Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

albertje

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:45

goed topic hoor!! wij hebben wel wat dazen maar meer last van een heel klein zwart vliegje. De paarden hebben er echt last van ze steken tot bloedens toe. Het lijkt een beetje op een fruitvliegje maar dan nog kleiner. Ze bijten ons ook trouwens. We wonen in een droog bosrijk gebied en ze zitten in zwermen op en rond de paarden maar ook bij ons. We gaan zeker weten een burkaval maken. De skippy is net zwart gespoten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 13:08

Tamary, en helpt het dan ook die parelhoenders ? Het maakt mij niets uit of ze herrie maken het is toch ver weg haha. Moet ik ook nog een vijvertje aanleggen zeker voor ze...

Albertje, die kleine vliegjes hebben wij ook en zijn ook knap irritant, ze zitten hoofdzakelijk bij de voorbenen op de borst.

Ik heb net even een foto getracht te maken van de runderdaas op mn belg.....Ieder paard heeft op de wei 1 runderdaas bij zich, in de stal blijven ze weg....

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:14

Hier wilde ze net weer op stal... Verdrietig

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 13:36

Hier gaan ze ook hard rennend de stal in hoor. In 1 keer zijn ze het zat en rennen om beurten regelrecht de stal in. Ik vermoed dat ze snacht veel buiten staan omdat als ik overdags kom ze languit in de stal liggen te slapen.... Ze komen alleen overeind omdat ik er ben en lopen dan met mij mee de wei op. Ze proberen dan ook de vliegen via mij kwijt te raken, de dazen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:37

nadeel hier waar ik van baal...Narcos stampt Zanda de schuilstal uit... dus ik kan ze nu niet zelf laten kiezen of ze binnen of buiten willen staan Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:48

@RK: dat probleem heb ik hier ook, ik durf ze dan dus niet bij elkaar te laten staan, want dat heeft me afgelopen zomer ook al een nieuw dak op mijn stal gekost (en een nosejob door de DA Cool )

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:27

Wij hebben eigenlijk om andere redenen dan geluk gehad met de inloopstal bouwen. We hebben er 1 voor onszelf gebouwd van 8 x 4. Die is dus in noodgevallen want je weet maar nooit, makkelijk te veranderen naar twee stallen met deur van 4 x 4. Daar aan vast hebben we een stal gebouwd voor de pony van 5 x 4 waar eventueel nog een grotere pony bij kan staan omdat ze dat plan hadden. Iedereen zei wel dat moet je die paarden zelf uit laten zoeken dat is de natuur maar daar had ik geen zin in om weer eens een ongeluk mee te moeten maken ook niet van het paard van een ander. Dus waarom niet even een tandje bijzetten dacht ik, dan kunnen we alle kanten op toch ?

Mijn Fjord is dus de absolute heerser hier t.o.v. alles. De belg is zijn vriend want die is niet van hem onder de indruk. Zij staan altijd samen in een stal. De pony wordt er uit gejaagd, eerst behoorlijk heftig, nu met een beetje gebarentaal. De pony mag wel bij de belg staan dus er is altijd een plekje vrij voor hem in 1 van de twee stallen. Maar tegenwoordig staan ze met zn drieen ook in de grote stal afhankelijk van de fjord zn humeur van die dag. Ik heb ze eerst ook apart op weides naast elkaar gehad voor de zekerheid.

Ik ga daar niet op wachten tot ze het uitgevochten hebben met alle eventuele gevolgen van dien hoe natuurlijk ook.....of ben ik nu te penny... Bloos

Kun je de stal niet opdelen of een stukje bij bouwen met eigen ingang ? De kleine stal 5 x 4 heeft twee ingangen. Als de baas er aan komt kan de pony via de andere deur er uit en komt dus niet in het nauw te staan. De pony let daar dan ook heel goed op. Of misschien kunnen jullie ook twee ingangen maken of uitgangen....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:47

Perrokai schreef:
Tamary, en helpt het dan ook die parelhoenders ? Het maakt mij niets uit of ze herrie maken het is toch ver weg haha. Moet ik ook nog een vijvertje aanleggen zeker voor ze...

