wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spikey1

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:43

Snoevie schreef:
nee dat vind ik ook niet echt gezond,overdag al 300 gr....

ik zie niet in waarom je geen dekens kan wisselen.

precies.... Knipoog
De temperatuur is nu te warm voor een deken. s'nachts zou je een deken erop kunnen doen maar ook de lamp aan. Nu gaat ie zweten let maar op met 300 gr. Die doe je bij vorst erop. Ook twee dunne dekens is beter en warmer voor de vorst dan één dikke deken.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:44

die van mij staat de hele dag buiten en s avonds naar binnen in een buitenstal en hij nu 150 gram op liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:51

300 grams nu overdags lijkt me voor een paard ook niet echt heel fijn, tenzij die binnen staat in een koele stal, maar buiten uit de wind in het zonnetje zal het dan zweten geblazen zijn...

Ik heb nu ook de dunne regendekens er nog op liggen.
Zag op teletekst dat het in de loop van de week naar de 15 graden gaat, als het echt niet warmer wordt ga ik dan denk wisselen naar de 200 grams...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 19:53

Zal blij zijn als dat eindelijk kan Nagelbijten / Gniffelen
Liever lopen klooien tussen twee warme dekens, dan tussen een warme en een 'koude'.

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:18

Ik heb vandaag de rambo onderdeken 100 grams binnen gekregen dus heb hem nu onder de duo staan in totaal 200 grams en doe geen andere meer op tenzij hij eronder gaat zweten dan gaat de onderdeken eraf. Want de helle tijd van dikkere deken tot zomerdeken veranderen is ook niks en voor de gezondheid van het paard niet goed.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:56

Ik lees zo de rest even door. Hier is de vacht al in de maak sinds deze week. Hij krijgt vanaf morgen een ongevoerde regendeken op.
Ik heb alleen niet zoveel verstand van de grams dekens, hoeveel gram is gebruikelijk? Geen idee wat hij vorig jaar erop had liggen trouwens.. Een fijne rambodeken die hij geloof ik t hele dekenseizoen op had

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:59

spikey1 schreef:
Snoevie schreef:
nee dat vind ik ook niet echt gezond,overdag al 300 gr....

ik zie niet in waarom je geen dekens kan wisselen.

precies.... Knipoog
De temperatuur is nu te warm voor een deken. s'nachts zou je een deken erop kunnen doen maar ook de lamp aan. Nu gaat ie zweten let maar op met 300 gr. Die doe je bij vorst erop. Ook twee dunne dekens is beter en warmer voor de vorst dan één dikke deken.

nee, 2 dekens neemt het isolerende en dus ademende vermogen weg ; 1 dikkere deken is beter dan 2 dunne dekens

ik heb sinds vanavond toch maar de dikkere deken met grams vulling erop gedaan
mijn paard voelde behoorlijk koud aan en de haren stonden ook al wat overeind, de vacht is ook al behoorlijk weer dikker vergeleken met een paar dagen geleden
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-09-08 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik aub de Edit-knop.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:32

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard.
De één heeft het ontzettend warm onder een 0 grams regendekentje en de andere nog koud onder een 300 gram.
Dat zal je zelf goed in de gaten moeten houden.

Tja de echte fanatieken met wedstrijdpaarden willen graag de vacht zo kort mogelijk houden en gooien dus optijd een dikkere deken op om te proberen de wintervacht zoveel mogelijk tegen te houden.

Bij mij is het 1 x de deken erop dan blijft de deken erop!
Ik kan me echt niet voorstellen dat het steeds gezond is om de ene keer de deken erop te leggen en de andere dag erweer vanaf.
Hoeveel mensen worden er ook wel niet ziek omdat ze het zonnetje zien schijnen en dan zonder jas rond gaan lopen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:35

Ligt eraan of ze zweten of niet.
Soms is het wel goed voor ze ff in het zonnetje.
Ik heb overdag de ongevoerde er nog op s'nachts 200 grams.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:39

Zonnetje is lekker ...maar af en toe die vieze koude wind en als de zon achter de wolken verdwijnt koelt het snel af.

