Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:45

Hier het probleem dat balen die uit plastic komen van vorig jaar en net niet zo droog als hooi waren na het uitpakken in 3 dagen beginnen te broeien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:49

Hier is het 4? Weken geleden dat we gehooid hebben en nog is het warm. Ook hier was het eigenlijk te nat maar geen keuze. De pers zelfs gesloopt om nog losser te persen. Dat lijkt wel onze redding. De pers maken we wel weer. We zijn wel aan het twijfel dadelijk al nieuw te gaan voeren en het oude voor de winter te houden. Als de kwaliteit dan gigantisch slecht is dan hebben we buffer om elders in te kopen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:52

dierenfan schreef:
Hier is het 4? Weken geleden dat we gehooid hebben en nog is het warm. Ook hier was het eigenlijk te nat maar geen keuze. De pers zelfs gesloopt om nog losser te persen. Dat lijkt wel onze redding. De pers maken we wel weer. We zijn wel aan het twijfel dadelijk al nieuw te gaan voeren en het oude voor de winter te houden. Als de kwaliteit dan gigantisch slecht is dan hebben we buffer om elders in te kopen

Ik zou zeker alvast een paar balen voeren. Dan kan je zien hoe ze zich na een week of 8 hebben gehouden. Bij twijfel zou ik ze zeker opvoeren. Ze worden er niet mooier op.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:58

Hier zijn de onverpakte baaltjes niet eens warm geworden. Lijken ook niks veranderd de afgelopen weken dan toen met persen. Ze zijn ook echt mega droog, net een eerste baaltje geprobeerd aan de paarden, eten het niet graag :+ dat zachte voordroog is lekkerder dan droog en grof hooi.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:24

belle_boef schreef:
dierenfan schreef:

Ik zou zeker alvast een paar balen voeren. Dan kan je zien hoe ze zich na een week of 8 hebben gehouden. Bij twijfel zou ik ze zeker opvoeren. Ze worden er niet mooier op.

Daarom ook en nu kunnen we het open gooien op de weide en ze het uit laten zoeken. In de winter paddock wil je gewoon goed spul. Hopelijk is de 2de snede beter dan komen we sowieso goed rond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:20

jazzejam schreef:
Hier het probleem dat balen die uit plastic komen van vorig jaar en net niet zo droog als hooi waren na het uitpakken in 3 dagen beginnen te broeien.

Dan heb je te grote balen zeker? Hier is een midi baal in 2 dagen op.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:10

Nee, zijn midi balen, maar op het moment maar twee paarden. Normaal gaat een week open prima hier. Maar deze batch dus niet. Terwijl het echt bijna droog als hooi is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:00

25.9 graden tot nu toe in onze testbaal, netjes denk ik. We houden het goed in de gaten.
Weet ook wel niet of ze het hier graag gaan lusten doordat er zo laat gemaaid werd, maar graag of niet hoor. :')

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:42

Misschien juist omdat het laat gemaaid is!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:51

Wij hebben nog altijd niet kunnen hooien. We hebben zelf geen machinerie, en hebben afspraak met een kennis dat hij bij ons land meeneemt als hij zijn weide hooit. Maar doordat hij zelf op een heel nat stuk zit, is dat voorlopig nog niet gelukt. Nu zou hij eventueel toch ons stuk al komen doen, maar is het weer terug zo wisselvallig.

Ons gras is echt volledig uitgebloeid intussen. Heeft iemand ervaring met hoe lang het moet drogen in deze staat? Normaal hooien we eind mei - begin juni, en dan laten we het een 5-tal dagen drogen. Ik denk / hoop dat het nu sneller droog zou zijn, maar klopt dat? Welke site gebruiken jullie om het weer te checken? Buienradar laat me de laatste tijd nogal vaak in de steek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:01

Wat betreft weer sites: volgens mij kunnen ze er allemaal niks van dit jaar.

Zondag zou het niet regenen terwijl ik in een stortbui stond.
Vandaag zou er 2 mm vallen en is er zojuist in een uur tijd 20 mm gevallen. :+

Ik had ergens nog goede hoop dat we deze zomer nog normaal weer zouden krijgen. Maar ik begin hem nu al te knijpen voor de 2e snede.

Al vind het KNMI dit blijkbaar nog een 'normale' zomer: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/na- ... at-denken/

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:11

Ik gebruik Google, de plaatsnaam waar je woont + weer/weerbericht.
Hij is vrij accuraat, accurater dan buienradar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:57

Hier 3 weer apps (Buienradar, Buienalarm en Weer&Radar), maar gebruik vooral de site van Wetteronline.de.
Die geeft voor ons in de regio meestal de beste voorspelling.

