Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:42

Louiza schreef:
morgen wordt myrthe geschoren:)
helemaal, een klein scheermachiene voor dr benen en hoofd en een grote voor de lijf
iemand nog tips hoe ik het beste dr hoofd kan doen en langs dr manen?(haflinger dus met lange manen.)

ik mag binnekort toch nog een paard op stage scheren als dat goed gaat vraag ik of ik Umi ook ff mag doen doe ik wel een ander model ze staat hier toch de hele winter in een binnestal en weinig buiten.
Ik zou de manen gewoon invlechten, hengstenvlecht ofzo...maar dan eentje die dicht tegen de manenkam aan ligt, of de manen naar de andere kant doen en daar een strakke vlecht maken. Hoofd zou ik gewoon met een draadloze tondeuse doen, en het halster om d'r nek doen en als t nodig is een praam op..

Citaat:
jullie menen toch niet dat jullie met deze temperatuur van 20 graden met een uitrij/zweetdeken inrijden/losrijden???? wat moet dat als het vriest? het is zomers!!

als t zo warm word gooi ik meestal de winterdeken(wist niet dat t zo raar weer werd) er helemaal af als ze de wei in gaat. Losrijden en uitstappen doe ik nu gewoon zonder dekens.

shetlandfan

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:31

Ik heb sinds een kort een shet waarbij ik erover zit te denken haar te scheren. Ze is voordat ze van mij was altijd gewend buiten te staan en heeft dus lekker dikke vacht. Deze winter zal ze op stal komen omdat het weiland gewoon te nat is. Nu staat ze zich dus rot te zweten op stal en dus was mijn idee om haar zo te scheren dat zij minder zweet en dat ik niet met dekens in de weer hoef. Als de paddock straks klaar is gaat ze namelijk toch iedere dag een paar uur naar buiten en wil ik dus niet met dekens werken. Verder wordt ze ook nog geeneens bereden omdat ze pas 2,5 is. Het is voor mij dus puur zodat ze wat minder zweet.

Iemand tips en/of voorbeelden van een scheerpatroon dat ik bij haar zou kunnen doen?

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:23

Kale myrthe;
Afbeelding

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:29

Ziet er netjes uit Louiza
Had je t nou nog zelf gedaan of laten doen?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:49

onze haf wordt morgen ook kaal.. ook zijn beentjes...

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:52

Mijn haf is ook alweer 3 weekjes kaal
Ook dr beentjes, maar die sokken waren er toch al af
scheer ik altijd eraf

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:53

Wat ziet Myrthe er weer mooi uit
heb je het zelf gedaan? hoe lang duurde t?

ik mag volgend weekend een paard scheren heb er nu al zin in heb geen idee hoeveel haren eraf komen, of t makkelijk gaat enz... hoop dat ik Umi dan ook mag doen, ben benieuwd wat voor kleur er onder haar vachtje zit(ze is zwart) bij veel paarden zie je toch wel wat kleur verschil. Misschien is Umi onder die vacht wel mooi zwart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:37

shetlandfan schreef:
Ik heb sinds een kort een shet waarbij ik erover zit te denken haar te scheren. Ze is voordat ze van mij was altijd gewend buiten te staan en heeft dus lekker dikke vacht. Deze winter zal ze op stal komen omdat het weiland gewoon te nat is. Nu staat ze zich dus rot te zweten op stal en dus was mijn idee om haar zo te scheren dat zij minder zweet en dat ik niet met dekens in de weer hoef. Als de paddock straks klaar is gaat ze namelijk toch iedere dag een paar uur naar buiten en wil ik dus niet met dekens werken. Verder wordt ze ook nog geeneens bereden omdat ze pas 2,5 is. Het is voor mij dus puur zodat ze wat minder zweet.

Iemand tips en/of voorbeelden van een scheerpatroon dat ik bij haar zou kunnen doen?

als je haar de hele winter binnen hebt in stal kun je haar scheren ja, maar zodra het echt kouder wordt zal ze ook binnen toch onder een deken moeten.

meimei_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:10

Ik heb Myrthe toch maar zelf gedaan, t was eigenlijk hardstikke makkelijk.. dit ook dankzij Myrthe die hardstikke braaf was hoor!
eerst heb ik al t haar er af geschoren en daarna alles geperfectioneerd:D dus stukje bij beetje de strepen weg gewerkt.
ben smiddags begonnen en wat begin van de avond klaar, wel met een paar pauzetjes tussen door hoor.
Maarja ik vond t eigenlijk wel gaaf om te doen:)
Alles is er af behalve dr hoofje en oren, miss. dat ik die nog doe.. anders bij de 2e keer in dec/nov