Gewoon uitproberen. Het is een soort insektenetende kip, alleen een stuk schuwer en legt minder eieren. Ik zie ze regelmatig op marktplaats te koop staan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:42

Perrokai: Beterschap met je tekenbeet. Wel goed dat je er zo snel bij bent want je kan er erg ziek van worden (heb ik van horen zeggen).

Tamary: hihi, ik zie de stalhouder bij ons z'n gezicht al als ik met die hoenders aan kom zetten Verward !

Ik hou het maar op de Burka-bal. M'n yoga-bal is inmiddels zwart, heb het horrengaas al + bubbeltjesplastic + slakom en reservoir!
Ik kan dus aan de knutsel deze week want met rijden hebben we er iedere keer al meer Hamer ...

Hebben jullie de paarden allemaal thuis staan omdat ik lees dat de meeste ze toch inspuiten. Of gaan jullie dit 's morgens vroeg doen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:46

Ik heb ze thuis staan. Overigens heb ik het idee, dat er veel meer vliegen zijn dan vorig jaar. Als ik naar de wei loop hoor ik al zoemen. Hoe is dat bij jullie?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:56

Ik heb bij ons helaas ook de eerste dazen weer gezien vandaag Boos! Ik heb ze meteen in gespoten met m'n Atex spray en ze bleven toen gelukkig van de paarden af. Met de paar dazen die er nu nog zijn werkt dat spul wel goed, dan heb ik het over ongeveer stuk of vijf dazen. Vorig jaar op 5 juni vlogen er hier dus hele hordes met honderden van die hongerige dingen achter de paarden aan, niet leuk meer zoveel. Dan helpt dat spul natuurlijk niet echt veel. Paarden helemaal gek natuurlijk en onder de bulten en dus maar snachts naar buiten en overdags binnen. Ik heb vorig jaar de tijden bijgehouden het komt nu ongeveer toch wel uit op dezelfde periode. Nog paar dagen en dan stikt het er weer van hier Boos!
Ik zal eens een poging doen om ook eens een foto te maken van de dazen die we hier hebben. Het zijn hier dus van die grijze.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 00:30

Ik heb voor het eerst eigen paarden en dan ook nog voor het eerst in de zomer op een wei aan de rand van een groot bos. Ik woon hemelsbreed 1 km verderop in het dorp. Ik heb ze nog niet ingespoten maar de eigenaren van de pony die bij ons staat heet het gedaan. Die spray moet 32 uur werken en ze komen iedere avond. Ik weet niet of er meer vliegen zijn dus. Ik weet wel dat het er heel veel zijn. Zoemen hoor ik niet maar zal er eens op letten. Wel op de verse mest die zie je niet meer zoveel vliegen zitten er op maar misschien is dat dus normaal, ik weet het niet. Geen ervaring.
Met dazen helaas wel, vorig jaar had ik een zwart paard die dan bij de manege in een box stond. Dat was mijn eerste paard dus. Die kon ik echt niet buiten zetten in de dazen want het was echt gekkenwerk. Alleen savonds even en anders los in de binnenbak....

Als het volgende week echt zo erg wordt dan voer ik ze bij in de stal overdags en hoeven ze niet perse naar buiten. Desnoods laat ik ze niet op de wei maar ik denk dat ze zelf wel een goede keuze kunnen maken als ik het nu zo zie.....

Ik zal eens als het lukt met onze zwarte auto het bos in gaan en dan eens een foto maken van wat er op onze ramen zit, je schrikt je echt rot. Twee jaar terug waren er dagen bij dat we niet in de tuin konden zitten vanwege de dazen, alleen savonds. dat was een dag of drie vier en toen was het opeens een stuk minder gek genoeg. Heel mn rug zat onder de dazenbeten door de rugleuning van een ligbed heen. Ik heb er nog een foto van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:40

Verdrietig
Ik wordt gek hier... Het lijkt elk jaar erger te worden..

Gisteren overdag wilde de paarden op stal.
Gisteren avond ze buiten gezet. We moesten naar een verjaardag. Gelukkig altijd een korte daar.
Komen we om half 11 thuis, paarden aan het rennen. Vooral Zanda.
Die was van top tot teen zeiknat.... had last van het grote aantal muggen....

Grrrr Boos!
Overdag dazen, snachts muggen... wanneer kunnen ze nu wel naar buiten?

