[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:45

De benen van de mijne kan ik met grote apparaat ook niet scheren, dan wordt ik echt weggemept. Hele lijf geen probleem, benen drama. Tondeuse, en ik kan alles scheren nu :)
Ik ga haar denk ik begin november scheren als ik het zo lang kan rekken..

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:21

De áller eerste keer dat ze geschoren werd, is de scheermachine uit iemand zn handen gemept, plus kapot! MAAR, natuurlijk is dit geen excuus, maar ze begon ook onverwachts bij de achterbeen, dus gok dat dit gewoon een reactie uit reflex is geweest!

De 2e keer, domosedan, laten scheren door Florence Faber van Go with Flow, die heeft het zo keurig mét geduld gedaan! Wel eerst domosedan gedaan, uiteindelijk begon die dus wat uit te werken, en toen praam om gedaan! Ze was het er soms nog niet mee eens, en kan zich dan erg sterk maken! (Haflinger!), maar uiteindelijk op het laatst ging het zo goed dat praam niet meer nodig was, en dus zzelfs zo los kon staan.

Vorig jaar verhuisd naar andere stal, een stalgenootje daar zou het toen doen, helaas zodra ze het apparaat aanzette, gaf ze voluit een trap naar haar knie toe!

Toen besloten, omdat de dierenarts toch kwam voor de tanden, en toch onder sedatie moest, maar gelijk door iemand te scheren! Dit ging heel goed!
Maar of dit nu ook zonder kan incl benen en hoofd, weet ik niet. Ik wil het wel proberen, maar het is natuurlijk ook risico naar degene die scheert!

Helaas heeft Florence haar onderarm door midden gebroken bij het scheren van een paard. Ze wilt mijn paard wel weer doen, maar enkel tot de benen... Ze wilt liever nu alleen nog brave gevalletjes scheren! En dit snap ik ook heeel goed van haar!!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:30

Lastig, is het je zo veel waard om haar te scheren?
Ik weet persoonlijk niet of ik mijn paard zou scheren als ze zo gevaarlijk doen.
Tenzij je inderdaad de tandarts telkens in het najaar plant en dit zo kunt combineren.

Alles met de tondeuse werkt ook niet?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:33

Ze is anders met rijden al na 10 minuten bezweet! Ik ga het gewoon proberen domosedan, 2 tubes, lukt het niet kan ik altijd nog DA bellen voor sedatie te geven! Misschien is ze nu anders, omdat ze vaker geschoren is, ik weet hhet ook niet!

Kom trouwens ook tranquigel tegen, beide zijn toch beetje het zelfde?
Laatst bijgewerkt door Banyu op 27-09-18 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:36

Kun je niet gewoon de benen erin laten zeg maar?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:42

Ja zat ik inderdaad ook al aan te denken, ben even aan het vogelen hoe of wat....

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:53

Banyu schreef:
Ze is anders met rijden al na 10 minuten bezweet! Ik ga het gewoon proberen domosedan, 2 tubes, lukt het niet kan ik altijd nog DA bellen voor sedatie te geven! Misschien is ze nu anders, omdat ze vaker geschoren is, ik weet hhet ook niet!

Domesedan is zwaarder. Wel goed onder de tong doen. Dan werkt t 3 uur.

Je kunt best proberen zonder. Spul klaarleggen en aanzetten buiten bereik van pony. Dan rustig naar haar schouder lopen en kijken hoe ze reageert

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:09

EmptyWords schreef:
Banyu schreef:

Domesedan is zwaarder. Wel goed onder de tong doen. Dan werkt t 3 uur.

Je kunt best proberen zonder. Spul klaarleggen en aanzetten buiten bereik van pony. Dan rustig naar haar schouder lopen en kijken hoe ze reageert

Thanks! Ja wie weet is het even 1x aanstellen en is ze daarna braaf! Spuit geven kan altijd nog... Maar als ze braaf doet zonder, wie weet volgend jaar dan ook wel! Gelukkig scheelt het dat ik bij haar altijd maar 1x in het jaar hoef te scheren! :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:13

In de winter laat ik meestal jachtmodel scheren. Mijne laat t goed toe. Eerste keer was drama, maar nu heeft ie er niks om

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:31

Ik zou hem niet zonder doen. Je hebt hem 2x zwaar gesedeerd dus nu niet zonder proberen. Eerst nu nog 4x met doen en dan kan je altijd afbouwen met een halve tube. Hoe meer die steeds in de stress schiet hoe langer je blijft martelen. Beter x te vaak dan te weinig sederen, zeker als ie gericht trapt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:07

Ik scheer nooit benen is ten eerste een rotwerkje en waarom eigenlijk......alleen omdat het mooier is.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:09

Banyu schreef:
Ja zat ik inderdaad ook al aan te denken, ben even aan het vogelen hoe of wat....

Gewoon jachtmodel zonder verdoving door iemand die er verstand van heeft. Machine uit de handen trappen.... Dan heeft de scheerster op een hele foute plek gestaan. En beginnen bij de benen? :x

Zo zonde :n

Ik wist het wel als ik jou was. Waar staat je paard? Wellicht kan iets voor je betekenen.