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:44

zijn sokjes zijn toch maar gebleven, en een stuk op zijn rug en zijn kaken zijn wel geschoren, maar het midden van het hoofd zeg maar niet, en dat is best mooi gelukt...

maar die haf van ons is verder nu dus kaal....

en hij heeft echt n mooi kleurtje gekregen..... k zal eff proberen van de week n fototje te maken ervan, volgens mij had ik in me profiel een foto staan dat ie ook geschoren was, daar zie je die kleur wel goed..

toen had ie zijn naam aan de ene kant en aan de andere kant een bliksemschicht op zijn bil nu heeft ie gewoon een hartje aan de ene kant, meer niet...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:06

haha krijg nu nog meer zin om zelf te gaan scheren

owjah heb weer een vraagje...heb zelf een zwart paard, misschien dat ik die toch ga doen omdat ze heel erg bezweet is en als ik 15min. stap is ze nog niet droog. Ze staat in een binnestal, als ik een zweetdeken op doe is de kans groot dat ze de volgende dag nog die deken op heeft omdat ze er geen tijd voor hebben om de dekens te wissellen. Ik loop er stage en wissel normaal meestal al die dekens. Ze blijft er tot en met februari staan, staat iedere dag 1 1/2 of 2 uur buiten en heeft nu een best wel dikke winterdeken, heb gewoon t geld er niet voor om nog een lichtere deken erbij te kopen. Nu de vraag.....als je een zwartpaard scheert is de kans dan groot dat ze grijs eronder zijn? en zou t voor mijn paard goed zijn om te scheren?

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:06

He hoe kan dat nou?
Zijn de Stickies weg??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:14

vanmiddag paard van NathalieW geschoren.
hij was gelukkig vrij makkelijk, alleen benen vond ie niet zo leuk.

en nathalie was gelukkig tevreden over het resultaat

Winna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:49

Is het trouwens ook verstandig/handig om je paard een paar dagen voor het scheren helemaal te wassen? Lijkt me dat de messen sneller stomp worden als er zand e.d. in de vacht van het paard zitten.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 23:17

ik heb een vraag, misschien is deze al eens gesteld maar om alle 26 pagina's door te bladeren.....

ik heb een Nrps merrie van 10 jaar....ik heb het eigenlijk niet zo super op dekens, en was dan ook van plan om deze winter weer zonder deken door te komen.

Omdat mijn paard kissing spines heeft, en dus (wat ik vorig jaar minder deed) veel beweging nodig heeft, en ik zelf ook serieus aan de slag ben gegaan geef ik haar min. 5 dagen in de week beweging (rijden of longeren). Nu (eind oktober) heeft ze al zo'n vacht aangemaakt dat eht een ramp is...na tien minuten rijden staat ze al in het zweet. Om nu een deken op te doen heeft weinig nut aangezien ze de vacht al aangemaakt heeft. dus de volgende optie is scheren. Sam staat overdag in de weide (dit de gehele winter door ondanks alle temperaturen/weersomstandigheden) en staat 's avonds op stal.

Is het dus een goed idee om sam te scheren (ook al staat ze de hele dag in de wei? en zoja welke model en wat voor een deken (voering etc.) zou er dan opmoeten komen te liggen?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:58

ik heb een vraag, misschien is deze al eens gesteld maar om alle 26 pagina's door te bladeren.....

ik heb een Nrps merrie van 10 jaar....ik heb het eigenlijk niet zo super op dekens, en was dan ook van plan om deze winter weer zonder deken door te komen.

Omdat mijn paard kissing spines heeft, en dus (wat ik vorig jaar minder deed) veel beweging nodig heeft, en ik zelf ook serieus aan de slag ben gegaan geef ik haar min. 5 dagen in de week beweging (rijden of longeren). Nu (eind oktober) heeft ze al zo'n vacht aangemaakt dat eht een ramp is...na tien minuten rijden staat ze al in het zweet. Om nu een deken op te doen heeft weinig nut aangezien ze de vacht al aangemaakt heeft. dus de volgende optie is scheren. Sam staat overdag in de weide (dit de gehele winter door ondanks alle temperaturen/weersomstandigheden) en staat 's avonds op stal.

Is het dus een goed idee om sam te scheren (ook al staat ze de hele dag in de wei? en zoja welke model en wat voor een deken (voering etc.) zou er dan opmoeten komen te liggen

edit: uit ongeduld toch het topic gelezen en kwam er achter dat het dus wel kan (aangezien er ook paarden 24 uur p/d in het weiland staan helemaal geschoren.)

enige vraag: welke voering zal ik nu op doen, als ik mijn paard helemaal laat scheren?

