Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:02

mijn ongeschoren paard voelt behaaglijk onder zijn 200gr deken
vandaag maar net 2 gr en dichte mist
heeft op de wei gestaan en niks te warm
als de temp straks weer 10gr is voel ik hoe warm hij is ,anders gaat de bucas 50 gr erop

Tancreda4

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:21

Ik bekijk het ook per dag. Tijdje terug stond ze met 9 graden nog met de 50 gram. Nu stond ze laatst bij 9 graden met de 100 gram onderdeken eronder, omdat het zo koud was geweest. En ze voelde niet te warm aan eronder, dus heb hem eronder laten zitten.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:25

Mijn paardje staat momenteel met 300 grams. Geen zweten, geen warmte, gewoon mooie temperatuur onder zijn dekentjes.
Het paardje van mijn moeder staat echter onder 100 grams en die heeft daar voldoende aan :)

Verder inderdaad per dag bekijken. Als het straks weer warmer gaat worden, gaat er weer een deken onderuit.

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:34

Heb die van mij, ongeschoren, onder een 200 grams staan. Nu staat hij niet bij huis, en kan ik er niet elke dag heen om een deken te verwisselen, maar volgens mij heeft hij het aardig goed met 200 grams. Vooral met de dichte mist en kou afgelopen dagen. Als het nog kouder gaat worden, dat het overdag vriest, leg ik er misschien nog een fleece onder.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:38

de mijne staat nu onder een 550 grams ze had het niet heel warm toen ik ze binnen zette

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:41

die van mij staat nu onder ongeveer 300 grams met hals en er zit een zomerdeken onder (hij heeft schuurplekken maar kan niet tegen een BB en de winterdeken heeft geen gladde voering) Hij heeft het hier heerlijk onder maar hij is dan ook geschoren ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

wendyke schreef:
de mijne staat nu onder een 550 grams ze had het niet heel warm toen ik ze binnen zette

:(:) huh het is harstikke warm joh.

mijn is geschoren, en heeft fleece met regendeken op. Meer dan voldoende.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:47

Marjo89 schreef:
wendyke schreef:

nou het was hier overdag 2 graden en mist maar als ze al de haren overeind heeft en koud aanvoelt ja moet je iets he

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:51

Marjo89 schreef:
wendyke schreef:

pfff warm? het was hier vanacht 0 graden + mist, onder een 350 grams was ze gewoon niet warm :oo

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:00

Heb er sinds vandaag een 400 grams opliggen (200 grams regendeken en 200 onderdeken) ze voelde niet warm aan net. Morgen is het overdag ongeveer 8 graden dus ga ik indien ze het niet warm heeft overdag weer naar de 250 grams.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:16

Marjo89 schreef:
wendyke schreef:

warm waar dan? ga ik meteen heen.

het was hier de hele dag mistig, vochtig en koud. was net 2 graden hier. Niks lekkers aan. zo eerst maar eens een warme douche :j

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:20

Mn geschoren paard staat onder 440 grams
mn 4 jarige 200 grams met fleece eronder
mn 3 jarige 200 grams
Ze staan van 7 uur tot 16 uur buiten op de wei :-)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:50

Ik vind het bizar koud hoor buiten... Dan zal het ook wel zo zijn dat onze gevoelstemperatuur door de mist zijn parten speelt, maar het verschilt gewoon per paard. Vorig jaar stond mijn pony in die ijswinter zonder deken. Geen man overboord, maar nu dit jaar wegens zijn gezondheid nu al onder een 300grams :) het ene paard heeft het sneller koud als het ander, dus zou die 550grams deken zeker niet afschrijven.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:59

hier staat alles nog lekker zonder deken buiten. :D

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:35

Ik volg dit topic met interesse.

Ik vind het lastig om situaties te vergelijken. Iedereen praat over hoeveel gram zijn of haar deken is, maar volgens mij is de kwaliteit van de deken en de vulling ook behoorlijk belangrijk.

Ik sliep ooit zelf onder een dubbel synthetisch dekbed en had het altijd koud in de winter. Nadat ik een wollen dekbed kreeg die stukken dunner was heb ik nooit meer kou geleden.

Mijn paard is gisterenavond geschoren en staat nu onder een Rambo Duo, 100 grams bovendeken met 200 grams onderdeken. Ik heb ook nog een 300 grams onderdeken en een hals liggen, voor als er sneeuw en ijs ligt zeg maar.
Want als ik hem nu al zo inpakken met 400 gram, wat moet hij dan wel niet op als het echt koud wordt?

Mijn paard staat overdag enkele uren in de wei en voor de rest op stal.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:42

Bonitolover schreef:
zap schreef:
Je pony is al geschoren en heeft nu 200 gram + regendeken op?
Zoek je dan een deken voor als het echt koud wordt? Ik houd zelf nooit zoveel van veel dekensn over elkaar, dus ik zou op zoek gaan naar een extra onderdeken voor onder je regendeken. Ik zou dan zelf gaan voor 400 grams onderdeken onder je regendeken. Wat voor een regendeken heb je?