Straks maar eens kijken of Zanda tegen een vliegendeken kan.
Hij heeft nog nooit een deken op gehad.
Die zal dan waarschijnlijk niet tegen de dazen werken, maar hopelijk wel tegen de muggen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:30

Echt, is het zo erg al bij jou ? Hier, en ik moet het afkloppen, valt het nu nog mee. Maar misschien heeft het bij jullie nog geregend de afgelopen dagen ? Hier dus niet, het is kurkdroog, al het gras gaat dood gewoon en dan schijnen ze niet uit te komen de dazen. Vannochtend stonden ze alledrie ook heel rustig buiten op de wei. En ook een daas of drie en bij mij helemaal geen dazen. Maar voor hetzelfde geld zijn ze weer ingespoten...
Ook in de stal af en toe een verdwaalde vlieg. De bodem is daar zand en de poep haal ik dagelijks er uit en er ligt ook niet veel misschien dat dat scheelt. Op de wei haal ik ook alles er iedere dag uit. Alleen op de verse hopen zitten bergen vliegen. Mijn Fjord heeft nog steeds bulten maar de Belg en de pony dus niet.

Houdt moed RK, er moet toch iets werken. Ik moest de mijn van jou buiten zetten haha....(grapje Knipoog ) Vangt jouw dazenvanger al en hoeveel ongeveer ? Mijne staat er nog niet.
Maar wacht maar ik krijg mijn portie dazen echt nog wel hoor, vroeg of laat krijgen we vast wel een bui...

Wie ging die andere val maken ?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:59

runningkawa schreef:
Verdrietig
Grrrr Boos!
Overdag dazen, snachts muggen... wanneer kunnen ze nu wel naar buiten?

Straks maar eens kijken of Zanda tegen een vliegendeken kan.
Hij heeft nog nooit een deken op gehad.
Die zal dan waarschijnlijk niet tegen de dazen werken, maar hopelijk wel tegen de muggen

Als je een goede deken (Bucas, Rambo) hebt, dan helpt dat ook tegen de dazen.
Hier kunnen ze echt niet zonder deken (net zoals je zegt: overdag dazen - gelukkig nu nog eventjes niet - en 's avonds muggen).
Mijn paardjes lopen dus beide met een deken op.

En als Zanda een beetje slim paardje is, dan heeft hij/zij vast heel snel door dat die deken fijn is.
Mijn ene paardje mag ik absoluut niet aan zijn oren komen. Als ik er alleen maar naar kijk wordt hij al boos.
Maar als ik hem zijn vliegenmasker op doe of zijn oren door de gaten van zijn vliegendeken moet doen,
dan blijft hij doodstil staan. Hij steekt zelf zijn hoofd bijna in het masker. Hij weet gewoon dat hij hier profijt van heeft.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:45

Is die deken dik dan ofzo want hier steken de dazen door alles heen bij mensen iig. ook dikke spijkerbroeken. En is zo'n deken dan niet veel te warm. Het is hier nu bijna 30 graden in de schaduw....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:47

Dat vraag ik me ook af...
een zwerpje dazen zal het vast wel wat weren, maar van zzen zwerm van 50 zitten er altijd hardnekkige tussen.
Ze steken idd gewoon door je shirt of broek heen.

Hier wordt het overigens flink donker en het rommelt al...hoop dat zo het benauwde wat weg regent

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:45

Kwam vanochtend op stal, de ramen in het dak zwart met dikke vliegen. Heb vandaag bij de paardendrogist een soort keukenrollen met vliegenpapier gekocht. Die kan je ophangen en als die vol met vliegen zitten, kan je dat stuk er afwikkelen. Dan zit er weer nieuw vliegenpapier onder. Ik zie hier wel duidelijk verschil tussen de paarden met endure en Bremse Bremsen. De eerste hebben duidelijk minder vliegen. Ik geloof dat BB ook wat minder werkt dan Atec Daas. Die 2e ruikt ook veel sterker naar hertshoorn. Hier nog redelijk rustig qua daas en horzel. Ze zijn er wel maar nog niet in hordes. Met al die warmte en dat vocht vrees is het ergste binnenkort.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:07

Perrokai schreef:
Is die deken dik dan ofzo want hier steken de dazen door alles heen bij mensen iig. ook dikke spijkerbroeken. En is zo'n deken dan niet veel te warm. Het is hier nu bijna 30 graden in de schaduw....

