Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:13

Ik zou misschien nog wachten tot vrijdag dan gaat de temperatuur echt naar beneden.
Verder lijkt het met een goed plan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:16

Ja? wordt het vanaf vrijdag echt minder?

Ik ga altijd uit van mijn eigen gevoel, wanneer ik het fris vind buiten dan verander ik de dekens

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:19

Scheelt een paar graden dus zoveel zal het niet uitmaken.

Anneke

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:19

Ik heb de mijne gisteren geschoren, en hij staat nu onder een dikke Rambodeken met hals, geen flauw idee hoeveel grams, maar wel warm.
Heb er nog zo een maar die is nog dikker. Die krijg ie op als het rond de 8 graden is overdag.
Als het gaat vriezen krijgt hij daáronder een onderdeken van 300 grams.
In totaal staan die paarden van mij in de winter onder ongeveer 750 grams. Maar ze staan dan ook de hele dag buiten.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:06

hmmz ik weet niet welke maat zweetdeken ik moet nemen. ik wil de teddy fleecedeken van harry's horse. ik heb een winterdeken van weatherbeeta in maar 175. die zit op t kleinste gaatje, maar zit verder goed. ze zal nog iets groeien (ze is nu 2,5 jaar). zal ik de zweetdeken in 175 of 185 bestellen?

twist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:43

tisje schreef:
hmmz ik weet niet welke maat zweetdeken ik moet nemen. ik wil de teddy fleecedeken van harry's horse. ik heb een winterdeken van weatherbeeta in maar 175. die zit op t kleinste gaatje, maar zit verder goed. ze zal nog iets groeien (ze is nu 2,5 jaar). zal ik de zweetdeken in 175 of 185 bestellen?

ik zelf zou voor de 185 gaan maar goed het blijft eige keuze

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:56

Ik heb een winterdeken 340 grams, is dat voor nu te warm? De pony staat nu met een zomerdeken (0 grams?) op stal en heeft daardoor al een best dikke vacht ontwikkeld...
Ik wil wel een dikkere op, maar als die 340 grams te warm is, hoeveel grams moet er dan op?

Edit: het gaat over deze deken:
Citaat:
BR Fashion Outdoordeken
600D nylon geruite deken met een 340 grams vulling inclusief borst en excl. ¼ onderste deel. Voering is van 220 grams Cool Plus, 3000 mm waterdicht met getapte naden en 4000 gr/m2 24 hrs ademend.

Verkrijgbaar in de maten 175 t/m 215 cm. kleur: Blue Ribbon/Chalk Voilet/ black/Lark

O en nog een vraag, een fleecedeken is toch alleen als zweetdeken bedoeld?
Laatst bijgewerkt door ppl0026 op 08-11-05 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:02

twist schreef:
tisje schreef:

ik zelf zou voor de 185 gaan maar goed het blijft eige keuze

dankje! ik ben er nu bijna cker van dat ik de 185 ga bestellen...

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:12

vonneke schreef:
Ik ga vandaag mijn 200 grams deken verruilen voor een 350 deken.

Als het dan straks echt hard gaat vriezen dan gaat er een 200 deken onder de 350. Wat vinden jullie daarvan?

Die van mij heeft net zijn 330 grams op gekregen, en is (nog) niet geschoren.
Het klinkt misschien dik, maar hij is heel gevoelig voor kou en dus ook gevoelig op zijn spieren.

Volgende week ga ik scheren en dan komt er wat onder, ik twijfel alleen of ik er dan een deken van 150/200 gram onder zal doen of een hele dikke wollen deken met hals.
Kan me nl. voorstellen dat een dikke wollen deken warmer is dan een 'gewone' deken, wat is jullie mening en ervaring daar over/mee?

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:20

Ik had mijn pony altijd een wollen deken met halve hals onder haar winterdeken als ze geschoren was. Werkte prima.

Bij mijn paard werkt dit echter niet omdat zijn manen daarvan uitvallen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:23

ik twijfel nog wat ik moet doen, die van mij is vandaag geschoren heb nu een 150 grams ongeveer (weet niet precies) op en daarover nog een regendeken, ik heb voor de erge kou en waterdichte 300 grams maar dus niet voor nu, ik dacht zal ik anders een wat dikkere onderdeken kopen? 200/220 grams ongeveer en die onder mijn regendeken van nu doen? graag tips want ik weet het even niet meer!!

ze had het net totaal niet koud onder der deken maar zou het te koud kunne zijn 150 grams met regendeken erover? het is nu toch nog helemaal nog niet zo koud?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:28

Dan moet je haar gewoon even goed in de gaten houden. Als ze het nu niet koud heeft laat je het zo tot de temperatuur gaat zakken.

Mijn paard heeft nu 2 winterdekens op maar voelt daaronder goed aan.
Hij had 1 deken op maar toen was hij helemaal koud.

Als het nu kouder wordt, wordt 1 deken vervangen door een dikkere en als het gaat vriezen krijgt hij een 300 grams onderdeken erbij zodat hij totaal met 3 dekens komt te staan.

