[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linnvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:59

hoi hoi,

Ik heb een vraagje. Ik wil van de winter mijn pony deels scheren en wil dat ze verder het liefst niet een enorm dikke wintervacht kweekt.
Nu heb ik zelf een regendeken (fleecegevoerd) maar ik twijfel heel erg tussen de winterdekens.

Wat zouden jullie nemen aan gram?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:10

Shenavallie schreef:
Ladyson schreef:
Ik zit met de volgende vraag.. Ik wil mijn paard van de winter graag nat onder haar deken kunnen weg zetten. Bij Rambo en Bucas schijnt dit te kunnen, maar ook bij de onbekendere Fedimax schijnt dit mogelijk te zijn. Daarnaast heb ik begrepen dat het ook met de Horseware fleeceliner mogelijk is. Ik heb momenteel oa. een Amigo regendeken, een Nika 100 grams outdoordeken en van Silvano (paardenboulevard) 200 en 350 grams. De 200 grams deken staat ze het grootste deel van de winter mee, en deze pasvorm is perfect voor haar. Ze heeft de deken al 3 jaar. Ik kan haar daaronder echter niet nat weg zetten (dat denk ik tenminste). Wat is nu een slimme oplossing? Een deken van 300 euro vind ik eigenlijk een beetje too much.

Is een deken voor jouw paard echt nodig of is jouw paard zonder deken gewend? Het volstaat namelijk om ervoor te zorgen dat de huid droog is na het uitstappen. De haren voeren enkel het vocht af en hoeven derhalve niet droog te zijn alvorens je het paard weer op het land zet of op stal.

Ze wordt geschoren en staat de hele dag buiten, een deken is echt nodig dus :-)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 23:14

linnvh schreef:
hoi hoi,

Ik heb een vraagje. Ik wil van de winter mijn pony deels scheren en wil dat ze verder het liefst niet een enorm dikke wintervacht kweekt.
Nu heb ik zelf een regendeken (fleecegevoerd) maar ik twijfel heel erg tussen de winterdekens.

Wat zouden jullie nemen aan gram?

Hangt erg van je paard af en waar die staat en wat je precies gaat scheren.
200 gram (met of zonder hals) vind ik zeker een aanrader. Maar meeste geschoren paarden willen ook wel naar de 300 gram gaan als het koud is.

koetjeboe

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:01

Wanneer leggen jullie weer een deken op met welke tempratuur

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:05

Mijn paard heeft nu al de bucas smartex rain op.
Veel regen vandaag en hij maakt snel een vacht aan meestal hou ik de 16 graden aan daar onder gaat de deken op tenzij het bijv 17 graden met veel regen is dan al eerder

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:39

Die van mij staat met een regendekentje op. Hij staat nog dag en nacht buiten.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:13

Hoi, mag ik hier ook meepraten, 't blijft een ingewikkeld iets die dekens, helemaal met dat wisselvallige weer hier. Het seizoen is al haast voorbij, maar ik heb toch nog een vraag over vliegendekens. Voor mijn kwpn merrie wil ik graag een vliegendeken aanschaffen met waterdichte rug, ze wordt snel stijf na een plens regen over zich heen. Ik heb momenteel een amigo mio vliegendeken, die gaat inmiddels al wat jaartjes mee, maar ik vind 'm qua pasvorm toch wat krap aan de voorkant, verder ben ik er niet ontevreden over.

Opties die ik nu heb zijn de bucas buzz of rain (mensen nog iets nuttigs te zeggen over zebra of geen zebra?), QHP (http://www.horseshopinternational.nl/vo ... e-rug.html) of de amigo aussie allrounder. Het horseware liner systeem liever niet, ik wil juist iets wat ik iets minder vaak op en af kan doen, aangezien mijn paard binnenkort verhuist en niet op een afstand staat dat ik bij ieder buitje even op en neer kan.

Zijn er mensen met ervaringen met bovenstaande dekens, het gaat om een normaal gebouwde kwpn merrie, 1.72 hoog en maat 205, de mio zit vooraan dus wat krap, maar de pasvorm van amigo verschilt ook wel wat per model als ik het goed heb? De Bucas Freedom turnout ligt netjes, evenals de horseware liner die ik in de winter onder mijn dekens gebruik, even ter indicatie (alles is maat 6'6/206). Eventuele andere opties met waterdichte rug zijn uiteraard welkom. Mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar horseware/bucas, maar ik sta ook open voor andere merken ;)

Verder staat de mijne momenteel nog bloot (overdag wei, 's nachts stal), maar komende dagen gaat er een regendeken op.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:21

Ik zweer bij de amigo aussie.
Mijn paard heeft normaal van amigo 6.3 (191)nodig en van bucas 6.6(198) maar ik kwam er achter datbde aussie een 6.9(206)is maar vind hem voor een vliegendeken wel goed zitten. Wel veel te ruim maar trekt niet naar achter, mocht voor het mooie een maat kleiner, daarom staat hij ook te koop.