Het is wel vrij stevige stof en ik was ook bang dat hij te dik zou zijn. Maar gisteren was het echt bloedheet en mijn paardje liep het grootste deel van de tijd ook nog eens in de zon (wel ietsje wind), maar hij was niet bezweet of zo.
Mijn andere paardje heeft een dunnere Bucas Buzz off op en die zweette wel, maar dat komt ook doordat hij wat dikker in het haar zit.

En wat dat er doorheen steken betreft. Daar heb ik me ook over verwonderd. De muggen en dazen steken mij ook gewoon dwars door mijn kleren heen. En zeker de Bucas deken is erg dun. Maar de paarden lijken nergens last van te hebben. Ze lopen gewoon rustig te grazen. Mijn ene paardje krijgt ook hele dikke bulten als hij gestoken wordt, maar met de deken op heeft hij nergens last van. Geen idee waarom ze de paarden met deken niet steken (lijkt er tenminste op) en mij wel.

En we hebben hier dazen in overvloed hoor. Nu gelukkig nog niet, maar ik heb al wel een enkele gezien.
Als het op zijn ergst is, dan duikt er gewoon een hele zwerm op de paarden als je de wei in komt. En dat zijn er echt tientallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:13

En hoe doe jij dat als het regent?
Gaat dat stof dan niet plakken aan het paard en in het ergste geval scheuren doordat het niet meer over het paard schuift?

Vliegen *afkloppen* dat valt hier dan vaak wel mee.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:21

runningkawa schreef:
En hoe doe jij dat als het regent?
Gaat dat stof dan niet plakken aan het paard en in het ergste geval scheuren doordat het niet meer over het paard schuift?

Vliegen *afkloppen* dat valt hier dan vaak wel mee.

Tot nu toe nog weinig regen gehad en ik weet inderdaad nog niet goed wat ik daar mee aan moet.

De Rambo sweet itch hoody is trouwens een hele sterke deken hoor, die scheurt zomaar niet, ook niet als een ander paard er zijn tanden in zet. En schuiven doet hij nauwelijks, hij blijft perfect liggen. Plakken aan het paard doet hij ook niet.
Afgelopen weekend is Branco natgeregend met deken op. Hij heeft de Rambo op. Apie heeft de dunnere Bucas buzz off op. En wat bleek: de dikkere rambo deken was zelfs eerder droog dan de dunnere Bucas.
Toen was het trouwens wel warm weer. Ik weet niet hoe dat gaat als ze natregenen bij koud weer en ben eigenlijk een beetje bang dat de deken dan te lang nat blijft. Maar dat moeten we nog uitproberen.
Laatst bijgewerkt door branki op 03-06-08 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:24

hmmm...toch eens maar die rambo gaan kijken dan...

Kawa heeft er 1 van premiere, maar die scheurt dus wel kapot en steken ze ook doorheen.
Ik heb dat ding al 100 keer weer aan elkaar gelapt Lachen
Net zo'n voddebaal in de wei Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:27

Mijn Bucas is na 3 jaar nog steeds prima. Ik heb ook 2 andere gehad, merken zijn me even ontschoten, maar die scheurden bij het leven.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 13:36

Wat voor kleur is die dikke deken Nikka ? Misschien dat dat er ook mee te maken heeft.... Een deken in camouflagekleuren valt de daas ook minder op denk ik dan...

Vannochtend zei de mijne trouwens ook alledrie (twee) in volle galop de stal in rennen, van de dazen dus. Er zat regen aan te komen en dan zijn ze er opeens. In de stal waren ze weg behave op de pony zaten er nog een stuk of drie die niet weg wilde gaan.... De exceemdeken van de pony is ook doorgeschuurd en hing altijd gevaarlijk scheef en op het laatst lag hij in de wei. Hoe dat kon snapt niemand want hij kan alleen maar over zijn hoofd uit. Of een ander paard moet de deken vastgehouden hebben tussen zn tanden.....

Nu heeft het geregend en ik ben al bang voor wat ik morgen aantref....qua dazen....of eind van de middag.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:40

Ik denk dat ik zelf ook even creabea aan de slag moet om zo'n val te maken, zal straks thuis eens op mijn gemak hier alles doorlezen!