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:28

simongek schreef:
Ik had mijn pony altijd een wollen deken met halve hals onder haar winterdeken als ze geschoren was. Werkte prima.

Bij mijn paard werkt dit echter niet omdat zijn manen daarvan uitvallen.

Hmm, hoop niet dat dat bij mij ook het geval gaat worden dan .

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:04

simongek schreef:
Dan moet je haar gewoon even goed in de gaten houden. Als ze het nu niet koud heeft laat je het zo tot de temperatuur gaat zakken.

Mijn paard heeft nu 2 winterdekens op maar voelt daaronder goed aan.
Hij had 1 deken op maar toen was hij helemaal koud.

Als het nu kouder wordt, wordt 1 deken vervangen door een dikkere en als het gaat vriezen krijgt hij een 300 grams onderdeken erbij zodat hij totaal met 3 dekens komt te staan.

Ik kijk het wel even aan, kan voor de zekerheid gaan kijken voor een wat dikker onderdeken, maar ik houd haar wel even in de gaten! in ieder geval houd ik mijn regendeken en over tijdje 300 grams regendeken bovenop. bedankt voor je reactie!

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:58

ik durf bijna niet te zeggen wat die van mij snachts op heeft... overdag 360 en snachts daar nog een 200 onder

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:33

stalleke schreef:
ik durf bijna niet te zeggen wat die van mij snachts op heeft... overdag 360 en snachts daar nog een 200 onder

sorry maar ik vind dat wel heel erg warm nu!
het is nog helemaal niet zo koud.. of je paard moet een echte koukleum zijn en dag en nacht buiten staan...
maar is eigen keus natuurlijk

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:41

snachts is het toch echt al 6 a 7 graden
het is ook een koukleum, en staat onderhand buiten idd, loods en 1 kant helemaal open en daar staan de loopstallen, dus eigenlijk staat ze gewoon buiten maar dan onder afdak dus daar in de stal is het snachts ook 6 a 7 graden nu//

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:16

Die van mij heeft dat ook op hoor. Is alleen wel geschoren.

370 grams + 300 grams. En die staat er dag en nacht mee.

Die heeft wel net als jou paard een buitenbox die totaal niet geisoleerd is en helemaal open. In zijn stal is het bijna net zo koud als buiten.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:01

Heeft iemand de Bucas Power Turnout All in One ?? En hoe bevalt ie? Heb m net besteld. Lijkt me een goeie deken.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:42

simongek schreef:
Die van mij heeft dat ook op hoor. Is alleen wel geschoren.

370 grams + 300 grams. En die staat er dag en nacht mee.

Die heeft wel net als jou paard een buitenbox die totaal niet geisoleerd is en helemaal open. In zijn stal is het bijna net zo koud als buiten.

ja oke dan verschilt het wel met die van mij, heeft de helft minder op maar staat in best warme stal en alleen overdag buiten, heeft het ook niet snel koud naar mijn idee.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:18

YES eindeluk ik heb een hals deken gevonden voor me paardje heb vanochtend gebelt en kan hem vanmiddag al ophalen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:37

Illuster (die geschoren is) ga ik toch de dikke Rambo opdoen, ik heb het idee dat hij het niet heel lekker warm heeft, en aangezien hij 14 is, is het wel zaak om die spieren lekker warm te houden.
Pompidou staat met een regendeken op met daaronder een onderdeken van 300 gram.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:14

vraagje die van mij heeft geen deken opgehad en staat redelijk goed in zijn vacht.
Hij heeft het niet koud.
Maar nu gaat het echt koud worden dus wil ik hem als het onder nul komt toch een deken opdoen een 300 grams.
Hij heeft geen stal dus hij staat 24/7 buiten.
Doe ik er hier goed aan of moet ik eerder met een deken beginnen.
Oja het is een haflinger dus die kunnen wel wat hebben.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:37

Heb mijn paard ondanks haar wintervacht toch een regendeken opgedaan omdat ze mager is en ik bang ben dat het anders nog harder gaat. 's nachts staat ze binnen in een schuur met open nok waar het lekker behagelijk is. Het voordeel van een dek vind ik dat ze nu in ene stukken schoner is, ze houd namelijk van rollen in de modder nadeel vind ik dat als het regent tijdens het rijden ik haar niet meer droog krijg erna. Sta in pension en ga altijd 's-avonds naar mijn paard kan dus geen droog dek op gaan doen. Heb altijd begrepen dat het slecht is je paard nat van de regen (of zweet maar goed met een zweetdek word je paard dan wel droog maar die werkt helaas niet tegen de regen) onder dek te zetten. Hoe lossen jullie dat op als je geen binnenbak hebt om te rijden en je paard niet stil kan zetten en je wilt rijden in de regen?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:00

Mijn haf is dus ook niet een van de dikste hij is best tenger kijk maar even op mijn profiel dan zie je dat goed.
Dus ik kan ook beter nu voor deze nachten mijn winterdeken opgooien?