Waterafstotendheid ben ik ook te vrede over en met 20-23 graden kan hij hem nog prima om

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:36

Ik heb ook de Amigo Aussie en vind hem heel fijn. Paardlief heeft inmiddels wel vakkundig de buiksingels eraf gesloopt (doet ie bij elke deken), maar die heb ik nu anders vast gemaakt en de deken is echt fijn. Laatst stond ie er een dag mee in flinke regen en ik verwachtte een verzopen paard met kleddernatte deken aan te treffen, maar paard was kurkdroog onder de (kleddernatte) deken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:48

Als Bucas goed ligt zou ik het gewoon bij Bucas houden. Ik ben er nog niet aan uit of die strepen nou echt effect hebben. Ik merk wel dat mijn paard minder last heeft van die beesten, maar of dat nou aan die strepen ligt of aan iets anders is ook maar de vraag.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:27

Bedankt voor het reageren :) Ik neig zelf ook iets meer naar bucas omdat ik het idee heb dat die iets meer kan ademen. Tweede puntje is inderdaad dat de amigo mio net niet geweldig ligt, niet dramatisch en ze mag 'm lekker door blijven dragen totdat het hele deken overleden is, maar voor het mooie heb ik liever wat meer ruimte bij de borst. Maar aangezien de aussie wat voordeliger geprijsd is zat ik toch weer in twijfel :P 'T is al meer vast wat nadenken voor volgend jaar.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:01

Super aanrader, de Bucas varianten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:10

Ik heb de bucas zebra maar ik stap toch weer over op horseware. Opzich is het een fijne deken maar ondanks dat mijn paard totaaaal geen sloper is vervagen strepen enorm, model zakt er uit en er komen allemaal gaten in. En dat na één seizoen :\

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:57

Kunnen paarden ook onder een regen deken staan wanneer het niet regent? Mijn paard begint nu al een vacht aan te maken hij loopt met nog 6 pony's in de weide .. Maar als ik aan het werk ben kan ik er niet gauw even heen rijden als het wel of niet regent om hem af of pp te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:59

Ja dat kan zeker maar je moet wel rekening houden met de temperatuur. Zoals vandaag wordt het hier 19 graden met zon dat is echt te warm dan gaat paard zweten onder de regendeken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:18

Hello mede bokkers :)

Ik ben altijd al vroeg met dekens op leggen (hoef nooit te scheren...) maar ik vroeg mij af of er mensen al dekens op hebben liggen of er al over nadenken.
Gisteren zijn mijn paarden verhuist van een stal in een grote hal naar stallen in een kapschuur die eigenlijk gewoon open is (dus soort van buiten staan idee haha)

En nu twijfel ik, gezien weersomstandigheden komend weekeind om toch al met dekens te gaan werken (ongevoerde regendeken bijv.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:23

Ik nog niet vind het daar nu nog echt te warm voor.. Mijn ervaring is dat met stallen in een kapschuur je de vacht niet tegen kan houden :n . Dat lukt me in een binnenstal uitstekend maar buitenstal kan ik niet tegen op dan scheer ik.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:23

bedankt yvanka, als het onder de 14 graden is kan het bijv. wel?
k weet helemaal niet aan welke temperaturen ik moet denken namelijk.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:01

Ik zit er voor zondag wel over na te denken om een regendeken op te doen. Ze zeiden net dat het zondag 15 graden word, persoonlijk vind ik dat te koud om zonder te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:05

Ik bekijk dat echt per dag. 15 graden maar lekker zonnetje voelt al weer veel warmer dan 18 graden en regen en wind.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:14

Hier al wel 2 paarden onder de regen dekens. Ik werk op de stal waar mij paard staat. Dus kan hem mooi de hele dag in de gaten houden. Zo dus ook het paard van mijn vriendin.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:16

hier begint paardlief ook in de vacht te schieten, het is echt te warm om een deken op te leggen nu.

in oktober ga ik scheren, laat hem nu maar een jasje aantrekken. weet ik meteen waar ik het voor doe

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:46

Hier de regenliner onder de vliegendeken gedaan, geeft net dat beetje extra warmte die genoeg is om niet TE warm te staan, maar toch niet te koud.. als het nog koeler word gaan we beginnen met de 0 grams regendeken

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:36

Hier de 0 grams op sinds gisteren. Paard staat dag en nacht buiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:04

ivy_power89 schreef:
Hello mede bokkers :)

Ik ben altijd al vroeg met dekens op leggen (hoef nooit te scheren...) maar ik vroeg mij af of er mensen al dekens op hebben liggen of er al over nadenken.
Gisteren zijn mijn paarden verhuist van een stal in een grote hal naar stallen in een kapschuur die eigenlijk gewoon open is (dus soort van buiten staan idee haha)

En nu twijfel ik, gezien weersomstandigheden komend weekeind om toch al met dekens te gaan werken (ongevoerde regendeken bijv.)

Ik ben denk ik 1 van de eerste hier met dekens. 1 van mijn paarden heeft vorige weekend 's nachts voor het eerst met een dun gevoerde regendeken gestaan. Aankomend weekend krijgt ze hem ook op.
Normaal gaat bij dit paard meestal ergens tussen half en eind september de dekens op. Soms hebben we nog wat oprispingen van mooi weer. Dan gaat ie gewoon weer af overdag.

Mijn andere paard zit wat later, die krijgt hem vermoed ik pas half tot eind oktober.