deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:14

Die van mij staat onder 150 gram sinds kort. Daarvoor onder een zeer licht gevoerde. Ze heeft tot 1 oktober buiten gestaan, dus al een beetje wintervacht gekweekt. Ik moet ook zeggen dat ik het wel erg makkelijk vind... het scheelt een hoop poetsen. Bloos

rolobeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:24

na het scheren heb ik een 360 grams deken om gedaan maar heb hier wel een beetje spijt van want het heeft nog niet gevroren en vraag mij af wanneer het gaat vriezen en of hij ndan nog wat aan deze deken heeft aangezien hij in een buiten stal staat

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:26

@ rolobeauty: je hebt toch wel meer dekens voor je geschoren paardje mag ik hopen?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:35

rolobeauty schreef:
na het scheren heb ik een 360 grams deken om gedaan maar heb hier wel een beetje spijt van want het heeft nog niet gevroren en vraag mij af wanneer het gaat vriezen en of hij ndan nog wat aan deze deken heeft aangezien hij in een buiten stal staat

Jol stond onder 300, sinds twee dagen ook nog met zweetdeken. En volgende week 300 + 200 winterdekens. En als die het dan nog koud krijgt nog een zweetdeken.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:41

Mijn pony's zijn beide geschoren en staan met een 400 grams en de ander met een 490 grams op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:22

Mijn geschoren paard staat onder 500 gr. Hij voelt toch wat warm aan. Net niet té warm.

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:00

damiro vanavond een ander dek op gedaan, volgens mij WB van 300 gram met ook nog fleece van binnen, hij had er 2 op, maar blijft vannacht tussen de 10 en 12 graden, vind ik 2 wel erug warm!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:14

Ik begin nu ook te twijfelen of ik de 360grams zal verruilen voor een 200. De komende dagen wordt het weer ruim boven de 10 graden... Echt te warm heeft ze het niet, maar toch.... Lastig dit weer.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:25

lausan schreef:
Ik begin nu ook te twijfelen of ik de 360grams zal verruilen voor een 200. De komende dagen wordt het weer ruim boven de 10 graden... Echt te warm heeft ze het niet, maar toch.... Lastig dit weer.

dat is ook mijn dillemma Clown
ze staat nu onder 400gr geschoren in binnenstal,en het gaat dacht ik alleen om morgen
daarna zakt de temp weer.
lastig hoor zulke winters Boos!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:31

Ik zit met zelfde probleem: ze staat vol op de wind en in de regen...Ze is niet warm onder haar deken. Maar moet die dan toch af als het zo warm is? Of is dat een kwestie van trial and error?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:39

ik ben morgenochtend op stal tot 10.30 uur en ik voel dan maar hoe warm ze is onder 400 gr
als het meevalt ga ik niet wisselen,en is ze erg heet dan gaat er een 300gr op.
alleen heeft deze een halve hals Clown dat is ook weer warmer Boos!
ik weet het niet Nors opkijken

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:12

pfff ik zit ook te twijfelen.. Mijn paard staat nu al 3 weken ongeschoren met 200 gram op stal. Maar soms stond hij daar al onder te zweten. Ik heb alleen geen dunnere deken dan die 200 gram, dus dan moet hij zijn fleecedeken maar op, alleen die is er niet op gemaakt om 24/7 op te liggen.
Als het aan mij ligt mag de temperatuur wel wat zakken, of zo erg stijgen dat dekens niet nodig zijn Haha!

Aan iedereen die twijfelt: als je kan zou ik een minder dikke deken opdoen, het blijft nog tot eind van de week zo warm.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:36

Zeker lastig... Het schijnt tot zondag rond de 12 graden te blijven... Heb de 300 grams deken toch maar verwisseld met een 200 grams, omdat hij er toch wel erg warm onder voelde..