Voor de komende uren vind ik Buienradar trouwens prima. En goed naar de lucht kijken helpt ook :-).

Mijn probleem met hooi dat net niet goed in de pak is gekomen is vooral dat de kans op schimmel groter wordt. Hooibroei valt gelukkig meestal mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:30

Alle weer sites bekijken?
Ik heb ook slechte relaties met weer sites. Kan er weinig van op aan en het is dit jaar wel het jaar van gokjes. Kijk naar de lucht, de sites en spiek hij goeie boeren. Sommige oude boeren hebben zelf een satelliet ofzo in hun hoofd die het aanvoelt lijkt het

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:08

Onze 1e snede is van zaterdag binnen.
Opbrengst ok, alhoewel het gras niet gemest is omdat de weide te nat was in het voorjaar.
Kwaliteit is wel 2x niks meer natuurlijk, zo laat in juli.

Er moet nog 1,5ha af maar dat is al helemaal een nat stuk dus daar kunnen we gewoon niet op.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:08

Cowgirl83 schreef:
Wij hebben nog altijd niet kunnen hooien. We hebben zelf geen machinerie, en hebben afspraak met een kennis dat hij bij ons land meeneemt als hij zijn weide hooit. Maar doordat hij zelf op een heel nat stuk zit, is dat voorlopig nog niet gelukt. Nu zou hij eventueel toch ons stuk al komen doen, maar is het weer terug zo wisselvallig.

Ons gras is echt volledig uitgebloeid intussen. Heeft iemand ervaring met hoe lang het moet drogen in deze staat? Normaal hooien we eind mei - begin juni, en dan laten we het een 5-tal dagen drogen. Ik denk / hoop dat het nu sneller droog zou zijn, maar klopt dat? Welke site gebruiken jullie om het weer te checken? Buienradar laat me de laatste tijd nogal vaak in de steek.

Wij laten het gras ook altijd uitgroeien, de 1e snee maar toch liefst wel 5 dagen laten liggen, het moet goed kraken en geen groen meer hebben. Vaak lukt dit goed met 5 dagen

Maar stel het is 4 dagen 30 graden met alleen zon is het zo droog

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:18

Hier flinke lang blijven hangende buien al heel de ochtend... Alle weilanden staan weer blank.
Ben er echt zo klaar mee!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:36

Cioccolato schreef:
Alle weer sites bekijken?
Ik heb ook slechte relaties met weer sites. Kan er weinig van op aan en het is dit jaar wel het jaar van gokjes. Kijk naar de lucht, de sites en spiek hij goeie boeren. Sommige oude boeren hebben zelf een satelliet ofzo in hun hoofd die het aanvoelt lijkt het

Is ook hobby, als ik later groot ben wil ik m'n eigen weerstation en sluit ik me aan bij https://www.hetweeractueel.nl/ :) .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:37

Wij hebben een weerstation gehad maar op een of andere manier had dat ding hier geen ontvangst dus we hadden er niet zoveel aan.
De apps vergelijking we vaak wel en nemen daar een gemiddelde van :+ maar het blijft lastig, zeker dit jaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 06:09

Hier kun je altijd wel van buienradar op afgaan, zelden dat die verkeerd zit. Gister nog 2 grote pakken gehaald van dit jaar en beginnen voeren. Mooi spul. Heeft 4 weken gelegen, hij voerde het zelf al van dag 1

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:04

Ik hoop op zondag maaien...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:09

Hier lijkt het toch goed te gaan met het (iets te nat geperste) hooi; ik heb alle botjes eens herlegd (de onderste vanboven gelegd en andersom) en nog losser van elkaar gelegd, en thermometer geeft ook nergens problemen aan. Goede trek ook op de zolder. Kan al wat geruster slapen :)
Laatst bijgewerkt door miezelke op 24-07-24 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:11

Fijn dat alles goed lijkt te gaan!

Het lijkt vanaf zondag inderdaad weer een tijdje droog te worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 11:37

pol013 schreef:
Wat betreft weer sites: volgens mij kunnen ze er allemaal niks van dit jaar.

De atmosfeer is gewoon heel instabiel. Dus (lokale) buien ontstaan plotseling, en dat is gewoon niet te voorspellen. Althans, niet langer dan 1-2 uur van te voren. En daar heb je zo weinig aan als je wilt hooien.

We moeten een mooi hogedrukgebied boven Polen of zo krijgen, dan gaat er een lekkere droge zuidoosten wind waaien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 20:41

Wij hebben meest aan de weersverwachting van België over het algemeen en dan paar uur erbij optellen. Hier eigenlijk ook wel geruster op het hooi wat binnen ligt. Lijkt toch oke te droger en ruikt steeds meer als goed hooi.