vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:55

@ joliene :ja zoveel ja }:0

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:56

bambi007 schreef:
@ joliene :ja zoveel ja }:0

Zucht.. :+ Het zout strooien kan ik wel, maar ik kan de bak niet slepen en loshalen. Is dat heel erg nodig dan?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:57

Ik wou net zo'n gelijk topic aanmaken..
Iemand tips? ik heb alleen een bevroren bak tot mijn beschikking, binnenbakken zijn
hier -helaas- niet in de buurt. :n

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:18

hoi,ik lees dat iedereen direct na de dooi begint met zout stooien,ik zou hiet nog even mee wachten tot het echt weer vriezen gaat. als het een x goed regent spoelt je zout nl weg...vanaf het moment dat ze vorst vermoeden zout strooien en zo mogelijk na elk laatste gebruik je baan slepen of frezen dan hou je m t langst rijbaar ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:52

Heb vanmiddag heerlijk in de ronte getuft. De bovenlaag was weer aardig ontdooid, in het midden nog wel wat hard, maar heb er overheen gereden.

Opmerking eigenaar: zoooo heb het zout ingeslagen. Al gaat er 300 kilo doorheen, maar as zondag ga ik hem helemaal volgooien.

Idd knollie ;) : maar vanaf maandag gaat het weer vriezen, dus vanaf zondag zal je de bak weer moeten aanpakken.
Wij gaan zondag even de randen bij de hoefslag met zijn allen gelijk maken, dan gooit hij er dus een x-aantal kilo zout in, dan gaat hij slepen.
Tevens heeft hij mijn mannetje vanavond ook de tractor en de sleep uitgelegd en laten doen, dus dan kan hij ook extra slepen.

Ze zijn er echt mee bezig. Vind het helemaal top dat ze zo actief ermee zijn.

biebs007

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:50

@joline Je kan het als het mogelijk is ook erin harken het is nl wel de bedoeling dat je zut door je bovenste laag gemengd zit en niet alleen erop ligt. misschien zijn er bij jou op stal meerder mensen allemaal een hark mee en gaan met die banaan..
@eowyn: fijn dat het op zo'n goede manier gaat bij jullie vele handen maken licht werk..ik ben maar alleen maar ik heb dan weer de middellen om het zelf te doen woon op een boerderij met trekkers frezen cultivators noem maar op wat een geluk...
@mitchall neem vooral de moeite deze 23 pagina's terug te lezen tips zat! succes
Hier geven ze voor maandag ook alweer vorst op dus moet ik van het weekend wel flink aan de slag anders red ik het niet vrees ik..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:35

Ik heb nu goed praten: Aan de bak wordt hard gewerkt door de staleigenaar. Dat hoef ik niet te doen. Over luxe gesproken....

ijn winterlaarzen van Agradi zijn zojuist binnengekomen.Nu nog thermosokken bij de Xenos. En in plaats van een dure paardenjas, een skijack in de uitverkoop.

Laat die verschrikelijke vorst maar komen!!!! ;)

Eerst jullie nog even de kans geven om de bak te herstellen en voor te bereiden op de volgende vorstaanval. *D

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:10

Onze ijsbaan(bak) wil maar niet dooien... :( . Hoop iedere dag dat het gedooid is, maar helaas... kan nog steeds helemaal niks..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:08

jaja we staan allemaal weer klaar voor de volgende vorstperiode..in de schuur staat een berg zoutzakken,de trekker staat standby alle winterzooi is weer door de wasmachine geweest ,want wat een drekzooi zeg nu alles dooit en het regent,bleh...ik heb gewoon nog geen tijd om de kerstboom te versieren..en nou heb ik geen kerstsmiley :+ dan deze maar :){ <:) :){

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:11

bah hier was de wei grote ijsbaan op sommige stukken, sneeuw of flinke dooi, prima, maar geen ijs aub. Zo maar weer een lading zout halen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:15

Pfff onze bak is net een ijsbaan.. zal zo nogmaals checken of het wat ontdooid is, maar vrees van niet... bah!

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:32

Hallo

even een vraagje, hoe doen jullie dat als jullie paarden zo lang niet hebben kunnen "werken"
hoe pakken jullie de training weer op en ben je veel kwijt qua rijden/niveau?
Want lijkt me als je 2 maanden niet echt kunt rijden dat je toch iets terug zakt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:40

Eerste dag longeren.
Daarna met rijden Basis en loswerken.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:54

LadyJ als je paard een beetje op conditie is zal het wel meevallen hoor met het terugvallen. Je kunt inderdaad beginnen met wat longeerwerk en dan rustig aan oppakken met rijden. Misschien even weer een stapje terug en meestal zit met mijn pony weer binnen een paar keer rijden op niveau.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:54

Mijn paardje heeft geen nivo, gewoon lekker recreatie. Je hoeft hem ook niet te longeren, hij vindt alles goed en doet gewoon zijn best. Ik kan ook lekker met hem naar buiten, vindt hij ook allemaal prima.
Het is geen probleem om hem drie weken stil te laten staan, als hij maar de wei op kan. Lekker makkelijk!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:04

ik ga vandaag weer eens proberen te rijden +:)+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:10

Ik ben benieuwd hoe de bak erbij ligt, maar ik heb er echt zin in! :9 En morgen kan het ook nog. Maar daarna? Eens even op de weersvoorspellingen kijken......

