jesito schreef:Weet iemand hier waarmee je de bucas smartex kunt vergelijken qau gram er zit een fleecelaagje in.
Bucas werkt niet met grammen maar met temperatuur tabellen. Als jouw Smartex geen vulling heeft is het een Smartex Rain, in dit overzichtje staat wanneer je welke deken het beste kunt gebruiken, de middelste balk geeft de ideale temperatuur aan, voor de Smartex Rain is dit dus 0 tot +14 graden.

Een "gewone" ongevulde regendeken met een nylon voering oftewel 0 grams deken is de ideale temperatuur +8 tot + 14 graden
Een "gewone" 300 grams deken zou bruikbaar zijn tussen de -10 en +8 graden
Dit zijn natuurlijk wel gemiddelde waarden, net als bij mensen heeft het ene paard het eerder warm of koud dan een ander.
De Bucas Smartex en Bucas Power dekens hebben nog wat verschillen met alle andere dekens. Daardoor is de temperatuur waarbij ze bruikbaar zijn ook veel ruimer.
De voering lijkt heel erg op fleece maar is dat niet. De voering is een speciaal gepatenteederde technische stof die eigenlijk bestaat uit twee verschillende oppervlaktes en heet "Stay-Dry". De kant die je ziet van de stof en die op het paard ligt en die zo op het eerste oog lijkt op fleece, neemt geen vocht op maar transporteerd het onmiddelijk naar de bovenliggende geweven laag waar het wel wordt opgeslagen. Zo wordt het laagje wat op je paard ligt nooit nat maar wordt het zweet wel van je paard weggevoerd. Vandaar dat je deze dekens ook gerust op een nat paard kunt leggen, de voering is een zweetdeken. Doordat de bovenlaag van de deken waterdicht maar wel ademend is kan het vocht langzaam verdampen.
Bij de Smartex en Power met vulling is er ook weer een verschil. Normaal wordt de vulling aan de binnenvoering vastgestikt, er lopen dan altijd horizontale naden over de voering. De watten zitten dan alleen op de stiknaden vast. Bij de stiknaad zit de vulling dan helemaal plat en zal maar een paar gram warmte geven en in het midden van de baan zit de vulling wat dikker, 300 gram is dan een gemiddelde waarde. Als je deze deken veel gebruikt en wast wordt de vulling dunner en gaat ophopen en soms scheuren. Bij de Bucas Smartex en Bucas Power zijn de vullingwatten één geheel met de "Stay-dry" voering, ze noemen dat "thermo-bonded". De isolatielaag is dus overal even dik en kan nooit verschuiven. Deze dekens blijven altijd even warm ook na jaren en jaarlijkse wasbeurten.
Het verschil tussen de Power en de Smartex is dat de Power een speciale aluminium laag heeft aan de binnen en buitenkant van de buitenstof. De binnenste aluminium laag reflecteerd de warmte van het paard terug. Als het erg koud is geeft het paard meer warmte af en reflecteerd de aluminium laag ook meer warmte. Je kunt het laagje een beetje vergelijken met die aluminium folie dekens die het ambulance personeel gebruikt om gewonden in te pakken. De bovenste laag reflecteerd het zonlicht zodat de deken minder snel te warm is als je paard buiten in de zon loopt. De ongevoerde Power kan gebruikt worden bij temperaturen tussen de -10 en + 16, dat is in NL zowat bijna het hele jaar, je hebt dan eigenlijk alleen deze nodig want een zweetdeken zit er ook al in evt. nog een vliegendeken en klaar is Kees.
PS. De power is er dus ook alleen in het zilverkleurig
Als je paard geschoren is kun je kiezen voor een medium of extra gevoerde Smartex of Power maar je kunt ook de Shamrock Power als onderdeken gebruiken. Deze deken is helemaal gemaakt van een dubbele laag "Stay-Dry" voeringstof. Hij blijft supergoed liggen, werkt als zweetdeken, en in de herfst of het voorjaar kun je hem ook nog gebruiken als overgangsdeken ook in de wei, door de vochttransporterende werking, houdt hij je paard tijdens een regenbui droog maar wordt zelf wel nat, gewoon op laten liggen en hij is ook zo weer droog. Als hij vies is kun je hem makkelijk zelf wassen in de wasmachine. Na het wassen blijven de haartjes niet aan de gladde buitenkant plakken en ziet hij er weer als nieuw uit.
Ik gebruik zelf ook steeds meer Bucas dekens, het is even slikken want het is niet goedkoop, maar achteraf heb ik nog nooit spijt gehad. Heb gisteren trouwens mijn nieuwe transportbeschermers gebruikt, ze leken me heel erg groot, achteraf bleken ze juist heel mooi te passen, het was Cob maat en mijn pony is 1.45 maar ze zitten toppie. Zal binnenkort eens een foto maken.
PS
Sinterklaas bovenaan mijn verlanglijstje staat een Power extra Big Neck maatje 140 voor mijn lieve Ryan