Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lui_

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:53

Weet iemand hoe je kan weten/zien hoeveel grams een deken is als het er niet in staat?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:15

Dat kun je bijna onmogelijk zien. Het is echt puur op de gok. Het enige wat je zou kunnen doen is de deken proberen op de zoeken op internet. :=

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:38

_PaaRdJeS_ schreef:
ik ga haar volledig laten scheren op benen en hoofd na.. hoeveel grams adviseer jij?

Mijn is ook geschoren op benen en hoofd na. Staat onder 300 gram. Een 200 + 100 dus zit er nog wel wat isolatie lucht tussen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:37

_PaaRdJeS_ schreef:
ik ga haar volledig laten scheren op benen en hoofd na.. hoeveel grams adviseer jij?

De mijne is ook kaal op t hoofd en de benen na en die staat onder 200gr. :+

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:47

Darkness85 schreef:
_PaaRdJeS_ schreef:

De mijne is ook kaal op t hoofd en de benen na en die staat onder 200gr. :+

Same here alleen 400 gram.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:54

Maar het verschilt ook heel erg per paard. Ik besef dat ik in vergelijking met andere geschoren paarden erg weinig op heb. Maar mijn paard is gewoon absoluut niet kouwelijk. Hij voelt echt heerlijk warm aan onder die 200gr. Als ik nu al m'n 350gr op gooi dan smelt ie... :')

Maar dit is het eerste jaar ( hij is 17 :') ) dat hij geschoren is. Dus ik heb er voor de zekerheid nog maar een 200gr liner bij besteld. Dat mocht het echt koud worden hij de 200gr liner nog onder de 350gr kan krijgen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:04

Het is zeker per paard anders :j
Asra was ook nog nooit eerder geschoren, was altijd op tijd met de dekens, maar dit jaar was het weer zo raar elke keer.
Dat Asra ook in de war was denk ik.
Onder die 400 heeft ie wel frisse puntjes van zn oren maar voor de rest is ie wel warm, zn oren op zich ook.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:09

mijn haffie staat geschoren nu onder een 300 gram, die iets ingekakt is door het wassen. als ik er meer opgooi zweet ze.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:21

Mijn oude merrie staat met een dekentje 100gr (was ooit een 200 :+ ) en daarover een ongevoerde regendeken.
Mijn oude ruin staat nu onder een 200gr deken (staat mager en heeft het moeilijk zichzelf warm te houden).

Beide hebben wél een wintervacht aangemaakt en worden niet geschoren.

Bij de merrie gaat er max een 300 op, bij de ruin max een 400.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:44

Die van mij heeft wel wat wintervacht, maar er is niks meer bijgekomen. Nu de vorst aan de grond komt doe ik toch een onderdeken van 100 gr erbij. Dan staat ze onder 300 gr.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:52

de mijne heeft nu een 350 staldeken met 200 grams regendeken erover en heeft het er lekker onder niks te warm

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:42

Mijn paard word dadelijk geschoren en dan krijgt ze een 100 + 300 grams op.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:37

mijn oudje staat nu onder 300 gram en mijn geschoren tinker onder 400.. Volgens mij zijn alle paarden door de war, dan weer warm, dan weer koud..

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:51

Mijn merrie staat nog steeds buiten. Ze is ongeveer 5 maanden geleden uit spanje gekomen.
Ze staat onder een outdoor deken van 220 gram net nieuw dus nog steeds 220 gram.

Ze heeft het niet koud onder deze deken.
Morgen komt ze op stal met elke dag wijdegang.
Heeft iemand tips hoe ik het met de stalling en dekens moet gaan doen?

Als ze naar buiten gaat de 220 gram outdoor deken op en als ze op stal staat een staldeken van 150 gram? Of kan ik de 220 ook gewoon op stal en buiten op laten dus geen gewissel.

Rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:36

jesito schreef:
Weet iemand hier waarmee je de bucas smartex kunt vergelijken qau gram er zit een fleecelaagje in.

Bucas werkt niet met grammen maar met temperatuur tabellen. Als jouw Smartex geen vulling heeft is het een Smartex Rain, in dit overzichtje staat wanneer je welke deken het beste kunt gebruiken, de middelste balk geeft de ideale temperatuur aan, voor de Smartex Rain is dit dus 0 tot +14 graden.

Afbeelding

Afbeelding

Een "gewone" ongevulde regendeken met een nylon voering oftewel 0 grams deken is de ideale temperatuur +8 tot + 14 graden
Een "gewone" 300 grams deken zou bruikbaar zijn tussen de -10 en +8 graden

Dit zijn natuurlijk wel gemiddelde waarden, net als bij mensen heeft het ene paard het eerder warm of koud dan een ander. /3

De Bucas Smartex en Bucas Power dekens hebben nog wat verschillen met alle andere dekens. Daardoor is de temperatuur waarbij ze bruikbaar zijn ook veel ruimer.

De voering lijkt heel erg op fleece maar is dat niet. De voering is een speciaal gepatenteederde technische stof die eigenlijk bestaat uit twee verschillende oppervlaktes en heet "Stay-Dry". De kant die je ziet van de stof en die op het paard ligt en die zo op het eerste oog lijkt op fleece, neemt geen vocht op maar transporteerd het onmiddelijk naar de bovenliggende geweven laag waar het wel wordt opgeslagen. Zo wordt het laagje wat op je paard ligt nooit nat maar wordt het zweet wel van je paard weggevoerd. Vandaar dat je deze dekens ook gerust op een nat paard kunt leggen, de voering is een zweetdeken. Doordat de bovenlaag van de deken waterdicht maar wel ademend is kan het vocht langzaam verdampen.

