doen voor mij.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:18

Afbeelding
Vandaag ook geschoren. Pony weer blij, die stond te zweten in de wei afgelopen dagen en had jeuk.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:02

Hier ook met mijn kleine shet. Als hij alleen in de wei stond was hij al zeiknat. Met scheren was hij helemaal zen zoals altijd haha. En was er echt opgelucht door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:33

Hier de cushing patiënte ook geschoren. Ze is er zo blij mee, gelijk veel levendiger. Er kwam ook erg veel haar af :=
Helaas een beetje streperig, de messen hadden nogal moeite met de structuur van haar vacht.
Afbeelding

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:29

Afbeelding
Hier ook de hals geschoren! Binnenkort naar een nieuwe kudde, dus ga haar nog niet onder de dekens zetten. Scheerapparaatje aangeschaft via Ali express, volgende keer opzetstukje gebruiken want dit is wel erg kaal haha. Maargoed, binnen een week zal het haar al wel gegroeid zijn.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:07

Rachel_x schreef:
[ [url=m/U7p3Si.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook de hals geschoren! Binnenkort naar een nieuwe kudde, dus ga haar nog niet onder de dekens zetten. Scheerapparaatje aangeschaft via Ali express, volgende keer opzetstukje gebruiken want dit is wel erg kaal haha. Maargoed, binnen een week zal het haar al wel gegroeid zijn.

wauw!! Netjes gedaan! Ik wil mijn haf ook alvast dit scheren. Alleen tot waar ga je nu? Ga je nog voorbij de oksels? En je hebt nu dus met een tondeuse zonder opzetstuk geschoren? En heb je toevallig een linkje naar die tondeuse?

Ik heb zelf de tondeuse van de Lidl. Ik verwacht dat deze makkelijk door de vacht komt, maar stel ik wil op 3 mm scheren, moet ik dan gewoon het opzetstukje van 3 mm erop zetten of moet ik ook nog iets op de scheermachine zelf aanpassen?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:51

Afbeelding

Toch maar een jachtmodel geschoren. Ze had het in rust nog steeds heet... gezien het weer van komende weer is het echt zielig.
Het model is iets hoger geschoren dan ik eigenlijk wilde. Toch maar uittekenen. Ziet er niet heel netjes uit, maar ach. Als het maar voor haar werkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:00

Ik vind hem juist mooi zo!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:17

Wijslander schreef:
Knap zeg die figuurtjes! Ik wil dit jaar vacht laten staan op de zadelplek. Hoe pakken jullie dat aan, een pad of dekje op de rug leggen en eromheen scheren ofzo? :D

Ik ben gezegend met een paardje dat geschoren een heel andere kleur krijgt dan de wintervacht, dus alle (mislukte) lijnen vallen heel goed op. Erg fijn. :=

Haha dank je. Heb er mijn best voor gedaan :D
Dekje hebben wij omgetrokken met een krijtje en dan net wat kleiner weer een lijntje met krijt gezet en dat weggeschoren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:43

Jester_ schreef:
Ik vind hem juist mooi zo!

Ah dank je wel!
Ik liet altijd iemand komen. Dit jaar nu zelf doen. Haha
Vorig jaar heb ik een keer bij geschoren, want was weer lang gegroeid. Toen kon ik het patroon gewoon volgen. Nu moet ik het zelf doen, haha

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:40

Even weer een vraagje.
Ik wil woensdag mijn tinker helemaal scheren. Ze zweet heel erg en is snel zeiknat. Nu wil ik eigenlijk geen halsdeken gebruiken, omdat de manen dan kunnen afbreken en dat vind ik zonde.
Ze staat overdag in de paddock met hooi en 's nachts in een binnenstal. Zou alleen een 0 gr deken met hals voor buiten kunnen? Of is een halsdeken niet echt nodig?

Hoe lang ben je je messen kwijt als je bij Jorna laat slijpen? En kan het ook ergens anders?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:05

Ik heb vorige winter bij mijn geschoren paard voor het eerst ook geen hals deken gebruikt. Had het zelfde probleem het jaar daarvoor met afgebroken manen. Heb nu alleen met heel nat weer of guur weer wel een 0 gram hals op gedaan. Verder had ik niet het idee dat ze het kouder had dan met een hals op. Alleen moet je rekening houden dat de haren op de hals wel weer harder aangroeien. Ze staat de hele dag buiten en snachts in een binnenstal.

Ik stuur mijn messen ook altijd naar Jorna. Meestal zijn ze binnen 3 a 4 dagen weer terug.