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:52

ik zou je pony/paard nu gewoon een klein dekentje opleggen, voor de eerste kou en zou zakken de haren ook nog wat.
en bij ons gaat vannacht de temp. al aardig omlaag

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 05:40

nou vind ik het erg lastig op dit moment,nu is het hier 7 graden en mijn pony staat met een zomerdeken op.
voor deze temperatuur zou ik wel wat meer op willen leggen,maar overdag is het weer een stuk warmer weer.
nu is dekens wisselen alleen een probleem omdat ik niet altijd tijd heb om te wisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:27

het is ook super moeilijk. Fun staat onder ongeveer 200 gram omdat ze bij de andere stal sochtends om 0800 naar buiten ging en het dan best fris is.

maar vandaag en morgen wordt het 18 graden en dan is het wel weer erg warm!!

spikey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:37

tamaramt schreef:
spikey1 schreef:

precies.... Knipoog

nee, 2 dekens neemt het isolerende en dus ademende vermogen weg ; 1 dikkere deken is beter dan 2 dunne dekens

ik heb sinds vanavond toch maar de dikkere deken met grams vulling erop gedaan
mijn paard voelde behoorlijk koud aan en de haren stonden ook al wat overeind, de vacht is ook al behoorlijk weer dikker vergeleken met een paar dagen geleden

Vreemd, dan weten ze het bij onze paardenwinkel ook niet. De meningen zijn verdeeld. Al zolang ik met paarden werk hebben ze het mij al bijgebracht Knipoog
Die twee dekens, of een onderdeken met buitendeken, zou ook alleen met vorst en erge kou te gebruiken zijn. Ik vergelijk het altijd met mezelf. Doe ik mijn winterjas aan dan zou je paard ook een winterdeken opmoeten. Ook een regendeken houdt meer warmte vast dan een gewoon deken. Kortom boots de zomer na en ga jezelf na. Met deze temperatuur overdag loop je ook niet met een dikke jas rond. En heb je het kou kun je ook een vest met een jas aandoen. Dus ook 2 lagen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:42

corina schreef:
Bij mij is het 1 x de deken erop dan blijft de deken erop!
Ik kan me echt niet voorstellen dat het steeds gezond is om de ene keer de deken erop te leggen en de andere dag erweer vanaf.
Hoeveel mensen worden er ook wel niet ziek omdat ze het zonnetje zien schijnen en dan zonder jas rond gaan lopen.

Precies! Zo denk ik er ook over. Als je paard geen deken op heeft maar een wintervacht dan gooit-ie die toch ook niet overdag af en 's nachts op?

Die van mij staan overigens onder een ongevoerde waterdichte denken.

Ik heb ook de ervaringe dat je met licht de vachtgroei wel wat kan vertragen. We hebben er een tijdschakelaar tussen zitten op stal zodat het licht elke avond om elf uur vanzelf uitgaat.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:36

Mijn paard staat ´s nachts onder een 0 grams regendeken. Overdag gaat die af. Als de temperatuur gaat zakken, blijft de regendeken ook overdag op. Mijn paard heeft het snel warm onder haar deken. Ze heeft de deken dan ook alleen op als extra vacht, omdat ze al oud is en anders al haar energie steekt in zichzelf warm houden. Dit was te merken aan haar hoeven die slechter werden en haar vacht die er raar uitzag. Met het deken is dit verholpen. Mij paard staat overigens met zware vorst onder max 200 gram.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:43

Mijne staat 24/7 buiten en heeft nu een regendeken op

Normaal had hij nu nog geen deken op maar meneer wordt wat ouder en had het pas toch wel koud in de regen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:48

ik heb inmiddels al geswitcht van regendeken naar ca 150-200 grams. alshet heel warm is gaat de regendeken op en die andere af. snachts ligt die wel constant op, het is best fris snachts, volgens mij heft het hier vannacht zelfs licht gevroren, toen ik vanacht om 4 uur naar huis fietste was het echt ijskoud. en ik wil echt niet scheren dit jaar

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:20

Noppert schreef:
Mijn wedstrijdpaard staat zomer en winter buiten, zonder deken. Ik toiletteer hem goed, zorg dat de manen, staart en sokken er keurig uitzien en gelukkig behoudt hij zijn glans ook met wintervacht. Enige nadeel is dat hij behoorlijk lang nat blijft, dus een tijdje langer drooggestapt moet worden.