Ik scheer al 25 jaar paarden en ben inmiddels een begrip in het Oosten en in Dld

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:16

kaatje77 schreef:
Banyu schreef:

Gewoon jachtmodel zonder verdoving door iemand die er verstand van heeft. Machine uit de handen trappen.... Dan heeft de scheerster op een hele foute plek gestaan. En beginnen bij de benen? :x

Zo zonde :n

Ik wist het wel als ik jou was. Waar staat je paard? Wellicht kan iets voor je betekenen.

Ik scheer al 25 jaar paarden en ben inmiddels een begrip in het Oosten en in Dld

Jaa degene begon gelijk bij der achterbeen. Nabij Breda.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:18

Ga binnenkort mijn haflinger ook weer scheren. Helemaal inclusief benen/hoofd. Ze staat al behoorlijk in haar wintervacht.
Heb al verschillende dingen geprobeerd met deels scheren. Maar heb er elke keer toch spijt van dat ik haar niet helemaal gedaan heb. Kan altijd nog natuurlijk maar vind ik ook weer zonde van het werk wat ik heb gedaan om het netjes te maken. Kan haast nog sneller helemaal scheren dan deels. Mijn haflinger zweet altijd snel en veel. Met haar vacht niet meer droog te krijgen.
De benen doe ik eigenlijk altijd zomer en winter. Zij staat ook meestal niet zo beschut. (ligt eraan welke wei ze loopt) maar heb nog nooit gemerkt dat ze er last van zou hebben. Wel snachts op stal in de winter en onder warme dekens met hals.
Kan haar helemaal scheren met mijn grote scheerapparaat. Ideaal over het algemeen ong. een uur bezig.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:15

Ik heb die van mij vandaag de onderhals en borst gedaan zoals eerder gepost. Hoop er mee uit te stellen dat ze met twee weken al weer kaal en onder de deken moet.

Nu heb ik sinds vorig jaar zelf een apparaat en dat gaat prima.

Maar had het idee dat het vandaag niet zo mooi ging. Vorig jaar 1x mee geschoren. Manlief heeft hem schoon gemaakt en we hebben hem thuis bewaard. Messen zijn scherp.

Ik heb het gevoel te moeten drukken zeg maar. Toch strakker zetten de messen?
Ben altijd bang dat ik iets kapot maak :P

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:47

Banyu schreef:

Oh jee. Dat is echt te ver weg :+
Ik had je graag voort willen helpen als je in de buurt woonde :o

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:49

MarliesV schreef:
Ik heb die van mij vandaag de onderhals en borst gedaan zoals eerder gepost. Hoop er mee uit te stellen dat ze met twee weken al weer kaal en onder de deken moet.

Nu heb ik sinds vorig jaar zelf een apparaat en dat gaat prima.

Maar had het idee dat het vandaag niet zo mooi ging. Vorig jaar 1x mee geschoren. Manlief heeft hem schoon gemaakt en we hebben hem thuis bewaard. Messen zijn scherp.

Ik heb het gevoel te moeten drukken zeg maar. Toch strakker zetten de messen?
Ben altijd bang dat ik iets kapot maak :P

Wat goed dat je het zelf hebt gedaan! Welke machine heb je gekocht? Als er een stelschroef op zit is het heel goed mogelijk dat je deze iets meer aan zou moeten draaien. Zijn de messen geolied in bakpapier weggelegd? Dat is soms ook een euvel :x

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:01

kaatje77 schreef:
Banyu schreef:

Oh jee. Dat is echt te ver weg :+
Ik had je graag voort willen helpen als je in de buurt woonde :o

Lief van je! We hebben denk ik iemand al gevonden!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:35

Mijn moeder en ik gaan woensdag scheren. Ze is echt al een beertje geworden :)
We twijfelen nog wat we op haar kont gaan scheren, ik denk weer pompeblêden. Maar we weten het nog niet zeker. Hier misschien nog iemand ideeën?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:24

Het zijn idd weer pompeblêden geworden :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:00

Knap zeg die figuurtjes! Ik wil dit jaar vacht laten staan op de zadelplek. Hoe pakken jullie dat aan, een pad of dekje op de rug leggen en eromheen scheren ofzo? :D

Ik ben gezegend met een paardje dat geschoren een heel andere kleur krijgt dan de wintervacht, dus alle (mislukte) lijnen vallen heel goed op. Erg fijn. :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:18

Ik scheer dat gewoon uit de losse hand
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:31

Uit de losse pols ga ik het niet aan beide kanten gelijk krijgen, denk ik. :P Dus hoop dat er een handigheidje voor bestaat...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:39

Meetlint erlangs?

Hier pony af geschoren met de moser Max.
Afbeelding
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:48

Vetkrijt/wasco en dan tekenen. Gewoon van de Hema of zo, ff natmaken en na het scheren er weer af vegen.