Bij de Smartex en Power met vulling is er ook weer een verschil. Normaal wordt de vulling aan de binnenvoering vastgestikt, er lopen dan altijd horizontale naden over de voering. De watten zitten dan alleen op de stiknaden vast. Bij de stiknaad zit de vulling dan helemaal plat en zal maar een paar gram warmte geven en in het midden van de baan zit de vulling wat dikker, 300 gram is dan een gemiddelde waarde. Als je deze deken veel gebruikt en wast wordt de vulling dunner en gaat ophopen en soms scheuren. Bij de Bucas Smartex en Bucas Power zijn de vullingwatten één geheel met de "Stay-dry" voering, ze noemen dat "thermo-bonded". De isolatielaag is dus overal even dik en kan nooit verschuiven. Deze dekens blijven altijd even warm ook na jaren en jaarlijkse wasbeurten.

Het verschil tussen de Power en de Smartex is dat de Power een speciale aluminium laag heeft aan de binnen en buitenkant van de buitenstof. De binnenste aluminium laag reflecteerd de warmte van het paard terug. Als het erg koud is geeft het paard meer warmte af en reflecteerd de aluminium laag ook meer warmte. Je kunt het laagje een beetje vergelijken met die aluminium folie dekens die het ambulance personeel gebruikt om gewonden in te pakken. De bovenste laag reflecteerd het zonlicht zodat de deken minder snel te warm is als je paard buiten in de zon loopt. De ongevoerde Power kan gebruikt worden bij temperaturen tussen de -10 en + 16, dat is in NL zowat bijna het hele jaar, je hebt dan eigenlijk alleen deze nodig want een zweetdeken zit er ook al in evt. nog een vliegendeken en klaar is Kees.

PS. De power is er dus ook alleen in het zilverkleurig ;)

Als je paard geschoren is kun je kiezen voor een medium of extra gevoerde Smartex of Power maar je kunt ook de Shamrock Power als onderdeken gebruiken. Deze deken is helemaal gemaakt van een dubbele laag "Stay-Dry" voeringstof. Hij blijft supergoed liggen, werkt als zweetdeken, en in de herfst of het voorjaar kun je hem ook nog gebruiken als overgangsdeken ook in de wei, door de vochttransporterende werking, houdt hij je paard tijdens een regenbui droog maar wordt zelf wel nat, gewoon op laten liggen en hij is ook zo weer droog. Als hij vies is kun je hem makkelijk zelf wassen in de wasmachine. Na het wassen blijven de haartjes niet aan de gladde buitenkant plakken en ziet hij er weer als nieuw uit.

Ik gebruik zelf ook steeds meer Bucas dekens, het is even slikken want het is niet goedkoop, maar achteraf heb ik nog nooit spijt gehad. Heb gisteren trouwens mijn nieuwe transportbeschermers gebruikt, ze leken me heel erg groot, achteraf bleken ze juist heel mooi te passen, het was Cob maat en mijn pony is 1.45 maar ze zitten toppie. Zal binnenkort eens een foto maken.

PS <:) Sinterklaas bovenaan mijn verlanglijstje staat een Power extra Big Neck maatje 140 voor mijn lieve Ryan

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:43

Nog steeds zonder deken. Vacht werkt goed, haren staan mooi rechtop, lekker comfortabel zo, ze heeft het super naar haar zin.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:56

Mijn paard is volledig geschoren en staat al weken onder 200gr met ongevoerde hals. Deken sluit wel volledig onder de buik door, dus warmte zal minder snel verloren gaan.

Het is het eerste jaar dat ik mijn eerste paard geschoren heb, en de andere paarden staan zelfs ongeschoren onder 300-400gr. Ik vind het maar vreemd, maar hou het goed in de gaten. vorige week de 200 verwisseld voor een 300gr en haalde de deken na een dag letterlijk van een zeiknat paard af.

Gek dat er zo veel verschil per paard in zit.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:45

mijn paard is net geschoren, en heeft nu toch 600 grams op. hier voelde ze gewoon normaal onder.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:36

Mijn paard (24/7 buiten, ongeschoren) staat onder 300 gram :). Voelt er prima onder, is niet meer super kort in de vacht maar het is nog wel te doen (wil hem ook niet gaan scheren ivm 24/7).

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:41

mark nog altijd 300 grams, hij voelt er gewoon prima onder en staat niet te zweten (ongeschoren)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:44

Mijn paard staat onder 300 gram en is niet geschoren. Hij heeft aanleg om snel dik in zijn haar te komen. Door de dekens is hij nu nog mooi dun in het haar.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:50

Ik vind het wel lastig met die dekens hoor.
Er na het lezen van dit forum toch maar een 350 grams opgelegd (paard geschoren, overdag buiten),
maar ze had het superwarm dus weer afgedaan. Nu staat ze dus nog steeds met 200 grams onderdeken en 50 grams regendeken erover, maar voor mijn gevoel heeft ze het hiermee het fijnst....

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:01

mijn merrie is gisteren geschoren, staat nu lekker onder en 300 grams

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:19

Ik heb nu nog een 200gr met fleecedeken.. Ik wil graag scheren en dan een horsewarendeken met hals kopen met een liner.. Kijk er alleen een beetje tegen op dat scheren haha

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:38

@marizkaa: Ik hoop ook dat ik het dit jaar niet nog een keer hoef te doen haha