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:38

Geen deken.
Hij is nu zonder deken zijn haren al aan het verliezen!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:43

Crisis, zaterdag komt mijn nieuwe paard en ik heb alleen een zweetdeken en een 370grams.. Zou ik er nog een dunnere bij moeten halen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:46

Wat leuk dat je een nieuw paard krijgt!!!
Ik vrees wel dat je een extra dekentje er bij moet kopen.. Misschien een ongevoerde regendeken? Die kan je dan als tussendeken gaan gebruiken in het voor- en najaar. En nu het zo warm winterweer is, kun je die misschien gebruiken met het zweetdekentje er onder en als het gaat vriezen de 370 grams. Bovendien als je 370 grams een staldeken is en je paard gaat naar buiten, zou je de ongevoerde regendeken over de staldeken kunnen doen zodat hij droog blijft Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:03

ik kom net van stal en ze staat onder 400gr ,ze is geschoren en ze had het er niet heet onder
even met de stalhoudster overlegt,haar paard staat ook onder een dikke deken en we wisselen niet van deken
alleen als ze gaat zweten ,maar dat zit er niet in verwacht ik Knipoog
ik hou dus gewoon de 400gr op.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:21

Mijn pony staat onder een staldeken van 550 grams, ze is geschoren. Maar ik zit heel de tijd te twijfelen of ik er niet een dunnere op moet leggen.
Ze heeft het niet overdreven warm onder haar deken en staat niet te zweten, maar sinds afgelopen week is ze wel aan het verharen!
Ik heb ook nog een staldeken van 330 grams, ik ga vandaag eens even kijken of ik mn deken niet beter kan wisselen...

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:27

ik heb vandaag toch maar weer zijn onderdeken, met 200grams winsterdeken met hals opgedaan.
het waait echt enorm en hij is nog maar vanaf december zijn haar kwijt, dus nog erg kaal.
ik ben nou op zoek naar een WB halsstuk, dan krijgt hij zijn WB deken van 300gram met fleece voering op en de hals om.
omdat hij gewend is een hals om te hebben, wil ik die er nu neit afhalen.

Idd erg lastig dit weer, bah

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:45

die van mij heeft nog gewoon haar 360 grams op....
ze komt er niet overdreven warm of nat onder vandaan Knipoog
dus ik laat hem gewoon op... maar ooh wat verheug ik me alweer op het voorjaar.. lekker dekentje weer af.. Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:50

Heb het geloof ik al eerder gezegd in deze topic. Maar een zweetdeken, wol of fleece is NIET gemaakt om als staldeken te dienen. Heb meerdere verhalen gehoord van drukplekken op de schoft en boeg, en zelf gezien een ongeluk met een fleece deken wat was gaan schuiven en het paard erin stond. Dierenarts kon erbij komen de schade weer dicht te naaien (en dan niet de deken). Zowel fleece als wol gaan trekken en schuiven, veroorzaken schuurplekken en als ze nog veel bewegen onder deze dekens brandblaren (door schuren veel wrijving, daardoor plaatselijke temperatuursverhoging en brandblaren). Tevens zeker met fleece het risico dat het paard statisch geladen is en zo problemen kan hebben met stalen drinkbakken (electrische schokken).

Koop dan liever een staldeken van 100 tot 200 grams op een goede maat. Niet duurder dan een fleece deken en vaak goedkoper dan een goede wollen deken. Dan kan je de fleece en wollen deken gebruiken waarvoor ze gemaakt worden, om zweet af te vangen.

Mijn deken programma hangt van het weer af. Voel aan of hij het te warm of te koud heeft en pas daar de dekens op aan. Toen het even rond/na de kerst koud was stond hij onder (350+150+200)= 700 grams, nu onder 500 grams.. Van mij mag hij niet zweten onder de deken, maar gewoon lekker warm aan voelen. Ook niet net aan warm, want dan koelen ze toch teveel af onder een deken (dus de deken is te dun op dat moment).

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:13

ik heb 100 gram geminderd, ze staat nu onder 400 gram en is geschoren. de wind is niet koud.

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:18

heb damiro's onderdeken omgewisseld voor een dunner/lichter staldeken. nog wel de WH met hals erover heen, maar de hals heeft hij op stal omlaag.

Vergeet niet, dat meerdere dekens over elkaar, warmer zijn dan 1 deken van 400 of 500 gram!

de wind mag dan niet koud zijn, maar bij veel wind heeft paard de neiging om zn haren rechtop ze zetten en zal dus ook eerder haar aanmaken.

blijf erbij dat ik nu al 400 of 500 erg vel vind!
Wat als het overdag blijft vriezen? 6 dekens op?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:06

nee hoor, nu 400 gram meer kou 500 en bij heel koud 500 met onderdeken, warmer ga ik niet.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:09

Ik ga denk ik ook wisselen.. Ze is geschoren en staat nu onder 340.. Ga mijn 200 grams er terug op leggen als het zo blijft, 10+ graden. Vanavond was ze best warm, en ze begint nu ook alweer een 'vachtje' te krijgen..