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:38

Daarna een lange tijd vorst.... Hopelijk zonder sneeuw.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:08

ja geniet maar van vandaag en morgen want daarna komt er weer langere tijd winterweer... bluh! maar ik kan vandaag ook rijden! :)

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:38

Heerlijk om te zien dat de weg weer vrij is! Ik heb al die tijd helemaal niks met mijn verzorgpaard kunnen doen behalve wat knuffelen, ze konden niet naar buiten of niks. :'(
Ik wil eigenlijk meteen weer rijden, maar maak me zorgen om haar conditie na zolang 'stalrust'. Denk dat ik vanmiddag ga wandelen en dan morgen rijden.
Het is maar van korte duur dat het zo'n rijbaar weer is, dus ik maak er echt een paardenweekend van. :))

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:47

Ik sta op een stal met binnenbak, gelukkig, maar daar moeten we dan met z'n alle in rijden en omdat iedereen op hetzelfde moment rijdt, rijdt je soms wel met z'n 10en in een bak en dat is echt niet leuk. :D
Ik wil graag buiten rijden 's winters hoor, in de buitenbak, maar ze zijn te lui om zout te strooien en sneeuw weg te schuiven, de paardjes kunnen dus niet eens buiten lopen.
Ook het terrein laten ze voor wat het is. Ze schuiven een paadje naar de binnenbak (moet je buitenlangs), maar verder strooien ze niet zodat je ook niet met je paard kunt stappen..

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:14

DieL_Zor schreef:
Ja, dat wordt weer de slee uit de kast halen en pony voor de slee binden!
Die van mij gaat binnenkort van z'n ijzers af zodat hij wat minder snel uitglijd en minder ijsklompjes krijgt. Trainen wordt 'm niet, maar dan kunnen we nog wel een beetje wandelen en dus ook weer sleeën :D Misschien ook nog maar m'n snowboard erachter binden :D Ja, dat is wel het leuke aan sneeuw, maar verder :7

Supergaaf! Dat lees ik graag, lekker doorgaan met je paard in de winter ! Helemaal goed, sleeën, snowboard, leuk bezig waaghals !
Ook hier kan van alles: ijzers zijn eraf, paard staat 24/7 buiten, we wandelen, rijden, spelen, koetsen; gaat prima en we genieten enorm! Paard en ik! blijven zo best in vorm.

" Zielige paardjes op die harde grond" lees ik hier....wat nou zielig ? In vroeger tijden en nog steeds leefden ze o.a. in lekker ruig gebied, in zúlk weer en wind, waar de meesten zich nu niet eens in willen wagen. Die hardheid die ze van nature hebben, hebben we er echt niet uit weten te fokken hoor, het zijn geen baby´s geworden!
Zodra het een graadje of wat vriest "sneeuwt" het hier Puhh´s en Pffff´s . Dra-ma-tisch hoor: verwent en kleinzielig !`bah, wat koud, alles is bevroren`: daar kun je wat aan doen, beetje inventief zijn. ´moet je buitenlangs naar de bak`.... Tsjeetje wat hebben jullie een onplezierig leven in de winter...

Verbazend blijft het toch te lezen hoe seniel men er nog steeds mee omgaat: ´lekker op stal´, z´n dekentje op, warme stal, meter stro in de box....on-zin!
Ga fijn wat doen samen, maak plezier en blijf lekker in vorm én warm !

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:32

Nou ik ga dadelijk weer naar stal, als het goed is is de bak ontdooit! Kan ik eindelijk weer eens rustig wat rondjes rijden! Die van mij zijn de jongste niet meer dus echt aan het werk hoeven ze niet. Maar bij ons komen ze gewoon niet buiten met dit weer. Dat wil de stalbaas niet doen. Ben afhankelijk van mezelf wat dat betreft. Zelf los gooien wanneer het mogelijk is. Afgelopen week was dat maar 2x helaas...... alle andere dagen was het een ijsbaan, zowel het erf als de bak, als de wei! Enige mogelijkheid was het gangpad op en neer wandelen, bij de deuren (aan iedere kant van de stalgang) kon je buiten net draaien en dan het gangpad weer terug wandelen soms gewoon gezellig een half uur op en neer lopen, ondertussen kunnen ze dan knuffelen met de andere paarden die wel in de stal blijven. Ik probeer dit 2x per dag te doen. Wat ik wel grappig vind is dat ze zich dan heel bevoorrecht gedragen! Echte diva's! Zo van "kijk mijn baasje komt wel altijd, weer of geen weer" oortjes om hoog en paraderen over dat gangpad! Mijn paarden krijgen trouwens geen deken op, dus die zullen zich vandaag wel flink uitleven in de blubber! Op een of andere manier rollen ze niet graag in de stal, dat is echt een buiten ding voor ze! Dus ik vrees voor 2 hele vieze paarden binnen nu en een uurtje!

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:32

Ik heb een week lang gelongeerd, ondanks dat het saai wordt!, toch even 20 minuten doen, er kwamen toch megure bokken uit bohj :Y),
ookall was de longeerbak egt gewoon niet te doen (een en all ijs), paard aan halster doen, longeertouw, en niet aan paards hoofd trekken als die weer eens achterlijk doet met bokken /naar buiten kijken, zodat ze dr eigen balans kon houden, gelukkig weet ik dat ze op dr eigen benen kan lopen zonder te glijden en dat ze zich wel red, dus iedergeval geen hyper paard op stal.

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:57

ik heb er ook last van, vieze winter weer.
ik heb die van mij voorlopig op winterstop staan.
als het te doen is ga ik wel longeren of lange lijnen,
ook gaat ze wel eens los in de bak met een ander
paardje waarmee ze altijd speelt, dus bij mij
vermaken ze zich wel, ondanks de kou en vorst :D

ps. die van mij staat wel 24/7 buiten :) met eigen trailer met hooi erin :)