Je kan natuurlijk ook een nieuwe outdoordeken kopen, maar qua prijs zou ik gaan voor een onderdeken. Daarnaast is het ook nog eens veel praktischer met wassen :P.

200gram + regendeken = te koud??
Ik weet het zelf ook niet zo goed wat ik moet kopen. Ik wil het liefste een met hals, Dus dan moet io wel een nieuwe outdoordeken. Maar ik dacht als ik nu een 300gram outdoordeken met hals + een staldeken van 100/200 gram. Zodat ik die er ook onderweg kan halen.
Zou dit kunnen?

Nee hoor is niet te koud. Maar als je de deken niet vervangt als het kouder wordt, dan kan het zijn dat je paardje weer in het haar schiet en ik denk dat je dat niet wilt ofwel? Dus dan zou ik kiezen voor een extra onderdeken voor de koude dagen. Dan niet een extra deken eronder, maar een nieuwe onderdeken (dikkere dus) + regendeken.

Ik houd er zelf niet van om meerdere dikke dekens over elkaar te leggen bij een paard, vandaar dat ik je de optie aandraag om een dikke(re) onderdeken voor onder je regendeken te kopen. Dan kan ze nu 200 op + regendeken en als het koud wordt bv 400+regendeken.

Een outdoordeken met hals kan natuurlijk ook. Je kan dan idd kiezen voor 300-400 grams. Maar dat is wel wat kostbaarder dan alleen een extra onderdeken kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:51

Hoi wat vinden jullie hiervan,

had eerder in het topic al gereageerd toen m'n paard een ongevoerde regendeken op had, maar nu ben ik al enkele weken aan het proberen om haar eens zonder deken te laten staan. Ze heeft een beetje een loopneus maar verder hoest ze niet ofzo.

Hoe kan je zien of ze het koud heeft, moet ik mijn deken opnieuw opleggen?

Open ik hier beter een apart topic over of heeft iemand zo het antwoord? :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:42

Volgens mij moet je haar de kans geven om vacht aan te laten maken. Staat ze altijd buiten of ook binnen? Bij mij op stal staat ook n meisje die haar paard dekenloos houdt en je moet niet denken dat de vacht in 1 dag dikker wordt. Je moet ze de kans geven te acclimatiseren aan de kou.

En 0gr regendeken heeft buiten de werking als regenjas volgens mij geen toegevoegde waarde :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:44

Loopneus, is de uitvloeiing doorzichtig, wit, geel of groen? Uitvloeiing hebben ze met dit weer al snel maar kijk naar onszelf, continue neus ophalen door de kou ;) Hoe is de vacht van je paard? Met de droge kou zouden ze makkelijk zonder moeten kunnen staan maar wordt het heel nat en gaat het waaien dan moet je goed naar je paard kijken of ze het aankunnen. En heel belangrijk voor een paard zonder deken (wat zeg ik, voor elk paard) zorg voor voldoende ruwvoer zodat ze zich warm kunnen eten

Vandaag geschoren, 24/7 buiten, 300 grams. Ga rond 8 uur voeren en zal dan wel zien of ik de halsdekens op moet doen of dat het zo best gaat. Ze voelden rond 5 uur lekker warm onder de dekens en het was rond de 4-5 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:45

Ze komt 's nachts binnen, en inderdaad het aanmaken van een vacht lijkt nog wat moeilijk, is ook het eerste jaar zonder deken. Zal het nog even aankijken :)

0gr regendeken is trouwens maar de eerste periode van de herfst, normaal krijgt ze nu een 200g op :) Maar goed wil het dit jaar eerst eens proberen zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:46

Vorige week had ze een witte snottebel, vandaag was het doorzichtig.

Als het echt guur weer is blijven de paarden gewoon op stal, volgens mij krijgt ze wel voldoende ruwvoer (staat nog ruim gras op de wei, en ze krijgen altijd een grote stapel hooi en verder eet m'n paard ook gewoon haar stro op).

Ik twijfel echt enorm of ik het er weer zal opleggen of niet!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:52

Beetje wittig is niet erg, had mijn pony ook na het rijden maar was eerder schuim dan snot. Mits je paard niet koud voelt, trilt of de haren omhoog heeft zou ik er geen dek opgooien, dan leert ie nooit haar aanmaken. Mijn enter en mijn 4-jarige zijn ook ongeschoren en die doen het prima zo buiten. De enter vond het vorige week met 5 graden en een zonnetje héééérlijk, heb m de hele dag in de zon zien slapen. Maarja dat is een kruising pony x ijsbeer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:55

Ok ik kijk het nog even aan bedankt :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:21

Mijn paard staat onder een (gewassen) 300 grams. 24/7 buiten en voelt hij prima onder. Het moet niet veel kouder worden want dan mag er wel wat bij!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:31

Heb nu sinds de kou ipv een ongevoerde regendeken er 200gr op liggen. Eenmaal erop blijft ie erop, ondanks dat het nu weer wat warmer wordt. Ik hou het wel in de gaten, maar nog niet warm geweest eronder. Ze staan overdag ook nog lekker op de wei, dus kan lekker luchten ook nog wel..