Zo zou ik het ook doen! Maar dan vind ik dat er wel mogelijkheid moet zijn om te kunnen schuilen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:41

ik had gisteren de dikkere deken erop gelegd (is wel 300 grams maar dat zie je er niet aan af = bucas) op advies van de ruitersportzaak maar vond het vandaag overdag toch wel warm
ik was vanmiddag vrij en ben dus vlug naar mijn paard geweest om te wisselen
mijn paard staat overdag namelijk op de wei(dus in de zon nu)
echter toen ik aankwam stond hij echt niet te zweten onder zijn deken
heb toch maar ff de o grams er nog opgedaan en na dit weekend (dan wordt het weer frisser) ga ik echt weer de dikkere erop doen en dan ga ik verders niet meer wisselen want ik word er gek van Knipoog

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:00

tamaramt schreef:
ik had gisteren de dikkere deken erop gelegd (is wel 300 grams maar dat zie je er niet aan af = bucas) op advies van de ruitersportzaak maar vond het vandaag overdag toch wel warm
ik was vanmiddag vrij en ben dus vlug naar mijn paard geweest om te wisselen
mijn paard staat overdag namelijk op de wei(dus in de zon nu)
echter toen ik aankwam stond hij echt niet te zweten onder zijn deken
heb toch maar ff de o grams er nog opgedaan en na dit weekend (dan wordt het weer frisser) ga ik echt weer de dikkere erop doen en dan ga ik verders niet meer wisselen want ik word er gek van Knipoog

Ik had gister een zweet deken onder mijn Bucas regendeken gelegd (heb nog geen dikkere deken nl.!) en vanmiddag er vanonder gehaald. Ik had ook wel verwacht dat hij er onder zou zweten, maar eigenlijk was dit niet het geval.
Bij de ruitersportzaak bij ons in de buurt zeiden ze ook dat je onder de 12graden een 300gr Bucas deken erop kan leggen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:01

Ik heb mn pony vandaag wel zonder deken terug in de wei gezet. Na het rijden afgesponst en laten rollen en toen op de wei, ze zat helemaal onder de modder en zand dus is ook wel een goede bescherming Vork
Af en toe luchten van de vacht is ook wel goed.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:03

overdags staat hij in de wei zonder deken de zon staat er heel de dag op dan is het bijna 20 graden. hij staat dan zonder deken.
Staat hij op stal dan gaat de zomerdeken op. en snachts de 150 grams. dan kan het 5 graden zijn.
volgende week wordt het weer kouder dan gaat ie met 150gr op de wei en 300gr op stal

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:12

ik wou een 0 grams regen deken op doen omdat ik mijn paardje zo min mogelijk in de haren wil. omdat hij nu al eem beetje is en ik heel slecht tegen het verharen kwam. dus ik wil hem op wei zetten valt me stal eigenaar helemaal tegen me uit. en bla bla bla. je gaat daarlijk voor 3 maanden half jaar weg wat doet die pony dan nog (ik heb een verzster. die gaat hem rijden) dus ik deken maar weer af gedaan had geen zin in ruzzie maar is het nou echt veels te vroeg voor een 0 grams deken, mijn pony heeft al een een dik vachtje gekregen

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:45

Relien schreef:
ik wou een 0 grams regen deken op doen omdat ik mijn paardje zo min mogelijk in de haren wil. omdat hij nu al eem beetje is en ik heel slecht tegen het verharen kwam. dus ik wil hem op wei zetten valt me stal eigenaar helemaal tegen me uit. en bla bla bla. je gaat daarlijk voor 3 maanden half jaar weg wat doet die pony dan nog (ik heb een verzster. die gaat hem rijden) dus ik deken maar weer af gedaan had geen zin in ruzzie maar is het nou echt veels te vroeg voor een 0 grams deken, mijn pony heeft al een een dik vachtje gekregen

Zoals je wel kan lezen staan veel paarden hier in dit topic al onder een 0grams en een deel ook al onder een dikkere, denk dus dat je eerder aan de late kant bent. Waarom, kan je een paar posten hiervoor lezen! Lachen