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:45

en de meine word donderdag geschoren heb gister fotos gemaakt van hem als beertje maar moet ze nog op de comp. zetten

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:16

Wie kan mij raad geven?

Ik heb een haflinger die het neit snel koud heeft,(eerder warm)
Ben van plan hem te scheren zodra al zijn vacht erop zit,

Ik heb nu een dun gevoerde regendeken van Bucas, die krijgt hij op alks hij geschoren is,
is die deken voldoende als hij helemaal geschoren is?
of alleen bij een dekenmodel?

hij staat snachts binnen en overdag met mooi weer buiten!

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:22

Ik heb een vraagje,

Jasmijn heeft namelijk nog helemaal geen dikke vacht (Waar ik uiteraard erg blij mee ben )
Integendeel, het lijkt wel alsof ze al geschoren is!
Maar nu weet ik niet of dat zo blijft.
Ik heb haar namelijk pas sinds dit zomer dus weet ik niet hoe zij reageert op bepaalde weersomstandigheden, en hoe ze haar vacht behoudt deze winter.
Ze is bij haar vorige eigenaar altijd geschoren, elk winter nog.
Ik laat haar nu dus nog niet scheren denk ik, omdat het gewoon niet zoveel zin heeft .

* Als ze dan toch een dikkere vacht krijgt over een paar weken, Kun je paarden dan ook later in het jaar (Eind november/begin December) nog scheren?
* En als ik haar niet zou scheren, zit ze dan minder mooi in dr vacht volgend zomer?

Alvast Bedankt!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:47

Ik wil mijn pony laten scheren, omdat ze heel erg zweet en niet echt droog te stappen is.
Maar ze staat overdag buiten en 's nachts binnen, welk model kan ik dan het beste doen?

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:00

die vragen heb ik dus ook,niemand die antwoord heeft??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:07

Pippy schreef:
Ik wil mijn pony laten scheren, omdat ze heel erg zweet en niet echt droog te stappen is.
Maar ze staat overdag buiten en 's nachts binnen, welk model kan ik dan het beste doen?

Bij mij precies hetzelfde. Eigenlijk zijn we tegen het scheren, omdat ze echt de hele dag buiten staan, maakt niet uit wat de weersomstandigheden zijn... Maar doordat ze ziek is geweest en een probleem had met de bloedsomloop heeft ze een enorme vacht gelweekt. Als het zonnetje lekker schijnt en ze ZONDER deken buiten staat heeft ze het al erg warm. Ze zweet met rijden zo erg dat het niet gezond is. Mocht het vriezen, dat vriest haar vacht er af.

Ze is altijd al erg kopschuw geweest en daarom vind ik het erg naar voor haar als we haar hoofd erbij scheren. Een wollig hoofd met kaal lijf ziet er misschien een beetje vreemd uit, maar lijkt mij fijner voor haar. Sommigen zeggen dat ze dan erge jeuk krijgen aan hun hoofd, maar dat zal toch wel meevallen? Het wordt iig niet erger dan het nu al is.

Maar ik zit ook erg met de benen. Ze is echt een soort langharige pony geworden, met rare krulharen op haar benen. Dit ziet er niet uit, maar als ze buiten staat is het zeker wel verstandig die niet te scheren?

Ik geef weinig om haar uiterlijk, als ze zich maar goed voelt.

Ik heb absoluut nul komma nul verstand van scheren.
Kan iemand mij helpen?

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:13

Dankzij Loulou op bokt is mijn ruin nu ook geschoren (gisteren)
Eraf al dat haar, hij zit lekker in zijn vel ( ) en zijn vacht is heerlijk kort,,
Hij is met wintervacht altijd donkerbruin, en er kwam een prachtige zwarte vacht onder vandaan! Heb nu dus een zwart paard
IK ZAL MORGEN FOTO'S MAKEN
Hij deed een beetje vervelend bij zijn manengrens, benen en hoofd maar was verder SUPERBRAAF voor de eerste keer! Echt Toppie
En Maartje bedankt voor al het geduld en ik vond het fijn dat je zo precies te werk ging TOPPIE! (je had het ook kunnen afraffelen maar je hebt het supernetjes helemaal gedaan!)

Groetjes Nathalie

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:27

Deze week word mijn tinkertje geschoren en wil graag iets leuks achterlaten op haar kont:P Weet iemand een orgineel idee ,, ik kon namelijks niks verzinnen;)

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:42

Klavertje vier
Haar naam
Hartje
sterren
leuk figuur ofzo
jou naam ( )
Smiley,, (stond heel vrolijk )
genoeg te verzinnen:)